שנה טובה לחברי ותומכי זהות - ניתוח - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י׳ בניסן ה׳תשפ״ד | 17/04/2024
אקטואליה ופוליטיקה יהדות ותרבות מאמרים ופוסטים מהעבר

שנה טובה לחברי ותומכי זהות – ניתוח

כ״ז באלול ה׳תשע״ט (ספטמבר 27, 2019)

שנה טובה לחברי ותומכי זהות – ניתוח

שנה טובה לחברי ותומכי זהות!
אל חברי היקרים לדרך הזהות והחירות,
בתום השנה הסוערת שעברה עלינו, אבקש לברך אתכם ולהודות לכם בכל לב, על השותפות והנשיאה בעול המסע המוביל את מדינת ישראל ועמנו, אל גיבוש זהותו ואל העמידה על חירותו.
ידענו השנה נסיקות וצלילות קיצוניות, תקוות גדולות לצד אכזבות קשות. ומתוך הטלטלה, צמחה בשורת זהות וקנתה את מקומה. אין ספק! אתם, חברי זהות ותומכי זהות הנאמנים, אתם שנשאתם בעול, אתם הייתם המעגל הפוליטי היחיד שיצק תוכן ומשמעות, ולכן סימן כיוון לפוליטיקה הישראלית כולה.
הדור הבא לא יזכור את שמות הפוליטיקאים שנכנסו לכנסת ב- 2019, אך במידה רבה, הוא יחיה על פי הערכים והדרך שאתם התוויתם. לכן, בתשע”ט, אתם השפעתם על עתיד ילדיכם ועל עתידה של המדינה, יותר מחברי כל מפלגה אחרת.
אל שנת תשע”ט נכנסנו בידיעה כי תהיה זו שנת בחירות, אך לא ידענו עד כמה… איש לא יכול היה לשער כי בתום השנה, ניכנס אל שנת תש”פ לאחר שתי מערכות בחירות – ובלי ממשלה…
במועד א’ הוכח בעליל ,עד כמה עונה בשורתה של זהות לצורך עמוק ובסיסי ביצירת חיבור אמיתי בין הישראליות והיהדות – חיבור שבא מתוך זהות לאומית מוצקה וחירות אישית מלאה.
ללא תקציב וללא היכרות ציבורית, הצלחנו בתוך זמן קצר להפוך לבשורת הבחירות. דומה היה כי על גשר החירות ואהבת החינם שמתחנו בתוככי המפלגה – בין דתיים לחילוניים, בין הישראליות ליהדות, בין צעירים להוריהם, יצעדו בקרוב בטוחות בוחרים רבים אל עבר זהותם המשותפת. את בשורת החירות והאחווה הבין מגזרית שחווינו בכנסי זהות, שאפנו להנחיל במהירות לכלל החברה הישראלית. האמנו שהסרת המחיצות בין המגזרים ויצירת הדיאלוג החופשי ביניהם, תייצר הפרייה הדדית ותאיץ את יצירת הזהות המשותפת.
ספר המצע שלנו, המפרט את דרך החירות ויישומה בכל תחומי חיינו הציבוריים, הפך ללהיט ולרב מכר. טסנו על כנפי החלום וחשנו סוג של פעמי גאולה. מחנה חדש קם בישראל – מחנה החירות.
אך כגודל הבשורה כך היה גם גודל ההתנגדות והשבר. למרות ההישג המרשים, חסר היה לנו כחצי מנדט בכדי להשלים את בניית הגשר.
כיום, ללא הפתרון של זהות, כשאת שאלת הזהות מתיימרת הפוליטיקה הישראלית להמשיך ולפתור באמצעות חקיקה וכפיה, מוצאת עצמה ישראל תקועה בין קוטב הזהות לקוטב החירות בלי שום יכולת תזוזה. גם אם יימצא פתרון פוליטי ויימנע מועד ג’ – יהיה זה פתרון ארעי שיתפורר בהמשך. את הגשר של זהות אנו חייבים להמשיך ולבנות כי אין בלתו.
למרות התנאים הקשים והחובות שנותרו, החלטנו לאזור כוחות ולשמור את גחלת זהות לוחשת לקראת הבחירות הבאות. מובן שלא ידענו כמה מהר הן תגענה.
אל מועד ב’ נכנסנו בלי שום יכולת לשחזר את הקמפיין המוצלח של מועד א’. למרות זאת התחלנו להפעיל את מתנדבי זהות בפעילות שטח ורשת והתוצאות החלו להיראות בסקרים, שבחלקם התחלנו לעבור את אחוז החסימה. אלא שאז פגעה בנו אש המחלוקת ושנאת החינם שהוצתה במלוא עוזה בתוככי המפלגה. מפרשי המפלגה נשרפו ולא נותרה בה היכולת להפליג ולהתקדם באוקיינוס הבחירות הסוער ובוודאי שלא לעבור את אחוז החסימה.
ההזדמנות שניתנה לנו להגיע להסכם עם ראש הממשלה, לפיה תיוצג זהות ורבים מעקרונותיה ייושמו בממשלה הבאה במידה ותורכב על ידי הליכוד, נתנה בידנו סיכוי טוב הרבה יותר להישאר רלוונטיים ולשקם את המפלגה לקראת אתגרי העתיד, מאשר המשך ההתמודדות. הבאנו את האופציה הזו למשאל מתפקדים וברוב גדול הוחלט לאשר את ההסכם. במידה וירכיב נתניהו את הממשלה הבאה אנו מצפים ליישומו.
זהות אינה רק מפלגת האמונה והדת כפי שאינה רק מפלגת החירות והליברליזם. זהות היא הגשר והחיבור האותנטי שביניהם. אם ינסו הדתיים להשתלט על המפלגה ולהופכה למפלגה דתית בלבד, תהיה זו מפלגה חסרת משמעות. אם ינסו הליברלים להשתלט על המפלגה ולהופכה למפלגה ליברלית בלבד, תהיה זו גם כן מפלגה חסרת משמעות – שתי האופציות כבר נוסו בעבר.
באורח פלא קידם מועד א’ הן את תודעת האמונה והן את תודעת הליברליזם והשוק החופשי גם יחד, יותר מכל פעילות נפרדת שנעשתה אי פעם בעבר. בשורתה של זהות – כך מתברר – היא בשורת הסינרגיה שבין הזהות לחירות, סינרגיה שבלעדיה לא תיתכן התקדמות של ממש של אחד הצדדים לבדו.
דומה כי מספר חברים לא הבינו את הנקודה הקריטית הזו ודימו בנפשם לנצל את שעתה הקשה של המפלגה, להשתלט ולהשליט עליה את החלקי במקום את השלם. אילו עולה היה הדבר בידם – היה זה סופה של זהות.
כאמור – מוצא עצמו עמנו בתום מועד ב’ עומד מול שוקת שבורה. חוסר היכולת להכריע בשאלת זהותנו הקולקטיבית – הדת המדינה והזהות הלאומית – הביאה אותנו אל דרך ללא מוצא. הרכבת הישראלית פשוט ירדה מהפסים ואינה מסוגלת לזוז.
מתברר, שהניסיון לפתור את שאלת הזהות בדרך של חקיקה וכפיה, פשוט אינו עובד. הפתרון האמיתי הוגש לעם ישראל על ידנו במועד א’. מצע זהות מתווה בדיוק את הדרך בה יוכלו החרדים והחילוניים לחיות יחדיו זה לצד זה ולא זה על חשבון זה – בלי כפיה ובלי הפחד והשנאה הבאים בעקבותיה.
הוצאת המדינה מן המשוואה, העברת מירב שאלות הזהות – תחבורה ועסקים בשבת, כשרות, חינוך, גיוס ונישואים – מן המרחב הלאומי אל המרחב הקהילתי והאישי , היא הגישה הנכונה לפתרון ומצע זהות מראה במדויק כיצד ליישם זאת.
בכדי לגבש את זהותנו המשותפת, אנו צריכים כמה שפחות מדינה וכמה שיותר חירות אישית וקהילתית לחיות את חיינו ללא כפיה.
מדינת ישראל משוועת לפתרון של זהות.
מדינת ישראל זקוקה לכם היום יותר מתמיד.
תודתי לכם על שבזכותכם זהות קיימת.
בע”ה נזכה בתש”פ להוסיף ולתרום את חלקנו להעצמתה ושגשוגה לקראת אתגרי העתיד.
מודה אני לכל אחת ואחד מכם ומאחל לכולכם
שנה טובה ומבורכת
לתיקון עולם במלכות ש-די
משה פייגלין

שתף את הפוסט:
הפוסט הבא

השאר תגובה