חג הזהות
כ״ד בכסלו ה׳תשפ״ג (דצמבר 18, 2022)

חנוכה הוא חג נצחונה של הזהות היהודית.
תמיד התרוצצו בתוך עם ישראל המגמות ההופכיות, זו הנאמנה לברית לייעוד ולבשורה,
וזו המבקשת להשיל מעליה את הזהות היהודית יחד עם עולה המעיק של הברית שהפכה אותנו לעם הנצח.
מתח בשאלות של דת ומדינה, תמיד היה כאן, מראשית ימי הציונות ועד ימינו. לפעמים אפילו מלחמות של ממש בין הקצוות החרדיים הקיצוניים, לבין שולמית אלוני וחבריה.
ואולם עד שנת 2000 (פחות או יותר), איש לא העלה על דעתו להציב כאן עצי אשוח, או לחגוג סילבסטר ו'הלווין'.
נראה שהציונות החילונית ביותר, הבינה אז היטב את הלקח של חנוכה,
היא הבינה היטב, שאין לאומיות ואין ריבונות לאומית – בלי זהות לאומית.
ואני אפילו לא נכנס לשפל הבורות, שבאימוץ סמליה ומנהגיה של הדת, שעוררה יותר אנטישמיות ושפך דם יהודי, מכל גורם אחר בהיסטוריה.
המדינה החשמונאית התפרקה לבסוף בעקבות אובדן הזהות, לא בעקבות איזו תבוסה קשה בשדה הקרב.
וצריך תמיד לזכור שזה גם מה שעלול לקרות לנו.
שום חיל אויר לא יעזור לנו אם לא נעצור תהליך דומה של אובדן זהות שמתרחש כיום בקרבנו.
לכן זה לא משנה כמה מצוות אתם שומרים –
תנו לאור של נרות החנוכה להיכנס עמוק לנשמתכם והפנימו את הלקח שהאור הזה מביא עמו.
הלווין ועץ אשוח הם לא סתם סיבה למסיבה
זוהי מלחמה נגד מי שאתם
אל תתנו יד לאובדן הזהות.
אין לנו מדינה אחרת.
אל תסכנו את הריבונות.
16 תגובות
אין קיום ללא זהות.
מי שלא מבין את זה חי במציאות נוראה.
אם מישהו חשב שמשה סתם מפחיד אותנו בדברים אפוקליפטיים חסרי ביסוס בעניין אידאולוגיית הפרוגרס ומטרותיה שיאזין לראיון הבא:https://youtu.be/CA5V3Sv_jFw
דווקא אלה שלאורך הדורות השילו מעליהם את הזהות היהודית חסכו לצאצאיהם סבל רב.
לא ודעי, לאורך הדורות הרבה מהם למרות כל מעשיהם להשיל את זהותם היהודית, רק המשיכו לשבול עקב האומות כופות עליהם את זהות היהודית שוב ושוב (או לבוא בפובי ובזותה שוב ושוב) ללא הרף.
אפשר להמשיך את ההגיון הזה ולוותר על כל הזהויות ולהפוך לתולעת. זו בדיוק הפרוגרסיביות.
למה לוותר על זהויות שמשתלמות לך? רק על כאלה שמעיקות.
מנקודת המבט המערבית המטריאליסטית באמת קשה להבין איך תיתכן תכלית לחיים שהיא גדולה מהחיים עצמם. אולם אי הרציונליות שבנקודת המבט הפסבדו רציונלית הזו ברורה לגמרי, שכן החיים עצמם הם סופיים ולכן ברור שתכלית ראויה צריכה להיות גדולה מהם.
האמת והיעוד חשובים יותר ממניעת סבל, ועם ישראל פעל כך בעקשנות רבה בכל דור ודור.
תלוי איזה ייעוד, ותלוי איזה סבל…
חג שמח
נכון מאוד ומעניין, אך לצערי זה לא רלוונטי. אין עתיד לחילוניות בישראל. היא תיעלם כמו שנעלמו הצדוקים, האיסיים, הבייתוסים ובקרוב גם הרפורמים.
כבר היום החילונים מהווים רק כ-45% מתוך היהודים בישראל. מעניין לחשוב מה היה המצב אילולא העלייה המבורכת מבריה"מ לשעבר, שברובה חילונית.
(הכותב הינו חילוני)
עולי רוסיה ואוקראינה עוזבים בהמוניהם. כל מי שיכול מביניהם ויש לו את הכוחות – עושה זאת. מכיר אישית המון שהיגרו מפה. זו תופעה מאוד נרחבת.
חושב ומקווה שאתה צודק.
תודה על הערה החשובה והנכונה.
אולי כדאי אבל גם לא לאמץ את ציורי הנוצרים ההזויים בפינות של פרשת השבוע.
ממש נורא ואיום כל שבוע הציור שאתה מביא.
השאלה מה הפער בין לאמץ חוכמת גויים לבין עבודה זרה, כבר העסיקה את חכמי התלמוד ופוסקי ההלכה, האם תפסיק להשתמש בשמש ואורה כי עבדי עבודה זרה סגדו לה? ברור שלא.
אז בו אלך אתך לקצוות, כבר פסקו חכמינו שמותר ללמוד מתנ"ך שנכתב ע"י נוצרי, כן כן תנ"ך למרות הפירוש העקום שמעולץ לתוכו, בשונה מכתבי קודש של מינים יהודים שדינם שרפה…
מותר גם ללמוד איתם תורה לשיטת הרמב"מ שפוסק במקום אחר שאלו עובדי עבודה זרה לכל דבר ועניין…
היהדות מעולם לא הייתה נבוכה ממורכביות. זה לא הכל או כלום, בטח שלא לכדי אבסורד. אין איסור להשתמש ולהנות מיצירות אומנות של גויים עובדי עבודה זרה, כול עוד זאת לא עבודה זרה בעצמה, וציור בכלל זה, הנוצרים לא עובדים ציורים ככלל, אבל חג המולד בהחלט אידם, ועץ האשוח בהחלט מסמלי החג.
אסור להשתתף באידם ואף לנהל איתם מסע ומתן 3 ימים לפני אידם בא"י, מוזמן להצמד להלכה לפני שאתה דורש להחמיר בתפל.
לא נכנס איתך עכשיו לסוגיה ההלכתית. מה מותר בדיוק ומה אסור. בגדול כמו שכתבת חכמה בגויים -תאמין. תורה בגויים -אל תאמין. ציור מקראי ממילא נושא בחובו פרשנות של המקרא וממילא נכנס בגדר תורה בגויים – אל תאמין.
אין לי בעיה לתלות בבית ציור נוף יפהפה שצייר נוצרי מאמין, גם במכללה שאני לומד בה יש לי קורס בתכנות עם מרצה ערבי נוצרי ואני לא מחרים את השיעורים שלו.
אבל ציור מקראי – בשום פנים ואופן לא.
לצייר את משה רבינו עם קרניים של בהמה ואת אבותינו ובניהם כמו חבורת ברברים פרימיטיביים, זו פרשנות גויית – תורה בגויים – ואין מקומה אצלינו.
להציג את אמותינו הקדושות בלבוש חושפני – זה מזעזע ולא מתאים.
אין תמונה יהודית נעימה, נסתדר גם בלי תמונה בכלל.