המאמצים של רשת ב' לשחרור פולארד... - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ז בניסן ה׳תשפ״ד | 25/04/2024
אקטואליה ופוליטיקה חברה ומדינה מאמרים ופוסטים מהעבר

המאמצים של רשת ב’ לשחרור פולארד…

כ״ה בניסן ה׳תשס״ח (אפריל 30, 2008)

המאמצים של רשת ב’ לשחרור פולארד…

א.נ.

לאחר 24 שנים בהם בגדה מדינת ישראל והפקירה את האיש שהקריב את חייו למענה, החל עניינו של יהונתן לעלות לכותרות. אפילו מבקר המדינה הבין סוף סוף שיש לחקור את הנושא. כולנו ראינו כיצד ניסה ראש הממשלה אהוד אולמרט, בעת ביקורו האחרון של הנשיא בוש בישראל, למנוע מהשר אלי ישי, למסור לנשיא מכתב אישי מהרב עובדיה יוסף – מכתב בו הוא מבקש מהנשיא האמריקני לשחרר את פולארד. 112 ח”כים חתמו על עצומה הקוראת לנשיא האמריקני לחון את פולארד, אך ראש הממשלה הקודם – אריאל שרון “שכח” לקחתה עימו לפגישתו עם הנשיא. ומעל לכל – מעולם לא הוגשה בקשה רשמית לשחרורו של יהונתן, ומעולם לא ניתנה תמיכה כספית כל שהיא ליהונתן או לאשתו אסתר.

הפקרתו של יהונתן כבר גלויה וברורה לכל. לאחר שנים רבות של פעילות למען יהונתן בארה”ב, הגיע אשתו אסתר למסקנה כי המחסום לשחרורו נמצא בישראל ולא בארה”ב. לכן העתיקה אסתר את מגוריה מחדרון במוטל קטן ומעופש בקרבת כלאו, לחדרון אחר בביתה של פנסיונרית טובת לב בירושלים שהואילה לארחה בביתה.

ביום חמישי האחרון במהלך נסיעה לילית, שמחתי לשמע ההודעה ברשת ב’ כי החל מהשעה עשר בלילה, תיוחד התוכנית ‘הערכת מצב’ בעריכתו של נדיר צור לעניינו של יהונתן פולארד. נושא התוכנית כפי שהובהר שוב ושוב על ידי השדרנית פארלי שחר הוגדר כך:

” יהונתן פולארד – התנגדות הממשל האמריקני לחון אותו, ומאמצי ממשלות ישראל להוציאו לחופשי”.

בזה אחר זה העלתה פארלי לשידור שבעה מרואיינים בנושא. מלבד עורך דינו של יהונתן – רק מרואיין אחד תמך בו. כל השאר דיברו נגדו ברמות שונות של התנכרות ועוינות.

מי שמבקש להבין היכן הסיבה להמשך כליאתו של אחינו יהונתן, ראוי שיעיין בסיכום הקצר שלהלן:

מרואיין מס’ 1 – ד”ר רונן ברגמן. משמיץ את פולארד ומאשים אותו במצבו. פולארד אליבא דברגמן, היה רעשני מדי ונקט בעמדות ימניות קיצוניות ולכן לא שוחרר.

מרואיין מס’ 2 – לארי דאב – עורך דינו של פולארד הוא היחיד בכל התוכנית שמציין עובדות ולא ספקולציות שונות. אולם דאב מדבר באיטיות ובמבטא אמריקני כבד. איש אינו מצפה שעורך דין ידבר נגד מרשו, ואם מישהו בכל זאת שוכנע, אז “אל דאגה” – שאר המרואיינים כבר “יתקנו” את הרושם הרגעי.

מרואיין מס’ 3 – אמנון דרור. דרור זה, היה על פי דבריו הממונה על הפעולות למען פולארד. הוא קובע כי כל מנהיגי ישראל ביקשו את שחרורו של יהונתן. הוא גם קובע כי פולארד ומקורביו קיבלו כספים רבים. כמובן שמר דרור אינו מביא שום סימוכין או הוכחות לדבריו. למותר לציין שגם דרור בלשון חלקלקות מאשים את פולארד במצבו, היות ופיטר את עורכי הדין “הנפלאים” שמדינת ישראל שכרה עבורו ושנתנו לאמריקנים את הכלים הטכניים להשארתו בכלא – בין השאר בשל ערעור שלא הוגש בזמן…

מרואיין מס’ 4 – נתן רענן (מקרן ברל קצנלסון). איש זה טוען בפשטות שפולארד פעל למען בצע כסף, חיבל באינטרס האמריקני, פעל מטעם ארגון עצמאי ואיננו חייבים לו דבר. ככול שאר המרואיינים כמעט, מסביר רענן את צדקת הצד האמריקני, ושוכח לגמרי כי יהונתן פעל למענו ולמען מדינתו.

מרואיין מס’ 5 – פרופ’ מיכאל בר זוהר, הוא אחד הבודדים שאינו תוקף את פולארד. עובדה ההופכת אותו כמעט לחסיד אומות העולם בתוך האוירה העויינת שהצליחה ראשות השידור הישראלית לייצר נגד מרגל ישראלי הנמק בכלא. בר זוהר אמנם אינו תוקף – אך כמובן שגם אינו תומך. להיפך – גם בר זוהר מתאמץ להסביר את הצד האמריקני באיזו תיאוריה קונספירטיבית מוזרה (הם חושבים שפולארד עוד יודע משהו שלא גילה להם…).

מרואיין מס’ 6 – ד”ר גיא בכור. מסביר שאינו יודע דבר על הפרשה. אך בידענות מופלגת הוא בכל זאת מסביר כי פולארד פגע באמון האמריקנים ולכן הוא מקבל את מה שמגיע לו כפי שמקובל בתרבות האמון והענישה האמריקאיים. בכור מתעלם כמובן מן העובדה שמרגלים ממדינות עוינות לאמריקה, כאלה שבאמת פגעו באינטרס האמריקני ואף הובילו למותם של סוכנים אמריקנים, מרגלים כאלה שוחררו אחר שנים אחדות, פשוט משום שמדינותיהם נותרו נאמנות להם. כאמור גם בכור זה – לוקח את הצד האמריקני משל אינו חייב דבר לאיש שהקריב את חייו למענו.

המרואיין האחרון – מרצה מן המכללה האקדמית יהודה ושומרון שלא הספקתי לרשום את שמו, היה למעשה היחיד מלבד עורך דינו של פולארד – שגילה יחס חיובי לאיש שאולי הציל את כולנו ונמק כבר 24 שנים בכלא האמריקני בשל בגידתנו. מלבד סימפטיה כללית הוא אינו מוסיף רבות לדיון, והרושם שמותירה התוכנית בתדר הציבורי של ישראל הנו חד וברור:

פולארד – אליבא דכל “מומחי” רשת ב’ – הוא האשם במצבו, האמריקנים צודקים, וישראל עושה את כל המאמצים לשחרורו. חלק מה”מומחים” אף קובעים כי יהונתן פולארד הוא האיש הרע בסיפור.

למותר לציין כי רשות השידור לא עשתה שום מאמץ מיוחד בכדי להביא לתוכנית מומחים אמיתיים לפרשה, מומחים שמלבד הכרת העובדות, גם מוכנים להתייצב בגלוי לצד אחיהם, הפטריוט הישראלי יהונתן פולארד.

למי שעוד לא הבין מדוע יהונתן פולארד עדיין יושב בכלא לאחר 24 שנים, למרות ה”מאמצים שעושה ישראל לשחרורו” , בא ה”מאמץ” המיוחד של רשות השידור הישראלית, והדגים היטב את הסיבה.

בכבוד רב

משה פייגלין

קרני שומרון

שתף את הפוסט:
הפוסט הקודם

הפוסט הבא

השאר תגובה