פרשת נח תשפ"ב - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ט באדר ב׳ ה׳תשפ״ד | 29/03/2024
פרשת השבוע

פרשת נח תשפ”ב

ב׳ במרחשוון ה׳תשפ״ב (אוקטובר 8, 2021)

פרשת נח תשפ”ב

א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים.  ב וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.  ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר.  ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ שֵׁם  פֶּן-נָפוּץ עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ.  ה וַיֵּרֶד ה’ לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם.  ו וַיֹּאמֶר ה’ הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא-יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.  ז הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ.  ח וַיָּפֶץ ה’ אֹתָם מִשָּׁם עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר.  ט עַל-כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי-שָׁם בָּלַל ה’ שְׂפַת כָּל-הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם יְהוָה עַל-פְּנֵי כָּל-הָאָרֶץ. (בראשית יא)

א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים.

העולם כולו הופך לכפר גלובלי.

כולם מדברים באותה שפה וחושבים אותו הדבר. 

ב וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. 

ריכוזיות ושליטה לא אוהבת את ההר והנאחזים בו. היא אוהבת את הבקעה, שם כולם ביחד, בערים, שם קל לשלוט בהמונים.

ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר.

תחילת השימוש בחומרי גלם. מעתה, כבר לא בונים מהאבן שברא הא-לוהים, מעתה בונים מהלבנה שברא האדם. לחם כבר לא מוציאים מן הארץ אלא מן הבצק והתנור. המקור הולך ומתרחק, הוא מסתתר מאחורי מחלקת הקפואים במרכול, מאחורי הטכנולוגיה, המדע, הרפואה – האדם מתחיל להאמין כי הוא הבורא.

ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ שֵׁם  פֶּן-נָפוּץ עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ. 

העיר והמגדל שראשו בשמים – הלו הם כמובן ירושלים, ובית המקדש  – כמו סולם יעקב שראשו בשמים ובסיסו בבית הא-ל. ואולם במקדש נאמר “ועשו לי מקדש…” (שמות כ”ה ח’) ואילו כאן נאמר בדיוק הפוך “נעשה לנו שם….

ההיגיון שמאחורי הפרוייקט המונומנטלי, הוא שהאדם יכול להחליף את האל בשליטה בעולמו באמצעות הטכנולוגיה. באמצעות המגדל נמנע את המבול הבא…

כיצד ייתכן שאנושות טכנולוגית מתקדמת, כזו שמסוגלת להרים פרוייקט הנדסי מטורף שכזה, תאמין בשטות שכזו?

מסתבר שכשרוצים להכחיש ולהילחם בא-ל, ניתן לגייס את המדע, את הטכנולוגיה ואת הרפואה – לכל אמונת הבל, ולדאוג לכך שכל הארץ תהיה שפה (מדעית) אחת ודברים (תקשורת) אחדים, שידבררו רק את דבר ההבל הזה. רק “מדע” המעביר אל האדם את גורל הבריאה והצלתה – ממבול, מהתחממות גלובלית, ממגפות – הוא מדע לגטימי. יסוד התבונה – עקרון הטלת הספק – לא קיים יותר כשכולם מנדבים את חירותם ואת גופם לנשיאת אבנים אל ראש המגדל.

מי ששכנע את ההמונים להתגייס לפרוייקט היה מן הסתם מלכם נמרוד. הוא הסביר להם כי שיעבודם נדרש לטובתם שלהם – חייבים לעצור את מגפת המבול הזו. כולם התגייסו בהתלהבות, ואף שיכנעו זה את זה. הם הצטלמו בגאווה כשהעמיסו על גבם את הלבנים. אם נפל אדם מהפיגום – לא דווחו עליו באמצעי התקשורת, אבל כל הערוצים מיהרו לדווח אם חלילא נפלה לבנה.  כי מה הם חרותו וחייו של היחיד לעומת המלחמה באוייב המשותף – המבול! 

עבור נמרוד היה זה פשוט גן עדן. במקום לשעבד אותם ולהישמר ממרידותיהם, הם התנדבו לשעבד עצמם עבורו בשם המטרה הנעלה.

ה וַיֵּרֶד ה’ לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם.  

אין שיפוט מרחוק. שיפוט בוידאו. הדיין חייב לראות את בעל הדין. 

ו וַיֹּאמֶר ה’ הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא-יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.

כפי שהוכח במלחמות המאה העשרים, אידאולוגיות הכחשת הא-ל וגיוס הטכנולוגיה אכן משמשות בהצלחה ביד הדיקטטורים ומביאות למחיקת כל חירויות האדם וצלם הא-לוהים שבו.  

ז הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. 

ומאז מנסה האדם לשוב ולהתגבר על גזרת בוראו

בניין האיחוד האירופי נבנה כמן מגדל בבל, והסיסמה המופיעה בפרסומי האיחוד – היא – “אירופה, שפות רבות אך רק קול אחת”  

ח וַיָּפֶץ ה’ אֹתָם מִשָּׁם עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר. 

‘אמנם בללתה את שפתנו’ – אומר האדם המודרני – אך הנה שבנו לבנות את המגדל והתגברנו על מגוון השפות. שבנו והיינו לשפה אחת ודברים אחדים.

שבת שלום 

שתף את הפוסט:

2 תגובות

השאר תגובה