31/12/2020 – ט״ז בטבת ה׳תשפ״א

פרשת ויחי

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אין תגובות

image_print
שיתוף ב print
הדפס

יא וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל-יוֹסֵף רְאֹה פָנֶיךָ לֹא פִלָּלְתִּי וְהִנֵּה הֶרְאָה אֹתִי אֱ-לֹהִים גַּם אֶת-זַרְעֶךָ.  יב וַיּוֹצֵא יוֹסֵף אֹתָם מֵעִם בִּרְכָּיו וַיִּשְׁתַּחוּ לְאַפָּיו אָרְצָה.  יג וַיִּקַּח יוֹסֵף אֶת-שְׁנֵיהֶם אֶת-אֶפְרַיִם בִּימִינוֹ מִשְּׂמֹאל יִשְׂרָאֵל וְאֶת-מְנַשֶּׁה בִשְׂמֹאלוֹ מִימִין יִשְׂרָאֵל וַיַּגֵּשׁ אֵלָיו.  יד וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל אֶת-יְמִינוֹ וַיָּשֶׁת עַל-רֹאשׁ אֶפְרַיִם וְהוּא הַצָּעִיר וְאֶת-שְׂמֹאלוֹ עַל-רֹאשׁ מְנַשֶּׁה  שִׂכֵּל אֶת-יָדָיו כִּי מְנַשֶּׁה הַבְּכוֹר.  טו וַיְבָרֶךְ אֶת-יוֹסֵף וַיֹּאמַר  הָאֱ-לֹהִים אֲשֶׁר הִתְהַלְּכוּ אֲבֹתַי לְפָנָיו אַבְרָהָם וְיִצְחָק הָאֱ-לֹהִים הָרֹעֶה אֹתִי מֵעוֹדִי עַד-הַיּוֹם הַזֶּה.  טז הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל-רָע יְבָרֵךְ אֶת-הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ.

אז יוסף אוחז באפרים ובמנשה ומביאם אל אביו לקבלת ברכתו. הטכס הזה יקבע לעד את בני יוסף בברכת אבות לבניהם – "ישמך א-לוהים כאפרים ומנשה" ויהפוך את בני יוסף לחלק בלתי נפרד משבטי ישראל.

השורות הללו נכתבות במשרדי שבקרני שומרון – בפאתי נחלת מנשה. למרגלות היישוב זורם נחל קנה, שהוא קו הגבול שבין נחלות מנשה ואפרים. כשאני מביט דרומה, אל מעבר לנחל, אני רואה את היישובים שבנחלת אפרים, את יקיר ונופים, עמנואל, אריאל, אלקנה ויתר יישובי חוצה שומרון.

הגבול בין שבטי בני יוסף מוזכר פעמים בספר יהושוע:

יהושוע פרק טז

  • פסוק ח: מִתַּפּוּחַ יֵלֵךְ הַגְּבוּל יָמָּה, נַחַל קָנָה, וְהָיוּ תֹצְאֹתָיו, הַיָּמָּה; זֹאת, נַחֲלַת מַטֵּה בְנֵי-אֶפְרַיִם–לְמִשְׁפְּחֹתָם. 

יהושוע פרק יז

  • פסוק ט: וְיָרַד הַגְּבוּל נַחַל קָנָה נֶגְבָּה לַנַּחַל, עָרִים הָאֵלֶּה לְאֶפְרַיִם, בְּתוֹךְ, עָרֵי מְנַשֶּׁה; וּגְבוּל מְנַשֶּׁה מִצְּפוֹן לַנַּחַל, וַיְהִי תֹצְאֹתָיו הַיָּמָּה
  •  

נחל קנה, נמשך מכוון שכם, מערבה עד למקורות הירקון. יוסף הצדיק, שנפטר בסוף פרשתנו, משביע את אחיו לקוברו בארץ ישראל אביו. הוא אינו מפרט היכן בדיוק, אבל את מקום קבורתו אנו מכירים היטב, קבר יוסף נמצא בשכם, בין הר גריזים להר עיבל, באגן הניקוז ממנו מתחיל נחל קנה להשתפל ולהתפתל מערבה.

הנה כי כן, אפרים ומנשה היושבים בפרשתנו,פיסית, על ברכי יוסף בחייו, יושבים על ברכיו, גיאוגרפית –  גם במותו.

נחל קנה – השומרון

א וַיִּפֹּל יוֹסֵף עַל-פְּנֵי אָבִיו וַיֵּבְךְּ עָלָיו וַיִּשַּׁק-לוֹ.  ב וַיְצַו יוֹסֵף אֶת-עֲבָדָיו אֶת-הָרֹפְאִים לַחֲנֹט אֶת-אָבִיו וַיַּחַנְטוּ הָרֹפְאִים אֶת-יִשְׂרָאֵל.  ג וַיִּמְלְאוּ-לוֹ אַרְבָּעִים יוֹם כִּי כֵּן יִמְלְאוּ יְמֵי הַחֲנֻטִים וַיִּבְכּוּ אֹתוֹ מִצְרַיִם שִׁבְעִים יוֹם.  ד וַיַּעַבְרוּ יְמֵי בְכִיתוֹ וַיְדַבֵּר יוֹסֵף אֶל-בֵּית פַּרְעֹה לֵאמֹר  אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֵיכֶם דַּבְּרוּ-נָא בְּאָזְנֵי פַרְעֹה לֵאמֹר.  ה אָבִי הִשְׁבִּיעַנִי לֵאמֹר הִנֵּה אָנֹכִי מֵת בְּקִבְרִי אֲשֶׁר כָּרִיתִי לִי בְּאֶרֶץ כְּנַעַן שָׁמָּה תִּקְבְּרֵנִי וְעַתָּה אֶעֱלֶה-נָּא וְאֶקְבְּרָה אֶת-אָבִי וְאָשׁוּבָה. ('בראשית' נ')

מוזר – יוסף הוא משנה למלך, " מ אַתָּה תִּהְיֶה עַל-בֵּיתִי וְעַל-פִּיךָ יִשַּׁק כָּל-עַמִּי רַק הַכִּסֵּא אֶגְדַּל מִמֶּךָּ. (בראשית מ"א)" הבטיח פרעה, מדוע הוא נאלץ פתאום לדבר אל פרעה דרך מקורביו?, אנשי "בית פרעה"?

ה'ספורנו' מתייחס לשאלה ומשיב במשפט שאול ממגילת אסתר "כי אין לבוא אל שער המלך בלבוש שק". כלומר יוסף בתוך אבלו לא יכול היה להתלבש כראוי בכדי לפנות אל פרעה ולכן נזקק לשליחים.

אבל פנייתו של יוסף אל אנשי בית פרעה אינה נשמעת כפניה של משנה למלך המטיל שליחות על אנשי האדמיניסטרציה – "אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֵיכֶם דַּבְּרוּ-נָא בְּאָזְנֵי פַרְעֹה לֵאמֹר" – נראה שמעמדו של יוסף אינו כשהיה. בתחילת הפרשה הבאה – פרשת 'שמות', נקרא:" ח וַיָּקָם מֶלֶךְ-חָדָשׁ עַל-מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא-יָדַע אֶת-יוֹסֵף." ('שמות' א'). נראה כי בתיאור ירידת מעמדו של יוסף, אנו מתחילים לחוש ברוחות הפורענות עוד בשלהי ימיו.

אין חדש תחת השמש. לאורך כל שנות גלותם נדמה היה ליהודים בתחילה, כי מצאו מנוח לכף רגלם. תמיד קידמו את הכלכלה כיוסף, התגייסו ראשונים והיו הפטריוטים הגדולים ביותר. אחוז היהודים שנהרגו בצבא גרמניה במלחמת העולם הראשונה, היה כפול מאחוז ההרוגים הגרמניים. אך כל הדרגות והמדליות שהציגו בתחינה, לא הואילו כשנדחקו אל קרונות המוות.

אין לבניו של ישראל, מקום תחת השמש, מלבד בארץ ישראל.

                        

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
5 6 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

כתבות נוספות

שלום לכםרבים פונים אלי ומיצרים על כך שהחלטתי לשוב לליכוד ולא להוביל את אותם מיליון אזרחים בישראל, שראש הממשלה הכריז עליהם כאויבי העם.לכאורה זו
נתניהו הודיע שכל מי שיתפקד עד סוף אוגוסט, לא יאלץ להמתין עד שיוכל לבחור אלא יוחל לבחור מיד את הנציגים לוועידה הקרובה, או בפריימריז הקרובים – ולכם יש הזדמנות להשפיע

מחשבים מסלול #86

שלום לכםביום חמישי בערב, סימן ראש הממשלה אותי ועוד מיליון אזרחים בישראל, כאויבי העם. 'הסרבנים הללו – כך הוא כינה את מי שמוותר על
ביום חמישי בערב, סימן ראש הממשלה אותי ועוד מיליון אזרחים בישראל, כאויבי העם, "הסרבנים הללו" • כך, חשף סופית בנט את אופיו הרודני • למה הוא פצח בנאום ההסתה הזה? התשובה בפנים

מחשבים מסלול #86

ו אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל-פָּנָי.  ז לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל כָּל-תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר
עשרת הדיברות המופיעות בפרשת ואתחנן, (ובפרשת יתרו) הן הבסיס לכל המוסר האנושי. לא בכדי מופיע בפתח בית המשפט האמריקני העליון, פסלו של משה רבינו האוחז בעשרת הדברות.

פרשת השבוע

כשהכל זה אנטישמיות, שום דבר הוא אנטישמיות,ומהו המקום הקדוש לנו באמת,ועל כשרות וגיורים חיצונייםועל תו השיסוי החברתי הירוק שחוזר. כרגיל, שאלות יענו אך ורק
כשהכל זה אנטישמיות, שום דבר הוא אנטישמיות, ומהו המקום הקדוש לנו באמת, ועל כשרות וגיורים חיצוניים ועל תו השיסוי החברתי הירוק שחוזר • וגם כמה שאלות מעניינות

5X5

* שלום לכםשר החוץ של מדינת כל אזרחיה, מסביר לנו שכל שנאת זרים היא אנטישמיות.אבל נושא הדגל הקיצוני ביותר של שנאת היהודים טען משהו
שר החוץ של מדינת כל אזרחיה, מסביר לנו שכל שנאת זרים היא אנטישמיות, אבל נושא הדגל הקיצוני ביותר של שנאת היהודים טען משהו אחר לגמרי

מחשבים מסלול #85

שלום לכם שוב ושוב מרשים לעצמם בתי המשפט להתערב ולאשר חיסון נגד קורונה של ילדים, שהוריהם מסרבים לאשר להם לבצע. אמנם בדר"כ מדובר במקרים
שוב ושוב מרשים לעצמם בתי המשפט להתערב ולאשר חיסון נגד קורונה של ילדים, שהוריהם מסרבים לאשר להם לבצע • הילדים שלנו הם שלנו, לא של המדינה • אנחנו חייבים להעמיד במקומם את שופטי ישראל

מחשבים מסלול #84

כא רְאֵה נָתַן ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְפָנֶיךָ אֶת-הָאָרֶץ  עֲלֵה רֵשׁ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֱ-לֹהֵי אֲבֹתֶיךָ לָךְ אַל-תִּירָא וְאַל-תֵּחָת.  כב וַתִּקְרְבוּן אֵלַי כֻּלְּכֶם וַתֹּאמְרוּ נִשְׁלְחָה אֲנָשִׁים
חטא המרגלים שחוזר ומזכיר משה רבנו בנאום הסיכום שבפרשתנו, התחולל בתשעה באב • החטא הזה הוא הגדולה שבפורענויות וחורבן שני בתי המקדש – הראשון והשני, שהתחולל בדיוק באותו תאריך – קשור בו

פרשת השבוע

המשטרה דורשת וכמובן תקבל, מצלמות לזיהוי פנים בכל רחוב ופינה. המאגר הביומטרי הועתק ב"טעות" ופתאום הזהות שלנו שייכת לכל בירוקרט. סין זה כאן… נדבר
\המשטרה דורשת – וכמובן תקבל, מצלמות לזיהוי פנים בכל רחוב ופינה • המאגר הביומטרי הועתק ב"טעות" ופתאום הזהות שלנו שייכת לכל בירוקרט • דיברנו גם על המהלך בליכוד – וענינו למספר שאלות מעניינות

5X5 הלייב השבועי

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

נתניהו הודיע שכל מי שיתפקד עד סוף אוגוסט, לא יאלץ להמתין עד שיוכל לבחור אלא יוחל לבחור מיד את הנציגים לוועידה הקרובה, או בפריימריז הקרובים – ולכם יש הזדמנות להשפיע
שלום לכםרבים פונים אלי ומיצרים על כך שהחלטתי לשוב לליכוד ולא להוביל את אותם מיליון אזרחים בישראל, שראש הממשלה הכריז עליהם כאויבי העם.לכאורה זו

מחשבים מסלול #86

ביום חמישי בערב, סימן ראש הממשלה אותי ועוד מיליון אזרחים בישראל, כאויבי העם, "הסרבנים הללו" • כך, חשף סופית בנט את אופיו הרודני • למה הוא פצח בנאום ההסתה הזה? התשובה בפנים
שלום לכםביום חמישי בערב, סימן ראש הממשלה אותי ועוד מיליון אזרחים בישראל, כאויבי העם. 'הסרבנים הללו – כך הוא כינה את מי שמוותר על

מחשבים מסלול #86

עשרת הדיברות המופיעות בפרשת ואתחנן, (ובפרשת יתרו) הן הבסיס לכל המוסר האנושי. לא בכדי מופיע בפתח בית המשפט האמריקני העליון, פסלו של משה רבינו האוחז בעשרת הדברות.
ו אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל-פָּנָי.  ז לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל כָּל-תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר

פרשת השבוע

כשהכל זה אנטישמיות, שום דבר הוא אנטישמיות, ומהו המקום הקדוש לנו באמת, ועל כשרות וגיורים חיצוניים ועל תו השיסוי החברתי הירוק שחוזר • וגם כמה שאלות מעניינות
כשהכל זה אנטישמיות, שום דבר הוא אנטישמיות,ומהו המקום הקדוש לנו באמת,ועל כשרות וגיורים חיצונייםועל תו השיסוי החברתי הירוק שחוזר. כרגיל, שאלות יענו אך ורק

5X5

שר החוץ של מדינת כל אזרחיה, מסביר לנו שכל שנאת זרים היא אנטישמיות, אבל נושא הדגל הקיצוני ביותר של שנאת היהודים טען משהו אחר לגמרי
* שלום לכםשר החוץ של מדינת כל אזרחיה, מסביר לנו שכל שנאת זרים היא אנטישמיות.אבל נושא הדגל הקיצוני ביותר של שנאת היהודים טען משהו

מחשבים מסלול #85