מה שמותר לש"ס - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י׳ בניסן ה׳תשפ״ד | 17/04/2024
אקטואליה ופוליטיקה חברה ומדינה מאמרים ופוסטים מהעבר

מה שמותר לש”ס

ט״ו באדר א׳ ה׳תשס״ח (פברואר 21, 2008)

מה שמותר לש”ס

חבר הכנסת בניזרי צודק. זו זכותו המלאה לצטט מדברי חז”ל ולהתבטא ככול העולה על רוחו בענייני הומואים ובכל ענין אחר. אפשר להתווכח כמה חכמה יש בהתבטאות הזו, באופן שנאמרה או בהקשר שנאמרה. אך אי אפשר לסתום לבניזרי את הפה – וזה מה שההתנפלות עליו מנסה לעשות. בסתר ליבי מפעפעת התחושה שהעליהום שבניזרי מעורר נובע מתחושה תת הכרתית רחבה שיש משהו בדבריו. העיקרון התיאולוגי לפיו שינוי סדרי בראשית בתחום המיני מוביל לשינוי סדרי בראשית ואסונות טבע מופיע גם בדתות מונותיאיסטיות אחרות. מי שמאמין באחדות הבריאה יכול להבין את ההיגיון הזה, ורובנו מאמינים.

אז כנראה שזה מה שעורר את הסערה – מי שכל כך צודק לא כל כך צועק. כשתוקפים את החרדים או את המתנחלים, אף אחד לא מתרגש במיוחד – כי בתת ההכרה יודעים שזה בעיקר שקר.

אבל בניזרי טועה כשהוא לוקח עקרון מקראי (שכבר מופיע בתחילת ספר בראשית) ונוטל לעצמו את הזכות לדווח לנו הישר מתוך פנקס החשבונות של הקב”ה כיצד מתורגם העקרון הזה לשפת המעשה בימינו אלה. זה פשוט לא רציני. כולנו עומדים דום בצפירת יום הזיכרון לחללי צה”ל. אנו עושים זאת לא משום שיש חוק המחייב אותנו לעשות זאת, אלא משום שזה הפך לחלק מן התרבות שלנו. כשהתורה תיהפך לתרבות שלנו – ניתן יהיה לדבר על הנושאים הללו כעל דבר “הנשמע”. קודם לכן, מומלץ מאוד להיזהר כשמדברים על דבר “שאינו נשמע” – גם אם לאוזני בוחריך הוא נשמע מצוין.

היהדות – בכל אופן – עוסקת בעוד כמה נושאים חוץ מהומואים. ניקח לדוגמה את ירושלים. ירושלים מוזכרת למעלה מ 800 פעם בתנ”ך. מקום המקדש, המקום בו בחר אבינו שבשמיים להשכין שמו שם, מקום זה הוא ליבה הפועם של ירושלים ושל האומה כולה. חבר הכנסת בניזרי וחבריו לסיעה הצטרפו היום לאותה כת חטאים המבקשת לעקור את לב האומה, את מקום המקדש, ולהעבירו מריבונותו של עם ה’ לריבונות זרה. הייתכן חילול ה’ גדול מזה? כשמקשים על בניזרי וחבריו בנושא – תשובתו האולטימטיבית היא – אנחנו נצא ברגע שידברו על ירושלים. זהו כמובן קשקוש גמור, לעג לאינטלגנציה של הציבור ואף אחד לא קונה את זה. אולמרט כבר מדבר וגם עושה. כולם מבינים לאן מועדות פניו והוא מצהיר על כך במפורש. בכל רגע שש”ס נשארת בממשלה היא נותנת לגיטימציה למסירת ירושלים.

אלא שלבניזרי טענה נוספת שלכאורה מכריעה את הדיון. הרי גם הליכוד וגם המפד”ל ישבו בממשלה ואיפשרו את קיום ההתנתקות. מדוע ש”ס צריכה להיות נאמנה יותר לארץ ישראל מן המפלגות שמימין לה. אם להם מותר למה לש”ס אסור?

נישאר אם כן לשאול את חבר הכנסת בניזרי שאלה פשוטה אחת – מה הוא רוצה מההומואים? הרי גם הם לא היו הראשונים, ומי יודע – אם להם מותר למה לש”ס אסור…

שתף את הפוסט:

השאר תגובה