18/02/2021 – ו׳ באדר ה׳תשפ״א

פרשת תרומה תשפ"א

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובה

image_print
שיתוף ב print
הדפס

א וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי. ג וְזֹאת הַתְּרוּמָה אֲשֶׁר תִּקְחוּ מֵאִתָּם זָהָב וָכֶסֶף וּנְחֹשֶׁת. ד וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ וְעִזִּים. ה וְעֹרֹת אֵילִם מְאָדָּמִים וְעֹרֹת תְּחָשִׁים וַעֲצֵי שִׁטִּים. ו שֶׁמֶן לַמָּאֹר בְּשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים. ז אַבְנֵי-שֹׁהַם וְאַבְנֵי מִלֻּאִים לָאֵפֹד וְלַחֹשֶׁן. ח וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. ט כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל-כֵּלָיו וְכֵן תַּעֲשׂוּ. (שמות כ"ה.)

ומכאן ועד סוף הפרשה מקבל משה מפרט טכני. רשימה ארוכה של חומרי הבניין, העמודים והאדנים והקרסים, ממה עשוי הגג ובכמה שכבות, וסוג העץ ואופן החיבור והחיזוקים והיתדות – ממש פרשה אדריכלית והנדסית לפרטי פרטיה. למה זה חשוב?
השבת יתכנס עם ישראל (על פי הנחיות משרד הבריאות כמובן…), יפתח את ספר התורה, וברוב עם יקרא – מפרט טכני של מבנה – ליתר דיוק אוהל מפואר – שאין שום כוונה לבנותו שוב בעתיד. כי המשכן היה למעשה בית מקדש נייד, משנבנה מקדש הקבע בירושלים על ידי המלך שלמה, סיים סופית המשכן את תפקידו. לכאורה אין יותר למשכן משמעות מעשית ובוודאי שלא לכל המפרט הארוך הזה.
אות אחת מיותרת בספר התורה, פוסלת אותו. לשם מה אנו זקוקים לכל המפרט הטכני הארכיוני הזה? כיצד הרשימה הזו נוגעת לחיינו?

המשכן. איור מתוך תנ"ך הולמן, שנת 1890. – ויקיפדיה

טוב אז לכאורה התשובה הפשוטה והישירה היא שהלכות רבות מאוד נלמדות דווקא ממעשה המשכן. חלק ניכר מהלכות השבת נשען עליו. הגדרת היסוד של מלאכה האסורה בשבת, היא מלאכה ששימשה לבניית המשכן. מלאכה אינה עבודה, מלאכה אינה פועל יוצא של כמות האנרגיה שהאדם הוציא והזיעה שנטפה ממנו, מלאכה היא פעולה יוצרת. יצירה. ליהודי אסור ליצור בשבת והמשכן והמקדש הם היצירה המושלמת. זו ארכיטקטורה א-לוהית.
מלאכה שיש בה צורך לבניית המשכן היא מלאכת יצירה ומלאכה שאין בה צורך לבניין אבי אבות היצירה – אינה נכללת באבות המלאכה.
בשבת אסור ליהודי ליצור משום שהשבת היא האות לכך שעל אף שבשונה מכל הבריות בעולמו, נתן הבורא באדם את הכח הא-לוהי, הכח ליצור יש מאין (באמצעות הדמיון), הנה עם ישראל המעיד על קיום הבורא בעולמו, מונע מעצמו בשבת, בפקודת אותו א-ל, את כח היצירה ומעיד בכך שלא האדם הוא האל.
ובכל זאת, מדוע בצורה הזו? הרי ניתן היה להסתפק בהלכות שבת?
מדוע צריך את כל המפרט הטכני הארוך והמסובך הזה?
"וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" אומרת הפרשה. בתוך כל המפרט הטכני הזה נמצא הסוד כיצד לעשות כל אחד בית מקדש נייד בליבו פנימה ולהשכין את השכינה בתוכו.
סוד החיבור היוצר את החיים, החיבור שבין הפיסי והמטפיסי, הגוף והרוח, הוא סודו של המקדש. זהו הסוד שניתן לעם ישראל לבדו ובשורת החיים שתצא מציון.
איננו לומדים את פרשת תרומה כסוג של טיול מוזיאוני. אנו לומדים את פרשיות המקדש בכדי לשוב ולחבר את הקודש ואת החול – לשוב אל החיים.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
5 3 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
‫ברק לנדאו‬‎
‫ברק לנדאו‬‎
5 months ago

עדיין לא הסברת למה צריך עד היום לקרוא את המפרט הטכני. מספיק לכאורה שהיו כותבים על הרעיון באופן כללי

מנחם ישראלי
מנחם ישראלי
5 months ago

יש הסבר מענין מהרבי מליובאוויטש בענין (לקו"ש כא תרומה א). תמצית הענין שהמקדש נועד לחבר אותנו לה'. המקדש בירושלים הוא בעיקר חיבור שמגיע מהא-ל אלינו, זה לאחר שה' בחר במקום המקודש עוד מבריאת העולם שמשם הושתת העולם, ומשם נלקח עפרו של אדם הראשון וכו'. יכול האדם לחשוב שרק כאשר ניתן לו הכוח מהבורא, ורק כאשר יהיה במקדש הבורא. רק אז יוכל להתחבר לה'.

על כך מגיע ההוראה ממשכן המדבר, שהיה נודד בגלותו ממקום למקום. המקום בו נח המשכן לא היה הופך למקום קדוש. וזה הוראה לאדם החש בנפשו שהוא בבחינת מדבר יבש וצחיח, "אשר לא ישב אדם שם". שמא חלילה לא יהיה לו מקום בעבודת ה'?

אל יחשוב כך.
הנה משכן המדבר הזמני הנודד והארעי נקבע כענין נצחי בתורת ישראל!
כך גם היהודי הנודד יש בכוחו לעשות היסטוריה גם בהיותו בגלות.

כמובן שחלקים נרחבים מכלי משכן-המדבר רלוונטיים ושימושיים במקדש אשר בירושלים.

כך גם מאמצי היהודים בזמן הגלות נושאים פירות שנזכה לאכול מהם בקרוב, בגאולה השלימה.

כתבות נוספות

שלום לכםרבים פונים אלי ומיצרים על כך שהחלטתי לשוב לליכוד ולא להוביל את אותם מיליון אזרחים בישראל, שראש הממשלה הכריז עליהם כאויבי העם.לכאורה זו
נתניהו הודיע שכל מי שיתפקד עד סוף אוגוסט, לא יאלץ להמתין עד שיוכל לבחור אלא יוחל לבחור מיד את הנציגים לוועידה הקרובה, או בפריימריז הקרובים – ולכם יש הזדמנות להשפיע

מחשבים מסלול #86

שלום לכםביום חמישי בערב, סימן ראש הממשלה אותי ועוד מיליון אזרחים בישראל, כאויבי העם. 'הסרבנים הללו – כך הוא כינה את מי שמוותר על
ביום חמישי בערב, סימן ראש הממשלה אותי ועוד מיליון אזרחים בישראל, כאויבי העם, "הסרבנים הללו" • כך, חשף סופית בנט את אופיו הרודני • למה הוא פצח בנאום ההסתה הזה? התשובה בפנים

מחשבים מסלול #86

ו אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל-פָּנָי.  ז לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל כָּל-תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר
עשרת הדיברות המופיעות בפרשת ואתחנן, (ובפרשת יתרו) הן הבסיס לכל המוסר האנושי. לא בכדי מופיע בפתח בית המשפט האמריקני העליון, פסלו של משה רבינו האוחז בעשרת הדברות.

פרשת השבוע

כשהכל זה אנטישמיות, שום דבר הוא אנטישמיות,ומהו המקום הקדוש לנו באמת,ועל כשרות וגיורים חיצונייםועל תו השיסוי החברתי הירוק שחוזר. כרגיל, שאלות יענו אך ורק
כשהכל זה אנטישמיות, שום דבר הוא אנטישמיות, ומהו המקום הקדוש לנו באמת, ועל כשרות וגיורים חיצוניים ועל תו השיסוי החברתי הירוק שחוזר • וגם כמה שאלות מעניינות

5X5

* שלום לכםשר החוץ של מדינת כל אזרחיה, מסביר לנו שכל שנאת זרים היא אנטישמיות.אבל נושא הדגל הקיצוני ביותר של שנאת היהודים טען משהו
שר החוץ של מדינת כל אזרחיה, מסביר לנו שכל שנאת זרים היא אנטישמיות, אבל נושא הדגל הקיצוני ביותר של שנאת היהודים טען משהו אחר לגמרי

מחשבים מסלול #85

שלום לכם שוב ושוב מרשים לעצמם בתי המשפט להתערב ולאשר חיסון נגד קורונה של ילדים, שהוריהם מסרבים לאשר להם לבצע. אמנם בדר"כ מדובר במקרים
שוב ושוב מרשים לעצמם בתי המשפט להתערב ולאשר חיסון נגד קורונה של ילדים, שהוריהם מסרבים לאשר להם לבצע • הילדים שלנו הם שלנו, לא של המדינה • אנחנו חייבים להעמיד במקומם את שופטי ישראל

מחשבים מסלול #84

כא רְאֵה נָתַן ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְפָנֶיךָ אֶת-הָאָרֶץ  עֲלֵה רֵשׁ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֱ-לֹהֵי אֲבֹתֶיךָ לָךְ אַל-תִּירָא וְאַל-תֵּחָת.  כב וַתִּקְרְבוּן אֵלַי כֻּלְּכֶם וַתֹּאמְרוּ נִשְׁלְחָה אֲנָשִׁים
חטא המרגלים שחוזר ומזכיר משה רבנו בנאום הסיכום שבפרשתנו, התחולל בתשעה באב • החטא הזה הוא הגדולה שבפורענויות וחורבן שני בתי המקדש – הראשון והשני, שהתחולל בדיוק באותו תאריך – קשור בו

פרשת השבוע

המשטרה דורשת וכמובן תקבל, מצלמות לזיהוי פנים בכל רחוב ופינה. המאגר הביומטרי הועתק ב"טעות" ופתאום הזהות שלנו שייכת לכל בירוקרט. סין זה כאן… נדבר
\המשטרה דורשת – וכמובן תקבל, מצלמות לזיהוי פנים בכל רחוב ופינה • המאגר הביומטרי הועתק ב"טעות" ופתאום הזהות שלנו שייכת לכל בירוקרט • דיברנו גם על המהלך בליכוד – וענינו למספר שאלות מעניינות

5X5 הלייב השבועי

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

נתניהו הודיע שכל מי שיתפקד עד סוף אוגוסט, לא יאלץ להמתין עד שיוכל לבחור אלא יוחל לבחור מיד את הנציגים לוועידה הקרובה, או בפריימריז הקרובים – ולכם יש הזדמנות להשפיע
שלום לכםרבים פונים אלי ומיצרים על כך שהחלטתי לשוב לליכוד ולא להוביל את אותם מיליון אזרחים בישראל, שראש הממשלה הכריז עליהם כאויבי העם.לכאורה זו

מחשבים מסלול #86

ביום חמישי בערב, סימן ראש הממשלה אותי ועוד מיליון אזרחים בישראל, כאויבי העם, "הסרבנים הללו" • כך, חשף סופית בנט את אופיו הרודני • למה הוא פצח בנאום ההסתה הזה? התשובה בפנים
שלום לכםביום חמישי בערב, סימן ראש הממשלה אותי ועוד מיליון אזרחים בישראל, כאויבי העם. 'הסרבנים הללו – כך הוא כינה את מי שמוותר על

מחשבים מסלול #86

עשרת הדיברות המופיעות בפרשת ואתחנן, (ובפרשת יתרו) הן הבסיס לכל המוסר האנושי. לא בכדי מופיע בפתח בית המשפט האמריקני העליון, פסלו של משה רבינו האוחז בעשרת הדברות.
ו אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל-פָּנָי.  ז לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל כָּל-תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר

פרשת השבוע

כשהכל זה אנטישמיות, שום דבר הוא אנטישמיות, ומהו המקום הקדוש לנו באמת, ועל כשרות וגיורים חיצוניים ועל תו השיסוי החברתי הירוק שחוזר • וגם כמה שאלות מעניינות
כשהכל זה אנטישמיות, שום דבר הוא אנטישמיות,ומהו המקום הקדוש לנו באמת,ועל כשרות וגיורים חיצונייםועל תו השיסוי החברתי הירוק שחוזר. כרגיל, שאלות יענו אך ורק

5X5

שר החוץ של מדינת כל אזרחיה, מסביר לנו שכל שנאת זרים היא אנטישמיות, אבל נושא הדגל הקיצוני ביותר של שנאת היהודים טען משהו אחר לגמרי
* שלום לכםשר החוץ של מדינת כל אזרחיה, מסביר לנו שכל שנאת זרים היא אנטישמיות.אבל נושא הדגל הקיצוני ביותר של שנאת היהודים טען משהו

מחשבים מסלול #85