11/03/2016 – א׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ו

פרשת פקודי ה'תשע"ו

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אין תגובות

image_print
שיתוף ב print
הדפס

פרשת פקודי חותמת את ספר שמות ואת מעשה בניין המשכן וכלי הקודש.
הרעיון של מקדש, מקום פיסי שבונים בני אדם כדי שהא-לוהים ישכון בתוכו, הרעיון הזה הוא בלתי נתפס במקרה הטוב, או שנתפס בצורה שלילית במקרה הפחות טוב.
בנאום חנוכת המקדש, שתחילתו מופיע בהפטרת הפרשה, נוגע שלמה המלך בשאלה זו.
יב אָז אָמַר שְׁלֹמֹה ה' אָמַר לִשְׁכֹּן בָּעֲרָפֶל (מתוך ההפטרה – מלכים א' פרק ח')
כלומר קודם כל ולפני הכל, לא מלבי בניתי את הבית הזה, "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" זה צווי ה' שמילאתי. כשהוקם המשכן ה' השכין שכינתו שם כפי שמתואר בסוף הפרשה: "ויכס הענן את אהל מועד וכבוד ה' מלא את המשכן".
כלומר לא האדם הפאגני, עובד האלילים, מאלץ כביכול את הא-לוהים לרדת אליו, אלא בדיוק להיפך – הא-לוהים הוא הפועל ואני מקיים את צוויו.
יג בָּנֹה בָנִיתִי בֵּית זְבֻל לָךְ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ עוֹלָמִים.
ובכל זאת – שואל שלמה –
כז כִּי הַאֻמְנָם יֵשֵׁב א-לֹהִים עַל-הָאָרֶץ הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ אַף כִּי-הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי
איך יכול האין סוף, לתחום עצמו בתוך גבולות פיסיים?
כח וּפָנִיתָ אֶל-תְּפִלַּת עַבְדְּךָ וְאֶל-תְּחִנָּתוֹ ה' א-לֹהָי לִשְׁמֹעַ אֶל-הָרִנָּה וְאֶל-הַתְּפִלָּה אֲשֶׁר עַבְדְּךָ מִתְפַּלֵּל לְפָנֶיךָ הַיּוֹם . כט לִהְיוֹת עֵינֶךָ פְתֻחֹת אֶל-הַבַּיִת הַזֶּה לַיְלָה וָיוֹם אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַרְתָּ יִהְיֶה שְׁמִי שָׁם לִשְׁמֹעַ אֶל-הַתְּפִלָּה אֲשֶׁר יִתְפַּלֵּל עַבְדְּךָ אֶל-הַמָּקוֹם הַזֶּה. ל וְשָׁמַעְתָּ אֶל-תְּחִנַּת עַבְדְּךָ וְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יִתְפַּלְלוּ אֶל-הַמָּקוֹם הַזֶּה וְאַתָּה תִּשְׁמַע אֶל-מְקוֹם שִׁבְתְּךָ אֶל-הַשָּׁמַיִם וְשָׁמַעְתָּ וְסָלָחְתָּ.
נו – הבנתם את התשובה?
גם אני לא…
אולי כששלמה המלך אומר שלמעשה אין לאדם באמת אפשרות להבין את החיבור הזה שבין הפיסיקה למטה-פיסיקה, יתכן וכל השאלה שהציב היא שאלה רטורית. לכן, הוא מסתפק בהצבת השאלה ועובר מיד לברור התכלית והמשמעות המעשית כפי שהיא נתפסת בצד האנושי. נכון – איננו מבינים, אבל אתה בחרת במקום הזה כמקום הפיסי שבו ניתן להתקרב אליך ולהתפלל אליך את התפילה הישירה והמתקבלת ביותר. אתה בחרת "לגעת" בעולם דרך הנקודה הזו.
הר הבית והמקדש, הם כמוח בגוף האדם. המקום בו נפגשים המחשבות והמעשים, הגוף והנשמה, הפיסי והמטה-פיסי. שום רופא לא יודע להסביר זאת וכפי הנראה שום אדם גם לא מסוגל לענות לשאלתו של שלמה המלך. אולם שיבת ציון, להר ולבית, היא השיבה אל סוד החיים ובשורתנו לאנושות.
שבת שלום

image_print
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

כתבות נוספות

פרשיות תזריע ומצורע שנקרא השבת עוסקות בעיקר בדיני נגעים שונים ומשונים הנדבקים באדם מישראל או בביתו. מצד אחד מפרטת התורה את תיאור הנגע, משל
מה הקשר בין פרשיות תזריע ומצורע שנקרא השבת לבין משבר הקורונה? האם ניתן לחמוד מהן דבר מה על אסטרטגיית הטיפול הנכונה?

פרשת השבוע

'הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו'. 1878 שנים אחרי חורבן המקדש והגליית ישראל אל כל פינות מדבר העמים, רדיפותיהם והתנכלויותיהם, 3 שנים אחרי
ה5X5 השבועי לא ישודר היום, מוזמנים לקרוא את החלק של 'יום העצמאות' מקריאת הכיוון שפורסמה השבוע

5X5

דברי שנאמרו כסגן יו"ר הכנסת, בטקס הזיכרון לחללי הקרב על ירושלים, הופכים רלוונטיים יותר בחלוף השנים.

מחשבים מסלול - הפינה היומית #36

מחשבים מסלול - הפינה היומית #35

מחשבים מסלול - הפינה היומית #34

93 רופאים, חלקם בכירים, מסבירים מדוע הם מתנגדים לחיסון הילדים

המדריך לחירות בימי הקורונה

בלי שום עכבות ובושה, מודיעים ראשי מערכת הבריאות, כי בעוד שבועות אחדים בכוונתם להתחיל ולהזריק לילדינו את החומר הניסיוני של פייזר

מחשבים מסלול - הפינה היומית #33

                            א וַיִּקְחוּ בְנֵי-אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטֹרֶת וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי ה' אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם.  ב וַתֵּצֵא אֵשׁ
כיצד ייתכן שמקור כל הטוב שמלוא כל הארץ כבודו, שותק, כשהשטן מרים ראשו ומתעלל בבניו, בעמו ישראל – בזוועה בלתי נתפסת שכזו.

פרשת השבוע

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

מה הקשר בין פרשיות תזריע ומצורע שנקרא השבת לבין משבר הקורונה? האם ניתן לחמוד מהן דבר מה על אסטרטגיית הטיפול הנכונה?
פרשיות תזריע ומצורע שנקרא השבת עוסקות בעיקר בדיני נגעים שונים ומשונים הנדבקים באדם מישראל או בביתו. מצד אחד מפרטת התורה את תיאור הנגע, משל

פרשת השבוע

ה5X5 השבועי לא ישודר היום, מוזמנים לקרוא את החלק של 'יום העצמאות' מקריאת הכיוון שפורסמה השבוע
'הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו'. 1878 שנים אחרי חורבן המקדש והגליית ישראל אל כל פינות מדבר העמים, רדיפותיהם והתנכלויותיהם, 3 שנים אחרי

5X5

דברי שנאמרו כסגן יו"ר הכנסת, בטקס הזיכרון לחללי הקרב על ירושלים, הופכים רלוונטיים יותר בחלוף השנים.

מחשבים מסלול - הפינה היומית #36

מחשבים מסלול - הפינה היומית #35

למשמעות ימי השואה, הזיכרון והעצמאות
יום השואה "אני משחרר את בני האדם מחזון השווא שנקרא מצפון ומוסר… עשרת הדברות איבדו את תוקפן…זוהי המצאה יהודית…המאבק על השלטון בעולם הוא ביני

קריאות כיוון #13