עוד לא עברנו את פרעה - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ח באדר ב׳ ה׳תשפ״ד | 28/03/2024
אקטואליה ופוליטיקה חברה ומדינה מאמרים ופוסטים מהעבר

עוד לא עברנו את פרעה

כ״א בניסן ה׳תשס״ח (אפריל 26, 2008)

עוד לא עברנו את פרעה

“אם לא תשלח את עמי” – אמר משה לפרעה – ” אני הופך לך את כל המים לדם!”
“שטויות!” אמר פרעה, מחה כף וכל החרטומים שלו הפכו גם הם את המים לדם.
“אם לא תשלח את עמי” המשיך משה – “כל מצריים תתמלא בצפרדעים”.
“שטויות!” צחק פרעה – “קטן עלי…” ושוב מחה כף והחרטומים שלו הוסיפו עוד צפרדעים משלהם לצפרדעים של משה.

נשמע מוזר לא? זה כמו שבתגובה על ירי הקסמים על שדרות, ישראל תפציץ גם כן את שדרות…
אבל האמת היא שמה שאיים על פרעה, לא היו המכות שחטף העם, מה שאיים על משטרו של פרעה היה האיום על הקונספציה. כל המשטר הפרעוני היה בנוי על האמונה האלילית. מן האמונה הזו שאב המשטר את כוחו, ממנה נבנה הסדר החברתי, אם החרטומים שלי מסוגלים לעשות את אותו הדבר אז הכל בסדר, עם המכות כבר נסתדר. זה נשמע אולי ביזארי – מן פרשנות מאולצת של כל מני מפרשים מאוחרים, אבל כשאתה רואה כיצד מנסה אולמרט בכח לחלק את ירושלים, למסור את הגולן, לגרש עוד יהודים, ובקיצור לעשות עוד ממה שכבר עשה לנו כל הרבה רע – או אז אתה מתחיל להבין שעוד לא ממש עברנו את פרעה, שגם עכשיו מה שמענין את המשטר שלנו זה בכלל לא העם שאותו הוא אמור להנהיג, מה שמענין אותו הוא אך ורק שרידותו – גם על חשבון שרידות העם. מישהו ראה למשל את ישראל מפסיקה לתת להם רובים אחרי שברובים האלה נרצחו יהודים? מישהו חושב שיותר לא יספקו להם שריוניות אחרי שבפיגוע האחרון הם כבר עשו בהן שימוש? – לכולנו ברור שזה יימשך. והסיבה לכך היא בדיוק כמו בהתעקשות של פרעה. שכבה רודנית שלמה נבנתה על הרציונאל של אוסלו. מה חשבתם? שאחרי שהתפוצץ האוטובוס הראשון, אז פרס, וביילין, וכל השדרנים וכל הפרופסורים וכל הקצינים הבכירים, וכל אנשי השב”כ וכל היוסי גנוסרים למיניהם עם התגמולים השמנים מהסדר החדש – כולם יגידו פתאום, אופס סליחה טעינו, ויכבשו פניהם בקרקע, יבקשו סליחה ויפנו את מקומם? זה קצת קשה לאזרח לקבל את זה שגורלו לא ממש מענין את מנהיגיו, אבל זו המציאות. החכמה היא ליצור מצב שלמנהיגות ולאזרחים יש אינטרס חופף. לפעמים זה מצליח ולפעמים לא. אצלנו – לפחות מאז החתימה על הסכמי אוסלו, שני האינטרסים הללו עומדים בסתירה. כך יוצא שהעם נדפק ונדפק, ואילו ההסכמים הללו ממשיכים לתגמל היטב שכבה קבועה של אישים. הבולט בהם הוא נשיא המדינה. אולמרט משתדל נואשות להצטרף למועדון – ושתישרף המדינה. איך אמר לי פעם שלמה באום ז”ל – מי שהיה סגנו של שרון ביחידה 101 – “לשמעון פרס לא אכפת שהמדינה תיהפך לערמה של אפר, ובלבד שהוא יהיה זה העומד בראש הערמה”.

עכשיו תראו – השבוע זה יום השואה. כולנו מרגישים כיצד המדינה הזו הולכת והופכת לערמה של אפר. איכשהו כל המחלפים המודרניים, כל היי-טק, כל הכלכלה והנוצצים למיניהם, לא מצליחים להוציא את העם מהדיכאון הכרוני שדבק בו. כולם פחות או יותר מרגישים את הייאוש המידבק הזה, את התחושה שהכל פה זמני, שאנחנו חיים כאן על זמן שאול. וצריך להבין, זה קורה בדיוק בגלל הסיבה הזו, כי את המנהיגים מעניין האינטרס שלהם בלבד והאינטרס הזה הוא ממש לא האינטרס שלנו. גם השואה היתה בעיקר כישלון של המנהיגים שלנו. סיפר לי זקן אחד. כיצד בשבת הבר מצווה שלו פרצה פתאום רוח רפאים אל בית הכנסת בהונגריה. היא רצה אל הבימה, התחילה לצרוח, והסבירה שברחה מאאושויץ כדי להזהיר את היהודים. “תברחו!!! צעק האיש אחרת ישרפו אתכם!!!” נדף ממנו ריח נוראי.

“תוך כמה דקות אחזו הגבאים ב’רוח הרפאים’ הזו וזרקו מבית הכנסת” – אמר לי הזקן – “המושב שלי היה במעבר וכשגררו אותו החוצה הוא נגע בי ואני עדיין זוכר את הצמרמורת שאחזה בי.
אחרי זמן קצר גם אני כבר הייתי באאושויץ”.

אז מה אני אגיד לכם, מה שאתם רואים ומה שאתם שומעים ומה שאתם מרגישים, זו בדיוק האמת. מדינת ישראל באמת הופכת לערמה של אפר. בתוך לבכם אתם יודעים את זה – לכן אתם לא מצליחים לשמוח ביום העצמאות וכל חגיגות השישים הזה נראות לכם יותר כחגיגות סיום. אל תאמינו לאף מילה של הגבאים. שלחו אותם לכל הרוחות ולכו אחר אלה שהשתחררו מכל אלילי השלום, וספיחי אוסלו. לכו אחר אלה שאוהבים אתכם ומאמינים בכם. אלו שמקריבים למענכם, אלו שדבקים בארץ הזו, דבקים באלוהינו, אלו שהגבאים מקפידים כל הזמן לזרוק מבית הכנסת.

שתף את הפוסט:

השאר תגובה