חזקים על חלשים - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ט באדר ב׳ ה׳תשפ״ד | 29/03/2024
חזקים על חלשים

האיש שמולי הוא מנהל בכיר באחד ממשרדי הממשלה. הוא נראה בערך כמו חיים יבין, עם החליפה והכל – רק בלי כל הנפיחות. אנו יושבים בבית קפה בבת ים עם עוד כמה חברי ליכוד – ומדברים. “נסעתי ביפו”- מספר האיש – ” הרכב שלפני נעצר פתאום – התחיל לנסוע אחורה וכמעט נכנס בי! צפרתי לו, ואז קרה משהו מדהים, מהרכב יצאו שלושה ערבים והתחילו לקלל אותי – הם אמרו ‘מה אתה בכלל נוסע מפה – זה השטח שלנו – תיסע מסביב’ “. בשלב הזה התחילו כל הנוכחים בבית הקפה הבת-ימי להתפרץ לשיחה עם מקרים דומים שקרו להם, והאמת היא שגם אותי הסיפור הזה ממש לא הפתיע – כבר שמעתי סיפורים חמורים הרבה יותר בהקשר הזה. הסיבה שאני בכלל מעלה את הדברים על הכתב היא כי באותו שלב, האיש המאוד דיסקרטי הזה – שעד עכשיו דיבר כמעט בלחישה, הרים את קולו בכדי להשתיק את כולם ותיאר את המשך הסיפור, “חברה – הוא אמר” – תקשיבו עד הסוף – “היה שם שוטר! ממש לידי! אני פניתי אליו ואמרתי לו, למה אתה לא עושה משהו?! אתה הרי רואה מה קורה כאן! אתם יודעים מה היתה התגובה שלו? הוא התעלם לגמרי מהערבים ובמקום זאת פנה אלי בתקיפות ואמר לי – תביא את הפרטים שלך…כאילו שאני הצד הרע בסיפור”. היה שקט – ובזמן שהנוכחים עיכלו את הסיפור הוסיף האיש ואמר – “ואתם יודעים מה? אני בכלל לא מאשים את השוטר, אם הוא היה עושה מה שצריך הוא לא היה מקבל שום גיבוי…”

הסיפור הזה אולי נשמע לא כל כך חשוב – אבל אני חושב שיש כאן תופעה שחשוב לכולנו להבין אותה. כשמי שמתיימר להיות בעל הבית, הריבון בסיפור, כשהוא ניתקל בקבוצה שאיתה אין הוא יכול או מעוניין להתמודד, הוא לא מרים ידיים ומוסר את הריבונות למישהו אחר – הוא פשוט מחפש לאשש את ריבונותו ואדנותו בהשלטת מרותו על הצד החלש.

בואו וניקח לדוגמה את חוק”האח הגדול” שעבר בכנסת לפני שבועיים ברוב עצום. מדינת ישראל איבדה את כושר ההרתעה שלה מול הפשיעה הגואה. מה היא עושה בכדי לתקן את המצב – היא פוגעת בחירות הפרט של באזרחים השלווים – אלה שדווקא כן שומרים על החוק. כמו שהשוטר ביפו עשה הצגה כאילו הוא מטפל בבעיה ובפועל התעלק על הצד החלש, כך בדיוק קורה כאן.

כמובן שהסבירו לנו שאין ברירא, ובכדי להילחם בפשיעה אנו נאלצים להפקיד בידי כל קצין משטרה מזדמן את מה שנותר מזכויות האדם הבסיסיות שלנו, אך האמת היא שהחוק החדש לא יועיל במאומה – הוא רק יחמיר את החנק הרודני הסמיך שבתוכו אנו שוקעים ואילו הפשיעה רק תרוויח מהעניין.

בספרו ‘מנהיגות’ – מתאר רודי ג’וליאני, את המהפך שיצר בעיר ניו-יורק שבראשה עמד. בין היתר מתאר ג’וליאני את מלחמתו בפשיעה בכרך הגדול בעולם, שכמו ביפו שלנו – הפך קודם הגיעו לתפקיד, למקום שתיירים ואנשים הגונים מדירים רגליהם ממנו. ג’וליאני מראה בגרפים ובנתונים מרשימים, שבעקבות אכיפת התייעלות וסטנדרטים מקצועיים על משטרת ניו-יורק, ירדה מאוד עקומת הפשיעה בעיר והיא חזרה לפרוח ולשגשג. אך ראה זה פלא, כל האוצר הבלום הזה לא הושג באמצעות “הגמשת” חוקי שמירת זכויות האדם – אלא להיפך! המשטרה השתמשה בהרבה פחות אלימות, בהרבה פחות מעצרי שווא, ונתוני הפרת הזכויות ירדו פלאים.

רוצים דוגמה אחרת? – בבקשה. לפני כחודש הותקפו שוטרים באלימות רבה בכפר פקיעין. שוטרת אחת נחטפה וחמישה בתים של יהודים נשרפו. אם ציפיתם למעצרים עד תום ההליכים? לכתבי אישום התובעים לפחות חמש עשרה שנות מאסר כיאה לעברות שכאלו, מוטב שלא תעצרו את נשימתכם. ‘אפס סובלנות’ – כלשונו המשתלחת של ‘מזוז’ – תמצאו רק כלפי כמה נערות היושבות במעצר ברגעים אלו בגלל איזה מאחז בשומרון. במקרה של פקיעין העדיפה המשטרה את עריפת ראשו של המפקד האחראי…אה כן – הם גם ארגנו משחק כדורגל משותף בין נבחרת המשטרה לנבחרת פקיעין. מה שקרה לידידי מבת –ים, קרה הפעם לקצין המשטרה עצמו. אגב – מיותר לציין שבשונה מהמפקד המסכן בפקיעין – קידומם של מפקדי הפוגרום ב’עמונה’ לא נפגע אלא להיפך. גם משחק הכדורגל בין נבחרת היס”מ לנבחרת הנוער הכתום מתעכב בינתיים…

הכלל הזה לפיו הריבון ‘מתעלק’ על החלש – עובד באופן מושלם גם במדיניות החוץ. בוש תובע מהיהודים, לפרק מאחזים ביהודה… האם הוא עושה זאת משום שיהודה שייכת למישהו אחר מלבד היהודים? מובן שלא – הוא פשוט נמצא בדיוק במצב של השוטר מבת – ים. בשביל מה להתעסק עם הבריוניים בשכונה – הרבה יותר קל “לבקש פרטים” מישראל, ועם הערבים – “לשחק כדורגל” – עם הראש שלנו, כלומר עם ירושלים.

חוק ‘האח הגדול’ עבר ברוב גדול תוך שיתוף פעולה של הימין והשמאל כאחד. ספק עם החכ”ים עצמם הבינו איזה שד הם משחררים מהבקבוק. הגיע הזמן לאיזה ג’וליאני משלנו – שיעשה פה סדר ויחזיר לנו את חירותנו במקום לגזול אותה.

שתף את הפוסט:
הפוסט הקודם

השאר תגובה