כבוד הרבנית בייניש - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ט באדר ב׳ ה׳תשפ״ד | 28/03/2024
אקטואליה ופוליטיקה חברה ומדינה מאמרים ופוסטים מהעבר

כבוד הרבנית בייניש

ח׳ בתמוז ה׳תשס״ז (יוני 24, 2007)

כבוד הרבנית בייניש

יש לי הערכה רבה לאנשי הרבנות הראשית, ובאופן אישי אין לי ספק שהם עושים את תפקידם נאמנה. אך כלל לא ברור לי אם נכון שתהיה לנו רבנות ראשית בישראל. באלפיים השנים האחרונות, יהודים התחתנו והתגרשו, אכלו כשר, התגיירו וקיימו כל מני פונקצויות שכאלה, בלי מדינה ובלי רבנות ראשית. היהדות החרדית מתייחסת ממילא לרבנות הראשית ופסקיה כאל צפצוף הזרזיר. יחליט כל אדם בעצמו על איזה גורם מכשיר הוא סומך ואיזה הכשר אינו יאה בעיניו. יחליט כל זוג מי יחתן אותו וכיצד הוא רוצה להתגרש. משרד הפנים ירשום בתעודת הנישואין/גרושין את פרטי הרב, ויהיה זה רב רפורמי, קונסרווטיבי או אורתודוכסי או סתם עורך דין משועמם. המידע יהיה פתוח לכל על גבי האינטרנט – וכל אחד יחליט בעצמו אם יש לו עסק עם יהודי, עם ממזר, עם גוי או עם גר צדק. בכל הקשור לחוק השבות, תחליט המדינה על איזה גורם רבני היא סומכת לקביעת יהדותם של העולים, – במידה והיהדות ההלכתית תקבל זאת – החיים יהיו פשוטים. ובמידה ולא, יאלצו העולים להוכיח את יהדותם למי שמעוניין בכך.

במילים פשוטות – נדמה לי שהכי טוב ליהדות, זה להפסיק עם המשחק המוזר הזה שנקרא רבנות ראשית ומדינת ישראל – נסתדר הרבה יותר טוב בלעדיו. בלי נישואים בקפריסין, ובלי טרוניות של מסעדנים נגד תביעותיה של מחלקת הכשרות.

כמעט כולם ירוצו לרבנים האורתודוסיים – ומי שלא, ממילא לא אכפת לו אם הוא יהודי, ועם בנו יחשב לממזר ובטח שלא אכפת לו מה מונח לו על הצלחת.

עד כאן מחשבותי בנושא – וכפי שכתבתי בתחילת הדברים – אני מעדיף להשאירם תחת הכותרת “לא ברור”. אבל חברי – עו”ד דני רובינס – הפנה את תשומת ליבי לפסק דין של הבג”ץ שהפך עבורי את העניין לברור הרבה יותר.

בתחילה השנה, פנתה לבג”ץ חברה המבקשת לייבא בשר כבש כשר מאוסטרליה. הרבנות הראשית לא הסכימה לתת להם תעודת הכשר משום שהחברה לא הסכימה להכשיר את הבשר (תהליך נפרד שבא לאחר השחיטה) מיד לאחר השחיטה באוסטרליה. החברה ביקשה להקפיא את הבשר מיד לאחר השחיטה ולהכשירו בארץ. תהליך ההכשרה של הבשר חייב להתרחש בתוך שלושה ימים מזמן השחיטה – והרבנות סברה שספק אם ההקפאה עוצרת את הזמן הזה ולא ברור אם ניתן יהיה להפשיר ולהכשיר בארץ.

אבל כבוד הפוסקות: הרבנית בייניש, והרבנית פרוקצ’ה – בשבתן כבית דין צדק, (מול דעת מיעוט של כבוד הרבנית הצדקת – ברלינר…) סברו אחרת וחייבו את הרבנות הראשית לישראל לתת את ההכשר לכבשים האוסטרליות.

אתם מבינים – לא ברור לי אם הקונספציה העומדת מאחורי הרבנות הראשית, משרתת אותנו או מזיקה לנו, אבל דבר אחד ברור לי מאוד, אם משמעות הקונספציה הזו היא שהסמכות העליונה בנושאים ההלכתיים היא של הבג”ץ, אזי מבחינה עקרונית הרבנות הראשית החליפה את א-לוהים בבייניש, והיא הופכת לבובה חסרת משמעות – יהיו רבניה גאוני הדור וצדיקים תמימים וטהורים ככול שיהיו.

אינני יודע מה נגמר עם העניין הזה – אבל אם אכן קיבל היבואן את הכשר הרבנות על פי פסק הבג”ץ – אזי בעיני איבדה הרבנות את סמכותה ולפסקיה אין יותר בעיני כל משמעות.

שתף את הפוסט:

השאר תגובה