16/04/2008 – י״א בניסן ה׳תשס״ח

חפלה תרבותית

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אין תגובות

image_print
שיתוף ב print
הדפס

הלימוד היומי ערב הפסח הוקדש באופן טבעי להלכות החג. החברותא שלי – רב רציני בזכות עצמו – נכנס לעובי הקורה והפליג בהסברים כיצד מברכים על הכרפס וכיצד על המרור ומהי בדיוק הטכניקה שתמנע מאיתנו להיכנס לספק ברכה כאן, ולחשש שיהוי גדול מדי בין הברכות – שם, ועוד כל מני פלפולים וסברות ופרכות כאלה עד שבשלב מסוים כבר עברו לי כל אלה ליד האוזן, ולא רק בגלל השעה המוקדמת, אלא בגלל שמחשבותי הפליגו אל הדיון שהיה לי יום קודם לכן בטלויזיה.

יום קודם הופעתי בתוכנית "המקצוענים" של שירה פליקס בערוץ 10. שעה שלמה התפלמסתי שם עם כל הבנים שבהגדה. לא משנה כרגע מי שיחק איזה תפקיד, לפעמים גם התפקידים התחלפו, אבל בסך הכל היה שם ייצוג הולם מהצדיק (צדיקה למען האמת) אשה לא דתיה שהודיע חגיגית שכל החמץ בין הבלטות חוסל באמצעות קיסמי שיניים ושאפשר לעשות אצלה ניתוח מוח על רצפת המטבח ערב החג… ועד לרשע (במרכאות או שלא במרכאות – תלוי את מי שואלים) – פרופסור להסטוריה שהודיע כי הוא יעשה סדר עם חמץ עסיסי ושבכלל אין לדעתו דבר כזה עם ישראל – אבל, הוא יעשה סדר! ישנה כמה קטעים בהגדה – אבל סדר הוא יעשה…

אז ישבתי שם, ושמעתי כיצד כולם, כולל המנחה, יעשו השנה את הסדר. כשהחברותא שלי נכנס לעובי הקורה ההלכתית אמרתי לעצמי – "איזה מזל שהחברה מהתוכנית אתמול לא שומעים עכשיו את הדיון ההלכתי הזה…" האמת היא שאני די מקנה בהם, ב"סתם" ישראלים האלה בפסח. אני מקנה בהם משום ש'הסדר' הוא אחד האלמנטים היהודיים שהפכו אצלם לחלק מהתרבות. אצל רבים מהם זה מבוצע בצורה מנותקת לגמרי מהכוונה המקורית – אני יודע, אבל זה חלק מהתרבות. אצל הדתיים זה נשאר עניין דתי. אני כל כך מבין בן אדם לא דתי שעושה 'סדר' באופן טבעי, ולא מוכן שיבלבלו לו את המוח עם כל ההלכות המוזרות האלה – הייתי ממש מרגיש לא נוח אם הוא היה מזדמן בשש בבוקר ומקשיב ללימוד הזה. וזה לא שיש לי בעיה עם ההלכה, ממש לא! אין לי ספק שהבירור ההלכתי צריך להיעשות, גם ברור לי שחז"ל מצאו את הקוד הנכון הנותן ביטוי מעשי לצווי התורני, עפר אני לרגלי חכמינו שנשאו על כתפיהם את המסורת התורנית לאורך כל הדורות ועיצבו את ההלכה בכלל ואת הלכות ליל הסדר בפרט.
"אבל תגיד לי" – שאלתי את חברי המלומד – "למה אנחנו לא מקריבים קורבן פסח השנה? הרי זה כל הענין לא? כל ה'סדר' הזה הוא בסך הכל זיכרון לטקס המקורי של הקרבת קורבן הפסח בירושלים, אבל עכשיו אנחנו בני חורין בירושלים, ואין אפילו צורך לבנות את בית המקדש, הר הבית בידנו – וזה מספיק כדי לקיים את המצווה ככתבה וכלשונה, מצווה שחומרתה זהה למצוות ברית המילה, הרי מי שאינו מקריב קורבן פסח במזיד חייב כרת?" "למה אנחנו לא עולים להר-הבית, שוחטים כבש, יורדים ועושים 'חפלא' כל הלילה ברחבת הכותל או בגן סקר או סתם בחצרות שיפתחו בפנינו?"

"כבר התווכחנו את הויכוח הזה בשנה שעברה" – נאנח חברי – "אמרתי לך שיש הרבה פוסקים שאומרים שאי אפשר להקריב קורבן פסח בימנו". "בסדר" – הקשתי – "אבל להימנות על החבורה בירושלים מותר?". (חלק ממצוות קורבן הפסח הוא קביעה מראש של החבורה שמקריבה את הקורבן ויושבת אחר כך מחוץ להר הבית, בחצרות ירושלים, וסביב אכילת קורבן הפסח מספרת ביציאת מצרים – זהו למעשה היסוד של ליל הסדר המודרני). "למה אנחנו לא מתקבצים מכל הארץ לירושלים ותושבי העיר פותחים לנו את חצרותיהם? לאכול את המצות היבשות שלנו, בחבורה גדולה, ולספר ביציאת מצריים כל הלילה מול כפת הסלע – מותר על פי ההלכה?".

חברי חייך ושתק מן שתיקה כזו של הודאה. היינו צריכים לרוץ ל'שחרית' אבל המשכתי לחשוב כמה נפלא היה אם הדתיים לא היו מאבדים את התרבות שלהם, לא היו מאבדים את התמונה הכללית של היער , מרוב הסתבכות בין עצי ההלכה. אינני מקל ראש בחשיבותו של אף אחד מהעצים, אבל ברור לי שהיהדות ההלכתית הלכה ביניהם לאיבוד. התורה אצל הדתיים היא דת ולא תרבות. אצל החילוניים היא לעיתים תרבות ולא דת, ובדר"כ – פשוט כלום.

אם התורה היתה התרבות שלנו, אז ברגע ששוחררה ירושלים – היינו מחפשים איך להתקרב הכי קרוב למעמד המקורי של ליל הסדר. תארו לעצמכם איזה דבר נפלא זה יכול היה להיות. כולם יוצאים מהבית בערב חג, תושבי ירושלים פותחים את חצרותיהם ובתיהם, התקבצות רבתי בכל העיר, שמחה אדירה של אומה שלמה שחוזרת אל עצמה, אל בירתה, אל קודשיה, אל אלוהיה..אין לי בכלל ספק שאילו התורה שלנו היתה התרבות שלנו ולא רק הדת שלנו, אזי היינו מתנהגים בפשטות בצורה הזו, ואז גם לא היתה שום בעיה להקריב קורבן פסח – לא בעיה פוליטית ולא בעיה הלכתית. הכל היה נפתר בטבעיות ומי יודע – אולי אפילו בית המקדש כבר היה עומד על תילו. אבל מה לעשות ורק צדיקים כפרופ' הלל וייס תופסים את עומק העניין, סופגים את כל הביזיונות וההשפלות ופועלים נגד כל הסיכויים לקידום העניין הזה.

בדר"כ אין מה להתקנא בהם – ב "חילוניים" משום שבד"כ התורה אצלם היא פשוט כלום, לא דת ולא תרבות. אבל הסקרים השנה מראים שלמרות ביטולו המעשי של חוק החמץ – למעלה מ 80% מהישראלים לא יאכלו חמץ בפסח, ואחוזים גדולים יותר יערכו 'סדר' כזה או אחר. כלומר אצלם, הקטע הדתי המסוים הזה, ממש כמו ברית המילה – כן הפך לחלק מהתרבות. כשנלמד מהם לחבר את המציאות לדת ולהפוך את התורה לתרבות הלאומית שלנו – ניגאל.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

כתבות נוספות

את חברי צבי יחזקאלי "שמרתי" לערב יום כיפור, כדי לדבר על אמונה יהודית ותשובה – בעיקר במימד האישי. עד מהרה התברר עד כמה לא
את חברי צבי יחזקאלי "שמרתי" לערב יום כיפור, כדי לדבר על אמונה יהודית ותשובה – בעיקר במימד האישי. עד מהרה התברר עד כמה לא ניתן להפריד בין הכלל לבין הפרט, עד כמה המציאות הגיאו פוליטית היא חלק מתהליך התשובה – גם אצלו, וזהו כנראה גם התהליך הנדרש אצל כולנו.

הפודקאסט #24

הקורונה בישראל זווית אחרת. הסרטון המלא – אבי ברק

המדריך לחירות בימי הקורונה

מסקנות ועדת החקירה:א. הצד הישראלי מאז שהכירה מדינת ישראל בקיומו של "עם פלסטיני" ובזכותו בארץ ישראל, פועלת מערכת הביטחון הישראלית והשב"ס בתוכה, בתודעה משוללת
מסקנות ועדת החקירה שלא התקיימה על בריחת המחבלים מהכלא

מחשבים מסלול #106

שלום לכם בעולמנו הטלוויזיוני, סדר היום הלאומי לא נקבע על ידי מה שחשוב באמת אלא על ידי מה שעובר מסך.טיפול חתול שתקוע על העץ

מחשבים מסלול #105

Уроки Афганистана. Моше Фейглин. Шалом друзья, Главнокомандующий объединенных штабов Армии США – генерал Марк Милли, заявил на пресс-конференции: "Ни я, ни мои коллеги не
Чёткое понимание сути конфликта и Ценностей, за которые мы боремся. Это не философский каприз — это реальное и столь жизненно необходимое условие выживания.

Новый Маршрут (98)

С Новым 5782 Годом. Моше Фейглин.  Шалом дорогие друзья, На закате 5871 года, пришло время попытаться подвести итоги уходящего года. Многие вспомнят его недобрым словом и считают его плохим годом. В первую очередь – в плане здоровья. Помните Швецию? Эта "раздражающая" страна, которая посмела отправлять детей домой, с запиской для родителей, о том, что их непослушные дети, явились в школу – в маске? … Эта "безумная" страна, в которой не было ни локдаунов, ни изоляций, ни инспекций, ни инъекций … да … Что ж, эта "дерзкая" страна закончила 2020 год с четвертью "избыточной смертности" по отношению к "избыточной смертности" в Израиле. А накануне нашего Нового года, въезд Израильтянам на территорию Швеции запрещён. Вероятно, "антисемиты …" Иными словами – в плане здоровье – проходящий год мягко говоря неудачный.  5781 – не может считаться успешным и в плане безопасности. Против нас развязали Новую (вторую) Войну за Независимость Произошло то, чего мы не видели со времени Первой Войны за Независимость (1948 года). И это произошло здесь, у нас – внутри страны. И в этом первом раунде Второй Войны за Независимость мы однозначно проиграли. Полиция уже сейчас предупреждает, что следующий раунд близок, и у них нет ему соответсвуещего ответа.  Однозначно, это был плохой год и для образования … Израильских детей отстранили от школы дольше, чем в любой другой стране мира.  И в экономике мы влезли в этом году в очень большие долги.  Короче, прошедший год – не из лучших.  Но, можно посмотреть на неудачи 5781 года и по другому.  В 5781 году – Министр Истории – Всевышний, выдал нам Жёлтую карточку. А это означает что игра ещё не окончена!  И уж точно – не было поражения в 5781 году, и это несмотря на все его непростые задачи.  Все, что случилось с нами в 5781 году – ещё можно исправить!  Из всех ошибок во всех областях, которые я перечислил и не перечислил, можно извлечь уроки , изменить направление и исправить. Положительным в
На закате 5871 года, пришло время попытаться подвести итоги уходящего года

Новый Маршрут (105)

לאתר – [email protected]
אירוח בפודקאסט 'משחק מילים'

יהדות ותרבות

יהדות ותרבות

כתבות פופולריות

הקורונה בישראל זווית אחרת. הסרטון המלא – אבי ברק

המדריך לחירות בימי הקורונה

מסקנות ועדת החקירה שלא התקיימה על בריחת המחבלים מהכלא
מסקנות ועדת החקירה:א. הצד הישראלי מאז שהכירה מדינת ישראל בקיומו של "עם פלסטיני" ובזכותו בארץ ישראל, פועלת מערכת הביטחון הישראלית והשב"ס בתוכה, בתודעה משוללת

מחשבים מסלול #106

שלום לכם בעולמנו הטלוויזיוני, סדר היום הלאומי לא נקבע על ידי מה שחשוב באמת אלא על ידי מה שעובר מסך.טיפול חתול שתקוע על העץ

מחשבים מסלול #105

Чёткое понимание сути конфликта и Ценностей, за которые мы боремся. Это не философский каприз — это реальное и столь жизненно необходимое условие выживания.
Уроки Афганистана. Моше Фейглин. Шалом друзья, Главнокомандующий объединенных штабов Армии США – генерал Марк Милли, заявил на пресс-конференции: "Ни я, ни мои коллеги не

Новый Маршрут (98)