27/07/2021 – י״ח באב ה׳תשפ״א

מהו היחס הנכון שבין המדינה והדת?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

28 תגובה

שיתוף ב print
הדפס

בנישואין, בכשרות ומעל לכל – בגיור – איך המדינה צריכה להתייחס לדת? שיחה מאלפת עם הרב אמסלם – עכשיו בפודקאסט של 'ישראל מחר'.

לצפייה בפודקאסט המלא: (1:09:06)
להאזנה לפודקאסט המלא: (1:05:46)
image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
4.2 9 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
28 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אורלי
אורלי
1 month ago

לא מסכימה אתכם בנושא הגיור.
לשיטך, אולי צריך לשאול אותם מה הם מרגישים יותר, יהודים או ישראלים?
לא מבינה איך אפשר להגדיר את שאלת הזהות כשאלה מרכזית ואז לאפשר גיור למי שמרגיש שייך לעם ישראל בגלל הישראליות שלו…

אלחנן רפאלי
אלחנן רפאלי
1 month ago

ועוד משהו למשה היקר
הרב אמסלם כבר אינו מהווה מגנט אלקטוראלי. בפעם האחרונה שהוא רץ לכנסת הוא גרף בערך 600 פתקים. עזוב אותו לנפשו. שייכנס לליכוד וילחם משם על עמדותיו.

אלחנן רפאלי
אלחנן רפאלי
1 month ago

עם כל הכבוד לרב אמסלם
גיור ללא קבלת עול מצוות אינו גיור. התגיירת ואתה ממשיך לחלל שבת? אז לא התגיירת.
גיור ממניעים כלכליים הוא גיור מפוקפק עד לא קיים.
לא חכמה "להתגייר" כשאתה אריתראי חסר כל. האם היית מצטרף לעם היהודי בימי השואה, רק כי הגעת להכרה שהתורה היא אמת? זה המבחן.
אבא שלך יהודי, אבל אמא שלך גויה? אתה גוי חביבי. אצלנו זה הולך לפי האמא.
מבחני רצינות לגיור לא אמורים להיות יותר קלים מהליכי קבלה ללשכת עורכי הדין או לכל אגודה אחרת. לכל אגודה יש מבחני קבלה משלה וזו זכותה המלאה, כך גם ליהדות.
ומילה אחת בשבילך משה היקר
בעשור האחרון נתפס הרב אמסלם בעיני רוב החרדים (בצדק או שלא בצדק) כאויב שבא לקעקע דברים המקובלים מאז ומתמיד. שיתוף פעולה שלך איתו הוא נוסחה בדוקה לקומם נגדך את רוב רובו של הציבור החרדי-גם אם אתה מציע להם אלף ואחד דברים ממש טובים כמו עצמאות בחינוך וצבא התנדבותי.
כמובן זכותו המלאה להיכנס לליכוד ונהל משם את המאבקים שלו. אבל שזה לא יהיה על חשבונך. 

דוד וענונו
דוד וענונו
1 month ago

אתה מפספס משהו חשוב משה היקר,
יש הרבה תחלואה והרבה פגמים בעולם החרדי , חלקם נובעים ממידות רעות ומושחתות של בני אדם וחלקם נובעים מהבדלי התרבויות והתנאים הקשים שהיו לכל זרם בנפרד בגלות .
אבל רוב גדולי ישראל הם חרדים ובכל מקום בתנך שלא הקשיבו לגדולי ישראל נענשו קשות.
הרעיון שלך מבורך ואני לא מצליח לחלוק עליך אפילו בפסיק קטן .
אבל ברגע שאתה רוצה לבצע תהליכים משמעותיים ואתה לא עושה את זה ביחד עם גדולי ישראל אתה מפספס את כל המטרה ובאותה השניה אתה הופך לחלק מהבעיה במקום לחלק מהפתרון.
אותנו שכנעת , עכשיו תשכנע ביצירתיות ובחכמה שה' נתן לך את גדולי ישראל ואז תזכה להוביל מהלכים משמעותיים .

אני חוזר ואומר אותי שיכנעת אני מאמין למה שאתה מוכר ויודע שזה הדרך הנכונה אבל ביחד עם זה אני יודע שתמיד רצון ה' האמיתי הוא לפי מה שגדולי ישראל אומרים.

עם כל הכבוד לרב חיים אמסלם ולידע הרב שלו ואני מאמין שהוא פועל ממקום אמיתי ורצון לעשות טוב הוא בדעת יחיד בפסיקות ובדרך שלו.
שורה תחתונה השמחה לאיד על הרפורמות בכשרות זה לשפוך את התינוק ביחד עם המים.
אני ישמח לקבל את תגובתך ואת דעתך .

דודו
דודו
1 month ago

הרב אמסלם הולך לפי הפסיקות של הרב עובדיה יוסף בענייני גיור, אז בשבילך מרן יוסף לא היה גדול ישראל?

יוסף
יוסף
1 month ago

גדולי ישראל זה מושג גלותי ובארץ ישראל אין גדולי ישראל כי כל גדול היה גדול במקומו ובקהילתו אבל בארץ אין אחד שמקובל על כל הציבור שהוא יהיה גדול ישראל ולכן המשך התורה בארץ לא תלוי בהם ולא בשום רב או בזרם כלשהו ואולי עוד לא נולדו מוסרי התורה שבארץ ישראל.

הדר זעפרני
הדר זעפרני
1 month ago

מדהים

יהודית
יהודית
1 month ago

שיחה מרתקת ביותר. תודה רבה

ערן
ערן
1 month ago

החכמתי. רב תודות.

חזקי
חזקי
1 month ago

נהניתי מאד תודה רבה

Deborah Garber
Deborah Garber
1 month ago

ראיון מאלף! כמה טוב לשמוע פתיחות וחוכמה כזאת.

שימי
שימי
1 month ago

הגישה הנכונה היא להקשות על הגיור כדי שרק אלה שמעונינים לשמור תורה ומצוות יגוירו.
היש דבר פשוט מזה? למה להקל על הגיור כשבבירור באים להתגייר בשביל התנאים?
משה, תוכל להסביר בבקשה, בצורה ברורה, מה עמדתך?

Jacob Bitton
Jacob Bitton
1 month ago

I did not like Rabbi Amsalem's attitude, his ideas, or the fact that he monopolized the conversation and didn't let Moshe get two words out of his mouth. The most important point is that conversion is directly relevant to Hok haShvut. There are tens of millions of people out there who would kill in order to gain the right to become Israeli. R Amsalem doesn't seem very concerned. He is very extreme in his views. There are technical things to improve in the process itself, but I think that the test for whether or not to accept a person as a Ger is: would this person convert to Judaism in the 1940's, or is it only now that the "stock" of Israel is sky high?

שרון
שרון
1 month ago

הלוואי שגם הרב אמסלם יכנס לליכוד

שלום עמרם
שלום עמרם
1 month ago

לעניות דעתי עיקר השאלה היא האם היהדות היא דת, ואז מרכז הגיור הוא קבלת עול מצוות, שזה מהותה של דת, או האם היהדות היא לאום, ואז עיקר העניין הוא בהצטרפות לעם היהודי על מסורתו ומנהגיו. הגישה הראשונה היא הגישה החרדית, והגישה השניה היא הגישה של הרב אמסלם.

בנימין זוקובסקי
בנימין זוקובסקי
1 month ago

פודקאסט סופר מעניין.. ובפעם הבאה סופר סופר מעניין.

משה Feiglin
1 month ago

סופר תודה…

עקיבה
עקיבה
1 month ago

חתונה לא מוסדרת עלולה להגיע לגרימת ממזרות שכן אח"כ אין גרושין מוסדרים ובפרט אם היא רוצה להתחתן עם כהן ובדומה זה על עניין הגיור לפתוח גיור שמנוגד לדעתם של כל גדולי ישראל (כיום) והזרמים המרכזיים זה אותו עיקרון של התבוללות ויצירת שני עמים וכמעט לכל הדוג' יש גם דוגמאות הפוכות וכן אין זו הפעם הראשונה וגם לא האחרונה שנותנים הסכמות לספרים בלי לקרוא אותם מקצה לקצה אלא סומכים על המחבר ורפרוף או קריאת תמצות בסיסי ובפרט על הסכמה קודמת של ת"ח גדול שבד"כ קשור למחבר…
הבעיות אכן אמיתיות אך יוצרים בכך בעיות קשות יותר.

נתן
נתן
1 month ago

ראיון מאלף. תודה משה. אשמח לשמוע עוד ראיונות עם רבנים מקרבים כשהרב אמסלם.

בוריס קוליקוב
בוריס קוליקוב
1 month ago

מאוד מעניין לשמוע דעות מחוץ לקופסא בנושא הדת מהרב אמסאלם.
תודה משה על הבאת זווית אחרת על הנושא

אריאל
אריאל
1 month ago

אני כל כך אוהב אותו!

עקיבה
עקיבה
1 month ago

משה סליחה אבל בנושאים שכאלו יש לפנות למומחים .באמת מצאת עם מי להתעסק מישהו שכל גדולי הרבנים חולקים עליו בענייני הגיור והוא לא מהסס לא רק ללמד הפוך אלא לשכנע בפועל לעשות כדעתו בניגוד לכולם , איך אפשר בעניני כלל ישראל לסמוך על דעת יחיד לא מומחה בניגוד לדעת כל המומחים! ממש חוסר אחריות!
קראתי כבר טענות ופרושים שלו בעבר ואת תשובות הרב אריאל וכדומה וזה ממש הזוי לתת לו במה . במשך הדורות היו מצבים של גיורי דיעבד שלא באמת סומכים עליהם אלא חושדים בהם כמפורש ברמב"ם אבל כאן מדובר במציאות שיסמכו עליהם ממש ולכתחילה ויתחתנו עימם לא שיבדקו אותם הרבה זמן אחרי הגיור ויחליטו אם להכניסם בקהל !!!
הזוי

נתן
נתן
1 month ago
Reply to  עקיבה

בקיצור, בגלל שאתה וקהילתך לא מסכימים עם הרב חיים אמסלם אתה דורש שאף אחד לא יסכים עם הרב

עקיבה
עקיבה
1 month ago
Reply to  נתן

אין לי "קהילה" למדתי את הסוגיא אני מבין את דעתו של הרב אמסלם היא לא כ"כ מוכחת והיא ממש לא מקובלת בפסיקה אם כי יש שסברו כמוהו ודווקא בתחום הזה הפוסקים לא מקבלים את הבנתו ואף הגיבו עליה בכל מיני התיחסויות וגיור יש חשיבות שיהא מקובל על כולם ולא על יחידים או כאלו שלא שואלים פוסקים כי זה ליצור פה שני עמים שלא יכולים להתחתן.
במילים אחרות זה רק לעשות את המגרעות שיש כרגע אבל בפי 1000 כי כך לא תשנה את הדעה המקובלת רק נגרום למי שהולך לפי הרבנים לפרוש משאר העם ןלשאר העם להתגייג.
תחשוב שענייני רפואה / פרנסה / משכנתא כל המומחים היו אומרים א ומישהו שחולק על כולם היה אומר ב היית לוקח סיכון שיכול להרוס את כל הבריאות / כלכלה שלך על סמך קטעי דברים שהוא מביא והבנות יחודיות משלו בניגוד לכל שאר העולם?
אתה מוזמן ללמוד את התחום ביסודיות וקרוא ספרים ומאמרים, הכל נגיש היום ,אבל זה לא חכמה להביא דעה שנשמעת טוב בלי לראות את ההשלכות שלה ואת הדעות ההפוכות שגם הן המקובלות כולל ע"י ת"ח שמפנים לעיתים לבתי דין מהסוג של הרב אמסלם בבחינת לא כשר אבל עדיף על פני יותר גרוע וכדברי הרמב"ם.
זו הדעה הכי קיצונית ולא מקובלת .

תומר מנחמי
תומר מנחמי
1 month ago
Reply to  עקיבה

מעניין שגם בקשר להונאת הקורונה רוב הרופאים (ורוב הרבנים) הולכים עם הממסד, שלא מתגמל דעות שונות מהטון המקובל.

לצערי גם הרפואה וגם היהדות (במקרים רבים) הפכה לפוליטיקה. איפה "אלה ואלה דברי אלוהים חיים"? וכמו שמצטט הרב שרקי – "אם אין אלה ואלה, זה דברי אלוהים מתים". כך ברפואה וכך ביהדות.

אבל אני לא מומחה בהלכה. אדרבא, בואו נשמע דיון הלכתי אמיתי בין הרב אמסלם לרב שחולק עליו.

עקיבה
עקיבה
1 month ago

ההבדל הקטן הוא שבין הרבנים המומחים בדורנו יש הסכמה כמקובל לדעה שהפוכה לדעתו ואם ינהגו כדעתו המצב יחמיר כי גם יהיו את הבעיות שיש כיום בגיור שעל חלקם הוא דיבר וגם יתווספו המון גרים שהזרם המרכזי ובעצם כמעט כולם לא יחשיבו אותו כגיור אמיתי ברמה של להתחתן איתו מין גיור על תנאי שהרמב"ם אומר שהיה בתקופת דוד ושלמה ע"י בתי דין קטנים שלא פסלו את הגיורים האלה אבל גם לא סמכו עליהם כלומר אולי צירפו למניין כשהיה חשש עלבון ומדובר במצוה דרבנן אבל לא נתנו להתחתן עימם …
זה מה שאנחנו רוצים?

עקיבה
עקיבה
1 month ago

ממליץ לך על הספר של הרב שג"ר בנושא כי הוא די מסכם את הדעות מה השיטה וההבנה נקובלת זה כבר ידוע ואת מחקרים בנושא ועד כמה מהגרים בגיור הכללי שומרים על אורח חיים דתי וההשלכות של כך זה גם תוכל למצוא באינטרנט דברים מפורשים כולל של הרב יצחק יוסף ופוסקים בכירים וגדולי הפוסקים בכלל.

תומר מנחמי
תומר מנחמי
1 month ago
Reply to  עקיבה

כפי שכתבתי בסוף, אני לא מביע פה דעה הלכתית לגבי הגיור.
הבעייה שהצגתי היא – הביטול האגרסיבי של דעה שחורגת מהמיינסטרים.
לטענתי – הביטול הכוחני של דעה (שבאה מתוך עולם התורה) מעיד על כך שדברי המבטלים אינם דברי תורה.
ביהדות, ריבוי הדעות ההלכתיות הוא יסוד חשוב!
אם יש רק דעה אחת לגיטימית – "אם אין 'אלו ואלו', אלה דברי אלוהים 'מתים' ".

כתבות נוספות

שלום לכם בערב יום הכיפורים, התראיין סגן ראש המוסד לשעבר, ח"כ רם בן ברק, ליומן הבוקר של רשת ב'. הראיון נעשה על רקע פרסום

מחשבים מסלול #108

מח וַיְדַבֵּר יה' אֶל-מֹשֶׁה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה לֵאמֹר.  מט עֲלֵה אֶל-הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה הַר-נְבוֹ אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ מוֹאָב אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי יְרֵחוֹ וּרְאֵה אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר

פרשת השבוע

את חברי צבי יחזקאלי "שמרתי" לערב יום כיפור, כדי לדבר על אמונה יהודית ותשובה – בעיקר במימד האישי. עד מהרה התברר עד כמה לא
את חברי צבי יחזקאלי "שמרתי" לערב יום כיפור, כדי לדבר על אמונה יהודית ותשובה – בעיקר במימד האישי. עד מהרה התברר עד כמה לא ניתן להפריד בין הכלל לבין הפרט, עד כמה המציאות הגיאו פוליטית היא חלק מתהליך התשובה – גם אצלו, וזהו כנראה גם התהליך הנדרש אצל כולנו.

הפודקאסט #24

הפודקאסט #21

לוח אירועים ועדכונים