הדלקת מנורת בית המקדש בימינו - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ח בניסן ה׳תשפ״ד | 26/04/2024
בית המקדש כותבים אורחים

הדלקת מנורת בית המקדש בימינו

ח׳ בשבט ה׳תשפ״א (ינואר 21, 2021)

הדלקת מנורת בית המקדש בימינו

ד”ר יאיר וייסמן

סמל מדינת ישראל הוא מנורת שבעת הקנים. הסמל כה חשוב למדינת ישראל עד שנקבע עונש של שלוש שנות מאסר לפוגע בכבודו, אך אם הסמל כה חשוב מדוע לא חוזרים להדליק את מנורת שבעת הקנים כמו שהדליקו אבות אבותינו?

יש שתי סוגיות שמועלות בקשר לאי הדלקת המנורה בהר הבית. הסוגיה מדינית והסוגיה ההלכתית. בסופו של דבר יש קשר הדוק בין שתי סוגיות אלו.

בשנת 2001 ביקר בישראל פרופסור מומחה בעל שם בינלאומי במדעי המחשב מיפן. טיילתי איתו בירושלים ועברנו ליד הכותל והר הבית. הוא ראה שם כלות ותיירים מצטלמים ושאל אותי מה זה המקום הזה. סיפרתי לו שהיה על ההר הזה מקדש יהודי שעמד מאות שנים והחריבו אותו הרומאים. לאחר שהמוסלמים כבשו את ירושלים הם הקימו מסגד באותו מקום. הצלבנים שינו את המסגד לכנסיה ושמו עליה צלב גדול עד שהמוסלמים כבשו שוב את ירושלים והחזירו את המסגד. בשנת 1967 כבשו היהודים את המקום. אחרי ההסבר, באופן ספונטני שאל אותי הפרופסור, אז למה אתם לא בניתם מחדש את המקדש היהודי לאחר שהשטח עבר לידיכם?

השאלה של הפרופסור היא שאלה מצוינת, אבל לא רק אנשים שאין להם ידע בהיסטוריה של ארץ ישראל, שואלים אותה. מתוך 330 מיליון אזרחי ארה”ב, 90 מיליון מגדירים את עצמם נוצרים אוונגליסטים. הדת הנוצרית האוונגליסטית קוראת במפורש להקמת בית המקדש בהר הבית. אבל אצלנו אין רצון אפילו להתיר ליהודים להדליק נר בהר הבית. התירוץ בדרך כלל הוא בניסוח חילוני “מה אנחנו צריכים את כל הוותיקן הזה?” (משה דיין ז”ל) או אותו תירוץ בניסוח הדתי “לעתיד לבוא, בימות המשיח, כאשר האומה תתרומם לעילא ולעילא” (הרב שלמה אבינר). בסופו של דבר, כשבאמת לא רוצים, מוצאים את הבריון הטרוריסטי שיאיים באלימות וקוראים לזה “בעיה מדינית”.

במקום הר הבית מצאו לעם שרוצה לעלות לרגל תחליפים בדמות מירון ועוד קברי צדיקים ואפילו אומן שבאוקראינה, בהן יש מנורת שמן ונר תמיד המוצב באורח קבע מעל הציון הקדוש ואפילו מקפידים להשתמש במינוח שנלקח ממנורת בית המקדש “נר התמיד”.

אומרים לנו תדליקו מנורות במקומות אחרים. בהר הבית אסור ליהודים להדליק נר כי זו “בעיה מדינית”. התחליפים להר הבית מזכירים את הניסיונות למצוא תחליפים לארץ ישראל. הקונגרס הציוני השישי הצביע בשנת 1903 ברוב של 295 נגד 178 בעד התוכנית להקים את המדינה היהודית באוגנדה. מה יצא מהחלטה אומללה זו כולם רואים היום. לעם ישראל אין תחליף לארץ ישראל וגם אין תחליף הר הבית.

הסוגיה ההלכתית קשורה קשר עמוק לסוגיה המדינית. “המזבח, מקומו מכוון ביותר ואין משנין אותו ממקומו לעולם” (הרמב”ם), אבל המזבח הוא יוצא דופן ושאר כלי המקדש אין מקומם מדויק ואף על פי שלמדנו “שלחן בצפון משוך מן הכותל שתי אמות ומחצה ומנורה בדרום משוכה מן הכותל שתי אמות ומחצה” (יומא ל”ג ע”ב) זה רק לכתחילה, אבל אם לא ידוע מקומם “כל ההיכל כשר להושיב שם שלחן” (זבחים י”ד ע”א) ואכן למדנו מה עשו החשמונאים “ואחר כן באו בניך לדביר ביתך ופינו את היכלך וטהרו את מקדשך והדליקו נרות בחצרות קדשך”. (תפילת “על הניסים”). בנוסף, צריך רק מנורה אחת, אבל מותר לעשות יותר מנורות כפי שעשה שלמה המלך “ויעש את מנורות הזהב עשר כמשפטם ויתן בהיכל” (דבר הימים ב’ ד’ ז’) ואז לכל היותר רק מנורה אחת הייתה במקום.

היו מגדולי ישראל ובראשם הרב צבי קלישר זצ”ל שפעלו לחידוש עבודת הקורבנות והשיקול ההלכתי הוא שבעבודת הקורבנות יש עשרות מצוות לעומת מצוות הדלקת המנורה. אבל מבחינה ציבורית בדורנו, הדלקת נרות נתפסת כמשהו רוחני וראוי הרבה יותר משחיטת בהמה. בכל מקרה גם עבודת הקורבנות וגם הדלקת המנורה לא מחייבים שיהיה בית מקדש. צריך רק מזבח לקורבנות וצריך רק מנורה לנרות. בניית בית המקדש היא מצווה נפרדת.

כמובן שהמתנגדים לכל דבר שקשור לבית המקדש לא אוהבים את הרעיון וכך כתב אחד ממתנגדי העלייה להר הבית הרב יעקב אריאל “ואחר כן באו בניך לדביר ביתך ופינו את היכלך וטהרו את מקדשך והדליקו נרות בחצרות קדשך – לא מסתבר שהכוונה להדלקת המנורה במקדש, אלא נראה שכתגובה ספונטנית לחידוש העבודה במקדש הדליקו בכל החצרות נרות.”. די תמוה שחצרות קדשך אלו חצרות של אנשים פרטיים ובנוסף אנו יודעים שבית המקדש נקרא חצרות אלוהינו כמו בפסוק “שתולים בבית ה’ בחצרות אלהינו יפריחו” (תהילים צ”ב י”ד). החידוש הזה הזכיר לי את החידוש של האדמו”ר מבעלזא כמה שבועות לפני השמדת כמעט כל יהדות הונגריה בשואה כששלח את אחיו לומר לחסידיו “”וירא מנוחה כי טוב ואת הארץ כי נעמה” (בראשית מ”ט ט”ו). וכה אמר: “וירא מנוחה – שהצדיק ‘האדמו”ר מבעלז’ רואה שתישרה לכל תושבי מדינה זאת, ‘הונגריה’, מנוחה ושלווה. כי טוב – שהצדיק רואה שכי טוב וכל טוב ואך טוב וחסד ירדוף וישיג את אחינו בני ישראל בני מדינה זאת”. לך תתווכח עם “אבל מורי ורבי פסק”…

כך דעות מדיניות ופוליטיות הופכות ל”חידושי תורה”, כמובן ללא שום מקור. מעניין אם בחידושים בסגנון הזה היו מתירים הרבנים הללו גם להפסיק ללמוד תורה…

עם ישראל רוצה ואוהב להדליק נרות הן בטקסים חילוניים והן בטקסים דתיים. מהנרות שהודלקו לזכר ראש הממשלה רבין ז”ל ועד נרות חנוכה. היכן ההנהגה שתנתב את חיבוב הדלקת הנרות בעם ישראל למסורת ולתרבות היהודית המקורית של הדלקת הנרות בהר הבית? היכן???



ד”ר ויסמן, הוא מומחה בין לאומי לתחבורה ומדורג עשירי בעולם במערכות תחבורה תבוניות.

שתף את הפוסט:
הפוסט הקודם

1 תגובה

השאר תגובה