תרבות הבית השלישי - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
ט״ז בניסן ה׳תשפ״ד | 23/04/2024
סימן קריאה

תרבות הבית השלישי

כ״ד בטבת ה׳תשפ״ב (דצמבר 28, 2021)

תרבות הבית השלישי

כבכל י”ט לחודש העברי, עליתי בשבוע שעבר להר הבית. למעלה משני עשורים חלפו מאז שקיבלתי על עצמי את המנהג הזה, ושום עליה להר לא דומה היתה לחברתה. מדובר בחוויה המערבת התרוממות רוח מיוחדת מעצם ההליכה במקום הקדוש מכל – יחד עם מציאות פוליטית שפלה ומשפילה.

בלב ליבה של ירושלים בירת ישראל, ישנו מקום שבניגוד לחוק, הפך למקום אקס-טריטויאלי. לא תמצא שם כתובת בעברית, לא דגל, לא שום דבר מחוקי העזר העירוניים. כאן מהמקום הזה, מדינת ישראל וחוקיה, מקפידים להדיר את רגליהם.
יהודי החפץ לעלות למקום הקדוש ביותר ליהדות, מקום המצוין בתנ”ך מאות פעמים, המקום בו עמדו המקדש הראשון והשני, ששרידיהם מבצבצים ומציצים אליו מבין החרכים, ובכן יהודי המבקש להלך בחרדת קודש במקום הזה, נאלץ לעבור “הדרכה” מקדימה המתריעה בפניו מפני קיום כל פולחן או סממן של תפילה יהודית. המחזה הנגלה לעולה להר הוא של גן ארכאולוגי מוסלמי. נדרש דמיון ונדרשת הדרכה כדי לדלג ברוחך מעל המציאות השפלה אל המציאות האמיתית הניבטת אליך מן המקום הזה.

ואולם למי שטורח לטבול במקווה טהרה ולהגיע להר צפויה חוויה מיוחדת שקשה לתארה במילים.
תמיד אני יורד משם בתחושה שלמדתי משהו חדש. רוח אחרת מלווה אותי ביורדי מן ההר.

פעם אלו אנשים מיוחדים שפגשתי. ופעם עוד הסבר מאלף שמישהו ‘תרם’. פעם זו התחושה שהצלחתי לזקק את התפילה שבליבי ולבקוע רקיעים, ופעם השמחה על שהצלחתי להסביר וללמד אחרים.

אבל ביום חמישי שעבר, זה לא קרה. סתם עוד עליה. וזה בסדר. לא תמיד זוכים…
ואז – זה בכל זאת קרה…
לא על ההר אלא ביציאה מרחבת הכותל.

היות ו הי”ט ‘שלי’ נפל בחודש זה על יום חמישי, אז כשירדתי מההר חלפתי על פני עוד אחת מאותן תהלוכות משפחתיות שמגיעות בשני וחמישי לכותל, בכדי לחגוג את שמחת הבר מצווה של יקירן.

האמא והאבא, הדודים והדודות, פניהם קורנות, סלי כבודה בידם, מוליכים במיטב מחלצותיהם את הנער החנוט בחליפה על פי מידותיו, אל הכותל המערבי. ראשי הגברים מחופים בכיפה ‘חילונית’ לבנה המאיימת להתעופף ברוח, הדודות הצעירות מכסות בצעיף את כתפיהן, שני בחורים בגלימות לבנות מתופפים בתופי טם טם לפני התהלוכה, בחור נוסף או שניים (תלוי בתשלום כנראה) תוקעים בשופרות ארוכים – והסבתות מוסיפות איזה ‘קולולולו’ מסורתי.

היחס שלי לכותל – אמביוולנטי. המקום שספג כל כך הרבה תפילות ודמעות, שריד המקדש (וליתר דיוק קיר התמך המערבי של הרחבת ההר של המלך הורדוס) שכחמש מאות שנה מתקבצים אליו יהודים ושוטחים בו את תחינותיהם, הפך לאחר מלחמת ששת הימים, לתחליף לדבר האמיתי. מיד לאחר המלחמה הרסו דחפורים את שכונת המוגרבים הצמודה לכותל, בכדי להכשיר רחבה גדולה שאליה ניתן יהיה לנקז את כמיהת המקדש ולהפנות את המוני בית ישראל העולים לירושלים בהתלהבות.
מה שהיה המקום הקרוב ביותר למקום המקדש, הכותל שעד אליו הורשו יהודים להגיע, ולכן בו נעצרו ושם התפללו, הפך לפתע – כשניתן היה לכאורה להמשיך ולעלות אל הקודש עצמו – למעין תחליף.
למען הסר ספק, מבחינה הלכתית, אין שום הבדל בין קדושת הכותל המערבי לקדושת כל בית כנסת השוכן בעיר העתיקה. הכותל המערבי הוא בוודאי מקום קדוש מבחינה סנטימנטלית, אבל הוא איננו כזה מבחינה הלכתית. הקדושה האמיתית נמצאת למעלה, בהר. ב 1967, כששוחרר ההר לאחר 1893 שנות כיבוש זר, חסרים היו המשחררים את תודעת הקודש והמקדש. הציונות לא מסוגלת היתה להכיל את בשורת ההר. נהפוך הוא, בשורתו, בשורת החיבור שבין הקודש והחול, הפיסי והמטהפיסי, עמדה בסתירה לעקרון ההפרדה הנאור שאימצה מדינת הלאום המודרנית, המדינה שבנו לעצמם היהודים על פי הדגם האירופאי.

הרצון החילוני לברוח מכל ה”וותיקן הזה” (כינוי שהדביק משה דיין לעיר העתיקה כשהתאמץ לשכנע את ממשלת אשכול להימנע משחרורה במלחמת ששת הימים) מצא לו בן ברית נאמן בקרב החרדים והדתיים כאחד.
אלה ביקשו לשמור על ההפרדה החילונית שבין החול ובין הקודש, ואלה ביקשו לשמר את ההפרדה הדתית שבין הקודש והחול. הרבנות “פסקה” שאסור לעלות להר, החילוניות מסרה את מפתחותיו לוואקף המוסלמי – המוני בית ישראל הופנו בהמוניהם לכותל, וכך, גם המוסלמים, גם החילוניים וגם הדתיים – באו על סיפוקם…

אז היחס שלי לכותל הוא אמביוולנטי. מכבד מאוד מצד אחד – אבל משתדל שלא להתפלל שם, כשמעלי המקום הקדוש באמת, שבחסדי הבורא ניתן לעמי בששת ימי הניסים והישועות, ובעוונותינו אנו מפנים אליו את גבינו כאומרים אין לנו חפץ בו. שמור לך את מתנתך הגדולה – אנו נסתפק בעטיפה… דומה שסבלנותו של אבינו שבשמים הולכת ופוקעת, וכמאמר משורר הקטרוג והאמונה – אורי צבי גרינברג – ‘השולט בהר שולט בארץ. את ביתי מסרתם לזרים – ובכן מה חשבתם שביתכם יישאר בידכם? וכך הולכת ומתפוררת הריבונות הישראלית בכל חלקי הארץ.

אבל מה לי כי אלין על אותן משפחות חמות שאמונת חכמים תמימה מפעמת בקרבן ומבקשות לעלות ולשמוח עם בורא עולם במקום בו השכין את שכינתו. מה שהן מכירות זה את הכותל, וכמה מלבב לראות את המראה הזה.

“מעולם לא ראיתי משפחה חרדית חוגגת כאן בצורה טבעית שכזו את הבר מצווה של בנם” – חלפה פתאום מחשבה בראשי.
“בעצם – גם דתיים לאומיים לא ראיתי כאן מעולם, במן חגיגת בר מצווה שכזו”

זה תמיד אותו ‘טייפ-קאסט’ של אנשים. מזרחיים, מסורתיים – ובקיצור ‘ליכודניקים’…

ופתאום התחברו לי כל מני קצוות של דברים שאני מנסה להסביר לאחרונה.

לדתיים, יש בית כנסת – הם, כביכול, לא זקוקים למקום שבו נמצא הא-לוהים.

החילוניים ממילא ויתרו עליו…

אבל לציבור המסורתי הלאומי, אין חילוניות ואין בית כנסת לברוח אליהם. הוא “נאלץ” לשתף את הקב”ה ביום שמחתו.

זה לא משנה מה בדיוק היחסים שלך עם הסבא של הכלה. יותר מקשיב לו פחות מקשיב (יותר דתי פחות דתי) אתה אינך מעלה על דעתך שלא לכבד אותו ולשתף אותו בשמחה המשפחתית, הוא הרי זקן השבט, הוא הסבא רבא של חתן הבר מצווה, הסבא הזה הוא חלק מהזהות הקולקטיבית שלך – אז ברור שהוא חלק בלתי נפרד מהחגיגה.

ובעודי מביט על התהלוכה המהלכת לקול הלמות התופים ותרועת השופרות אל הכותל, חשבתי לעצמי שאת חוויית המקדש שחוויתי הפעם, לא קיבלתי מההר, אלא מהליכודניקים הללו המפזזים בדרכם אליו – ובסוף הם יגיעו.

וּבְיוֹם שִׂמְחַתְכֶם וּבְמוֹעֲדֵיכֶם וּבְרָאשֵׁי חָדְשֵׁיכֶם וּתְקַעְתֶּם בַּחֲצֹצְרֹת עַל עֹלֹתֵיכֶם וְעַל זִבְחֵי שַׁלְמֵיכֶם וְהָיוּ לָכֶם לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי אֱלֹהֵיכֶם אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם. (במדבר י.)

משהו בציבור הזה, משמר את אותה תודעה שמלפני החורבן והגלות. משהו אצלו מחבר אותנו אל תרבות הבית השלישי העתידה.
האותנטיות הזו של שיתוף מלכו של עולם ביום שמחתנו, אותה תודעה המושכת אותם ביום שמחתם לבוא ולשמוח לפני הא-לוהים, משהו מזה עודנו פועם בעמנו.

הוא לא נמחק אצלם על ידי החילוניות,
והוא לא נחנק אצלם על ידי הדת,
המהות הזו של חיבור הקודש והחול לכלל תרבות אחת שלמה, המהות הזו שהיא כל עניינו של המקדש והיא הפתח לשיבה אל עצמיותנו ואל בשורתנו – כבר נמצאת שם –
בציבור הזה.

שתף את הפוסט:

28 תגובות

השאר תגובה