31/12/2020 – ט״ז בטבת ה׳תשפ״א

פרשת ויחי

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אין תגובות

image_print
שיתוף ב print
הדפס

יא וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל-יוֹסֵף רְאֹה פָנֶיךָ לֹא פִלָּלְתִּי וְהִנֵּה הֶרְאָה אֹתִי אֱ-לֹהִים גַּם אֶת-זַרְעֶךָ.  יב וַיּוֹצֵא יוֹסֵף אֹתָם מֵעִם בִּרְכָּיו וַיִּשְׁתַּחוּ לְאַפָּיו אָרְצָה.  יג וַיִּקַּח יוֹסֵף אֶת-שְׁנֵיהֶם אֶת-אֶפְרַיִם בִּימִינוֹ מִשְּׂמֹאל יִשְׂרָאֵל וְאֶת-מְנַשֶּׁה בִשְׂמֹאלוֹ מִימִין יִשְׂרָאֵל וַיַּגֵּשׁ אֵלָיו.  יד וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל אֶת-יְמִינוֹ וַיָּשֶׁת עַל-רֹאשׁ אֶפְרַיִם וְהוּא הַצָּעִיר וְאֶת-שְׂמֹאלוֹ עַל-רֹאשׁ מְנַשֶּׁה  שִׂכֵּל אֶת-יָדָיו כִּי מְנַשֶּׁה הַבְּכוֹר.  טו וַיְבָרֶךְ אֶת-יוֹסֵף וַיֹּאמַר  הָאֱ-לֹהִים אֲשֶׁר הִתְהַלְּכוּ אֲבֹתַי לְפָנָיו אַבְרָהָם וְיִצְחָק הָאֱ-לֹהִים הָרֹעֶה אֹתִי מֵעוֹדִי עַד-הַיּוֹם הַזֶּה.  טז הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל-רָע יְבָרֵךְ אֶת-הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ.

אז יוסף אוחז באפרים ובמנשה ומביאם אל אביו לקבלת ברכתו. הטכס הזה יקבע לעד את בני יוסף בברכת אבות לבניהם – "ישמך א-לוהים כאפרים ומנשה" ויהפוך את בני יוסף לחלק בלתי נפרד משבטי ישראל.

השורות הללו נכתבות במשרדי שבקרני שומרון – בפאתי נחלת מנשה. למרגלות היישוב זורם נחל קנה, שהוא קו הגבול שבין נחלות מנשה ואפרים. כשאני מביט דרומה, אל מעבר לנחל, אני רואה את היישובים שבנחלת אפרים, את יקיר ונופים, עמנואל, אריאל, אלקנה ויתר יישובי חוצה שומרון.

הגבול בין שבטי בני יוסף מוזכר פעמים בספר יהושוע:

יהושוע פרק טז

  • פסוק ח: מִתַּפּוּחַ יֵלֵךְ הַגְּבוּל יָמָּה, נַחַל קָנָה, וְהָיוּ תֹצְאֹתָיו, הַיָּמָּה; זֹאת, נַחֲלַת מַטֵּה בְנֵי-אֶפְרַיִם–לְמִשְׁפְּחֹתָם. 

יהושוע פרק יז

  • פסוק ט: וְיָרַד הַגְּבוּל נַחַל קָנָה נֶגְבָּה לַנַּחַל, עָרִים הָאֵלֶּה לְאֶפְרַיִם, בְּתוֹךְ, עָרֵי מְנַשֶּׁה; וּגְבוּל מְנַשֶּׁה מִצְּפוֹן לַנַּחַל, וַיְהִי תֹצְאֹתָיו הַיָּמָּה
  •  

נחל קנה, נמשך מכוון שכם, מערבה עד למקורות הירקון. יוסף הצדיק, שנפטר בסוף פרשתנו, משביע את אחיו לקוברו בארץ ישראל אביו. הוא אינו מפרט היכן בדיוק, אבל את מקום קבורתו אנו מכירים היטב, קבר יוסף נמצא בשכם, בין הר גריזים להר עיבל, באגן הניקוז ממנו מתחיל נחל קנה להשתפל ולהתפתל מערבה.

הנה כי כן, אפרים ומנשה היושבים בפרשתנו,פיסית, על ברכי יוסף בחייו, יושבים על ברכיו, גיאוגרפית –  גם במותו.

נחל קנה – השומרון

א וַיִּפֹּל יוֹסֵף עַל-פְּנֵי אָבִיו וַיֵּבְךְּ עָלָיו וַיִּשַּׁק-לוֹ.  ב וַיְצַו יוֹסֵף אֶת-עֲבָדָיו אֶת-הָרֹפְאִים לַחֲנֹט אֶת-אָבִיו וַיַּחַנְטוּ הָרֹפְאִים אֶת-יִשְׂרָאֵל.  ג וַיִּמְלְאוּ-לוֹ אַרְבָּעִים יוֹם כִּי כֵּן יִמְלְאוּ יְמֵי הַחֲנֻטִים וַיִּבְכּוּ אֹתוֹ מִצְרַיִם שִׁבְעִים יוֹם.  ד וַיַּעַבְרוּ יְמֵי בְכִיתוֹ וַיְדַבֵּר יוֹסֵף אֶל-בֵּית פַּרְעֹה לֵאמֹר  אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֵיכֶם דַּבְּרוּ-נָא בְּאָזְנֵי פַרְעֹה לֵאמֹר.  ה אָבִי הִשְׁבִּיעַנִי לֵאמֹר הִנֵּה אָנֹכִי מֵת בְּקִבְרִי אֲשֶׁר כָּרִיתִי לִי בְּאֶרֶץ כְּנַעַן שָׁמָּה תִּקְבְּרֵנִי וְעַתָּה אֶעֱלֶה-נָּא וְאֶקְבְּרָה אֶת-אָבִי וְאָשׁוּבָה. ('בראשית' נ')

מוזר – יוסף הוא משנה למלך, " מ אַתָּה תִּהְיֶה עַל-בֵּיתִי וְעַל-פִּיךָ יִשַּׁק כָּל-עַמִּי רַק הַכִּסֵּא אֶגְדַּל מִמֶּךָּ. (בראשית מ"א)" הבטיח פרעה, מדוע הוא נאלץ פתאום לדבר אל פרעה דרך מקורביו?, אנשי "בית פרעה"?

ה'ספורנו' מתייחס לשאלה ומשיב במשפט שאול ממגילת אסתר "כי אין לבוא אל שער המלך בלבוש שק". כלומר יוסף בתוך אבלו לא יכול היה להתלבש כראוי בכדי לפנות אל פרעה ולכן נזקק לשליחים.

אבל פנייתו של יוסף אל אנשי בית פרעה אינה נשמעת כפניה של משנה למלך המטיל שליחות על אנשי האדמיניסטרציה – "אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֵיכֶם דַּבְּרוּ-נָא בְּאָזְנֵי פַרְעֹה לֵאמֹר" – נראה שמעמדו של יוסף אינו כשהיה. בתחילת הפרשה הבאה – פרשת 'שמות', נקרא:" ח וַיָּקָם מֶלֶךְ-חָדָשׁ עַל-מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא-יָדַע אֶת-יוֹסֵף." ('שמות' א'). נראה כי בתיאור ירידת מעמדו של יוסף, אנו מתחילים לחוש ברוחות הפורענות עוד בשלהי ימיו.

אין חדש תחת השמש. לאורך כל שנות גלותם נדמה היה ליהודים בתחילה, כי מצאו מנוח לכף רגלם. תמיד קידמו את הכלכלה כיוסף, התגייסו ראשונים והיו הפטריוטים הגדולים ביותר. אחוז היהודים שנהרגו בצבא גרמניה במלחמת העולם הראשונה, היה כפול מאחוז ההרוגים הגרמניים. אך כל הדרגות והמדליות שהציגו בתחינה, לא הואילו כשנדחקו אל קרונות המוות.

אין לבניו של ישראל, מקום תחת השמש, מלבד בארץ ישראל.

                        

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
5 6 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

כתבות נוספות

לא מסכימים איתי?בואו נדבר על זה!מחר בשעה 19:00, בערוץ התוכן "ישראל מחר", נעלה לספידיבייט איתכם ונדבר על מה שתרצו. איך זה עובד? פשוט מאד!אתם
לא מסכימים איתי? בואו נדבר על זה!

חדש!

הרב אורי סופר שבה את ליבי.דיין מכובד, תלמיד חכם אמיתי, שמבין שמשהו כאן מאוד לא תקין בטיפול בקורונה.הוא לומד היטב את הנושא – ופשוט
הרב אורי סופר שבה את ליבי. דיין מכובד, תלמיד חכם אמיתי, שמבין שמשהו כאן מאוד לא תקין בטיפול בקורונה. הוא לומד היטב את הנושא – ופשוט מפשיל שרוולים, משיג את התרופות (כולל האייברמקטין) ומתחיל לטפל במו ידיו בחולים ולתת להם את התרופות שנמנעות מהם.

הפודקאסט #25

בשבוע שעבר, התקיים בלטרון טקס השבעת מחזור אוגוסט 21. על פי הפרסום באתר חמ"ל – שגם צירף תמונה לידיעה, הטירונים בטקס הושבעו על מן

מחשבים מסלול #114

בשבוע שעבר הציפה שוב ושוב קולט אביטל את המסך שלי. קולט – שאני בטוח רוב רובם של הישראלים כיום כלל אינם יודעים מי היא

מחשבים מסלול #113

Шалом дорогие друзья. Менее двух месяцев назад, в Израиле прошла первая кампания Новой Войны за Независимость. На улицах Лода, Акко, Яффо – прошли настоящие
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית הועניב היושבב שערש שמחויט – שלושע ותלברו חשלו שעותלשך וחאית נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נמרגי שהכים תוק, הדש שנרא התידם הכייר וק.

Зелёная Полиция

א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים.  ב וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.  ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים
העולם כולו הופך לכפר גלובלי. כולם מדברים באותה שפה וחושבים אותו הדבר.

פרשת השבוע

"המסע המתמשך נגד החיסונים מגיע לשיא הצלחתו" כך טוענים הדוחקים הציבור להתחסן. בבתי החולים איכילוב ורמבם נגמרו מכשירי האקמו. 90% מהחולים המחוברים לאקמו לא
הנה השאלה ואחריה התשובה

המדריך לחירות בימי הקורונה

הערב בחמש על חמש נדבר על:הוועידה האיסלאמית לקראת כיבוש ישראלעל המתרחש בבאר שבע כתמרור אזהרהעל השאלה מדוע לא בוטל התו הירוק הישןעל אגדת הסיוע

5X5

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

לא מסכימים איתי? בואו נדבר על זה!
לא מסכימים איתי?בואו נדבר על זה!מחר בשעה 19:00, בערוץ התוכן "ישראל מחר", נעלה לספידיבייט איתכם ונדבר על מה שתרצו. איך זה עובד? פשוט מאד!אתם

חדש!

בשבוע שעבר, התקיים בלטרון טקס השבעת מחזור אוגוסט 21. על פי הפרסום באתר חמ"ל – שגם צירף תמונה לידיעה, הטירונים בטקס הושבעו על מן

מחשבים מסלול #114

בשבוע שעבר הציפה שוב ושוב קולט אביטל את המסך שלי. קולט – שאני בטוח רוב רובם של הישראלים כיום כלל אינם יודעים מי היא

מחשבים מסלול #113

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית הועניב היושבב שערש שמחויט – שלושע ותלברו חשלו שעותלשך וחאית נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נמרגי שהכים תוק, הדש שנרא התידם הכייר וק.
Шалом дорогие друзья. Менее двух месяцев назад, в Израиле прошла первая кампания Новой Войны за Независимость. На улицах Лода, Акко, Яффо – прошли настоящие

Зелёная Полиция

העולם כולו הופך לכפר גלובלי. כולם מדברים באותה שפה וחושבים אותו הדבר.
א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים.  ב וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.  ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים

פרשת השבוע