כלנתריזם או בנטיזם - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י׳ בניסן ה׳תשפ״ד | 18/04/2024
מחשבים מסלול

כלנתריזם או בנטיזם

י״ט בסיון ה׳תשפ״א (מאי 30, 2021)

כלנתריזם או בנטיזם

שלום לצופי ערוץ התוכן ישראל מחר וברוכים הבאים לפינתנו היומית מחשבים מסלול.
מכירים את המושג – “כלנתריזם”?
סביר להניח שהצעירים שבכם אינם מכירים את המושג הזה.
ובכן זה מה שמספרת לנו ויקיפדיה על המושג כלנתריזם:
“כלנתריזם הוא מונח גנאי בשיח הפוליטי בישראל, על שמו של רחמים כלנתר. חבר עיריית ירושלים בשנות החמישים. הביטוי מתאר מצב של מעבר של חבר כנסת או חבר מועצת רשות מקומית מסיעה אחת לאחרת תמורת טובת הנאה פוליטית. כלנתר היה חבר סיעת “הפועל המזרחי” בעיריית ירושלים שנטש את סיעתו, שפעלה כדי להדיח את ראש העיר גרשון אגרון באוגוסט 1956. על רקע תמיכתו של ראש העיר בהקמת בית כנסת רפורמי ובריכת שחייה מעורבת בעיר. כלנתר הפך לתומך של אגרון, דבר שהעניק לאגרון רוב במועצה, ובתמורה מונה כלנתר לתפקיד סגן ראש העיר הממונה על ענייני דת ותברואה.”
אתם בוודאי תוהים מדוע אני מכלה את זמנכם בחתיכת היסטוריה חסרת משמעות שכזו. למי בכלל אכפת מאיזה חבר מועצה בירושלים שעובר מסיעה לסיעה תמורת איזה תפקיד של סגן ראש העיר לענייני משהו.
אז זהו שזה בדיוק העניין. שב 1956, כשפוליטיקאי שולי שבשוליים, בפוליטיקה המוניציפאלית – אפילו לא בכנסת, רימה את בוחריו רעדו כאן אמות הסיפים ברמה כזו – עד כי מונח גנאי חדש נחקק בשפה העברית והיה מוכר היטב לכל אזרח בישראל. (אגב גם כלנתר היה נציג של הכיפות הסרוגות, שעבר צד – סתם אנקדוטה כן…)
אז למה צעירים כבר לא מכירים את המונח הזה?
התשובה היא כנראה שהכלנתריזם הפך לצדיקות ממש נוכח מה שקורה היום.
אני מספר לכם את סיפורו הכלנתריזם כדי שתבינו עז כמה התדרדרנו.
ברור שהיום רחמים כלנתר לא היה מגיע אפילו לעמודים הפנימיים של עיתוני הבוקר.
הפוליטיקה הישראלית ידעה לא מעט תעלולים כלנתריים שכאלה, אבל כשלא פוליטיקאי בודד, בוגד בבוחריו ועובר צד תמורת תפקיד פוליטי, אלא מפלגה שלמה עושה זאת, והיא עושה זאת אחרי הבטחה מפורשת לבוחרים – כאן כבר נדרש כנראה עדכון של השפה העברית – אל תאמר כלנתריזם, אמור מעתה – בנטיזם…
ממשלת השמאל בראשות בנט, ממשלה הנסמכת בכל רגע על רצונם הטוב של הערבים – מזמינה בהקדם את הסבב הבא של פרעות תשפ”א – וכמובן את החמאס, ואולי גם החיזבאללה שיצטרפו לחגיגה – שהרי כולם פתאום שומרי ירושלים.
יהיה מעניין לראות כיצד ממשלת השמאל הקיצוני וערביי ישראל בהנהגת נפתלי בנט ויאיר לפיד – מתמודדים עם הסבב הבא של מלחמת העצמאות השניה שלנו.
להתראות מחר במחשבים מסלול.

שתף את הפוסט:
הפוסט הקודם

הפוסט הבא

9 תגובות

השאר תגובה