מתחילים מבראשית - על טוב ורע - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ט באדר ב׳ ה׳תשפ״ד | 29/03/2024
יהדות ותרבות מאמרים ופוסטים מהעבר

מתחילים מבראשית – על טוב ורע

כ״ג בתשרי ה׳תשע״ח (אוקטובר 13, 2017)

מתחילים מבראשית – על טוב ורע

מתחילים מבראשית
ד וַיַּרְא אֱ-לֹהִים אֶת-הָאוֹר כִּי-טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱ-לֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ.

בליל הושענה רבה השתתפתי בפאנל שעסק בנושא הנבואה. ישבו שם נציג של מר”צ, דמות רבנית ידועה מן היישוב המארח, רב חרדי ורב/ח”כ חביב.

עד מהרה התברר כי הנוכחים אינם חלוקים עלי רק בשאלות הרגילות, אלא בעצם השאלה האם ניתן בכלל לדעת מהו ‘טוב’.

“מי בכלל יודע מה טוב?” שאלה הדמות הרבנית ומכאן שעלינו ללמוד להכיל את שכנינו, לחיות עמם וללמוד מהם – משהו בסגנון ‘נשים עושות שלום’, כלומר משהו שלא אומר כלום אלא רק מחבק ואוהב וחומק משאלות של ריבונות, צדק, טוב ורע – ואיכשהו מתוך השומדבר הזה יצא שלום כי הרי אין טוב ורע הכל רק עניין של אוירה טובה, נעשה אוירה טובה יהיה דיאלוג והכל יסתדר.

חבר הכנסת שבפאנל, אף התקדם צעד אחד נוסף: “השלום כבר הגיע” (!) – הודיע הח”כ – אותם מחבלים שהורגים בנו, עושים זאת מסיבות פרטיות, צה”ל מטפל בהם ופחות או יותר הכל בסדר”.

גם אני מאוד אוהב ומעוניין באוירה טובה ובדיאלוג אבל בשלב הזה איבדתי את סבלנותי (לבושתי).

“תהליך השלום (של אוסלו) עלה לנו מאז שיצא לדרך, פי 6 יותר הרוגים מבתקופה המקבילה שקדמה לו, ופי 20 יותר פצועים (וגם 700,000 ₪ שיצאו מכיסה של כל משפחה בישראל…)”
– אמרתי –
“כלומר ה’שלום’ שלכם הורג אותנו! גם אני רוצה לחבק את שכני ולדבר על אהבה כל היום – אבל הניסיון החד משמעי מראה ש’נשים עושות שלום’, שאני בטוח שרק מתכוונות לטוב, הן למעשה נשים עושות שכול! כי הן תיצורנה אוירה שתלחץ לעוד ויתורים ולעוד טרור” (הן הרי לא מתכוונות לתוכנית השלום של ‘זהות’ – תוכנית שנקודת המוצא שלה היא שיש אמת ושקר ויש טוב ורע – ולכן היא תעבוד, פשוט כי היא מציאותית!)

” רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם, אֶת-הַחַיִּים וְאֶת-הַטּוֹב,וְאֶת-הַמָּוֶת, וְאֶת-הָרָע. ” – ציטטתי מתוך ספר דברים-
“אתה מוכן להסכים אתי לפחות על זה?”
– שאלתי את נציג מר”צ –
“שהחיים הם טוב והמוות הוא רע?”

“אני משוכנע בכוונותיכם הטובות, אבל אם הדרך שלכם מובילה כבר למעלה מ 20 שנה להרבה יותר מוות, אתם עושים משהו מאוד רע לא משהו טוב”.

בזכות הפאנל הזה, שמתי השנה לב, כשפתחנו שוב בפסוקי בראשית, שכבר עם היצירה הראשונה – יצירת האור, מופיע המושג ‘טוב’ ועמו המושג ‘הבדלה’.

כן חברות וחברים, יש טוב ויש רע, יש אור ויש חושך.

לא תמיד קל להבדיל ביניהם – בדר”כ זה קשה ומסובך, אבל הקושי לא פוטר אותנו בשום אופן מהאחריות לברר מה טוב ומה רע ולחתור כל העת לכוון הטוב – גם אם לעולם לא נשיגו בשלמות.

אידיאולוגיות שמוותרות מראש על החתירה הזו הן אידיאולוגיות שמניחות כי אם נוותר על חיפוש המתג האור ידלק מאליו.

החושך אוהב אידאולוגיות כאלה. ההרוגים ששילמו בחייהם את מחיר אוסלו כבר לא יכולים לספר לכם על כך, ואלה שיהרגו בשל חידושו, לא מבינים זאת ומצטרפים ל’נשים עושות שלום’.

שתף את הפוסט:

השאר תגובה