איפה העסקים הקטנים בישראל - מלחמת ההישרדות - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
ח׳ בניסן ה׳תשפ״ד | 16/04/2024
האזור החינמי כלכלה מאמרים ופוסטים מהעבר

איפה העסקים הקטנים בישראל – מלחמת ההישרדות

ט׳ באלול ה׳תשע״ט (ספטמבר 9, 2019)

איפה העסקים הקטנים בישראל – מלחמת ההישרדות

איפה בישראל מתנהלת מלחמת הישרדות?
במשא ומתן עם הליכוד לקחנו החלטה מודעת למקד מאמצים בשינוי המדיניות כלפי העסקים הקטנים.
עשינו את זה למרות העובדה שעסקים קטנים הם הגורמים הכי פחות מחוברים, מקושרים ורועשים בשיח הציבורי, ומסיבה פשוטה וברורה, הם עסוקים מדי בהישרדות.
כמה קשה להיות עסק בישראל? בחמשת השנים האחרונות על כל תשעה עסקים שנפתחו, שמונה עסקים נסגרו! תחשבו על זה, אין דרך יותר מדויקת להגדיר את החיים שלהם ממלחמת הישרדות.
במלחמת הישרדות, שאובדן לקוח או העלאת מחירים של ספק יכולים להביא לאובדן העסק, לחובות, לפיטורים ולטלטלה אישית וכלכלית שיכולה להרוס חיים, אין זמן לפוליטיקה. אין זמן להתפקד למפלגות, אין זמן להקהיל קהילות, להקים קבוצות לחץ ולארגן אוטובוסים ביום של הפריימריס. אין זמן כי צריכים לעבוד, כי צריכים ליצור ערך.
והיצירה הזאת, של הגיבורים שמחזיקים את המגזר הפרטי בישראל, היא לא פחות מסם החיים של החברה והכלכלה הישראלית.
למעלה ממחצית ממקומות העבודה החדשים במשק מיוצרים על ידי עסקים קטנים ובינוניים, אותם גיבורים נסתרים של הכלכלה הישראלית שנמעכים תחת מגף הבירוקרטיה והמיסים של מדינה שמתעללת בגיבוריה ומעלה על נס המקורבים לצלחת.
בעשור האחרון זינק השכר של עובדי המגזר הציבורי בקצב כפול מקצב הגידול של עובדי המגזר הפרטי, באופן לא מפתיע, באותו זמן בו התרחשה העברת ההון העצומה והלא מוסרית הזאת העסקים הקטנים צללו.
בחמשת השנים האחרונות (2013-2018) נוספו למשק כל שנה כ-5,000 עסקים בממוצע, זאת בשעה שמספר העסקים שנפתחו כל שנה עמד על 48,000. הפער העצום הזה נובע כאמור מחיסולם של עסקים שלא הצליחו לעמוד בקרב ההישרדות.
שיעור השרידות הנמוך והמטורף הזה הוא לא גזירת גורל, הוא תוצאה של מדיניות כלכלית שהעדיפה בעשור האחרון את המקורבים על פני בעלי העסקים. עובדה, רק לפני עשור, בין השנים 2009-2011, נוספו כ-10,000 עסקים בממוצע בכל שנה. כמות העסקים שנפתחה באותם שנים הייתה זהה.
בהסכם שלנו עם הליכוד, ביקשנו לפתור את הבעיות הגדולות ביותר של עסקים קטנים המבקשים לעמוד על רגליהם:
מיסים ובירוקרטיה.
המסלול הירוק מבקש להבטיח כי עסק יוכל להצהיר על עמידה בדרישות בירוקרטיות בכדי לקבל רישיון ולא להיות כפוף לגחמתה של הרשות, והחוק השני, החשוב לא פחות, מבקש לאפשר לו לקזז את הוצאות ההקמה בשנתיים הראשונות לקיומו של העסק מהסכום אותו הוא חייב לשלם כמס.
כשנלחמנו והשגנו את ההישג המופלא הזה ידענו שזה לא מעשה חכם פוליטית. ידענו שלבעלי העסקים הקטנים העסוקים במאבק על הישרדותם ועל בניית הכלכלה הישראלית, אין פנאי ויכולת להסתער על אולפני הטלוויזיה, למלא את הכיכרות או לארגן קמפיין הוקרה פוליטי.
ידענו את זה ובחרנו להילחם בשבילם, בכדי לתקן חוסר צדק, לכבד ולסייע לגיבורים האלמוניים שמכוננים יום יום את חוסנה של הכלכלה הישראלית.
בבחירות הקרובות מצביעים זהות בפתק מחל, בכדי להקים ממשלה לאומית שתקיים את ההבנות עם זהות, ותסייע לעסקים הקטנים לבנות מדינה טובה יותר.

שתף את הפוסט:

השאר תגובה