03/09/2018 – כ״ג באלול ה׳תשע״ח

האיש שהשיב לזירה את מימד הצדק – אלאור עזריה בצל המלחמה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אין תגובות

image_print
שיתוף ב print
הדפס

האיש שהשיב לזירה את מימד הצדק.
אזריה השיב לזירה את מימד הצדק ששללתם מחיינו – תשובה לשופט צבי סגל.
אחד משופטיו של אלאור אזריה – השופט צבי סגל (עכשיו בדימוס) שטח בראיון בגל”צ את השקפת עולמו.
מדובר בהשקפה היחידה שאנו שומעים השכם והערב בכל אמצעי התקשורת – כלומר שבמעשהו ביטא אלאור התבהמות מוסרית שחובה לשרש, בתוספת משמעותית של פאתוס וגלגול עיניים על כך שאיש מחבריו לא ביקר את מעשהו, ביקורת שבאה מאת שומר הסף האולטימטיבי של המוסר – וכל זאת כמובן ללא כל ניסיון של המראיינים לנסות ולאתגר את היסודות המוסריים שבבסיס טענותיו.
אחידות רעיונית אורווליאנית במיטבה.
ובכל זאת הראיון חשוב משום שהפעם באים הדברים מפי הגבורה – מפי השופט עצמו.
הקשבתי לראיון, והיות והמראיינים הנכבדים לא שאלו, רציתי לבוא לרגע במקומם ולשאול את כבודו:
נניח שמנהרת הזמן לוקחת אותך אחורנית – מר סגל – ואתה יושב עכשיו על כס המשפט במשפט אייכמן. ונניח שהאשמדאי הגרמני לא טוען שבסך הכל היה בורג קטן במערכת ושחייב היה לבצע את הפקודה שהוטלה עליו, אלא מחליט לשטוח באופן כנה את השקפת העולם הנאצית שאימץ ואומר כך:
‘פעלתי משום שהגעתי למסקנה כי השמדת היהודים הכרחית להצלת האנושות, אני עדיין חושב כך, בכוונתי להוכיח לבית המשפט הנכבד כי לא עונש מגיע לי כי אם מדליה. בכוונתי להביא רשימה ארוכה של הוכחות היסטוריות, מדעיות, עדויות מפי מומחים ועוד – כי השמדת היהודים היתה ונותרה הכרחית להצלת האנושות…’
כיצד היית נוהג? – כבוד השופט בדימוס צבי סגל – האם היית נותן לאייכמן להעמיד את טענתו למבחן משפטי?
הרי איך אפשר שלא? ישראל היא מדינת חוק, בית המשפט לא יכול להחליט עבור הנאשם מה יהיה קו ההגנה שלו… איכמן היה מביא ראיות והוכחות ועדים, מסביר כמה היהודים מסוכנים, גדעון האוזנר היה מפריך את טענותיו ומביא עדויות לתרומת היהודים. התוצאה הרי היתה אותה תוצאה – אז למה לא בעצם?
טוב נו – שנינו מבינים שלעולם לא היית נותן למהלך שכזה להתפתח (אני מקווה…) שהרי זכות הקיום של עם ישראל אינה עניין לדיון משפטי. לכאורה היא מן המפורסמות שאינן צריכות לראיה, זכותנו לחיים היא התשתית הקודמת לעצם הקמת המדינה וערכאותיה. אם העלית לדיון את שאלת מוסריות השמדת היהודים והעמדת את עצם סימן השאלה במרחב לגיטימי, הוצאת עצמך באותו רגע מקהל ישרים ולגטימיים והפכת את הערכאה עצמה לבלתי מוסרית בעליל.
איך היית פותר את הפלונטר המשפטי אינני יודע אבל אני בטוח שהיית יוצא מזה. לא היית נותן לזה לקרות –
זה ברור.
האומנם כל כך ברור?
הפילוסוף הנודע ישעיה ברלין כמו גם רשימה מפוארת מאוד של אנשי רוח מאסכולת ברית שלום, ובתוכם, מרטין בובר, הוגו ברגמן, גרשום שלום ועוד, חתמו על עצומה לנשיא דאז יצחק בן צבי ובקשו לחון את אייכמן.
זוהי הבנאליות של הרשע – טענה חנה ארנדט שסיקרה את המשפט, אין הבדל מהותי בין הקורבנות לבין התליין במשפט אייכמן הם פשוט התחלפו בתפקידים.
חותמי העצומה אימצו למעשה את הטענה הזו.
כיום כבר אימצו כל האליטות הישראליות – מבתי המשפט ועד פורום מטכ”ל – את הגישה הארנדטית הזו וחיילי צה”ל נדרשים למסור את נפשם (ומאות כבר מסרו) למען אוכלוסיית האוייב. כי הרי אין יותר אויב ואוהב, צדיק ורשע, יש לובשי מדים ושאינם לובשי מדים משני הצדדים ואלה אמורים למות למען אלה (האלוף יאיר גולן מכינת עצמונה 2006). את “התהליכים שזיהינו” כאן, אימצו במהירות האליטות האינטלקטואליות המערביות וכיום אנו הנאצים החדשים וה”פלסטינים” – קורבנותיהם.
ואתה – כבוד השופט בדימוס סגל? – האם גם אתה היית חותם על העצומה הדורשת חנינה לאייכמן?
הבה נחזור עכשיו במנהרת הזמן לזמננו. נחזור לאלאור אזריה.
אצלנו מדובר בחייל פשוט. לא בגדעון האוזנר ולא בצבי סגל.
אבל דווקא משום שאזריה איננו פילוסוף גדול כמו ברלין או בובר, חוש הצדק שלו לא התנוון בנפתולי פילפולים פילוסופיים.
וכך כתב לפני כ 100 שנה הרב אברהם יצחק הכהן קוק בספרו אורות הקודש (חלק ב החיות העולמית כח):
“האינטליגנציה חושבת שיכולה היא להיפרד מעל ההמון, שאז תהיה יותר בריאה ברוחה, יותר אצילה במחשבתה. זוהי טעות יסודית, טעות שאינה מכרת את הצד הבריא שיש בההכרות הטבעיות, ברגשות הטבעיות, ובחושים הטבעיים, שלא נתתקנו, אבל גם לא נתקלקלו על ידי שום השפעה קולטורית. הצד הבריא של היושר מצוי הוא באנשים גסים יותר ויותר ממה שהוא מצוי במלומדים ומוסריים בעלי מחשבה…”
טוב – מר סגל – אינני מכיר אותך, יכול להיות שציטוט מפי רב לא עושה לך את זה. אז תשכח מהרב קוק ותחשוב לרגע, מה הוא ההיגיון בשיטת המושבעים המערבית, מדוע החליטו הנאורות שבאומות, לצרף אל השופט האינטליגנטי, 12 “אנשים גסים”? מה יש בהם באנשים הגסים הללו שאין להוד מעלת אינטלגנטיותם?
אלאור כאמור – היה סתם חייל “גס” שכזה. אבל “ההכרה הטבעית” שלו, תפיסת הצדק האינטואיטיבית שלו הבינה את מה שאתה וחבריך כבר אינכם מסוגלים לראות, היא הבינה שהמחבל אולי מנוטרל, אבל האידיאולוגיה של השמדת כל יהודי באשר הוא – מנער ועד זקן טף ונשים – האידיאולוגיה שהוציאה את האשמדאי הזה לתור אחר קורבנו, האידיאולוגיה הזו חיה ובועטת ומונחת עכשיו לרגליו – ולא! אסור לה להגיע לבית המשפט, חייבים לחסל אותה כאן ועכשיו! היא לא זכאית למשפט וזה לא מוסרי להביא אותה לבירור משפטי ומי שמביא אותה לשם מעצים אותה ומזמין את המשכה!
וראה זה פלא – הכדור הבודד של אלאור, סימן הקריאה המוסרי שהחליף את סימן השאלה שצייר האשמדאי מעל זכות היהודי להתקיים, גדע באחת את גל טרור היחידים שבמשך חצי שנה טרף בנו ללא הפסק.
תבדוק מר סגל, סכינאות תמיד היתה וכנראה תימשך, אבל נחשול השמדת היהודים בוקר צהריים וערב, הנאציזם האינדיווידואלי הזה – נגמר באחת באותו רגע בפעולתו של אלאור אזריה.
אינני חושב שהיה גיבור. אינני חושב שהבין מה עשה. טענותיו במשפטו היו מגוכחות – אבל בעידן היפוך הערכים שאתה מסמל, נוכח הקיפאון שגזרתם על מפקדיו, היה אזריה לובש המדים היחיד בזירה שפעל באופן מוסרי – הוא השיב לזירה את מימד הצדק ששללתם מחיינו והציל חיים רבים.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

כתבות נוספות

היום ב5על5 נדבר עלמות הגיבורים של נועם רז הי”ד ומשמעויותיו נדבר כמובן על המשבר הפוליטי אמנת איסטנבול, אמנת ז’נבה והקשר שבניהן ועל האם הליכוד
מוזמנים להשאיר כאן את שאלותיכם בכתב – ומוזמנים בשמחה גם להצטרף לשידור לשיחה חופשית בשלב השאלות.

5X5

בית המקדש

הלילה, נהפוך לרגע ל”אומה פושעת”, שמדליקה אלפי מדורות עצים ומתעלמת לחלוטין מן המשמעות הפחמנית ה”מחרידה”, ומההשלכות מרחיקות הלכת על ההתחממות הגלובלית, על אפקט החממה,

מחשבים מסלול #204

אז מי מנצח ומי מפסיד במלחמת רוסיה אוקראינה? יש כל מני הגדרות לניצחון. הניצחון בנקודות שניצחו מדינות ההסכמה, במלחמת העולם הראשונה, פתח את הפתח
אז מי מנצח ומי מפסיד במלחמת רוסיה אוקראינה?

מחשבים מסלול #203

ח”כ השר מתן כהנא, צריך לקחת זר פרחים גדול, להניח על קבריהם של יצחק רבין ושמעון פרס ולבקש בקול גדול סליחה. כהנא, אינו תקלה
“…אנחנו מבינים שצריך למצוא דרך להתנהל בתוך הסכסוך הזה… קם מנהיג ערבי-מוסלמי-ישראלי, שכנראה הבין פתאום את אותם הדברים…” (מתן כהנא בפייסבוק). אולי קודם איזו סליחה קטנה? לא שמענו את זה מפרס ורבין לפני 30 שנה?

מחשבים מסלול #202

המתכון לחירות האדם העברי פרשת בהר היא למעשה מתכון החירות של האדם הישראלי. הפרשה פותחת בדיני שמיטה ויובל. דמיינו שלכולכם מגיעה שנת שבתון אחת
פרשת בהר היא למעשה מתכון החירות של האדם הישראלי. הפרשה פותחת בדיני שמיטה ויובל

פרשת השבוע

היום בחמש על חמש, ננתח את המצב הפוליטי, אתאר את התמודדותי הצפויה בפריימריס של הליכוד לכנסת, ובמה יתמקד הקמפיין.עוד נדבר על המצב הבטחוני, על
רוצים לעלות לשידור? שלחו הודעה למספר 055-912-2121

5X5

אני מבקש לדבר על עניין שמטריד אותי כבר תקופה ארוכה, מסוג הדברים שאינך יודע עם להתעכב עליהם, אם לעשות מהם עניין או לוותר, סוג
איך הגענו למצב שחיילי צה”ל מליטים פניהם כמו שודדי בנק ואילו הרוצחים המתועבים מישירים פניהם למצלמה?

מחשבים מסלול #201

אקטואליה ופוליטיקה

כתבות פופולריות

מוזמנים להשאיר כאן את שאלותיכם בכתב – ומוזמנים בשמחה גם להצטרף לשידור לשיחה חופשית בשלב השאלות.
היום ב5על5 נדבר עלמות הגיבורים של נועם רז הי”ד ומשמעויותיו נדבר כמובן על המשבר הפוליטי אמנת איסטנבול, אמנת ז’נבה והקשר שבניהן ועל האם הליכוד

5X5

בית המקדש

הלילה, נהפוך לרגע ל”אומה פושעת”, שמדליקה אלפי מדורות עצים ומתעלמת לחלוטין מן המשמעות הפחמנית ה”מחרידה”, ומההשלכות מרחיקות הלכת על ההתחממות הגלובלית, על אפקט החממה,

מחשבים מסלול #204

בלי שום דיון בכנסת (ובתקשורת) תוותר ישראל על חלק נרחב מריבונותה, ותפקיר את חירות אזרחיה, לידי אנשים שמעולם לא בחרו בהם.
המערכה על חירות האדם מתקיימת גם בחזית האישית וגם בחזית הלאומית בינואר 2022, שנה לאחר היבחרו, הגיש ממשל ביידן לארגון הבריאות העולמי, ה WHO,

סימן קריאה #38

אז מי מנצח ומי מפסיד במלחמת רוסיה אוקראינה?
אז מי מנצח ומי מפסיד במלחמת רוסיה אוקראינה? יש כל מני הגדרות לניצחון. הניצחון בנקודות שניצחו מדינות ההסכמה, במלחמת העולם הראשונה, פתח את הפתח

מחשבים מסלול #203