02/01/2022 – כ״ט בטבת ה׳תשפ״ב

מי כאן המלך?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובה

image_print
שיתוף ב print
הדפס

תרשו לי לשתף אתכם במחשבה שחלפה בראשי בשבת, כשקראנו בבית הכנסת את פרשת השבוע – פרשת 'וארא'.

מאבק האיתנים שמתנהל שם בין משה ואהרון מצד אחד, ופרעה וחרטומיו – מצד שני,

סובב למעשה סביב שאלה אחת ויחידה.
מי כאן המלך.

האם פרעה, שהוא מנהיג המעצמה העולמית, האיש שעשה מעצמו א-לוהים כפי שמתאר אותו הנביא יחזקאל – בהפטרה שקראנו לאחר הפרשה – פרעה האומר "לי יאורי ואני עשיתיני",
האם הוא המלך.

או שהמלך הוא א-לוהי ישראל.

ובכן באים משה ואהרון ומודיעים לפרעה שאלוהי ישראל מצווה לשלוח את עמו – "שלח את עמי ויעבדוני".

פרעה מסרב, וחרטומיו מתחרים ביכולות העל טבעיים שמשה ואהרון מפגינים.

למצרים הקדמונים, היתה כך מסתבר, שליטה בכוחות מאגיים, והמאבק בין הצדדים לא היה פשוט ומובן מאליו.

ואז מתחילה סדרת המכות שמביאה לבסוף את פרעה להכרה שא-לוהי ישראל הוא המלך ולשלח את בני ישראל מארצו.

הנקודה שצדה את עיני היתה התנהלות מוזרה של החרטומים נוכח המכה הראשונה הראשונה – מכת הדם.

יט וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל-אַהֲרֹן קַח מַטְּךָ וּנְטֵה-יָדְךָ עַל-מֵימֵי מִצְרַיִם עַל-נַהֲרֹתָם עַל-יְאֹרֵיהֶם וְעַל-אַגְמֵיהֶם וְעַל כָּל-מִקְוֵה מֵימֵיהֶם וְיִהְיוּ-דָם וְהָיָה דָם בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם וּבָעֵצִים וּבָאֲבָנִים. כ וַיַּעֲשׂוּ-כֵן מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה וַיָּרֶם בַּמַּטֶּה וַיַּךְ אֶת-הַמַּיִם אֲשֶׁר בַּיְאֹר לְעֵינֵי פַרְעֹה וּלְעֵינֵי עֲבָדָיו וַיֵּהָפְכוּ כָּל-הַמַּיִם אֲשֶׁר-בַּיְאֹר לְדָם. כא וְהַדָּגָה אֲשֶׁר-בַּיְאֹר מֵתָה וַיִּבְאַשׁ הַיְאֹר וְלֹא-יָכְלוּ מִצְרַיִם לִשְׁתּוֹת מַיִם מִן-הַיְאֹר וַיְהִי הַדָּם בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם. כב וַיַּעֲשׂוּ-כֵן חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם בְּלָטֵיהֶם וַיֶּחֱזַק לֵב-פַּרְעֹה וְלֹא-שָׁמַע אֲלֵהֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה. (שמות ז')

שמתם לב למשהו מוזר?
היינו מצפים שהחרטומים יהפכו את הדם, בחזרה למים?
במקום זאת, החרטומים הוסיפו עוד על מכות משה ואהרון, והפכו עוד מים לעוד דם…
מה קורה פה.

ואולם עלינו לזכור את נקודת המוצא. הסיפור כאן אינו רווחתם של אזרחי מצרים, אין כאן את משה ואהרון שתוקפים אותם, ואת פרעה וחרטומיו שמנסים להגן עליהם –
הסיפור כאן הוא המאבק בשאלה מי הוא המלך. ולכן החרטומים צריכים להראות שהם יכולים לעשות בדיוק את אותו הקסם…

טוב אז למה אני משתף אתכם במחשבה הזו, הרי על פרשת השבוע אני מדבר בסוף השבוע לא בתחילתו…

ובכן גם כיום מתנהל מאבק איתנים בשאלה 'מי כאן המלך'.
גם כיום אופפת אותנו תודעה 'פרעונית' שכזו, שמשוכנעת שהאדם הוא הוא האל, והוא השולט בכל נתיניו ברחבי תבל, והוא שקובע מה יעלה בגורל העולם – מהשליטה בשינויי האטמוספרה, ועד השליטה באחרון הנגיפים.
האדם הוא האל ואין עוד מלבדו.

גם על מצרים העולמית שלנו, נחתה לפני שנתיים איזו מכה שניתן היה להתמודד איתה בקלות – באמצעות תרופות מוכרות שהוכחו כיעילות – תרופות כמו איברמקטין והידרוקסילורוקווין – ניתן היה להתמודד איתה מתוך צניעות ושחרור מי שאינו בסיכון ממשי, להמשיך את חייו ולפתח חסינות עדר שתגן לבסוף על מי שכן נמצא בסכנה –

אבל במצרים העולמית המודרנית, בדיוק במצרים הקדמונית, השאלה שעמדה על הפרק, לא היתה רווחת האזרחים – כאז כן היום, השאלה שעמדה על הפרק היא 'מי המלך' – האדם או הא-לוהים.

וכך, גם חרטומינו המודרניים, הוסיפו עוד ועוד על המכה – ובמקום להפוך את הדם למים ממשיכים ומעצימים את המכה שכל מני בידודים והזרקות אין קץ.

אנחנו יודעים איך זה נגמר אז – במצרים הקדמונית

כך מן הסתם זה יגמר עם התודעה המצרית המודרנית.

כשכולנו נבין, מי כאן באמת המלך.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
4.1 8 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דביר
דביר
8 days ago

יפה מאוד!

מממ
מממ
8 days ago

יפה !!!

כתבות נוספות

משה פייגלין הוא יו״ר מפלגת ״זהות״ וחבר כנסת לשעבר מטעם ״הליכוד״. מייסד תנועת ״זו ארצנו״ בימי הסכמי אוסלו.  השיחה התמקדה בכתיבתו של אהרון אפלפלד
אירוח בפודקאסט של אברום בורג

יהדות ותרבות

טרפת הקורונה מגיעה השבוע לשיאים חדשים. "אין כעת מצב חירום רפואי" – סיכם פרופסור קמרון את מאמרו המטלטל באתר 'מאקו' – " אך אתם

מחשבים מסלול #153

ב 31 בדצמבר, נשלחה משטרת ישראל לעקור, להרוס ולגרש – את גבעת "קומי אורי" שביצהר. (בעגה הישראלית המכובסת קוראים לזה "לפנות"). את מה שהתרחש
ב 31 בדצמבר 2021, נשלחה משטרת ישראל לעקור, להרוס ולגרש – את גבעת "קומי אורי" שביצהר.

מחשבים מסלול #152

השבת נקרא את פרשת בא: ח וַיּוּשַׁב אֶת-מֹשֶׁה וְאֶת-אַהֲרֹן אֶל-פַּרְעֹה וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מִי וָמִי הַהֹלְכִים. (פרק י') העניין האמיתי שעומד כאן על הפרק הוא
דבר תורה מ2 בינואר 2014, חה"כ משה פייגלין

פרשת השבוע

משדר מיוחד – הלייב השבועי הוקלט מראש מהשטח

5X5

אחד הפרזנטורים הבולטים של משרד הבריאות הוא פרופ' צחי גרוסמן, המתהדר בתואר יו"ר איגוד רופאי הילדים. אם היתה בימינו עיתונות של ממש, הייתי מציע

מחשבים מסלול #151

Полторы недели тому назад, в проливной дождь,15.000 патриотов, преданных Родине и Земле Израиля, взошли в поселение Хомеш. Без какой-либо рекламы и продвижения в массмедиа
Ненасильственный Гражданский Протест (149)

Ненасильственный Гражданский Протест (149)

ממששת המנדטים בראשות בנט – לפיד עושה הכל כדי להחזיר את אוסלו אל השולחן. שר הביטחון מארח את אבו מאזן בביתו הפרטי שבראש העין,
גרשון הכהן, אלוף במילואים בצה"ל. מפקד הגיס המטכ"לי בדימוס

הפודקאסט #31

מחשבים מסלול #149

כתבות פופולריות

אירוח בפודקאסט של אברום בורג
משה פייגלין הוא יו״ר מפלגת ״זהות״ וחבר כנסת לשעבר מטעם ״הליכוד״. מייסד תנועת ״זו ארצנו״ בימי הסכמי אוסלו.  השיחה התמקדה בכתיבתו של אהרון אפלפלד

יהדות ותרבות

אין כמו אגדת 'בגדי המלך החדשים', בכדי להסביר כיצד נסחף העולם אל המצעד המטורף שבתוכו אנו נמצאים. מי הוא ה"מלך" במציאות שלנו? מי הם ה"חייטים" הערמומיים? ומי הוא ההמון המריע?
הקדמה פרופסור אודי קמרון הוא אחד המוחות המבריקים באקדמיה הישראלית. ככל הנראה מדובר באיש הצעיר ביותר שזכה אי פעם בישראל בתואר פרופסור.מגפת הטוטאליטריזם הגלובלי,

סימן קריאה #31

טרפת הקורונה מגיעה השבוע לשיאים חדשים. "אין כעת מצב חירום רפואי" – סיכם פרופסור קמרון את מאמרו המטלטל באתר 'מאקו' – " אך אתם

מחשבים מסלול #153

ב 31 בדצמבר 2021, נשלחה משטרת ישראל לעקור, להרוס ולגרש – את גבעת "קומי אורי" שביצהר.
ב 31 בדצמבר, נשלחה משטרת ישראל לעקור, להרוס ולגרש – את גבעת "קומי אורי" שביצהר. (בעגה הישראלית המכובסת קוראים לזה "לפנות"). את מה שהתרחש

מחשבים מסלול #152

דבר תורה מ2 בינואר 2014, חה"כ משה פייגלין
השבת נקרא את פרשת בא: ח וַיּוּשַׁב אֶת-מֹשֶׁה וְאֶת-אַהֲרֹן אֶל-פַּרְעֹה וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מִי וָמִי הַהֹלְכִים. (פרק י') העניין האמיתי שעומד כאן על הפרק הוא

פרשת השבוע