28/05/2021 – י״ז בסיון ה׳תשפ״א

פרשת בהעלותך תשפ"א

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

3 תגובה

image_print
שיתוף ב print
הדפס

ארוחות חינם, על האספסוף – ועל הקשר לימינו.

א וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים רַע בְּאָזְנֵי ה' וַיִּשְׁמַע ה' וַיִּחַר אַפּוֹ וַתִּבְעַר-בָּם אֵשׁ יה' וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה.  ב וַיִּצְעַק הָעָם אֶל-מֹשֶׁה וַיִּתְפַּלֵּל מֹשֶׁה אֶל-ה' וַתִּשְׁקַע הָאֵשׁ.  ג וַיִּקְרָא שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא תַּבְעֵרָה  כִּי-בָעֲרָה בָם אֵשׁ ה'.  ד וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמְרוּ מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר.  ה זָכַרְנוּ אֶת-הַדָּגָה אֲשֶׁר-נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת-הֶחָצִיר וְאֶת-הַבְּצָלִים וְאֶת-הַשּׁוּמִים. (במדבר יא.)

'חינם' ?!

במצרים הם אכלו בחינם?

והרי המצרים נגשו בהם בעבודת פרך מאות בשנים?! איך אפשר לטעון טענה מופרכת שכזו?

חז"ל מסבירים כי במילה 'חינם' התכוונו ישראל – "חינם מן המצוות". כלומר כשאכלנו במצריים, לא היינו צריכים לברך לפני האכילה.

אבל גם הפרוש הזה צריך הסבר… מה כל כך קשה בלברך 'בורא  פרי האדמה' – לפני שאוכלים אבטיח? מדוע הברכה הזו קשה עד כדי כך שהיא גורמת ל 'אספסוף' (ותיכף נתעכב על השימוש במושג הזה בהקשר האקטואלי שלנו) להתגעגע לזוועות במצריים?

ואולם האמת היא, שהקישואים והאבטיחים  והחציר המצריים, אכן ניתנו לעבדים העבריים חינם אין כסף, מן הטעם הפשוט שלעבדים אין רכוש. הם עצמם הסחורה. גם ה"מרק" באושוויץ ניתן בחינם.

האחריות היא צידה השני של מטבע החירות. יחד עם החירות שבה זכו ישראל כשיצאו משעבוד מצריים, באה האחריות. פתאום אין יותר 'חינם' – עכשיו צריך 'לברך'.

מה זאת ברכה? ברכה אינה אמירת תודה ותו לא – ברכה היא יצירת שפע. הזריעה והקציר, התפילה והברכה – הם הצד הפיסי והמטה-פיסי של אותה מהות – הבאת השפע לעולם.

העולם אינו מחנה ריכוז מצרי גדול (או סובייטי, או גרמני, או אינטרנטי) שבו אנו רק סחורה – חומר בתוך חומר – ומה שהיה הוא שיהיה, המשעבד ימשיך לשעבד, והמשועבד ימשיך להיות חלק מהסחורה.

לא! העולם נברא. יש לו משמעות וכוון, והאדם ממשיך ליטול חלק בבריאתו כשהוא עמל ויוצר יש מאין – חומר מרוח – ומביא חיים ושפע.

אז למה בדיוק התגעגע האספסוף?

הוא התגעגע לעבדות. התגעגע לחומר שאין בו רוח.

משא החירות והאחריות ליצירה היה בלתי נסבל עבורו.

הפיתוי שבעבדות מצוי עמוק בנפשו של האדם.

  • מי מאיתנו סירב לדרישתה של פייסבוק להפוך עצמו לעוד קצת סחורה (כלומר עוד קצת עבד) , בתמורה להמשך השימוש חינם בווצאפ?
  • מי מאיתנו, יעצור ובאמת יחליט בעצמו לפני שיפקיר את גופם של ילדיו לניסוי גנטי שאיש אינו יודע את תוצאותיו?

נח לנו בשיעבוד, אנחנו רוצים שיחליטו עבורנו, רוצים את המציאות הזו שבה הכל בחינם – הווצאפ בחינם, הפייסבוק בחינם, הזריקה בחינם… – ואנחנו הסחורה.

עכשיו שימו לב.

הפיתוי הזה הוא אכן חזק והוא כולל את כולם. אבל התיאור המקראי מדבר על שני שלבים.

השלב הראשון שבו כולם מתאוננים – אבל חוטפים את המכה וחוזרים למסלול  – כלומר למסלול האחריות והחירות (שימו לב ש'אחריות' היא שם ה'פועל' הנגזר מתוך שם העצם 'חירות').

א וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים רַע בְּאָזְנֵי ה' וַיִּשְׁמַע ה' וַיִּחַר אַפּוֹ וַתִּבְעַר-בָּם אֵשׁ יה' וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה.  ב וַיִּצְעַק הָעָם אֶל-מֹשֶׁה וַיִּתְפַּלֵּל מֹשֶׁה אֶל-ה' וַתִּשְׁקַע הָאֵשׁ.

כשמתברר המחיר של העבדות (תופעות הלוואי…) רוב העם שב לדרך הישר, שב לקחת אחריות על חייו וחיי משפחתו – שב ודבק בחירות.

אבל לא כן האספסוף. אצל האספסוף מוביל הייצר לבדו, בלי שום הגיון ובלי שום נטילת אחריות. האספסוף מתגלה במקום שבו אין מנהיגות, במקום שבו אין משמעת, במקום שאין אחריות ואין חירות .

לכן מעשה הלינץ' בבת ים בזוי וחמור – לא בגלל הערבים אלא בגלל היהודים.

"בנים אתם לה' א-לוהיכם".

 האספסופיות – אינה מידתם של בני מלכים.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
4.2 5 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אלישיב
אלישיב
3 months ago

מאכזב, מאוד מאכזב.
בחרת לנתק את מה שקרה מבת ים מההקשר שבו הוא קרה, ולהצטרף לאספסוף שתוקף יהודים שבוחרים ליצור מאזן אימה מול האויב, מה שלצערנו המדינה בוחרת שלא לעשות.
איבדת את האופי שלך.. תתעשת.
האנשים שלוקחים את החוק לידיים במצבי קיצון הם אנשים אחראיים ואכפתיים.
נהיית שחצן מתנשא וחסר אופי בדיוק כמו כל הפוליטיקאים.. עצוב..

מממ
מממ
3 months ago

קצת צרם לי שמאמר כל כך יפה בחרת לסיים בניגוח של יהודים חמים וצדיקים, שקמו לגאול את כבודם האבוד של עם ישראל מבין הגויים, ולהראות לרשעי אומות העולם שגם עם ישראל יודעים להרביץ כשצריך….

אגב: מעשי נקמה כאלו היו מבורכים בימי קום המדינה. וגם היום יש בהם צורך על מנת להטיך מורך בלב האויבים ולהרתיע אותם מלתקוף יהודים.

מנחם ישראלי
מנחם ישראלי
3 months ago

ישר כח!!!

כתבות נוספות

שלום לכם בערב יום הכיפורים, התראיין סגן ראש המוסד לשעבר, ח"כ רם בן ברק, ליומן הבוקר של רשת ב'. הראיון נעשה על רקע פרסום

מחשבים מסלול #108

מח וַיְדַבֵּר יה' אֶל-מֹשֶׁה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה לֵאמֹר.  מט עֲלֵה אֶל-הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה הַר-נְבוֹ אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ מוֹאָב אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי יְרֵחוֹ וּרְאֵה אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר

פרשת השבוע

את חברי צבי יחזקאלי "שמרתי" לערב יום כיפור, כדי לדבר על אמונה יהודית ותשובה – בעיקר במימד האישי. עד מהרה התברר עד כמה לא
את חברי צבי יחזקאלי "שמרתי" לערב יום כיפור, כדי לדבר על אמונה יהודית ותשובה – בעיקר במימד האישי. עד מהרה התברר עד כמה לא ניתן להפריד בין הכלל לבין הפרט, עד כמה המציאות הגיאו פוליטית היא חלק מתהליך התשובה – גם אצלו, וזהו כנראה גם התהליך הנדרש אצל כולנו.

הפודקאסט #24

הקורונה בישראל זווית אחרת. הסרטון המלא – אבי ברק

המדריך לחירות בימי הקורונה

מסקנות ועדת החקירה:א. הצד הישראלי מאז שהכירה מדינת ישראל בקיומו של "עם פלסטיני" ובזכותו בארץ ישראל, פועלת מערכת הביטחון הישראלית והשב"ס בתוכה, בתודעה משוללת
מסקנות ועדת החקירה שלא התקיימה על בריחת המחבלים מהכלא

מחשבים מסלול #106

שלום לכם בעולמנו הטלוויזיוני, סדר היום הלאומי לא נקבע על ידי מה שחשוב באמת אלא על ידי מה שעובר מסך.טיפול חתול שתקוע על העץ

מחשבים מסלול #105

Уроки Афганистана. Моше Фейглин. Шалом друзья, Главнокомандующий объединенных штабов Армии США – генерал Марк Милли, заявил на пресс-конференции: "Ни я, ни мои коллеги не
Чёткое понимание сути конфликта и Ценностей, за которые мы боремся. Это не философский каприз — это реальное и столь жизненно необходимое условие выживания.

Новый Маршрут (98)

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

שלום לכם בערב יום הכיפורים, התראיין סגן ראש המוסד לשעבר, ח"כ רם בן ברק, ליומן הבוקר של רשת ב'. הראיון נעשה על רקע פרסום

מחשבים מסלול #108

מח וַיְדַבֵּר יה' אֶל-מֹשֶׁה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה לֵאמֹר.  מט עֲלֵה אֶל-הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה הַר-נְבוֹ אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ מוֹאָב אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי יְרֵחוֹ וּרְאֵה אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר

פרשת השבוע

הקורונה בישראל זווית אחרת. הסרטון המלא – אבי ברק

המדריך לחירות בימי הקורונה

מסקנות ועדת החקירה שלא התקיימה על בריחת המחבלים מהכלא
מסקנות ועדת החקירה:א. הצד הישראלי מאז שהכירה מדינת ישראל בקיומו של "עם פלסטיני" ובזכותו בארץ ישראל, פועלת מערכת הביטחון הישראלית והשב"ס בתוכה, בתודעה משוללת

מחשבים מסלול #106

שלום לכם בעולמנו הטלוויזיוני, סדר היום הלאומי לא נקבע על ידי מה שחשוב באמת אלא על ידי מה שעובר מסך.טיפול חתול שתקוע על העץ

מחשבים מסלול #105