07/01/2022 – ה׳ בשבט ה׳תשפ״ב

פרשת בא תשפ”ב

6 תגובה

image_print
הדפס

השבת נקרא את פרשת בא:

ח וַיּוּשַׁב אֶת-מֹשֶׁה וְאֶת-אַהֲרֹן אֶל-פַּרְעֹה וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מִי וָמִי הַהֹלְכִים. (פרק י’)

העניין האמיתי שעומד כאן על הפרק הוא מעמדו הפוליטי/תיאולוגי של פרעה עצמו.

“לי יאורי ואני עשיתיני” אומר פרעה – כפי שניסה לומר גם האדם המודרני. אני הוא העומד במרכז הבריאה, רצונותיי הם קובעים – כל השאר סיפור – נרטיב וכיו”ב טרמינולוגיות פוסט-מודרניות.

(אפשר אולי לסמן את נקודת ההתחלה המודרנית של אלילות האדם, בוויכוח שבין גלילאו לכנסייה. גלילאו טען שהעולם סובב סביב השמש והושלך לכלא. מי צדק? התשובה היא שהכנסייה צדקה לא בהשלכתו לכלא כמובן, אלא בשאלה העקרונית. השאלה מי סובב סביב מי אינה קשורה בגודלם של כדור הארץ והשמש אלא בשאלה מי מהם מהווה את נקודת הייחוס. ילד קטן מקבל מתנה מכונית המונעת בקפיץ. מהר מאוד הוא מגלה שאם יאחז בגלגל, המכונית תסתובב והגלגל יישאר אחוז בין אצבעותיו. הויכוח בין גלילאו לכנסיה היה מי הוא האוחז – מי קובע את נקודת הייחוס – האדם או הא-לוהים. כאן כבר מדובר בשאלה תיאולוגית, לא מדעית וזהו תחומה של הכנסייה ולא של גליליאו).

המשטר הפרעוני הוא שיאה של אלילות האדם, ההיפך המוחלט של בשורת החירות שעתיד הבורא לבשר לאנושות כולה, באמצעות עמו ישראל.

האיום במכת הארבה כבר מתחיל לערער את פרעה. הוא כבר מוכן לנהל משא ומתן. וכמו פוליטיקאי משופשף הוא עושה כל שביכולתו לשמור את כל הקלפים בידיו, גם הפוליטיים, גם התיאולוגיים.

“וַיּוּשַׁב אֶת-מֹשֶׁה וְאֶת-אַהֲרֹן” פרעה מדבר עמם באמצעות שליח, שומר דיסטאנס – שומר על מעמדו.
“לְכוּ עִבְדוּ אֶת-ה’ אֱ-לֹהֵיכֶם” – לא א-לוהי, א-לוהיכם.
“מִי וָמִי הַהֹלְכִים” – מבקש דיווח. אתם נותרים תחת ריבונותי.

אחרי מכת הברד, נסוג מעט הפוליטיקאי המשופשף מעמדתו הפוליטית אך לא מהתיאולוגית. הוא כבר לא כל כך חזק באופן אישי. אך הוא עדיין מחזיק ברעיון האלילי שה’ הוא א-לוהי העברים בלבד. כלומר אני – פרעה – א-לוהים. אבל יש גם א-לוהים אחרים שהסתבכתי איתו ועם עמו.
טז… וַיֹּאמֶר חָטָאתִי לַה’ אֱ-לֹהֵיכֶם וְלָכֶם.

אולם אחרי מכת חושך, כבר נעלמת משפתי פרעה המילה – א-להיכם – ה’ הוא הא-ל האחד.
כד וַיִּקְרָא פַרְעֹה אֶל-מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר לְכוּ עִבְדוּ אֶת-ה’ רַק צֹאנְכֶם וּבְקַרְכֶם יֻצָּג גַּם-טַפְּכֶם יֵלֵךְ עִמָּכֶם.
אך עדיין מנסה פרעה לדבוק בכוחותיו האחרונים בשררה. פתאום הוא חלש מספיק כדי לאיים במיתה על משה ואהרון. לפני הקץ הופכת סביבתו הקרובה של הרודן הדועך, למסוכנת מאוד.
כח וַיֹּאמֶר-לוֹ פַרְעֹה לֵךְ מֵעָלָי הִשָּׁמֶר לְךָ אַל-תֹּסֶף רְאוֹת פָּנַי כִּי בְּיוֹם רְאֹתְךָ פָנַי תָּמוּת.

עכשיו מקבל פרעה את המכה הקשה מכל לכל מנהיג.
ג וַיִּתֵּן ה’ אֶת-חֵן הָעָם בְּעֵינֵי מִצְרָיִם גַּם הָאִישׁ מֹשֶׁה גָּדוֹל מְאֹד בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּעֵינֵי עַבְדֵי-פַרְעֹה וּבְעֵינֵי הָעָם. (פרק י”א)
זה לא משנה מי יושב בפועל על הכיסא. מה שחשוב הוא היכן לב העם. מן הנקודה הזו כבר משה יכול לבצע הפיכה ולשלוט באימפריה.
לא וַיִּקְרָא לְמֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן לַיְלָה וַיֹּאמֶר קוּמוּ צְּאוּ מִתּוֹךְ עַמִּי גַּם-אַתֶּם גַּם-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּלְכוּ עִבְדוּ אֶת-ה’ כְּדַבֶּרְכֶם. לב גַּם-צֹאנְכֶם גַּם-בְּקַרְכֶם קְחוּ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתֶּם וָלֵכוּ וּבֵרַכְתֶּם גַּם-אֹתִי .(פרק י”ב)

עכשיו התבוסה מושלמת. גם פוליטית, גם תיאולוגית. צאו והפסיקו לאיים על שלטוני – אומר פרעה- ומן המקום בו תהיו – ברכו גם אותי – כי א-לוהיכם הוא הא-לוהים.

(עוד מעט…) שבת שלום, משה פייגלין

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
3.7 3 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
6 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
עמית
עמית
5 months ago

משה שלום
אני מאוד מתפלא, שאתה מצדיק אירגון עריץ שונא ישראל, שנושא את שם האל לשוא כדי להצדיק את העריצות שלו, כמו הכנסיה הקתולית. התצפית של גלילאו מראות, שהאדם הוא חלק זעיר מתוך יקומו של הקב”ה ולכן יכולתו להשפיע על המציאות מוגבלת. הסיבה לשפיטתו של גלילאו זו: הטענה של השקרית של הכנסיה הקתולית שהאל שם את האפיפיור במרכז ונתן לו את הסמכות לפרש את כתבי הקודש גם בצורה נפתלת, שסותרת את פשט הכתוב ואת המציאות, שהאל מראה לנו.
יחס דומה ליחס הקתולים למציאות ולפשט הכתוב אני מוצא אצל תומכי נפתלי בנט.

משה Feiglin
Admin
5 months ago
Reply to  עמית

לקחת את דברי למקום שממש לא התכוונתי אליו.
לא באתי להצדיק את התאולוגיה הקתולית אלא לטעון שהשאלה הזו היא שאלה תאולוגית.

עמית
עמית
5 months ago
Reply to  משה Feiglin

שלום משה,
כלא דתי, שטעה והצביע לבנט, פירוש מעווט של התורה ונשיאת שם האל לשוא מעסיקים אותי הרבה יותר משחצנות סמולנית מיובאת של “כוחי ועוצם ידי”.

ערן
ערן
5 months ago

משה שלום,
אתה מקביל את בנט לפרעה?

משה Feiglin
Admin
5 months ago
Reply to  ערן

נכתב ב 2014…

ערן בר לב
ערן בר לב
5 months ago
Reply to  משה Feiglin

אהה… כלומר אתה מקביל את נתניהו לפרעה.

כתבות נוספות

אקטואליה בפרשת וירא. אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום. מה היה חטאה של סדום? מהי ‘מידת סדום’? האם המעשים
אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום?

פרשת השבוע

רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית. נתחיל מהסוף.לפעמים, כשאני שומע על המתחולל בבתי
רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית.

מחשבים מסלול #218

במדבר טז א וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן.  ב וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי-יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם
ממהפכת קרח ועד המהפכה הצרפתית, מהמהפכה הבולשביקית ועד למהפכת הפרוגרס בימינו, תמיד נישא ברמה אותו דגל – דגל השוויון

פרשת השבוע

הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות,דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.
הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות, דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.

5X5

בדיון נוקב עם איהאב ג’אברין בתכנית של שמעון ריקלין בערוץ 14

מחשבים מסלול #217

מכירים את המיאוס בקולם ובפניהם של השדרנים בערוצי התעמולה הממוסדים שלנו, כשהם מדברים על סיעת הליכוד בכנסת?ללא מילים ותוך הבלטת הפוזות הפחות מחמיאות, מרגילים

הפודקאסט #44

תכלה ממשלת כל ערבייה – וקללותיה,תחל ממשלה יהודית – וברכותיה. התרגיל המסריח ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית, הגיע הערב לסיומו.לא רק בהיסטוריה הפוליטית הישראלית, אלא

אקטואליה ופוליטיקה

מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.
מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.

מחשבים מסלול #126

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית.
רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית. נתחיל מהסוף.לפעמים, כשאני שומע על המתחולל בבתי

מחשבים מסלול #218

ממהפכת קרח ועד המהפכה הצרפתית, מהמהפכה הבולשביקית ועד למהפכת הפרוגרס בימינו, תמיד נישא ברמה אותו דגל – דגל השוויון
במדבר טז א וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן.  ב וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי-יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם

פרשת השבוע

הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות, דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.
הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות,דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.

5X5

בדיון נוקב עם איהאב ג’אברין בתכנית של שמעון ריקלין בערוץ 14

מחשבים מסלול #217