04/03/2016 – כ״ד באדר א׳ ה׳תשע״ו

פרשת ויקהל ה'תשע"ו

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אין תגובות

image_print
שיתוף ב print
הדפס

וַיַּקְהֵ֣ל מֹשֶׁ֗ה אֶֽת־כָּל־עֲדַ֛ת בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֑ם אֵ֚לֶּה הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁר־צִוָּ֥ה יְקֹוָ֖ק לַעֲשֹׂ֥ת אֹתָֽם: שֵׁ֣שֶׁת יָמִים֘ תֵּעָשֶׂ֣ה מְלָאכָה֒ וּבַיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֗י יִהְיֶ֨ה לָכֶ֥ם קֹ֛דֶשׁ שַׁבַּ֥ת שַׁבָּת֖וֹן לַיקֹוָ֑ק כָּל־הָעֹשֶׂ֥ה ב֛וֹ מְלָאכָ֖ה יוּמָֽת: לֹא־תְבַעֲר֣וּ אֵ֔שׁ בְּכֹ֖ל מֹשְׁבֹֽתֵיכֶ֑ם בְּי֖וֹם הַשַּׁבָּֽת: (שמות ל"ה, א-ג)
שוב ושוב חוזרת ומשתלבת מצוות השבת בתוך מכלול מצוות המקדש, מה הקשר בין השתים?
בית המקדש הוא ארמון המלוכה, עניינו המלכת הבורא על עולמו. גם השבת עניינה הכרה במלכות ה' על עולמו. "אות היא לעולם כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ".
בצלם א-לוהים ברא ה' את האדם, האדם דומה לבוראו, במה? ביכולת היצירה. האדם רואה בדמיונו מציאות שאינה קיימת ובורא אותה. את היכולת הזו אין לשום נפש חיה מלבד האדם. ציפור בונה קן, אבל הקן כבר צרוב ב"חומרה", היא לעולם לא תיצור קן משולש או תתעקש לצובעו בצבעים פסיכדליים… האדם רואה בדמיונו מזלג עם חמש שיניים – משהו שלא היה מעולם, ומוליד אותו במציאות.
אלא שאז עשוי האדם – כפי שבד"כ קורה – להחליט שהוא לא רק 'בצלם', אלא שהוא הא-ל עצמו. הסכנה הזו רובצת דווקא לפתחן של תרבויות מפותחות, תרבויות שהולידו יצירות אדירות כמו מוצארט וצ'אייקובסקי. לכן באה השבת שבה אנו מצווים – היום לא יוצרים. ל"ט אבות המלאכה, אבות היצירה המושלמת הלא היא המקדש עצמו – אסורות עלינו. בכך אנו מעידים על הסדר הנכון, מי הבורא, אבי היצירה, ומי רק 'בצלם'.
אגב – התרבות של מוצארט וצ'ייקובסקי ניסתה להשמיד את עם ישראל ולא בכדי. מי שהחליט כי הוא הבורא, כבר אינו יכול לחיות בעולם בו קיים העם המעיד על קיומו.
שבת שלום

image_print
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

כתבות נוספות

פרשיות תזריע ומצורע שנקרא השבת עוסקות בעיקר בדיני נגעים שונים ומשונים הנדבקים באדם מישראל או בביתו. מצד אחד מפרטת התורה את תיאור הנגע, משל
מה הקשר בין פרשיות תזריע ומצורע שנקרא השבת לבין משבר הקורונה? האם ניתן לחמוד מהן דבר מה על אסטרטגיית הטיפול הנכונה?

פרשת השבוע

'הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו'. 1878 שנים אחרי חורבן המקדש והגליית ישראל אל כל פינות מדבר העמים, רדיפותיהם והתנכלויותיהם, 3 שנים אחרי
ה5X5 השבועי לא ישודר היום, מוזמנים לקרוא את החלק של 'יום העצמאות' מקריאת הכיוון שפורסמה השבוע

5X5

דברי שנאמרו כסגן יו"ר הכנסת, בטקס הזיכרון לחללי הקרב על ירושלים, הופכים רלוונטיים יותר בחלוף השנים.

מחשבים מסלול - הפינה היומית #36

מחשבים מסלול - הפינה היומית #35

מחשבים מסלול - הפינה היומית #34

93 רופאים, חלקם בכירים, מסבירים מדוע הם מתנגדים לחיסון הילדים

המדריך לחירות בימי הקורונה

בלי שום עכבות ובושה, מודיעים ראשי מערכת הבריאות, כי בעוד שבועות אחדים בכוונתם להתחיל ולהזריק לילדינו את החומר הניסיוני של פייזר

מחשבים מסלול - הפינה היומית #33

                            א וַיִּקְחוּ בְנֵי-אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטֹרֶת וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי ה' אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם.  ב וַתֵּצֵא אֵשׁ
כיצד ייתכן שמקור כל הטוב שמלוא כל הארץ כבודו, שותק, כשהשטן מרים ראשו ומתעלל בבניו, בעמו ישראל – בזוועה בלתי נתפסת שכזו.

פרשת השבוע

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

מה הקשר בין פרשיות תזריע ומצורע שנקרא השבת לבין משבר הקורונה? האם ניתן לחמוד מהן דבר מה על אסטרטגיית הטיפול הנכונה?
פרשיות תזריע ומצורע שנקרא השבת עוסקות בעיקר בדיני נגעים שונים ומשונים הנדבקים באדם מישראל או בביתו. מצד אחד מפרטת התורה את תיאור הנגע, משל

פרשת השבוע

ה5X5 השבועי לא ישודר היום, מוזמנים לקרוא את החלק של 'יום העצמאות' מקריאת הכיוון שפורסמה השבוע
'הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו'. 1878 שנים אחרי חורבן המקדש והגליית ישראל אל כל פינות מדבר העמים, רדיפותיהם והתנכלויותיהם, 3 שנים אחרי

5X5

דברי שנאמרו כסגן יו"ר הכנסת, בטקס הזיכרון לחללי הקרב על ירושלים, הופכים רלוונטיים יותר בחלוף השנים.

מחשבים מסלול - הפינה היומית #36

מחשבים מסלול - הפינה היומית #35

למשמעות ימי השואה, הזיכרון והעצמאות
יום השואה "אני משחרר את בני האדם מחזון השווא שנקרא מצפון ומוסר… עשרת הדברות איבדו את תוקפן…זוהי המצאה יהודית…המאבק על השלטון בעולם הוא ביני

קריאות כיוון #13