פרשת אמור תשפ"ג
י״ד באייר ה׳תשפ״ג (מאי 5, 2023)
כב מִשְׁפַּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם, כַּגֵּר כָּאֶזְרָח יִהְיֶה: כִּי אֲנִי ה', אֱ-לֹהֵיכֶם. (ויקרא. כ"ד)
הניסיון המתמיד להגיע למשפט צדק, ולשוויון בין המעמדות השונים, הניסיון הזה, כשהוא מגיע ללא נקודת יחוס מוסרית אובייקטיבית – כלומר בלי 'אני ה' א-לוהיכם' – מועד תמיד לכישלון.
מה שאך אתמול נחשב לעברה, נמחק מספר החוקים והופך במחי פוליטיקלי קורקט חדש לתקינות תרבותית מתקדמת.
ומה שאתמול מותר היה – היום כבר אסור.
בלי א-לוהים, פועלים בתי המשפט בתוך תרבות מוסרית נזילה שמיטלטלת חליפות בין קצוות מנוגדים.
מי היה מעלה על דעתו שמערכת המשפט תפנה את גבה למדענים מן השורה הראשונה, 'תזרום' עם שלילת זכויות האדם בשם פסיאודו מדע חסר ביקורת, ותאפשר להזריק חומרים מסוכנים לילדים, ללא שום צורך רפואי …
מי היה מעלה בעבר על הדעת שמערכת בתי המשפט במדינות נאורות, תיתן ידה לקטיעת אברי מין של ילדים רק בשל הזדהותם בשלב מוקדם מאוד בחייהם עם המין השני – תופעה מוכרת וידועה שבדר"כ חולפת מעצמה עם ההתבגרות.
"לא תגנוב" – הפך בקליפורניה ל… 'לא תגנוב יותר מ 970 דולר… והעיר מתרוקנת במהירות מעסקיה…
מנגד – מחמירים מאוד בתי המשפט ומתייחסים להתעללות בבעלי חיים כמעט כאל רצח של בני אדם…
מרצה שלא יפנה אל סטודנט על פי המגדר שהמציא לעצמו, יפוטר מעבודתו…
לא להטות משפט, מזהירה אותנו התורה, ‘כגר כאזרח’.
הגר החלש, שבקושי מדבר את השפה, שאין לו קשרים ואפשר בקלות ‘למרוח’ אותו, זכאי בדיוק לאותו משפט ולאותו דין כמו האזרח המכובד והחזק.
כשאין משפט אחד לכולם, אין משפט בכלל. כי כשהאזרחים מבינים שהמשפט אינו אלא המשך מתוחכם של הפוליטיקה, כשהאזרחים מבינים שהדין אינו נשען על צדק אלא על גחמותיהם של בני האדם – הם מאבדים את האמון בבית המשפט ואינם מזדקקים עוד לדינו.
וכשאין דין אין מדינה.
לכאורה הרי ברור שלאזרח יש משפט, וכל שנדרש הוא להבטיח שגם הגר יקבל אותו.
לכאורה צריך היה להיכתב – ‘משפט אחד יהיה לכם, לגר כמו לאזרח…
אבל לא כך נכתב אלא – ‘משפט אחד יהיה לכם כגר כאזרח’…
אל תביא את הגר לדרגת האזרח, יבוא יום, ותוקם מדינת ישראל, ובבתי המשפט שלה יוכלו אזרחים נאמנים רק לחלום לקבל את אותו הדין שמקבל הגר…
הזקנה הערירית בדרום תל אביב, תוכל רק לחלום לקבל את אותה אמפטיה ואותם זכויות משפטיות שמקבל הגר הלא חוקי.
לא האזרח הוא אמת המידה שאליה יש לשאוף
גם לא הגר…
יש לנו אמת מידה אובייקטיבית – לכן חייב הפסוק להסתיים במילים
“…כִּי אֲנִי ה’, אֱ-לֹהֵיכֶם”.
בית משפט שאינו נשען על עוגן צדק שמחוץ לעולם, תמיד יחפש את מבחן האדם.
“מבחן האדם הנאור” (אהרון ברק)
“מבחן הסבירות”
“מבחן בוזאגלו”
“מבחן התקינות הפוליטית”
“מִשְׁפַּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם, כַּגֵּר כָּאֶזְרָח יִהְיֶה” – אפשרי רק כאשר – “כִּי אֲנִי ה’, אֱ-לֹהֵיכֶם”.
3 תגובות
גם כתבתי בתגובה למישהו שמציע לך לעשות קמפיין בליכוד מול ביבי –
וכל קמפיין שנעשה, צריך להיות חיובי, ולא שולל.
זכור אשר כתבתם במצע של זהות –
“העובדה שלא קפצתי אל הכנסת מתוך הפגנות הנגד, אלא מתוך אלטרנטיבת הבעד, יצרה קשב רב. השנאה הצרופה שבין ח”כי הימין לח”כי השמאל – לא היתה מנת חלקי. הטובים שבחברי בכנסת באו מן השמאל והימין כאחד. קיומו של עולם התוכן שבשמו פעלתי חסך ממני את הצורך להגדיר את עצמי על ידי שלילת האחר. אני לא ימני כי אני נגד השמאל, אני לא שמאלני כי אני נגד הימין – יש לי זהות ואני לא צריך לשנוא אותך כדי לייצר אותה. כשיש זהות, יש שלום.”
אם נעשה קמפיין שלילי יכול להיות שנצליח,
אבל אם הקמפיין יהיה חיובי, אני מקווה שה’ יצליח, דרכנו.
[אבל אפשר לומר למשל,
שמה שביבי עשה בליכוד,
זה אמנם טוב ויפה טקטית,
אבל לא מספיק כדי להוביל שינוי אסטרטגי,
וכדומה לדברים אלו, שאתה אומר לפעמים,
וכך כיו”ב גם מול שאר “יריבים” מימין ומשמאל..]
תודה משה
רציתי לכתוב לך ב-5 על 5
אבל לצערי התגובות לא היו פתוחות לכולם
עכ"פ אני כותב לך לפני שבת כמה נקודות חשובות
ומכיוון שאני יודע שאתה חכם ומבין מדעתך, אכתוב בראשי פרקים:
לגבי ההפגנה מחד התאכזבתי שלא היו חסימות כבישים קצת [את האמת זה יותר כיף בתל אביב]
ולא היו מסרים ברורים לממשלה, שזאת לא הפגנת תמיכה, והם צריכים לצאת מבית הנשיא, ולהמשיך בכל הכח,
[גם מה שאמרת שזאת ההפגנה של אתמול גרם לי להרהר על טיבה אולם בסוף ראיתי חשיבות ללכת להשתתף עם הציבור],
אולם מאידך בדיעבד כשאני מסתכל על זה לאחורה,
זאת אולי לא הפגנה שתזיז משהו אצל הממשלה, או אצל הממשלה האמיתית,
אבל זה היה יותר כמו תפילה, וזה כן יכול לפעול אצל מי שמחליט באמת, ומסובב פה את כל הסיבות.
ועוד עניין, שדווקא בגלל שזה לא נעשה באווירה כוחנית, כמו אצלם,
עכשיו האדם הרגיל, יוכל אולי להבחין סוף סוף, מה השוני המטורף, בין הפגנות מלאות שנאה כפירה ושלילה, לאלו המלאות אוירה של אהבה אמונה ואחווה.
[בטח עם נדחוף את זה, ונעזור לו, בקצת סרטוני הסברה, שמנגידים בין זה לזה, ושוב לא בשביל לשלול ח"ו].
היה לי עוד שני עניינים וסימנם –
על שני דגלים [הגאווה, ואש"ף], ועל צביון המדינה..
על איסור המולך המודרני, על הצבת גבולות,
ועל חינוך הילדים – שמופקד בידינו, ולא בידי שר החינוך..
ועוד היו לי הערות והארות על דברי התורה הנפלאים, מהשבוע ומשבוע שעבר..
ובפרט על עניין הקורונה, שמבחינתך זה כנראה כבר אקסיומה, שהמדענים שאתה מסתמך עליהם, מסכימים לכל מה שאתה אומר על זה.. ושדווקא הם הצודקים.. ובכללי אני מסכים, אבל יש עוד מה לחקור זאת, ואני דווקא לא חושב שההשוואה לטרלול הפרוגרסיבי, נכונה בהקשר זה..
ה' עוד יזכנו לדון בזה ! שבת שלום ומבורך !
אמת