21/01/2021 – ח׳ בשבט ה׳תשפ״א

פרשת ‘בא’ תשפ”א

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

1 תגובה

image_print
שיתוף ב print
הדפס

על תרגילי ההשהיה הפוליטיים של פרעה, ועל סוד הדברת המגיפות.

רגע ההכרעה מתקרב. עוד מעט ויתחולל האירוע הגדול שישנה לעד את ההיסטוריה האנושית. עמו של בורא עולם, עם העברים הנמצא בתחתית המדרגה, עם של עבדים בממלכת השיעבוד האדירה – מצריים הפרעונית – ישוחרר כולו מן השיעבוד, יצא בדרך נס וברכוש גדול ויבשר לאנושות כולה את בשורת מלכות האל האחד וחירות האדם, משיעבוד האדם –  המשתמעת ממנה.

אבל בכוחותיו האחרונים עוד מנסה פרעה לתחבל תחבולות. הרי אם ישלח את עם ישראל, תהיה בכך הוכחה לכך שלא הוא האל המולך בכל. יש כח חזק ממנו. כיצד אם כן יוכל גם לשלחם ולחסוך מעצמו את המכה הבאה, אבל גם להישאר אדון לישראל?

ז וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי פַרְעֹה אֵלָיו עַד-מָתַי יִהְיֶה זֶה לָנוּ לְמוֹקֵשׁ שַׁלַּח אֶת-הָאֲנָשִׁים וְיַעַבְדוּ אֶת- ה’ אֱ-לֹהֵיהֶם הֲטֶרֶם תֵּדַע כִּי אָבְדָה מִצְרָיִם.  ח וַיּוּשַׁב אֶת-מֹשֶׁה וְאֶת-אַהֲרֹן אֶל-פַּרְעֹה וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם לְכוּ עִבְדוּ אֶת- ה’ אֱ-לֹהֵיכֶם מִי וָמִי הַהֹלְכִים. (שמות.י.).

תסיסה מפעפעת בבית פרעה. עוד ועוד מכות ניחתות על העם המצרי. עכשיו כבר מבטיחים לנו את מכת ה’ארבה’ ואתה עדיין מתעקש. כפוליטיקאי וותיק ומנוסה, מנסה פרעה לאכל את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

“לְכוּ עִבְדוּ אֶת- ה’ אֱ-לֹהֵיכֶם” – התקדמנו קצת, כבר לא אני – פרעה – הוא האלוהים שלכם, יש לכם את הא-לוהים שלכם. אבל עדיין הא-לוהים הזה שאותו אתם רוצים לעבוד, הוא א-לוהיכם, לנו במצרים יש אלוהים אחרים.

“אה כן…”- “מִי וָמִי הַהֹלְכִים” …שלא יהיה ספק, כן…אני רוצה דיווח מלא, כולכם נרשמים אצלי במחשב לפני שאתם יוצאים (מן ‘פייק חירות’ שכזו המוכרת היטב לאדם המודרני).

ט וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ נֵלֵךְ בְּבָנֵינוּ וּבִבְנוֹתֵנוּ בְּצֹאנֵנוּ וּבִבְקָרֵנוּ נֵלֵךְ כִּי חַג- ה’ לָנוּ.  י וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יְהִי כֵן ה’ עִמָּכֶם כַּאֲשֶׁר אֲשַׁלַּח אֶתְכֶם וְאֶת-טַפְּכֶם רְאוּ כִּי רָעָה נֶגֶד פְּנֵיכֶם.  יא לֹא כֵן לְכוּ-נָא הַגְּבָרִים וְעִבְדוּ אֶת-ה’ כִּי אֹתָהּ אַתֶּם מְבַקְשִׁים וַיְגָרֶשׁ אֹתָם מֵאֵת פְּנֵי פַרְעֹה.(שם.שם.)                           

רק הגברים יצאו – אומר פרעה. הנשים והילדים נשארים איתי בכדי לוודא שאתם חוזרים.

כא וַיֹּאמֶר ה’ אֶל-מֹשֶׁה נְטֵה יָדְךָ עַל-הַשָּׁמַיִם וִיהִי חֹשֶׁךְ עַל-אֶרֶץ מִצְרָיִם וְיָמֵשׁ חֹשֶׁךְ.  כב וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ עַל-הַשָּׁמָיִם וַיְהִי חֹשֶׁךְ-אֲפֵלָה בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁלֹשֶׁת יָמִים.  כג לֹא-רָאוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו וְלֹא-קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו שְׁלֹשֶׁת יָמִים וּלְכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר בְּמוֹשְׁבֹתָם.  כד וַיִּקְרָא פַרְעֹה אֶל-מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר לְכוּ עִבְדוּ אֶת-ה’ צֹאנְכֶם וּבְקַרְכֶם יֻצָּג  גַּם-טַפְּכֶם יֵלֵךְ עִמָּכֶם. 

עכשיו אחרי מכת החושך אנחנו מתקדמים עוד קצת…

מכת חושך בציורו של גוסטב דורה – ויקיפדיה

ְ”לכוּ עִבְדוּ אֶת-ה‘”. ה’ הוא הא-לוהים. הוא לא רק אלוהיכם…הוא הא-לוהים לבדו.

אבל עדיין מנסה פרעה להשאיר בידיו פרור של שליטה. בסדר – תלכו כולכם גברים נשים וטף, אבל את “צֹאנְכֶם וּבְקַרְכֶם” תשאירו כאן.

כה ו”ַיֹּאמֶר מֹשֶׁה גַּם-אַתָּה תִּתֵּן בְּיָדֵנוּ זְבָחִים וְעֹלֹת וְעָשִׂינוּ לַה’ אֱ-לֹהֵינוּ.  כו וְגַם-מִקְנֵנוּ יֵלֵךְ עִמָּנוּ לֹא תִשָּׁאֵר פַּרְסָה כִּי מִמֶּנּוּ נִקַּח לַעֲבֹד אֶת-יה’ אֱ-לֹהֵינוּ…”(שם). 

לא זו בלבד שלא נשאיר דבר מן המקנה אצלך, אלא גם אתה תוסיף וגם מצאנך נזבח.

וכאן אנו מגיעים אל כל עניין זבח הפסח – קורבן הפסח שהוא עניינו של ליל הסדר שאנו חוגגים בכל שנה והקשר שבינו ובין המגפה.

כא וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לְכָל-זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם  מִשְׁכוּ וּקְחוּ לָכֶם צֹאן לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶם וְשַׁחֲטוּ הַפָּסַח.  כב וּלְקַחְתֶּם אֲגֻדַּת אֵזוֹב וּטְבַלְתֶּם בַּדָּם אֲשֶׁר-בַּסַּף וְהִגַּעְתֶּם אֶל-הַמַּשְׁקוֹף וְאֶל-שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת מִן-הַדָּם אֲשֶׁר בַּסָּף וְאַתֶּם לֹא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח-בֵּיתוֹ עַד-בֹּקֶר.  כג וְעָבַר ה’ לִנְגֹּף אֶת-מִצְרַיִם וְרָאָה אֶת-הַדָּם עַל-הַמַּשְׁקוֹף וְעַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת וּפָסַח יְהוָה עַל-הַפֶּתַח וְלֹא יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל-בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף. (שמות.י”ב.).

מצוות קרבן הפסח שמקבלים ישראל עוד בטרם יצאו ממצרים ועוד בטרם קיבלו את התורה, היא המצווה המביאה אותם בברית לאומית עם אביהם שבשמים. ברית קרבן הפסח מקבילה לברית המילה. “ואומר לך בדמייך חיי, ואומר לך בדמייך חיי” – הפסוק שאנו קוראים בזמן אמירת ההגדה, מתייחס לדם המילה ודם קורבן הפסח. הברית האישית עם אבינו מלכנו, והברית הלאומית. שתי המצוות הללו הן המצוות היחידות בתורה שמי שאינו מקיימן, עונשו כרת. עונש זה מופיע מספר פעמים על מצוות ‘לא תעשה’ – אך כעונש על מצוות ‘עשה’ מופיע עונש ה’כרת’ רק במצוות ברית המילה ובמצוות קורבן הפסח.

מצוות קורבן הפסח אינה תלויה בבנין בית המקדש. לכן – במשך שנתיים לאחר שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים – אסר הרבי מלובביץ’ על חסידיו לשהות בתחומיה ההלכתיים של ירושלים בשעה בה אמורים להקריב את קרבן הפסח, בכדי לא להיכנס לספק איסור ‘כרת’. (לבסוף בוטל האיסור, כנראה משום שהתברר שירושלים לא באמת שוחררה…).

קשר הדוק אנו רואים כבר בפרשתנו, בין הקרבת קרבן הפסח לבין ההתגברות על המגיפה. “…וּפָסַח ה’ עַל-הַפֶּתַח וְלֹא יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל-בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף“.

את הנגף יעצור קורבן הפסח.

מגפה קשה תוקפת את ישראל בימי מלכנו דוד. גד הנביא מגלה למלך את סוד הדברתה. לך קנה את הר הבית מארוונה היבוסי והקם שם מזבח.


יח וַיָּבֹא-גָד אֶל-דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא וַיֹּאמֶר לוֹ עֲלֵה הָקֵם לַה’ מִזְבֵּחַ בְּגֹרֶן ארניה (אֲרַוְנָה) הַיְבֻסִי.  יט וַיַּעַל דָּוִד כִּדְבַר-גָּד כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה’.  כ וַיַּשְׁקֵף אֲרַוְנָה וַיַּרְא אֶת-הַמֶּלֶךְ וְאֶת-עֲבָדָיו עֹבְרִים עָלָיו וַיֵּצֵא אֲרַוְנָה וַיִּשְׁתַּחוּ לַמֶּלֶךְ אַפָּיו אָרְצָה.  כא וַיֹּאמֶר אֲרַוְנָה מַדּוּעַ בָּא אֲדֹנִי-הַמֶּלֶךְ אֶל-עַבְדּוֹ וַיֹּאמֶר דָּוִד לִקְנוֹת מֵעִמְּךָ אֶת-הַגֹּרֶן לִבְנוֹת מִזְבֵּחַ לַה’ וְתֵעָצַר הַמַּגֵּפָה מֵעַל הָעָם.  כב וַיֹּאמֶר אֲרַוְנָה אֶל-דָּוִד יִקַּח וְיַעַל אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ הַטּוֹב בְּעֵינָו רְאֵה הַבָּקָר לָעֹלָה וְהַמֹּרִגִּים וּכְלֵי הַבָּקָר לָעֵצִים.  כג הַכֹּל נָתַן אֲרַוְנָה הַמֶּלֶךְ לַמֶּלֶךְ  {ס}  וַיֹּאמֶר אֲרַוְנָה אֶל-הַמֶּלֶךְ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ יִרְצֶךָ.  כד וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל-אֲרַוְנָה לֹא כִּי-קָנוֹ אֶקְנֶה מֵאוֹתְךָ בִּמְחִיר וְלֹא אַעֲלֶה לַיהוָה אֱלֹהַי עֹלוֹת חִנָּם וַיִּקֶן דָּוִד אֶת-הַגֹּרֶן וְאֶת-הַבָּקָר בְּכֶסֶף שְׁקָלִים חֲמִשִּׁים.  כה וַיִּבֶן שָׁם דָּוִד מִזְבֵּחַ לַה’ וַיַּעַל עֹלוֹת וּשְׁלָמִים וַיֵּעָתֵר יְהוָה לָאָרֶץ וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה מֵעַל יִשְׂרָאֵל. }(שמואל ב’. כ”ד.)

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
3.8 4 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
1 תגובה
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מנחם ישראלי
מנחם ישראלי
1 year ago

ישר כח!
יש תקוה לחירות!

כתבות נוספות

היום ב5על5 נדבר עלמות הגיבורים של נועם רז הי”ד ומשמעויותיו נדבר כמובן על המשבר הפוליטי אמנת איסטנבול, אמנת ז’נבה והקשר שבניהן ועל האם הליכוד
מוזמנים להשאיר כאן את שאלותיכם בכתב – ומוזמנים בשמחה גם להצטרף לשידור לשיחה חופשית בשלב השאלות.

5X5

בית המקדש

הלילה, נהפוך לרגע ל”אומה פושעת”, שמדליקה אלפי מדורות עצים ומתעלמת לחלוטין מן המשמעות הפחמנית ה”מחרידה”, ומההשלכות מרחיקות הלכת על ההתחממות הגלובלית, על אפקט החממה,

מחשבים מסלול #204

אז מי מנצח ומי מפסיד במלחמת רוסיה אוקראינה? יש כל מני הגדרות לניצחון. הניצחון בנקודות שניצחו מדינות ההסכמה, במלחמת העולם הראשונה, פתח את הפתח
אז מי מנצח ומי מפסיד במלחמת רוסיה אוקראינה?

מחשבים מסלול #203

ח”כ השר מתן כהנא, צריך לקחת זר פרחים גדול, להניח על קבריהם של יצחק רבין ושמעון פרס ולבקש בקול גדול סליחה. כהנא, אינו תקלה
“…אנחנו מבינים שצריך למצוא דרך להתנהל בתוך הסכסוך הזה… קם מנהיג ערבי-מוסלמי-ישראלי, שכנראה הבין פתאום את אותם הדברים…” (מתן כהנא בפייסבוק). אולי קודם איזו סליחה קטנה? לא שמענו את זה מפרס ורבין לפני 30 שנה?

מחשבים מסלול #202

המתכון לחירות האדם העברי פרשת בהר היא למעשה מתכון החירות של האדם הישראלי. הפרשה פותחת בדיני שמיטה ויובל. דמיינו שלכולכם מגיעה שנת שבתון אחת
פרשת בהר היא למעשה מתכון החירות של האדם הישראלי. הפרשה פותחת בדיני שמיטה ויובל

פרשת השבוע

היום בחמש על חמש, ננתח את המצב הפוליטי, אתאר את התמודדותי הצפויה בפריימריס של הליכוד לכנסת, ובמה יתמקד הקמפיין.עוד נדבר על המצב הבטחוני, על
רוצים לעלות לשידור? שלחו הודעה למספר 055-912-2121

5X5

אני מבקש לדבר על עניין שמטריד אותי כבר תקופה ארוכה, מסוג הדברים שאינך יודע עם להתעכב עליהם, אם לעשות מהם עניין או לוותר, סוג
איך הגענו למצב שחיילי צה”ל מליטים פניהם כמו שודדי בנק ואילו הרוצחים המתועבים מישירים פניהם למצלמה?

מחשבים מסלול #201

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

מוזמנים להשאיר כאן את שאלותיכם בכתב – ומוזמנים בשמחה גם להצטרף לשידור לשיחה חופשית בשלב השאלות.
היום ב5על5 נדבר עלמות הגיבורים של נועם רז הי”ד ומשמעויותיו נדבר כמובן על המשבר הפוליטי אמנת איסטנבול, אמנת ז’נבה והקשר שבניהן ועל האם הליכוד

5X5

בית המקדש

הלילה, נהפוך לרגע ל”אומה פושעת”, שמדליקה אלפי מדורות עצים ומתעלמת לחלוטין מן המשמעות הפחמנית ה”מחרידה”, ומההשלכות מרחיקות הלכת על ההתחממות הגלובלית, על אפקט החממה,

מחשבים מסלול #204

בלי שום דיון בכנסת (ובתקשורת) תוותר ישראל על חלק נרחב מריבונותה, ותפקיר את חירות אזרחיה, לידי אנשים שמעולם לא בחרו בהם.
המערכה על חירות האדם מתקיימת גם בחזית האישית וגם בחזית הלאומית בינואר 2022, שנה לאחר היבחרו, הגיש ממשל ביידן לארגון הבריאות העולמי, ה WHO,

סימן קריאה #38

אז מי מנצח ומי מפסיד במלחמת רוסיה אוקראינה?
אז מי מנצח ומי מפסיד במלחמת רוסיה אוקראינה? יש כל מני הגדרות לניצחון. הניצחון בנקודות שניצחו מדינות ההסכמה, במלחמת העולם הראשונה, פתח את הפתח

מחשבים מסלול #203