17/11/2007 – ז׳ בכסלו ה׳תשס״ח

קודם כל חינוך

אין תגובות

image_print
הדפס

ב”ה חשוון תשס”ח

קודם כל חינוך משה פייגלין מקור ראשון

במוצ”ש אני הולך לככר להפגנת המורים. אין לי ספק שתהיה שם הרבה פוליטיקה. אין לי ספק שהאינטרסים שההפגנה הזו נועדה לקדם, אינם לגמרי חופפים את מה שאני מאמין או מעוניין בו, אבל בשבילי כאזרח קטן שמשתדל לא לחשוף עצמו יותר מדי לתקשורת וקולט ברזולוציה נמוכה את התמונה הכללית, מה שההפגנה הזו אמורה לסמן הוא את קריאת ה “גוועלד” של כל נושא החינוך בישראל – וזה מספיק. יתפסו עלי טרמפ? שיתפסו.

ברור ששכר המורים הוא בדיחה עצובה. מורה צריך לקבל שכר הרבה יותר גבוה מעובדי הנמלים או חברת החשמל. מה יש בכלל להשוות בין אחריותו של זה לאחריותו של זה. לא הייתי צריך את השביתה האחרונה כדי להבין זאת – הדברים נכתבו כבר לפני עשר שנים. אבל חולייה של מערכת החינוך אינם מתחילים בשכר אלא במהות – כלומר בשאלה למה בכלל מחנכים שם. יכול מאוד להיות שבגלל המהות החסרה, התדרדר מעמד המורה ובעקבותיו שכר המורים. ברבות מן המערכות הדתיות – אין שביתה. ההורים משלמים שם אלפי שקלים בכל חודש בכדי לקבל את המהות החסרה, וממילא מעמד המורה אחר, וכמובן שאין שביתה. כלומר האחריות לחינוך הילדים היא בראש וראשונה של ההורים ולא של המדינה – המורה הוא שליח של ההורה לא של האח הגדול.

כרגע – כל הויכוח הוא על אחוזי שכר, אבל גם אם שכר המורים יוכפל, לא נראה לי שמשהו מהותי ישתנה בריק הערכי הגדול של מערכת החינוך. התירוץ הוא כמובן שאין תקציב. אך השבוע פורסם שכשלב לבייב הציע להקים ולממן תוכנית שלמה להעשרת לימודי יהדות במערכת החינוך, דחתה השרה יולי תמיר את הצעתו. תמיר מייצגת מערכת ערכית זרה לערכי היהדות. הן בפעילותה הציבורית – תמיר היא אחת ממיסדות ‘שלום עכשיו’, והן בחייה האישיים – הגב’ תמיר העדיפה שלא להקים את התא המשפחתי שלה בטקס יהודי. השרה תמיר תמיר מייצגת את ערכיו של הציבור הקטן המתנכר ליהדותו, ובשום פנים ואופן לא את ערכיו של הציבור הגדול בישראל המזהה עצמו בראש וראשונה כיהודי ומבקש להנחיל לילדיו זהות יהודית ברורה ומוצקה.

כל חינוך מבוסס על תרבות האומה. מי שביקש לייצר עבורנו תרבות חדשה שתדלג על התרבות המקורית – קיבל את חוסר התוכלת והייאוש הגדול שאנו חווים כיום בחברה הישראלית – חוסר תוכלת שמוביל לשלל תופעות קשות ואפילו סופניות.

אבל יולי תמיר עובדת קשה בכדי לעשות את ההיפך, בכדי שלא לחשוף את ילדי ישראל אל תרבותם המקורית, בכדי שלא תהיה להם אותה “תוכנת הפעלה” שעל גביה יוכלו לבחור וליישם כל דרך חיים שיבחרו בה – כבני תרבות. הנה למשל מגוון מפעולותיה הנמרצות של שרת החינוך:

תמיר צמצמה את שיעורי המסורת, ביטלה שעות של מורשת ישראל ובמקומם הכניסה את “מורשת העם הפלסטינאי” ולימוד ה’נאכבה’ (השואה הפלסטינית = הקמת המדינה) . היא צמצמה את כמות בנות השירות הלאומי (כי הן “משפיעות על החברה הישראלית עם דעותיהן הקיצוניות”). היא ביטלה לימודי תנ”ך שהועברו על ידי בחורי ישיבות בבתי ספר חילוניים. היא צמצמה קשות את השעות בבתי הספר הממלכתים-דתיים והוסיפה בבתי הספר הערביים. היא ניסתה למנוע ממכללת אריאל להיות אוניברסיטה. היא חיזקה את “מורשת רבין” כלימוד חובה בכל הכיתות – כלומר לימוד חובה של מורשת “שלום עכשיו”. היא שינתה את המימון למכללות ופגעה ככול יכולתה במוסדות דתיים.

בדרך הזו קיבלנו נוער שאינו מבין מה הוא עושה כאן, שאינו מסוגל להשלים את המשפט “שמע ישראל…”, שמעולם לא ביקר בירושלים (אבל כבר קפץ כמה פעמים לחו”ל) ושמיד בסיום שירותו הצבאי יעמוד בתור בכדי לנסות ולקבל דרכון גרמני או פולני.
צריך לשלם למורים הרבה יותר – אבל בלי כניסה לענייני המהות התמורה תהיה שולית.

להתראות בככר.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

כתבות נוספות

אקטואליה בפרשת וירא. אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום. מה היה חטאה של סדום? מהי ‘מידת סדום’? האם המעשים
אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום?

פרשת השבוע

פרופ’ יהונתן דובי המגדיר עצמו כ’אתיאיסט’, הוא עוד אחד מאותם אנשי מדע מוערכים, שאינם מקבלים את ה’פוליטיקלי-קורקט’ הפסאודו מדעי, ומתעקשים על מדע של ממש
פרופ’ יהונתן דובי המגדיר עצמו כ’אתיאיסט’, הוא עוד אחד מאותם אנשי מדע מוערכים, שאינם מקבלים את ה’פוליטיקלי-קורקט’ הפסאודו מדעי, ומתעקשים על מדע של ממש – כזה השומר על עקרון הטלת הספק.

הפודקאסט #45

בתחילה, הוספתי לשמו של אורי זוהר את ראשי התיבות זצ”ל. כי הרי “במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם עומדים”(ברכות ל”ד) – ואורי זוהר
אורי זוהר עימת את הישראליות של ה’סבנטיז’, זו שאיבדה את ביטחונה העצמי לאחר מלחמת יום כיפור – עם אתגר האמונה והזהות. והוא עשה זאת בעוצמה כמו שרק אורי מסוגל היה. במאמר ‘הוא חזר בתשובה’ – אנו מנתחים את תופעת החזרה בתשובה בחברה הישראלית ומגזריה השונים. האם תשוב ותתאחדנה, הזהות הישראלית והיהודית?

סימן קריאה #40

רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית. נתחיל מהסוף.לפעמים, כשאני שומע על המתחולל בבתי
רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית.

מחשבים מסלול #218

במדבר טז א וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן.  ב וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי-יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם
ממהפכת קרח ועד המהפכה הצרפתית, מהמהפכה הבולשביקית ועד למהפכת הפרוגרס בימינו, תמיד נישא ברמה אותו דגל – דגל השוויון

פרשת השבוע

הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות,דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.
הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות, דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.

5X5

בדיון נוקב עם איהאב ג’אברין בתכנית של שמעון ריקלין בערוץ 14

מחשבים מסלול #217

מכירים את המיאוס בקולם ובפניהם של השדרנים בערוצי התעמולה הממוסדים שלנו, כשהם מדברים על סיעת הליכוד בכנסת?ללא מילים ותוך הבלטת הפוזות הפחות מחמיאות, מרגילים

הפודקאסט #44

חברה ומדינה

כתבות פופולריות

אורי זוהר עימת את הישראליות של ה’סבנטיז’, זו שאיבדה את ביטחונה העצמי לאחר מלחמת יום כיפור – עם אתגר האמונה והזהות. והוא עשה זאת בעוצמה כמו שרק אורי מסוגל היה. במאמר ‘הוא חזר בתשובה’ – אנו מנתחים את תופעת החזרה בתשובה בחברה הישראלית ומגזריה השונים. האם תשוב ותתאחדנה, הזהות הישראלית והיהודית?
בתחילה, הוספתי לשמו של אורי זוהר את ראשי התיבות זצ”ל. כי הרי “במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם עומדים”(ברכות ל”ד) – ואורי זוהר

סימן קריאה #40

רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית.
רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית. נתחיל מהסוף.לפעמים, כשאני שומע על המתחולל בבתי

מחשבים מסלול #218

ממהפכת קרח ועד המהפכה הצרפתית, מהמהפכה הבולשביקית ועד למהפכת הפרוגרס בימינו, תמיד נישא ברמה אותו דגל – דגל השוויון
במדבר טז א וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן.  ב וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי-יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם

פרשת השבוע

הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות, דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.
הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות,דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.

5X5