5X5 של פסח - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
ט״ו בניסן ה׳תשפ״ד | 23/04/2024
5X5

5X5 של פסח

י״ג בניסן ה׳תשפ״ב (אפריל 14, 2022)

5X5 של פסח

ב 5×5 של ערב הפסח
נדבר על:

  • הפחד מחידוש מצוות הברית הלאומית –
  • על זבח הפסח -ומי כן עושה זאת בימינו.
  • ננסה להבין מדוע אבו מאזן מתחנן לרע”מ שלא יפילו את בנט.
  • נספר את סיפור מעצרי עם גור המל ז”ל ושמירת החירות.

ועוד, ככל שירשה לנו הזמן.

בחג הפסח לא יהיו שידורים, למעט שידור חי מן העליה החגיגית להר הבית, ב י”ט בניסן (החל מ 09:00)

חג חירות ושיבה אל הזהות – שמח!

  • ומדוע הרוב היהודי חייב לחזור לשלטון.
שתף את הפוסט:
הפוסט הקודם

17 תגובות

  • שיעור תנ”ך לפסח שסיכמתי אשתקד מהרב משה סוויסה שליט”א:
    6 פסחים הם בתנ”ך, וכולם עניינם לקשר אותנו לה’ בכריתת ברית ובקשר אמיץ.
    (ושחיטת הפסח ביום י”ד חג בפני עצמו, מלבד אכילתו בחג המצות שמתחיל בליל ט”ו,
    ומ”ט פעמים במ”ו פסוקים מוזכרת בתנ”ך המילה פסח, במשמעות של קרבן [ולא של דילוג וכיו”ב], אולי כנגד היציאה ממ”ט שערי טומאה).
    ולכן הם גם שש, כספירת היסוד והברית, והפסח גם תלוי במילה כנודע, שא”א להקריבו ערל, ושניהם מבטאים ברית והתקשרות.
    וגם יש בשניהם מימד של מסירות נפש ושל דם, וכמו שאין אשה כורתת ברית אלא למי שאשעה כלי, כי כריתת ברית באה תמיד עם דם חיוב והתמסרות.
    וגם שניהם קשורים בפה, כנודע פה סח, ומילה לשון מלל וגם גימטריא פה, וכפי שבריש פסחים מביאים עניין לשון נקייה, וכמו ששמירת הלשון תלויה בשמירת הברית והפוך.
    וכמו שאמרו בספר יצירה “וברית יחיד מכוונת באמצע כמילת הלשון וכמילת המעור”, ומעור מלשון העראה, וא”כ שניהם יסוד והכנה למלכות פה.
    כמו כן בקרבן פסח יש גם ברית לאומית כללית, ויש גם חיוב משפחתי ופרטי, שחבורות נמנים עליו, והוא כקרבן יחיד, שכל הכלל חייב בו, לכן הוא מבטא בצלייתו, גם אחדות וגם ייחודיות כנודע.
    וכל פסח שמוזכר בתנ”ך, בא לבטא חידוש של הברית באופן נוסף וחדש, הן ב’סור מרע’, והן ב’ועשה טוב’. ואלו הן –
    פסח מצרים – הוא לידת ישראל, גוי מקרב גוי, ותחילת הברית של ישראל כעם עם ה’ יתברך, אך בעיקר בהתעוררות מלמעלה.
    פסח מדבר – הוא מבטא הזדמנות שנייה, והתעוררות רצון מלמטה, למה נגרע של הטמאים לנפש.
    פסח גלגל של יהושע אחרי הכניסה לארץ – הוא מבטא התנתקות מג”ע דמצרים ותועבותיהם (מעשי ארץ מצרים וארץ כנען), והתקשרות לארץ ישראל.
    פסח חזקיה – הוא מבטא התנתקות מש”ד, שהייתה שם מלחמת אחים גדולה לפני כן, והתקשרות עם ישראל, לאחד השבטים שנותרו מישראל עם יהודה, אחרי משבר גלות י’ השבטים.
    פסח יאשיהו – הוא מבטא התנתקות מע”ז, שאין מלך ששב והשיב את כל ישראל לה’, כמו שעשה יאשיהו, והתקשרות אל תורת ישראל, כמו שכתוב שם פעמים רבות על ספר התורה, ככל שצווה משה. וג’ אלו בא”י.
    פסח עזרא ונחמיה – הוא מבטא גאולה זוטא, התנתקות מהגלות הקשה, והפקת לקחים ממנה לקראת הגלות הארוכה שלפניהם, שידעו שתגיע, אבל אחרי שדאגו לתקנות, לחזק את הקשר לה”י.
    ו”ראוי היה עזרא שתנתן תורה על ידו, אלא שקדמו משה” גמרא בסנהדרין.

  • שלום משה חג שמח, כיצד אתה מפרש את כל הגינויים בחברה הערבית לחלק מפיגועים האחרונים?
    שאלה נוספת:ראינו שבין ההרוגים מכוחות הביטחון היו לוחמים לא יהודים, כיצד ניתן לחבר את האזרחים הלא יהודים במדינה(כמו הלוחמים האלה) לרעיון המדינה היהודית ולגרום להם להרגיש חלק מהמדינה מבלי להפוך את המדינה למדינת כל אזרחיה?

  • שלום משה היקר,

    שוב כמדי שבוע אני מבקש את התייחסותך לשתי שאלות:

    1. איך אפשר להסביר לאנשים שהתו הירוק הוא כפייה לכל דבר ועניין ?שהרי הם טוענים שניתן לעשות בדיקה ובכך להיכנס למקומות ציבוריים.

    2. איך אפשר להסביר (אפשר להגיד שלאותם אנשים) שהערבים בארץ מפנים אלינו את הגב לא בגלל הזנחה והחוסר דאגה לתשתיות שלהם ולחינוך ולכל השאר אלא בגלל שנאתם אלינו וזה שהם לא רוצים שתהיה לנו מדינה יהודית?
    
    תודה רב חג פסח שמח וכשר לכל בית ישראל!

  • משה,
    אחרי זמן מה שלא עקבתי אחריך אני חוזר לשמוע את דבריך ומגלה דברים שלא שמעתי במהלך כל ימיי בזהות. כנראה שהסתרת.
    אני מבקש שתסביר את יחסך ודעותיך לגבי הרב כהנא. כי חירות לא היתה אצלו מעולם ועדיין אתה נמצא בהזכרתו עם אנשים שאז בימיי זהות חשבתי שאין לך חלק בהם. חבל שטעיתי.

  • חג פסח שמח וכשר משה היקר, אשמח לשמוע את תשובותיך לשלוש שאלות קצרות:

    האם אתה רואה בח”כ איימן עודה וחברי הרשימה המשותפת (כולל כסיף) כאויבים של עם ישראל?

    האם אתה סובר שעודה, טיבי ואבו שחאדה אכן היו רוצים “לראות אותנו נזרקים לים”? כפי שטוענים לגביהם בימין?

    ולסיום: את הבוז והעוינות של חברי המשותפת למדינת ישראל ניתן כמובן להבין (לפי הנרטיב שלהם קמה כאן קולוניה יהודית זרה), אבל מה שפחות מובן לי הוא מהיכן אותה עוינות מגיעה במקרה של עופר כסיף (הוא, בניגוד להם, דווקא יהודי שגדל במושבה רחובות), ולפי חבריו לרשימה – הוא תוצאה של עוון ופשע ולא היה כלל צריך להיות כאן, לכאורה. לפעמים נדמה לי שמתוך גרונו מדבר איש ערבי – כיצד אתה מסביר זאת?

  • משה היקר, חג חירות שמח.

    אני יודע שהשאלה אולי לא במקומה אבל בכל זאת אשאל כי אני בחששות שבעתיד יתחבלו אותך בליכוד מחדש.
    האם יש עדיין סיכוי תאורטי שבבחירות הבאות תרוץ עצמאית עם בן גביר?
    לדעתי לשניכם יחד בבחירות הקרובות יש סיכוי לדרוס את אחוז החסימה, אפילו לבן גביר לבד, אם ישאר לגיטימי וה״חוק״ לא יפסול אותו מריצה.

    אנו רוצים את מחנה החירות בראשותך, כי מי יודע מתי ואם תגיע לראשות הליכוד.

  • משה שלום,
    ברשותך 2 שאלות, תבחר למה להתייחס:
    1. איך אתה מסביר שכולם נורא הזדעזעו מקריאתו של שסמוטריץ (שחזר בו) שמי שמשתתף בממשלה לא צריך להיכנס לבתי כנסת, ואף אחד לא התרגש מהחרמה בפועל של חסרי דרכון ירוק מבתי כנסת? כולל בנט עצמו שהזדעק שעל זה חרב בית שני. כולל קריאה של רבנים שלא להיכנס לא מוזרקים לבתי כנסת. 
    2. מה ההבדל בין קריאה (כולל נדמה לי שלך) לחיילים יהודים לסרב לפקודה לפנות ישובים, לבין קריאתו של איימן עודה לשוטרים ערבים לעזוב את מה שהוא מכנה כוחות הכיבוש, ולזרוק את נשק (מטפורית אני מניח) בפרצוף של מפקדיהם.
    מה ההבדל בין המרדה אחת לשניה?
    תודה ופסח שמח וכשר

  • השבוע שידרו בעובדה פרק על מבצע השמדת המנהרות בשומר חומות. היה ניתן לראות שבצבא באמת לא יודעים מי האויב, בדיוק כמו בסיפור המפורסם שאתה מספר.
    אלוף פיקוד הדרום מתראיין ואומר שם שהמטרה הייתה המנהרות ולא המחבלים ולכן סירסו את כל המבצע בתמיכה רוב הגנרלים, לכן ברגע האמת לא ביצעו את התחבולה כראוי ונמנעו מביצוע הפעולה כפי שתוכנן בצורה שיכלה להביא להרג של מאות מחבלים בכירים בחמאס.

השאר תגובה