28/05/2021 – י״ז בסיון ה׳תשפ״א

פרשת בהעלותך תשפ"א

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

3 תגובה

image_print
שיתוף ב print
הדפס

ארוחות חינם, על האספסוף – ועל הקשר לימינו.

א וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים רַע בְּאָזְנֵי ה' וַיִּשְׁמַע ה' וַיִּחַר אַפּוֹ וַתִּבְעַר-בָּם אֵשׁ יה' וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה.  ב וַיִּצְעַק הָעָם אֶל-מֹשֶׁה וַיִּתְפַּלֵּל מֹשֶׁה אֶל-ה' וַתִּשְׁקַע הָאֵשׁ.  ג וַיִּקְרָא שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא תַּבְעֵרָה  כִּי-בָעֲרָה בָם אֵשׁ ה'.  ד וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמְרוּ מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר.  ה זָכַרְנוּ אֶת-הַדָּגָה אֲשֶׁר-נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת-הֶחָצִיר וְאֶת-הַבְּצָלִים וְאֶת-הַשּׁוּמִים. (במדבר יא.)

'חינם' ?!

במצרים הם אכלו בחינם?

והרי המצרים נגשו בהם בעבודת פרך מאות בשנים?! איך אפשר לטעון טענה מופרכת שכזו?

חז"ל מסבירים כי במילה 'חינם' התכוונו ישראל – "חינם מן המצוות". כלומר כשאכלנו במצריים, לא היינו צריכים לברך לפני האכילה.

אבל גם הפרוש הזה צריך הסבר… מה כל כך קשה בלברך 'בורא  פרי האדמה' – לפני שאוכלים אבטיח? מדוע הברכה הזו קשה עד כדי כך שהיא גורמת ל 'אספסוף' (ותיכף נתעכב על השימוש במושג הזה בהקשר האקטואלי שלנו) להתגעגע לזוועות במצריים?

ואולם האמת היא, שהקישואים והאבטיחים  והחציר המצריים, אכן ניתנו לעבדים העבריים חינם אין כסף, מן הטעם הפשוט שלעבדים אין רכוש. הם עצמם הסחורה. גם ה"מרק" באושוויץ ניתן בחינם.

האחריות היא צידה השני של מטבע החירות. יחד עם החירות שבה זכו ישראל כשיצאו משעבוד מצריים, באה האחריות. פתאום אין יותר 'חינם' – עכשיו צריך 'לברך'.

מה זאת ברכה? ברכה אינה אמירת תודה ותו לא – ברכה היא יצירת שפע. הזריעה והקציר, התפילה והברכה – הם הצד הפיסי והמטה-פיסי של אותה מהות – הבאת השפע לעולם.

העולם אינו מחנה ריכוז מצרי גדול (או סובייטי, או גרמני, או אינטרנטי) שבו אנו רק סחורה – חומר בתוך חומר – ומה שהיה הוא שיהיה, המשעבד ימשיך לשעבד, והמשועבד ימשיך להיות חלק מהסחורה.

לא! העולם נברא. יש לו משמעות וכוון, והאדם ממשיך ליטול חלק בבריאתו כשהוא עמל ויוצר יש מאין – חומר מרוח – ומביא חיים ושפע.

אז למה בדיוק התגעגע האספסוף?

הוא התגעגע לעבדות. התגעגע לחומר שאין בו רוח.

משא החירות והאחריות ליצירה היה בלתי נסבל עבורו.

הפיתוי שבעבדות מצוי עמוק בנפשו של האדם.

  • מי מאיתנו סירב לדרישתה של פייסבוק להפוך עצמו לעוד קצת סחורה (כלומר עוד קצת עבד) , בתמורה להמשך השימוש חינם בווצאפ?
  • מי מאיתנו, יעצור ובאמת יחליט בעצמו לפני שיפקיר את גופם של ילדיו לניסוי גנטי שאיש אינו יודע את תוצאותיו?

נח לנו בשיעבוד, אנחנו רוצים שיחליטו עבורנו, רוצים את המציאות הזו שבה הכל בחינם – הווצאפ בחינם, הפייסבוק בחינם, הזריקה בחינם… – ואנחנו הסחורה.

עכשיו שימו לב.

הפיתוי הזה הוא אכן חזק והוא כולל את כולם. אבל התיאור המקראי מדבר על שני שלבים.

השלב הראשון שבו כולם מתאוננים – אבל חוטפים את המכה וחוזרים למסלול  – כלומר למסלול האחריות והחירות (שימו לב ש'אחריות' היא שם ה'פועל' הנגזר מתוך שם העצם 'חירות').

א וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים רַע בְּאָזְנֵי ה' וַיִּשְׁמַע ה' וַיִּחַר אַפּוֹ וַתִּבְעַר-בָּם אֵשׁ יה' וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה.  ב וַיִּצְעַק הָעָם אֶל-מֹשֶׁה וַיִּתְפַּלֵּל מֹשֶׁה אֶל-ה' וַתִּשְׁקַע הָאֵשׁ.

כשמתברר המחיר של העבדות (תופעות הלוואי…) רוב העם שב לדרך הישר, שב לקחת אחריות על חייו וחיי משפחתו – שב ודבק בחירות.

אבל לא כן האספסוף. אצל האספסוף מוביל הייצר לבדו, בלי שום הגיון ובלי שום נטילת אחריות. האספסוף מתגלה במקום שבו אין מנהיגות, במקום שבו אין משמעת, במקום שאין אחריות ואין חירות .

לכן מעשה הלינץ' בבת ים בזוי וחמור – לא בגלל הערבים אלא בגלל היהודים.

"בנים אתם לה' א-לוהיכם".

 האספסופיות – אינה מידתם של בני מלכים.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
4.2 5 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אלישיב
אלישיב
17 days ago

מאכזב, מאוד מאכזב.
בחרת לנתק את מה שקרה מבת ים מההקשר שבו הוא קרה, ולהצטרף לאספסוף שתוקף יהודים שבוחרים ליצור מאזן אימה מול האויב, מה שלצערנו המדינה בוחרת שלא לעשות.
איבדת את האופי שלך.. תתעשת.
האנשים שלוקחים את החוק לידיים במצבי קיצון הם אנשים אחראיים ואכפתיים.
נהיית שחצן מתנשא וחסר אופי בדיוק כמו כל הפוליטיקאים.. עצוב..

מממ
מממ
17 days ago

קצת צרם לי שמאמר כל כך יפה בחרת לסיים בניגוח של יהודים חמים וצדיקים, שקמו לגאול את כבודם האבוד של עם ישראל מבין הגויים, ולהראות לרשעי אומות העולם שגם עם ישראל יודעים להרביץ כשצריך….

אגב: מעשי נקמה כאלו היו מבורכים בימי קום המדינה. וגם היום יש בהם צורך על מנת להטיך מורך בלב האויבים ולהרתיע אותם מלתקוף יהודים.

מנחם ישראלי
מנחם ישראלי
19 days ago

ישר כח!!!

כתבות נוספות

את החששות לירי מעזה, אני חש תמיד מעל ביתי בקרני שומרון.כי כשמטוסים אזרחיים חגים לנחיתה מעל ראשי במקום מעל תל אביב, אני מבין שנתיבם
ממשלת ההפכים הזאת נידונה לכישלון. הם מנסים לשים את האידאולוגיה בצד, אבל לא יהיה להם מנוס מלעסוק בנושאים אידאולוגיים

מחשבים מסלול #70

האם תיתכן לאומיות יהודית חילונית?אם כן, מהי הגדרת הלאום היהודי החילוני הזה?ומנגד – מדוע דווקא החילוני של 'ימינה', התברר כמי שיש לו א-לוהים… שיחת
הדמוקרטיה מתנהלת בתוך הגבולות שהאזרחים מציבים לה • השמאל תמיד ידע להציב גבולות, לעומת הציונות הדתית • צפו בשיחה עם ד"ר גדי טאוב

הפודקאסט #18

שלום לכם. הביטו בשלט הזה.כך נראית הנדסת תודעה. כמה לדעתכם עולה שלט כזה?ובכן שבועיים שהשלט הזה באוויר עולים בערך 150,000 ש"ח. ומדובר בקמפיין ארצי
עכשיו – כשהצלחנו לעקוף את הרוב היהודי הגדול, בסיוע האחים המוסלמים – נסתום לכם את הפה • הרי כל ציוץ לא במקום הוא ניסיון לרצח..

מחשבים מסלול #69

צפו בשני קטעים רלוונטיים מאוד מתוך ה 5×5 האחרון • האם זהות חוזרת למרוץ ולאן מועדות פניי?

מחשבים מסלול #68

ג וַיִּקָּהֲלוּ עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב-לָכֶם כִּי כָל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה' וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל-קְהַל ה'. ד וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּפֹּל עַל-פָּנָיו.  ה וַיְדַבֵּר אֶל-קֹרַח וְאֶל-כָּל-עֲדָתוֹ לֵאמֹר בֹּקֶר וְיֹדַע
"לקרוא את פרשת קורח זה מיותר, אפשר פשוט לפתוח חדשות" • פרשת קורח עוסקת בחזק שביצרים

פרשת השבוע

היום ב 5×5נדבר על מה שלא תשמעו בחדשות נדבר על כך ש 4 אבות גרושים התאבדו בחודש האחרון בשל ניכור הורי – כך מדווחת
דיברתי על האבות הגרושים שמתאבדים, על חיסוני ילדים ועל ועדת חקירה לפרעות תשפ"א • ולאן מועדות פניי?

5X5

קריאה של מועצת החירום האזרחית למשבר הקורונה להשהיית מבצע החיסונים לקורונה באוכלוסיות מתחת לגיל 30 – עד התבהרות תמונת הסיכון

המדריך לחירות בימי הקורונה

לפני פחות מחודש, התחוללה כאן מלחמה.לא סבב, קצת טילים, חיל אוויר – אתם יודעים – לא לאהיתה כאן מלחמה.אזרחים מפוחדים רעדו מפחד וחששו לצאת
כמו הטפטופים שבין הסבבים מעזה, עכשיו יש לנו "טפטופים" מבפנים – בקבוק תבערה על גן ילדים בלוד, זה הטפטוף החדש

מחשבים מסלול הפינה היומית #67

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

ממשלת ההפכים הזאת נידונה לכישלון. הם מנסים לשים את האידאולוגיה בצד, אבל לא יהיה להם מנוס מלעסוק בנושאים אידאולוגיים
את החששות לירי מעזה, אני חש תמיד מעל ביתי בקרני שומרון.כי כשמטוסים אזרחיים חגים לנחיתה מעל ראשי במקום מעל תל אביב, אני מבין שנתיבם

מחשבים מסלול #70

עכשיו – כשהצלחנו לעקוף את הרוב היהודי הגדול, בסיוע האחים המוסלמים – נסתום לכם את הפה • הרי כל ציוץ לא במקום הוא ניסיון לרצח..
שלום לכם. הביטו בשלט הזה.כך נראית הנדסת תודעה. כמה לדעתכם עולה שלט כזה?ובכן שבועיים שהשלט הזה באוויר עולים בערך 150,000 ש"ח. ומדובר בקמפיין ארצי

מחשבים מסלול #69

צפו בשני קטעים רלוונטיים מאוד מתוך ה 5×5 האחרון • האם זהות חוזרת למרוץ ולאן מועדות פניי?

מחשבים מסלול #68

"לקרוא את פרשת קורח זה מיותר, אפשר פשוט לפתוח חדשות" • פרשת קורח עוסקת בחזק שביצרים
ג וַיִּקָּהֲלוּ עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב-לָכֶם כִּי כָל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה' וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל-קְהַל ה'. ד וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּפֹּל עַל-פָּנָיו.  ה וַיְדַבֵּר אֶל-קֹרַח וְאֶל-כָּל-עֲדָתוֹ לֵאמֹר בֹּקֶר וְיֹדַע

פרשת השבוע

דיברתי על האבות הגרושים שמתאבדים, על חיסוני ילדים ועל ועדת חקירה לפרעות תשפ"א • ולאן מועדות פניי?
היום ב 5×5נדבר על מה שלא תשמעו בחדשות נדבר על כך ש 4 אבות גרושים התאבדו בחודש האחרון בשל ניכור הורי – כך מדווחת

5X5