אתמול הודיע בנק ישראל כי בכוונתו לרכוש מאות מיליוני דולרים שיתווספו לערמת הדולרים הענקית ההולכת ומצטברת במרתפי הבנק - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ז באדר ב׳ ה׳תשפ״ד | 27/03/2024
כלכלה מאמרים ופוסטים מהעבר

אתמול הודיע בנק ישראל כי בכוונתו לרכוש מאות מיליוני דולרים שיתווספו לערמת הדולרים הענקית ההולכת ומצטברת במרתפי הבנק

י״ד בכסלו ה׳תשע״ו (נובמבר 26, 2015)

אתמול הודיע בנק ישראל כי בכוונתו לרכוש מאות מיליוני דולרים שיתווספו לערמת הדולרים הענקית ההולכת ומצטברת במרתפי הבנק

אתמול הודיע בנק ישראל כי בכוונתו לרכוש מאות מיליוני דולרים שיתווספו לערמת הדולרים הענקית ההולכת ומצטברת במרתפי הבנק.

לפני שנתיים כתבתי כאן שחוב של 17 טריליון דולר הוא לא חוב שהאמריקנים מתכוונים להחזיר,
בינתיים החוב הפדרלי נסק ל-18.7 טריליון דולר והם נאלצים לגייס חוב חדש כדי לשלם את החוב הישן. בנוסף, הם צריכים לגייס חוב חדש נוסף בשביל להמשיך לממן את הגרעון הפדרלי.
מה שסביר שיקרה הוא שהפד יאיץ מאוד את קצב ההדפסות של הדולרים (בצורה דיגיטלית כמובן), פעולה שתוריד את ערך הדולר וכך למעשה ארה”ב תתחלק בחוב שלה עם כל הפראיירים שמחזיקים את הניירות הירקרקים וחסרי הערך האלה.

אז למה בנק ישראל מתעקש להמשיך לצבור את הדולרים האלה?

מספרים לנו כל מני סיפורים על כך שיש להחליש את השקל כנגד הדולר כדי לשמור על רווחיות הייצוא, ועל הצורך להיות מוכנים לעת משבר.

כנראה שבנק ישראל שכח למה מדינת ישראל מייצאת. אנחנו מייצאים כדי להרוויח מטבע זר שבאמצעותו נוכל לייבא. זה הכול. מטרת הייצוא היא לממן את היבוא. ייצוא הוא כלי, לא מטרה. אם בנק ישראל מחליש את השקל כדי לעזור לייצוא, הוא באותה פעולה מייקר את הייבוא ומחריף את בעיית יוקר המחיה.

דרך אגב, אם מדינת ישראל כל כך רוצה לעזור ליצואנים, יש דרכים לעשות את זה בלי לפגוע בשאר אזרחי ישראל – למשל אפשר להוריד מסי חברות ולבטל חלק מהרגולציה הטורפנית שאוכלת פה כל חלקה טובה (כמעט בכל המדינות הנורמליות בעולם, עומס הרגולציה הוא קטן משמעותית מאשר בישראל).

ובאשר למשבר –אם היתרות שלך יתגלו כחסרות ערך בזמן משבר, אז מה בדיוק עשית? – רק החרפת את המשבר. בנק ישראל צריך לגוון את היתרות שלו בנמרצות רבה יותר ממה שהוא עושה היום. למשל, בנקים מרכזיים בעולם קונים זהב. מדוע שבנק ישראל, רק ליתר ביטחון, לא יחקה אותם?

היום כבר יש תירוץ חדש. בהודעת בנק ישראל מדובר על הצורך “לקזז את השפעת רווחי הגז”. כלומר השקל מתחזק בגלל תגליות הגז – אז בואו ונחליש אותו ונסבסד את היצואנים על חשבון האזרחים.

בנק ישראל ממשיך לרתום את כלכלת ישראל אל הטיטאניק האמריקנית. לעובדה שהנגיד שהחל במדיניות המוזרה הזו, משמש עכשיו כסגן נשיא הפד, אין כמובן כל קשר לכך.

שתף את הפוסט:

השאר תגובה