סוד הנצח היהודי - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ט באדר ב׳ ה׳תשפ״ד | 29/03/2024
יהדות ותרבות פרשת השבוע

סוד הנצח היהודי

י״ב בניסן ה׳תשפ״א (מרץ 25, 2021)

סוד הנצח היהודי

“וְהִיא שֶׁעָמְדָה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ? שֶׁלֹּא אֶחָד בִּלְבָד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, אֶלָּא שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלוֹתֵנוּ, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם. …”

“…וָרָב –  כְּמָה  שֶׁנֶּאֱמַר: רְבָבָה כְּצֶמַח הַשָּׂדֶה נְתַתִּיךָ, וַתִּרְבִּי וַתִּגְדְּלִי וַתָּבֹאִי בַּעֲדִי עֲדָיִים, שָׁדַיִם נָכֹנוּ וּשְׂעָרֵךְ צִמֵּחַ, וְאַתְּ עֵרֹם וְעֶרְיָה. וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ, וָאֹמַר לָך בְּדָמַיִךְ חֲיִי,  וָאֹמַר לָך בְּדָמַיִךְ חֲיִי”

בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו.

משהו מאוד עמוק ונורא מקשר בין ליל הסדר ליום השואה שמגיע ימים אחדים לאחר הפסח.

האיום הקיומי.

בכל דור ודור עומדים עליניו לכלותנו.

מפרעה ואחשוורוש ועד היטלר,סטאלין ואחמדיניג’אד –  עומדים עלינו לכלותנו.

משהו בפסח הזה – מטריף אותם. משהו שמייצג חג החירות היהודי – גורם לדיקטטורים הכובשים את האנושות, להגיע למסקנה כי את עם ישראל צריך להשמיד.

את מדינת ישראל חייבים למחוק מהמפה, מכריז המשמידן התורן מעיראק או מאיראן. והם מתכוונים לכל מילה ומתכוננים בכל הרצינות ואנחנו כל כך רגילים כבר לזה שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו עד כדי כך שכבר התרגלנו וממשיכים את חיינו. אבל ההגדה מזכירה לנו זאת, ובאופן חגיגי.

למה? למה הם שונאים אותנו כל כך? ומה הקשר לפסח.

ביציאה מעבדות האדם אל החירות שתחת כנפי בורא עולם וקונהו, ביציאה משיעבוד כל פרעוני ההיסטוריה אל החירות שתיתכן רק תחת מלכותו של מלך מלכי המלכים, בברית הנצח שכרתנו עימו ביום הוציאנו משיעבוד מצרים ביד חזקה ובזרוע נטויה, כשהפכנו לעמו, ולעמו בלבד –

הפכנו לאויביה המרים של כל רודנות אנושית שהיא.

לא אויבים שניתן להתפשר עימה. זה או הם או אנחנו.

רכבות החיילים להצלת החזית המזרחית הקורסת ימתינו, זכות קדימה להשמדת הילד היהודי האחרון שברכבת לאושוויץ.

עם הכיבוש הרוסי נסתדר, עם הילד היהודי לא.

תמיד רודן, שרוצה לשעבד את האנושות תחת רגליו, ימצא עצמו בבעיה מול עם ישראל. כי לעם הזה כבר יש מלך. אי אפשר לשעבד אותו והדרך היחידה לעשות זאת היא לכלותו. את הילד היהודי, זה שהלילה הזה אנחנו מספרים לו – מגידים לו – את סיפור יציאת מצריים, את הילד הזה אנו הופכים הלילה לאוייבם המר של כל רודני תבל.

ומה התשובה? מה ישמור עליו? מה מבטיח לעמנו את קיומו הנצחי למרות העומדים עליו לכלותו בכל דור ודור?

“וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ, וָאֹמַר לָך בְּדָמַיִךְ חֲיִי,  וָאֹמַר לָך בְּדָמַיִךְ חֲיִי”

מה הם אותם “דמים” הנכפלים בהגדה ושבזכותם אנו שורדים תמיד?

“שנתערב להם דם המילה בדם קורבן הפסח” – מסבירים חז”ל.

כוונת הפסוק היא לשתי מצוות עשה הקשורות בדם, מצוות המחדשות באופן קבוע את הברית שלנו עם אבינו מלכנו שבשמים ובארץ והופכים אותנו לעמו הנצחי של מלך מלכי המלכים.

המצווה הראשונה היא מצוות ‘ברית המילה’. ברית המילה היא הברית שכורת כל יהודי עם מלכו ואלוהיו.

המצווה השניה היא מצוות הקרבת קורבן הפסח, שהיא המצווה המחדשת בכל שנה את הברית הלאומית של עם ישראל כולו, עם מלכו ואלוהיו.

כלומר כשנתערב דם המילה בדם קורבן הפסח, ונותרנו חבוקים בברית הנצח,  הן בברית האישית והן בברית הלאומית, גם כפרטים וגם כאומה – עם אבינו מלכנו, או אז רכשנו את חיי הנצח הלאומיים שכל אומה ולשון עומדים מולה פעורי פה ואינם יכולים להתעלם ממנה. אין עוד עם כזה. היא שעמדה לאבותינו ולנו.

שתי המצוות הללו, מצוות המילה ומצוות קורבן הפסח, הן מצוות העשה היחידות בתורה, שיהודי חייב על אי ביצוען עונש כרת. כלומר מצוות קורבן הפסח חשובה כמו מצוות המילה והעונש על אי קיומן,  הוא אותו עונש ייחודי, לשתי מצוות אלה בלבד.

המצוות הללו שעושות אותנו לעם, נצרבו בתרבות שלנו במידה כה עמוקה, עד שמשבר הנאורות והחילוניות לא יכל להן. שלא כרוב המצוות האחרות, המצוות הללו  מדלגות בקלילות מעל ההבדל שבין דתיים לחילוניים. כולם (כמעט) עושים ברית מילה, וכולם (כמעט) חוגגים בחבורות את ליל הסדר – שכל כולו תזכורת לקורבן הפסח.

לאחר שחרור הר הבית, הורה הרבי מילובביץ’ לחסידיו,שלא לשהות בתחומי העיר העתיקה בערב פסח כדי שלא להיכנס לחשש של איסור כרת בשל אי קיום מצוות הקרבת קורבן הפסח (היכול להקרב גם בימינו עוד קודם לבניית המקדש). כעבור זמן ביטל הרבי את האיסור – ככל הנראה הכיר כי ירושלים והר הבית, לא באמת שוחררו.

בעזרת ה’ נזכה בקרוב ממש לצאת מהעבדות (המתגברת מאוד לאחרונה) לחירות האמת תחת כנפי השכינה, ולחדש את הברית הלאומית השלמה עם אבינו מלכנו – בחגיגת הסדר כהלכתו סביב קורבן הפסח בירושלים.

שתף את הפוסט:

1 תגובה

  • יפה וישר כח. פסח שהחל כחג חקלאי תואם לחג דתי יהודי ואילו כיום שהוא חג לאומי האם אתה מר פייגלין מאחל ומצפה להשיב את צורתו המקדשית להקרבת בעלי חיים? מראות עיניי דווקא לשוב להקרבת בעלי חיים לא רק שהוא מהלך צעד אחרונית אלא הוא עצמו מונע מן האדם יציאה משעבוד לחירות אמיתית. החירות האמיתית בראות עיניי לא תתאפשר כל עוד צריכת בעלי חיים כל שכן הקרבתם לאל עליון לא תהפוך לנחלת העבר באופן מוחלט. בפרט שחלקים נרחבים מעמנו אינו תופס את יהדותו כדתית גרידא (מניח שגם אתה לא). אני מתנגד להקרבת בעלי חיים (לא בעבר כמובן, מה שנעשה היה צריך להיעשות).

השאר תגובה