1

רבני הרודנות

“משבר האקלים הוא פיקוח נפש עולמי”
כותבת קבוצת רבנים לנפתלי בנט – “חובה לפעול”.

אינני יודע אם אכן אנו חווים משבר אקלים שנגרם בידי פליטות פחמניות של בני האדם ולכן בני האדם הם שמצווים לפתור אותו.
מדענים ידועי שם חושבים אחרת, חושבים שהתופעות שאנו חווים הן תופעות מחזוריות שמקורן ככל הנראה כתמי שמש ותנאים אחרים שאין לו לאדם כל יכולת לשנותם.
הבעיה היא שאל אותם מדענים ואל אותם מחקרים מתייחסים כפי שמתייחסים אל המדענים שאינם מיישרים קו עם ממסד הקורונה, הבידודים החיסונים ושאר מרעין בישין.
כלומר מדעני אקלים שמעיזים להביע דיעה שונה, הופכים למכחישי מדע, הקריירה שלהם נהרסת, קולם מושתק – זכות הטלת הספק לא קיימת יותר, וכשאין הטלת ספק אין באמת יותר מדע.

ובכן מה להם לרבנים הללו ולכל הפסאודו מדע הזה?
הרי גם אם השעון המקולקל הזה כן מראה משום מה את השעה הנכונה ובאמת הכל בגלל פליטות הפחמן של בני האדם, הרי חלקה של ישראל ביצירת הבעיה הוא גרגיר אבק פחות או יותר. המזהמות הגדולות הן כמובן ארה”ב וסין ומדינות יצרניות גדולות הרבה מאיתנו – אין לישראל שום “פיקוח נפש” אמיתי לעסוק בו מלבד ההתחממות הגלובלית?

יחליטו מה שיחליטו, נתרום את חלקנו כמיטב יכולתנו ונסתפק בזה – מה נזעקו פתאום הרבנים?

כשעיינתי בשמות הרבנים מצאתי ביניהם את אותם רבנים כמו שלמה אבינר, יואל בן נון, יובל שרלו – רבנים שבשעתה הקשה של ההתיישבות ביהודה ושומרון, התייצבו תמיד בצד שמנע התנגדות משמעותית לחורבן וגירוש אחיהם מבתיהם.
הרב שרלו – לדוגמה – שהתנגד כמובן לסירוב לפקודה לגרש יהודים מבתיהם, התבטא לאחרונה בעד העדפת חולי קורונה מחוסנים בבתי החולים. האם יש קו מקשר בין שני אלה לפסיקתו המוזרה לא פחות בדבר פיקוח נפש אקלימי.

לעניות דעתי יש ויש קשר כזה.

רב אתתיסט (כלומר שרוצה הרבה סמכויות למדינה – סוג של פאשיזם כן) רב כזה שאולי מגנה בקול ענות חלושה אבל מתייצב בפועל לצד המדינה כשהיא מבצעת פשע נגד אזרחיה בגוש קטיף,

רב שמתייצב לצידה של רודנות הקורונה, וקורה לתעדף חולים בבתי החולים על פי צייתנותם למדינה (זוועה מוסרית שלא תיאמן)

רב כזה, שחור המנעול דרכו הוא מביט במציאות הוא דברה של המדינה וממנה הוא שואב את הלגטימיות שלו – בוודאי שיספק גם לרודנות האקלים
את המעטפת ה”הלכתית” כביכול.

השרה לאיכות הסביבה בממשלת בנט, הודיע כי לא יהיו יותר חיפושי נפט בישראל.
מדובר בשפע רב שיכול למשל להאכיל עניים רבים, לרפה חולים, לשפר את הביטחון – אבל לא – הטרנד האקלימי מנצח, ומעתה יש לו גם את הגושפנקה הרבנית.

אולי צריך להסביר לרבנים היקרים שבכסף שנרוויח נוכל להשקיע בחתולי רחוב, גם זה פיקוח נפש לא?