מה קורה כשהמדינה מממנת לימודים אקדמיים – סיפור מהחיים - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ז בניסן ה׳תשפ״ד | 25/04/2024
חברה ומדינה מאמרים ופוסטים מהעבר

מה קורה כשהמדינה מממנת לימודים אקדמיים – סיפור מהחיים

י״ז בסיון ה׳תשע״ז (יוני 11, 2017)

מה קורה כשהמדינה מממנת לימודים אקדמיים – סיפור מהחיים

מה קורה כשהמדינה מממנת לימודים אקדמיים – סיפור מהחיים.
קרוב משפחה שלי, חייל משוחרר, חלם להיות רופא.
לא מקצוע שאפשר להתווכח על נחיצותו.
רופא.
לא מדעי הרוח, לא מדעי הדשא – גם לא לימודי תורה (רחמנא לצלן).
רופא.
הבחור הוציא ציון פסיכומטרי 740.
ציוני בגרות מעולים.
חמד של בחור.
ואז הוא הגיע למה שמכונה – ‘מיונים’.
בין השאר שאלו אותו שם – “היכן שרתת בצבא?”
ב ” ‘דובדבן’ ” – השיב בתמימות – לא מעלה על דעתו מה מצפה לו.
” ויש לך נקיפות מצפון? ” – נורתה השאלה הבאה.
הבחור, שהתנדב לשירות קשה ומסוכן מאוד – מצא עצמו לפתע מול אצבע מאשימה של וועדת חקירה פוליטית בעליל, וועדה שכל תפקידה הוא לקצץ ככל שניתן במכסת הסטודנטים היהודיים בכדי להמשיך ולאפשר את ה “אפליה המתקנת” לטובת הסטודנטים הערבים שסף הכניסה שלהם ללימודים נמוך בהרבה (ושפתוחות בפניהם אפשרויות רבות נוספות ללימודים במרחב – מה שכמובן לא מתאפשר לסטודנט יהודי).
היום הוא לומד במזרח אירופה.
אז מה יצא לנו ממימון המדינה.
יצא – שבחור יוצא צבא נאלץ ללמוד רפואה במזרח אירופה ולשלם עד לסיום לימודיו סדר גודל של חצי מליון ₪.
יצא – שרמת הרפואה בישראל בהכרח מתדרדרת משום שהקריטריון להכשרת רופאים אינו מקצועי בלבד (וזה ממש לא אומר שרופא ערבי הוא רופא גרוע, זה רק אומר שרופא שמתקבל ללימודים בגלל מוצאו ולא בגלל כישוריו יהיה מן הסתם רופא פחות טוב) ואילו סטודנטים עם נתוני פתיחה מעולים לומדים במזרח אירופה, במקומות טובים פחות מאשר בישראל.
יצא – שאין מספיק מקומות ללימודי רפואה, במוסדות ההכשרה הישראליים, כי ככה זה כשהכסף הוא ציבורי (בדיוק כפי שהיה צריך להמתין 4 שנים להתקנת טלפון כשמי שטיפלה בכך היתה המדינה.).
ויצא – שהציבור הרחב נדפק מכל כוון אפשרי כי:
• הוא גם נדרש לממן במיסיו את הלימודים האקדמיים.
• הוא גם ממתין בתור שעות נוספות כי אין מספיק רופאים.
• הוא גם משלם שוב לרפואה פרטית (כמחצית ההוצאה הישראלית לרפואה היא הוצאה פרטית) כדי לקבל טיפול איכותי ובכדי לקצר את התור.
• הוא מנוע מלהתקבל ללימודים במערכת שאותה הוא מממן.
• ואם הוא או בנו מתעקש ללמוד רפואה – אז הוא נאלץ לעזוב את הארץ ולשלם במיטב כספו.
מה מציעה זהות.
עד כיתה י”ב מציעה זהות את שיטת השוברים – שיטה המשאירה בידי ההורים שובר בגובה כפול ומכופל מהתקציב המגיע כיום בפועל לחינוך ילדיהם. את השובר יוכלו ההורים לממש בכל מוסד קיים או להקים חדש. מומלץ להיכנס לאתר זהות ולקרוא את הפרטים.
את הלימודים האקדמיים יוכלו הסטודנטים לממן באמצעות:
• חיסכון ממשכורת של ממש שיקבלו בעת השירות הצבאי.
• משכנתא אקדמית בערבות חלקית של המדינה (הבנק ירצה לראות שלסטודנט יכולת מוכחת לסיים ולהצליח – מדובר בשוק בנקאי משתלם, הבנקים יתחרו על הסטודנטים, שבסיום לימודיהם תהיה להם עבודה בשכר גבוה והם יוכלו להחזירה בקלות)
• קרנות קהילתיות/פילנתרופיות לעזרה לאוכלוסיות נזקקות.

שתף את הפוסט:

השאר תגובה