15/09/2007 – ג׳ בתשרי ה׳תשס״ח

שיעור חקלאות

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אין תגובות

image_print
שיתוף ב print
הדפס

אי שם בשנות הששים נכנסתי בשערי בית הספר היסודי. היה זה בית הספר 'תחכמוני' ברחובות. חצרו האחורית של בית הספר גבלה בפרדסים שנמשכו עד רמלה. היתה שם חלקה גדולה ובחלקה הזו התקיימו שיעורי חקלאות. בית הספר תחכמוני היה בית ספר עירוני לגמרי. כניסתו הראשית פנתה לרחוב מנוחה ונחלה ומכוניות אצו רצו שם בדיוק כמו היום. זה לא היה בית ספר חקלאי, ולא בית ספר מקצועי – למדו שם ילדי הפרופסורים ממכון ויצמן עם ילדי התימנים משעריים, ובאופן הכי טבעי הם למדו גם חקלאות. אני לא זוכר שום דבר מהלימודים הללו כי הם היו כנראה שריד מתוכנית לימודים שניתקנה בימים בהם היתה לחקלאות איזו אחיזה בחיי היום-יום. כשלמדנו חקלאות זה היה נחמד אבל כבר לא מציאותי. אני בטוח שהיום לא לומדים חקלאות בתחכמוני. בטח צמח שם איזה בניין על החלקה ההיא – מן הפרדסים של רחובות לא נותר זכר – הם נעקרו מזמן ועד רמלה שולט רצף אורבני חסר זהות.

ברחוב הראשי של רחובות, רחוב הרצל, היו החנויות נסגרות באחת בצהריים ונפתחות שוב בארבע. בימי שלישי החנויות היו סגורות כל היום. אף אחד לא הרגיש שהוא מפסיד משהו.

*

היום אנחנו בתחרות מתמדת. כולם מטפסים על כולם בשביל עוד גרוש. צריך להתקדם לדגם החדש של הפלא פון ושל המחשב ושל האוטו ושל החבילת נופש ולכן צריך עוד כסף ולכן צריך עוד לעבוד ולכן צריך שיהיה פתוח 24 שעות כדי שנוכל להוציא את המשכורת אחרי 12 או 14 שעות עבודה כולל שבתות בזמנים של לחץ, ושום מקום עבודה נחשב לא מסתפק בפחות משיעבוד טוטאלי לתחרות המטורפת הזו, ולכן הבילוי עם הילדים עובר לקניונים שבהם אפשר לראות זוג עם ילד ועגלה ב11 בלילה מבלים "זמן איכות" של צריכה בתוך מוזיקה צורחת וגרויים שונים שנועדו לספוג את הכסף מהעבדים המודרניים שניטמטמו לחלוטין בתוך השיעבוד הגדול וגם כשהם חוזרים הביתה כבר נסתמו כל מעיינותיהם והטלויזיה והמחשב מחליפות את מה שנותר ואמצעי התקשורת מורידים את מותר האדם שלהם אל הכביש וילדים גדלים בתוך הרעש הזה ללא יכולת להקשיב לעצמם, ללא יכולת להמתין כי הכל זה send/end ואת התרבות מחליפים מין ואלימות ובגיל 10 מתחמשים בסכינים, והצריכה הגואה מזהמת הכל ומים צריך לקנות ועוד מעט גם ימכרו לנו אויר בבקבוקים ומי שאין לו שיצמא ושיחנק בעיה שלו.

*

אולי הגיע הזמן ללמוד שוב חקלאות. וגם בנין, כבר בבית הספר היסודי. לא במקום אלא בנוסף. וששוב תהיה ללימודים הללו מציאות לחול עליה. יש מקום בארץ ישראל לכל יהודי. לתת לכל משפחה חדשה חלקת אדמה – בנגב ביהודה, בשומרון בגליל בגולן. זה הרי שלנו – אז למה המדינה אוחזת את זה – תנו לזוגות הצעירים את האדמה שלהם. לעצור את המרוץ המטורף הזה שיש בו רק מפסידים. להקים רשת רכבות טובה באמת. שכל אדם יוכל גם לעבד את חלקתו – וגם לעבוד באזורים האורבניים שכבר לא ייבנו שם קופסאות מגורים יותר. בכלל בעידן המודרני אפשר לעשות הרבה יותר מהבית. זה גם נכון מבחינה בטחונית – לפזר את האוכלוסיה – אבל לא על זה רציתי לכתוב. פשוט לשחרר את הילדים מלפיתת הקניונים. לתת להם להריח את הערוגות והניצנים, לנשום אויר נקי. לתת להם ארץ מתחת לרגליים ושמיים מעל. "האם הבטת היום בשמיים" שאל רבי נחמן מברסלב. להאיט את הקצב – נכון – להאיט את הקצב, להקטין קצת את נתוני הצמיחה – למי אכפת מהנתונים הכלכליים ה"נפלאים" אם הם באים יחד עם ניצולי שואה שנוברים באשפתות – לא זכורים לי ילדים רעבים, ב'רחובות' של שנות הששים. גם סכינים וסמים לא.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

כתבות נוספות

שלום לכם מה הוא הדיבר החשוב ביותר בעשרת הדיברות של הישראלי. נו באמת – התשובה ברורה, מדובר באיסור הישראלי החמור ביותר אל תצא פראייר!

מחשבים מסלול #108

שלום לכם בערב יום הכיפורים, התראיין סגן ראש המוסד לשעבר, ח"כ רם בן ברק, ליומן הבוקר של רשת ב'. הראיון נעשה על רקע פרסום
ראיון של חה"כ רם בן ברק שנעשה על רקע פרסום תוכניתו של ראש מפלגתו של בן ברק – שר החוץ יאיר לפיד, תוכניתו להתמודדות עם בעיית עזה, באמצעות שיפור מצבם הכלכלי של אזרחיה.

מחשבים מסלול #107

מח וַיְדַבֵּר יה' אֶל-מֹשֶׁה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה לֵאמֹר.  מט עֲלֵה אֶל-הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה הַר-נְבוֹ אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ מוֹאָב אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי יְרֵחוֹ וּרְאֵה אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר

פרשת השבוע

את חברי צבי יחזקאלי "שמרתי" לערב יום כיפור, כדי לדבר על אמונה יהודית ותשובה – בעיקר במימד האישי. עד מהרה התברר עד כמה לא
את חברי צבי יחזקאלי "שמרתי" לערב יום כיפור, כדי לדבר על אמונה יהודית ותשובה – בעיקר במימד האישי. עד מהרה התברר עד כמה לא ניתן להפריד בין הכלל לבין הפרט, עד כמה המציאות הגיאו פוליטית היא חלק מתהליך התשובה – גם אצלו, וזהו כנראה גם התהליך הנדרש אצל כולנו.

הפודקאסט #24

הקורונה בישראל זווית אחרת. הסרטון המלא – אבי ברק

המדריך לחירות בימי הקורונה

מסקנות ועדת החקירה:א. הצד הישראלי מאז שהכירה מדינת ישראל בקיומו של "עם פלסטיני" ובזכותו בארץ ישראל, פועלת מערכת הביטחון הישראלית והשב"ס בתוכה, בתודעה משוללת
מסקנות ועדת החקירה שלא התקיימה על בריחת המחבלים מהכלא

מחשבים מסלול #106

שלום לכם בעולמנו הטלוויזיוני, סדר היום הלאומי לא נקבע על ידי מה שחשוב באמת אלא על ידי מה שעובר מסך.טיפול חתול שתקוע על העץ

מחשבים מסלול #105

Уроки Афганистана. Моше Фейглин. Шалом друзья, Главнокомандующий объединенных штабов Армии США – генерал Марк Милли, заявил на пресс-конференции: "Ни я, ни мои коллеги не
Чёткое понимание сути конфликта и Ценностей, за которые мы боремся. Это не философский каприз — это реальное и столь жизненно необходимое условие выживания.

Новый Маршрут (98)

חירות וזכויות אדם

כתבות פופולריות

שלום לכם מה הוא הדיבר החשוב ביותר בעשרת הדיברות של הישראלי. נו באמת – התשובה ברורה, מדובר באיסור הישראלי החמור ביותר אל תצא פראייר!

מחשבים מסלול #108

ראיון של חה"כ רם בן ברק שנעשה על רקע פרסום תוכניתו של ראש מפלגתו של בן ברק – שר החוץ יאיר לפיד, תוכניתו להתמודדות עם בעיית עזה, באמצעות שיפור מצבם הכלכלי של אזרחיה.
שלום לכם בערב יום הכיפורים, התראיין סגן ראש המוסד לשעבר, ח"כ רם בן ברק, ליומן הבוקר של רשת ב'. הראיון נעשה על רקע פרסום

מחשבים מסלול #107

מח וַיְדַבֵּר יה' אֶל-מֹשֶׁה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה לֵאמֹר.  מט עֲלֵה אֶל-הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה הַר-נְבוֹ אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ מוֹאָב אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי יְרֵחוֹ וּרְאֵה אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר

פרשת השבוע

הקורונה בישראל זווית אחרת. הסרטון המלא – אבי ברק

המדריך לחירות בימי הקורונה

מסקנות ועדת החקירה שלא התקיימה על בריחת המחבלים מהכלא
מסקנות ועדת החקירה:א. הצד הישראלי מאז שהכירה מדינת ישראל בקיומו של "עם פלסטיני" ובזכותו בארץ ישראל, פועלת מערכת הביטחון הישראלית והשב"ס בתוכה, בתודעה משוללת

מחשבים מסלול #106