20/01/2020 – כ״ג בטבת ה׳תש״פ

הלכנו לראות את 1917 של סם מנדס

אין תגובות

image_print
הדפס

הלכנו לראות את 1917 של סם מנדס.
העלילה שולית לגמרי.
העניין הוא לא הסיפור, אלא ה’טעימה’ המאוד מוקפדת ממה שהתחולל שם, במרחץ הדמים הגדול של העידן המודרני (עד אז כמובן).
מאז סצנת הנחיתה בנורמנדי שפתחה את ‘להציל את טוראי ראיין’ של ספילברג, לא צפיתי בשחזור כל כך משכנע.
1917 לא היתה סתם שנה. היתה זו השנה השלישית למלחמה, שבפתיחתה משוכנעים היו כל הצדדים כי תיארך שבועות אחדים.
מן משחק חרבות רומנטי, עתיר נוצות, חרבות נוצצות, קסדות מחודדות וסוסים שועטים, שנערך בין מדינות הלאום החילוניות, תוצרי הנאורות הטריה, שהמאה ה-19 המפוהקת הותירה בהן עודף אדרנלין פטריוטי בלתי ממומש.
את האופיום להמונים, כלומר את צורכי הדת, סיפקו כמרים לחייליהם משני עברי החזית. גם יהודים קצרו אלה באלה במכונות הההרג התעשייתי המודרניות ובהפוגות השלימו מניין בתפילה משותפת משני עברי הגדר.
לא זו בלבד שהלאומיות הנאורה שדחקה את הדת למרחב הפרטי, לא קידמה את האדם אל קומה מוסרית גבוהה יותר, אלא אף היא דרדרה אותו אל פתח גיהינום, שעד אז לא נודע כמוהו.
מדמנת המוות, צחנת גוויות הסוסים ובני האדם, החולדות והגזים הרעילים, מטחנת המליונים בבוץ החפירות של וורדן, הובילו רומנטיקנים תנ”כיים לחשיבה נוספת.
‘אולי כשעם הבחירה ישוב אל מולדתו העתיקה, כששפת התנ”ך תשוב ותירון בהרי יהודה – ישובו בני הנביאים ויורו לאנושות את דרכה אל אושרה’
כך, פחות או יותר, אמר לעצמו הלורד בלפור (התנ”ך והחרב, ברברה טוכמן), ובאותה שנה בדיוק – 1917, שחרר לאוויר העולם את הצהרת כורש המודרנית – שעל בסיסה נתן חבר העמים לבריטניה את המנדט להקמת בית לאומי ליהודים, בארץ ישראל.
אפילו את האפשרות להקים את בית המקדש בהר הבית, החלו הבריטים לבדוק במלוא הרצינות והתקציב.
כך נפתח השער להקמת מדינת ישראל.
אבל הישראלים החדשים עייפו מבשורות.
חזון האושר האוניברסלי פעם בליבם של אי אילו תמהוניים סוציאליסטיים ותו לא.
כשרעתה רחל המשוררת אווזים בחוות העלמות שבכינרת, חלמה אולי על תיקון עולם במלכות הפרולטריון…
החזון שהניע את הצהרת בלפור, חזון ‘תיקון עולם במלכות ש-די’ של נביאי ישראל , רחוק היה מאצולת מייסדי הישראליות המודרנית, כרחוק מזרח ממערב.
“חלמנו על מקום שבו ספר הספרים החדש ייכתב לקראת גאולת העולם, כי אתם הרי עם סגולה… היו לעולם ציפיות, וראו מה עשיתם”, כך תיארו אינטלקטואלים בריטיים בפני נשיא מכללת ספיר, הפרופ’ זאב צחור ז”ל, את אכזבתם מאיתנו ואת הסיבה לכך שאינם רואים יותר את ישראל כלגטימית
(בראיון למאיר עוזיאל, “מקור ראשון”, אדר א’ תשס”ח).
כלומר יסוד האנטישמיות המודרנית – זו השוללת את קיומה של ישראל, הוא האכזבה.
בסך הכל הוספנו אל מדמנת 1917 – גורם מתסיס. לא פתרון יצרנו אלא עוד בעיה.
לא לאורך זמן תוכל ישראל להוסיף ולחמוק מתורף קיומה.
1917 שם – ובעומק תודעתה, ציפיות האנושות הולכות וגוברות.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

כתבות נוספות

אקטואליה בפרשת וירא. אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום. מה היה חטאה של סדום? מהי ‘מידת סדום’? האם המעשים
אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום?

פרשת השבוע

כשחזרו המרגלים מתור את הארץ והוציאו דיבת הארץ רעה, התחילו כל ישראל לבכות. אותו היום – תשעה באב היה. אמר להם ה’ לישראל: “אתם
כשחזרו המרגלים מתור את הארץ והוציאו דיבת הארץ רעה, התחילו כל ישראל לבכות. אותו היום – תשעה באב היה. אמר להם ה’ לישראל: “אתם בכיתם בכיה של חינם ואני קובע לכם בכיה של דורות” (מסכת תענית). ואכן באותו יום מר ונמהר – חרבו גם המקדש הראשון, וגם המקדש השני ועוד הרבה חורבנות סבבו סביב היום הזה, כולל למשל, גוש קטיף. 24-6-2016

בית המקדש

בשנה שעברה ‘פייסבוק’ חסמה את החשבון העסקי שלי (על כל דפיו, הפקות הוידאו, ליווי לחתונה, מיזמים חברתיים שלי ועוד) בגלל פרסום ממומן שעשיתי דרכם
סרטה של תהילה פרל-ברמסון 17 שנה להתנתקות

יהדות ותרבות

היום ב חמש על חמש, ננתח לעמקה את זוועת הסירסור בחיילות שגוייסו לשירות בתי הסוהר – ונסביר מה באמת המסקנה המתבקשת והפעולה הנדרשת. לקראת

5X5

אז הדרום משותק בגלל שעצרו בשומרון מחבל מהגי’האד, שמסוגל לירות מעזה טיל נ”ט אל רכבות הנוסעים. אז שיתקו את תנועת הרכבות,והדליפו לג’יהדיסטים תמונה משועשעת

מחשבים מסלול #238

זוועת הסרסור בסוהרות – כלומר השימוש בחיילות יהודיות שהתגייסו לשירות חובה, כצעצועי מין לסיפוק תאוותיהם של מחבלים רוצחי יהודים הכלואים בכלא גלבוע – הזוועה
מדוע טייחו ארגוני הנשים, הפרקליטות והתקשורת, את פרשיית הסרסור בסוהרות? מדוע על אירוע טכני – בריחת האסירים, קמה וועדת חקירה, ועל אירוע טקטוני – שימוש בחיילות חובה כשפחות מין בפקודה, למחבלים הכלואים בגין רצח יהודים – מדוע על כך כולם ניסו במשך שנים לעבור לסדר היום? התשובה היא, כדי שהמאמר ‘פילגש בגלבוע’ – לא ייכתב…

סימן קריאה #42

האזינו לקטע מתוך הפודקאסט של עיתון “הארץ” שבו התארחתי בשבוע שעבר
האזינו לקטע מתוך הפודקאסט של עיתון “הארץ” שבו התארחתי בשבוע שעבר

מחשבים מסלול #237

שנים ארוכות חלפו מאז שהחלה לעלות לכותרות פרשת הסרסור בחיילות שגוייסו לשרת כסוהרות. היכן היו ארגוני הנשים? וגם עכשיו, כשמתבררת עוצמת הפלצות – נראה

מחשבים מסלול #236

ג וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת-הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם-בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת-הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ…. נה וְאִם-לֹא תוֹרִישׁוּ אֶת-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִם בְּצִדֵּיכֶם
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית הועניב היושבב שערש שמחויט – שלושע ותלברו חשלו שעותלשך וחאית נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נמרגי שהכים תוק, הדש שנרא התידם הכייר וק.

פרשת השבוע

אקטואליה ופוליטיקה

כתבות פופולריות

כשחזרו המרגלים מתור את הארץ והוציאו דיבת הארץ רעה, התחילו כל ישראל לבכות. אותו היום – תשעה באב היה. אמר להם ה’ לישראל: “אתם בכיתם בכיה של חינם ואני קובע לכם בכיה של דורות” (מסכת תענית). ואכן באותו יום מר ונמהר – חרבו גם המקדש הראשון, וגם המקדש השני ועוד הרבה חורבנות סבבו סביב היום הזה, כולל למשל, גוש קטיף. 24-6-2016
כשחזרו המרגלים מתור את הארץ והוציאו דיבת הארץ רעה, התחילו כל ישראל לבכות. אותו היום – תשעה באב היה. אמר להם ה’ לישראל: “אתם

בית המקדש

סרטה של תהילה פרל-ברמסון 17 שנה להתנתקות
בשנה שעברה ‘פייסבוק’ חסמה את החשבון העסקי שלי (על כל דפיו, הפקות הוידאו, ליווי לחתונה, מיזמים חברתיים שלי ועוד) בגלל פרסום ממומן שעשיתי דרכם

יהדות ותרבות

היום ב חמש על חמש, ננתח לעמקה את זוועת הסירסור בחיילות שגוייסו לשירות בתי הסוהר – ונסביר מה באמת המסקנה המתבקשת והפעולה הנדרשת. לקראת

5X5

אז הדרום משותק בגלל שעצרו בשומרון מחבל מהגי’האד, שמסוגל לירות מעזה טיל נ”ט אל רכבות הנוסעים. אז שיתקו את תנועת הרכבות,והדליפו לג’יהדיסטים תמונה משועשעת

מחשבים מסלול #238

מדוע טייחו ארגוני הנשים, הפרקליטות והתקשורת, את פרשיית הסרסור בסוהרות? מדוע על אירוע טכני – בריחת האסירים, קמה וועדת חקירה, ועל אירוע טקטוני – שימוש בחיילות חובה כשפחות מין בפקודה, למחבלים הכלואים בגין רצח יהודים – מדוע על כך כולם ניסו במשך שנים לעבור לסדר היום? התשובה היא, כדי שהמאמר ‘פילגש בגלבוע’ – לא ייכתב…
זוועת הסרסור בסוהרות – כלומר השימוש בחיילות יהודיות שהתגייסו לשירות חובה, כצעצועי מין לסיפוק תאוותיהם של מחבלים רוצחי יהודים הכלואים בכלא גלבוע – הזוועה

סימן קריאה #42