פרשת תרומה תשפ"ב - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י׳ בניסן ה׳תשפ״ד | 18/04/2024
פרשת השבוע

פרשת תרומה תשפ”ב

ג׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ב (פברואר 4, 2022)

פרשת תרומה תשפ”ב

לא וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר מִקְשָׁה תֵּעָשֶׂה הַמְּנוֹרָה יְרֵכָהּ וְקָנָהּ גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ מִמֶּנָּה יִהְיוּ. לב וְשִׁשָּׁה קָנִים יֹצְאִים מִצִּדֶּיהָ שְׁלֹשָׁה קְנֵי מְנֹרָה מִצִּדָּהּ הָאֶחָד וּשְׁלֹשָׁה קְנֵי מְנֹרָה מִצִּדָּהּ הַשֵּׁנִי. לג שְׁלֹשָׁה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים בַּקָּנֶה הָאֶחָד כַּפְתֹּר וָפֶרַח וּשְׁלֹשָׁה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים בַּקָּנֶה הָאֶחָד כַּפְתֹּר וָפָרַח כֵּן לְשֵׁשֶׁת הַקָּנִים הַיֹּצְאִים מִן-הַמְּנֹרָה. לד וּבַמְּנֹרָה אַרְבָּעָה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ. לה וְכַפְתֹּר תַּחַת שְׁנֵי הַקָּנִים מִמֶּנָּה וְכַפְתֹּר תַּחַת שְׁנֵי הַקָּנִים מִמֶּנָּה וְכַפְתֹּר תַּחַת-שְׁנֵי הַקָּנִים מִמֶּנָּה לְשֵׁשֶׁת הַקָּנִים הַיֹּצְאִים מִן-הַמְּנֹרָה. לו כַּפְתֹּרֵיהֶם וּקְנֹתָם מִמֶּנָּה יִהְיוּ כֻּלָּהּ מִקְשָׁה אַחַת זָהָב טָהוֹר. לז וְעָשִׂיתָ אֶת-נֵרֹתֶיהָ שִׁבְעָה וְהֶעֱלָה אֶת-נֵרֹתֶיהָ וְהֵאִיר עַל-עֵבֶר פָּנֶיהָ. ( שמות כ”ה)

לכל עם יש את פרשת משפטים שלו – כלומר את חוקי ההתייחסות שבין האדם לחברו, בין האדם לאשתו ולמשפחתו, בינו לבין הציבור.

ואולם פרשת תרומה, הנראית לכאורה כמפרט טכני של המשכן וכליו ותו לא – הפרשה הזו מגלמת בתוכה את המשמעות האדריכלית של הברית שבין עם ישראל ובורא עולם.
אתה לא בונה מקדש כיד הדמיון הטובה על האדריכלים שלך. אתה בונה בדיוק על פי המפרט הטכני הא-לוהי.

אדריכלות שמימית – שהיא הגבול הדק מן הדק שבין עבודת ה’ לעבודה זרה.

כמו בבניית כור גרעיני, אין כאן מקום לטעויות. כל המידות, כל הכמויות, המיקום המדוייק, החומרים שתשתמש בהם, מי יבנה, כיצד יבנה, מתי יבנה – הכל מפורט ומדוייק.

במעשה המנורה התקשה משה ונזקק לסיוע ישיר מן השמים בכדי לעשותה כרצות הבורא.

המנורה הזו – הפכה לסמל הבולט מכל של העם היהודי ובצדק רב הפכה גם לסמל המדינה.

סמל המגן דוד הוא סמל שאומץ בתקופה מאוחרת הרבה יותר (ומשמש גם עמים אחרים). כמו הכותל המערבי שהוא למעשה קיר התמך המערבי של הרחבת הורדוס להר הבית המקודש באמת, ו”קדושת הכותל” המיוחדת , סנטימנטלית ולא הלכתית – כך גם סמל המגן דוד התקדש – ובצדק – מסיבות היסטוריות וסנטימנטליות.

ואולם ההבדל בין המגן דוד למנורה, הוא שהמנורה עשויה על פי ה”מפרט הטכני הא-לוהי” – והמגן דוד הוא המצאה אנושית.

האם השיבה ההכרחית מתהום מדינת כל אזרחיה המאיימות להכחיד את מדינת ישראל, ותקומתה המחודשת של של המדינה היהודית – תבוא לידי ביטוי בכך שאת מגן הדוד בדגל ישראל, תחליף המנורה?

שתף את הפוסט:

4 תגובות

השאר תגובה