תפריט ההרצאות שלי

"כשאני שואל 119 ח"כים, אני יודע מראש מה תהיה התשובה" – אמר לי פעם כתב פוליטי בכיר – "היחיד שאין לי מושג מה יענה לי זה אתה. לא תמיד מסכים אתך, אבל תמיד אתה משאיר אותי חושב".

אינני מרצה רגיל. למעשה אינני מרצה כלל. אני פשוט משוחח על כל נושאי הליבה הישראלית ובונה מתוך אינטראקציה עם הקהל תפיסה חדשה לגמרי של החברה הישראלית, מדינת ישראל וייעודה.

בין אם ההתמקדות תהיה בנושאי חוץ וביטחון, ובין אם יהיו אלה נושאי כלכלה, חברה, דת ומדינה, יהדות, חירות , דמוקרטיה, גבולות הציות, הפתרון המדיני, עזה, לבנון, ארץ ישראל ועוד ועוד – לכולם נתייחס בהרחבה ובעומק מתוך תפיסה קוהרנטית שגיבשתי בעבודה אינטלקטואלית של עשרות שנים.

החוט המקשר בין כל רעיונותי הוא שאלת הזהות – מי אנחנו יהודים? ישראלים? איך מתרגמים את הזהות היהודית שלנו למדיניות המשרתת חברה ישראלית מודרנית שיודעת מנין באה ולכן מבינה לאן ללכת – ומתוך כך כיצד להתמודד עם אתגרי השעה.

ההרצאות:

חוץ וביטחון.

"לישראל אין מדיניות חוץ, יש לה רק מדיניות פנים" (הנרי קיסינג'ר)

"לישראל אין מדיניות חוץ, יש לה רק מדיניות פנים" (הנרי קיסינג'ר)
כחודשיים לאחר פתיחת מערכת צוק איתן, הופיע סגן הרמטכ"ל גדי אייזנקוט בפני וועדת חוץ וביטחון של הכנסת.
איזנקוט פרס בפני חברי הוועדה את רשימת המנהרות שנתגלו, את כמות הטילים שהושמדו והותיר את חברי הוועדה מבולבלים. אם הכל כל כך טוב – כיצד זה החלו בתל אביב להתרגל למציאות של שדרות – כלומר להשתטח על המדרכות לשמע קולות הצופרים ויירוטי הרקטות. אם צה"ל מצליח, מדוע סוף הטרפת הזו אינו נראה באופק?
" אחרי מנהרה מעולם לא רדפה " – פנתי לסגן הרמטכ"ל – גם כמות הטילים שהושמדו לא ממש מעניינת אותי, אודה לך אם תענה לי לשאלה מאוד פשוטה…
מי האוייב? החמאס או המנהרה? "
סגן הרמטכ"ל החוויר, פצח בנאום מבולבל ומיהר לחמוק מחדר הוועדה.

לימים פוצץ צה"ל מנהרת טרור בגבול עזה והרג בטעות כמה מפקדי טרור ששהו בתוכה. צה"ל התנצל על הפגיעה.

"מי האוייב" – שאלתי בעמות טלוויזיוני את תא"ל גיורא ענבר – החמאס או המנהרה. "המנהרה" גמגם ענבר (ראה קישור) וחשף לכל את ערוותה של מערכת שאיבדה את זהותה, את יכולתה להבדיל בין אוייב לאוהב, בורחת אל המלחמה האינסטרומנטלית ומאבדת כמובן את היכולת לנצח.

איך מחזירים לצה"ל את היכולת הזו?

בשאלה הזו נדון בהרצאת חוץ וביטחון.

התוכנית המדינית.

כיצד הפכה תל אביב לשבוייה של עזה?

כיצד הפכה תל אביב לשבוייה של עזה?
האם יודעים שם במטכ"ל מה לעשות כשאבינו שבשמיים ינוח לרגע, והטילים כן יפגעו חלילא בגן ילדים?
רמז – הם לא… שום אסטרטגיה חלופית לא נבנתה בכדי להחליף את קונספציאת אוסלו שכשלה ולכן פעילות צה"ל (הפגזת דיונות) נועדה לשרת מטרות פנים בלבד.
הרצאה מרתקת היורדת לשורש הבעיה ומניחה את הפתרון עקב בצד אגודל תוך מענה לכל השאלות הקשות.

התוכנית הכלכלית

ישראל היא נס כלכלי מבוזבז.

ישראל היא נס כלכלי מבוזבז. ב 30 השנים שעברו, צמח התל"ג פי 10. אך התור לדרכון אירופאי הולך ומתארך. צעירי ישראל מממנים בעבודה סיזיפית את חייהם המשוגעים של דור המקורבים והפרוטקציונרים שהיו כאן לפניהם. הסיכוי של זוג צעיר להגיע לדירה ולחיים שאין בהם שיעבוד ודחק, כמעט שלא קיים.
איך פותחים את הכלכלה הישראלית כדי שבנינו יישארו עמנו וצעירים יהודים, מכל העולם ימהרו להצטרף אליהם.

דת ומדינה (נושא חם!)

מדינת ישראל נוסדה על בסיס שני אתוסים מכוננים סותרים.

מדינת ישראל נוסדה על בסיס שני אתוסים מכוננים סותרים. היהודי והישראלי. המאמין והכופר.
הציוניות בקשה לנתק בין הלאום והדת בדיוק כפי שעשו מדינות הלאום המודרניות. ייתכן שלא ניתן היה אחרת, משום שהדת בתצורתה העכשווית היא תולדה של חורבן המקדש והיציאה לגלות. היא הצליחה לשמר באורך פלא את זהותנו, אך בעיני רבים הפכה למכשול בבואנו לחדש כעבור 2000 שנה, תרבות ריבונית בארצנו.
מנגד, בלי האתוס היהודי, לא היו לציונות חיילים. אפילו פליטי קישינייב דחו את הצעת אוגנדה של הרצל. רק לארץ הקודש מוכנים היו לעקור. בסופו של יום, הכח העמוק שהניע את התחיה היה הסנטימנט היהודי המשולב במרדנות הציונית.
שני ההפכים הללו אינם יכולים להתקיים לבדם, אך אינם מצליחים להתקיים יחדיו.
אולי לראשונה מראשית ימי הציונות, מוצגת גישה המייצרת מדיניות של הבניה הדדית (סינרגיה) בין התפיסות במקום עוד נסיון הרסני להכריע האחת את רעותה.

דמוקרטיה, חוק וגבולות הציות.

"אל לו, לאדם הטוב, לציית לחוק יתר על המידה" (ראלף וולדו אמרסון)

" אל לו, לאדם הטוב, לציית לחוק יתר על המידה " (ראלף וולדו אמרסון)
כיצד אמור אזרח אחראי לנהוג מול עוול בלתי נסבל של ממשלה נבחרת?
מהו גבול הציות?
ומה ההבדל בין סרבנות לאנרכיה?
היתה לי הזכות להיות הראשון שיישם בארץ את התפיסה של מרי אזרחי בלתי אלים כשבאוגוסט 1995 ארגנתי את חסימת כל צירי התנועה הראשיים בישראל (כמאה צמתים ראשיות) על ידי כ 100,000 מפגינים שקשרו לעצמם את ידיהם כאות לאי כוונתם האלימה. על חולצתם נכתב – "אני מוכן להיעצר למען מולדתי".
בעשרות השנים שחלפו מאז, נותרתי נאמן לתפיסת מקומו של האזרח האחראי מול המדינה ותמכתי גם בסרבני שמאל כשאלו נכונים היו לשלם את מלוא מחיר סרבנותם.

אני מבין את הדמוקרטיה באופן העמוק שלה, כדמוקרטיה מהותית ולא רק כדמוקרטיה צורנית.
את ההבדל שביניהם וכיצד ניתן לשחרר את ישראל מעריצות הרוב מחד – ומשלטון הפקידים מאידך, אני מסביר בהרצאה הזו.

החברה הישראלית והמערכת הפוליטית שלה (נושא חם!)

התיקו המשתק שהוביל אותנו לשלוש מערכות בחירות בשנה אחת,

התיקו המשתק שהוביל אותנו לשלוש מערכות בחירות בשנה אחת, אינו עניין טכני ואקראי, הוא גם לא ייפתר פתרון מהותי באמצעות שינוי שיטת הבחירות. הוויכוח העמוק שמתקיים בתוך החברה הישראלית מראשית ימי הציונות, כיפוף הידיים שבין היהודי והישראלי הגיע אל נקודת איזון משתקת. הביטוי הפוליטי של הניטרול ההדדי הוא רק קצה הקרחון של מהות תקועה.
המרחב שבו מתנהל הדיון אינו מרחב הימין והשמאל אלא מרחב הזהות – יהודי ישראלי. לכן, משעבר ליברמן אל המרחב הזה יחד עם מצביעי ימין המזהים עצמם כישראלים אך פחות כיהודים, השתנו כללי המשחק ונוצר התיקו.
במועד א' עשתה זהות את אותו הדבר. היא נטשה את שיח ה 'ימין/שמאל' והתמקמה במרחב הזהות. אך במקום לפלג את העם ביקשה לאחדו. משכשלה – נותר המגרש בידי ליברמן שעושה במרחב הזהות שימוש הפוך.

כיצד הפך דור הכיפות הסרוגות, האוונגרד החדש של הציונות, המשמרת שאמורה היתה להחליף את הקיבוצניקים שעייפו – מנכס לנטל.
כיצד נותרה הציונות הדתית ללא ייצוג של מפלגה עצמאית בכנסת…?
מה הפיל את החזון הגדול של עם, תורה וארץ, אל תחתית החבית הפוליטית?

הציונות הדתית

כיצד הפך דור הכיפות הסרוגות, האוונגרד החדש של הציונות,

כיצד הפך דור הכיפות הסרוגות, האוונגרד החדש של הציונות, המשמרת שאמורה היתה להחליף את הקיבוצניקים שעייפו – מנכס לנטל.
כיצד נותרה הציונות הדתית ללא ייצוג של מפלגה עצמאית בכנסת…?
מה הפיל את החזון הגדול של עם, תורה וארץ, אל תחתית החבית הפוליטית?

ויש עוד הרבה נושאים, כשהכל נשזר בהכל וכל הנחלים הולכים וחוזרים אל ים הזהות...

אתם יכולים להזמין הרצאה של משה פייגלין לעובדיכם, למוסד הלימודים שלכם, לסטודנטים שלכם, למקום העבודה שלכם, או אפילו אליכם הביתה לחוג חבריכם ומכריכם במחיר של 5,500₪ להרצאה (כ 90 דקות כולל זמן לשאלות מהקהל)

הנחה מיוחדת למנויי "ישראל מחר" – 40% ממחיר המחירון!

להזמנת הרצאות ולפרטים נוספים:

או מלאו את פרטיכם טופס המצורף ונחזור אליכם בהקדם