פרשת כי תשא תשפ"ב - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ט באדר ב׳ ה׳תשפ״ד | 28/03/2024
פרשת השבוע

פרשת כי תשא תשפ”ב

י״ז באדר א׳ ה׳תשפ״ב (פברואר 18, 2022)

פרשת כי תשא תשפ”ב

פרשת כי תשא

יב וַיֹּאמֶר ה’ אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. יג וְאַתָּה דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אַךְ אֶת-שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ כִּי אוֹת הִוא בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם לְדֹרֹתֵיכֶם לָדַעַת כִּי אֲנִי ה’ מְקַדִּשְׁכֶם. יד וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל-הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ. טו שֵׁשֶׁת יָמִים יֵעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן קֹדֶשׁ לַה’ כָּל-הָעֹשֶׂה מְלָאכָה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת מוֹת יוּמָת. טז וְשָׁמְרוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת-הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָם. יז בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם כִּי-שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה’ אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ. {ס} יח וַיִּתֵּן אֶל-מֹשֶׁה כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ בְּהַר סִינַי שְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת לֻחֹת אֶבֶן כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱ-לֹהִים.

השבת היא המדים של עם ישראל. כנפי טייס שכאלה. אות המעיד על ברית הנצח שבין העם לא-לוהיו.

מה יש בה בשבת. מה כל כך מיוחד בכך שנחים ממלאכה יום אחד בשבוע. כל האנושות כבר אימצה את הסופ”ש הזה. עניין סוציאלי פשוט.

מדוע זהו האות. ומדוע הפרתו כרוכה בעונש מוות?

השבת אינה סתם יום חופש מעבודה. למעשה האיסור אינו העבודה כשלעצמה אלא מלאכת מחשבת. כלומר יצירה. לישראל נאסרה מלאכת יצירה. אסור לעם ישראל ליצור דבר חדש בשבת. לכתוב. לארוג, לנטוע וכדומה.

מדוע? מה כל כל נורא בכך שאצייר (למשל) להנאתי ביום החופשי שלי?

היצירה נאסרה משום שזו בדיוק התכונה האלוהית המבדילה את בני האדם מבעלי החיים. האדם ניחן בכח הדמיון. הוא מסוגל להביא לעולם דבר חדש שלא היה בו קודם לכן. הוא מסוגל להמציא המצאות בדמיונו ולהוציאם מן הכח אל הפועל. הכח היוצר באדם הוא הכח המדמה את האדם לבורא עצמו.

גם בעלי חיים יכולים ליצור. ציפור מסוגלת ליצור קן סבוך. עכביש מסוגל לטוות רשת פלאית. ואולם הקן והרשת לא נוצרו בדמיונה של הציפור או העכביש, הם נצרבו הישר במוחם על ידי בוראם.

האדם בורא בכח דמיונו יצירות חדשות ובכך דומה הוא לבוראו.

ואולם כאשר במצוות הבורא, מונע עצמו בן ישראל יום אחד בשבוע מן היצירה, מקבל על עצמו היהודי את מלכות האל. שמירת השבת מעידה על קבלת עול מלכות שמים ומבשרת את קיום הבורא.

לכן השבת היא אות הברית שבין הבורא לעמו ולעמים אחרים אסור לשמור אותה – היא מיוחדת לנו בלבד.

שתף את הפוסט:
הפוסט הקודם

הפוסט הבא

1 תגובה

השאר תגובה