פרשת יתרו תשפ"ג - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״א באדר א׳ ה׳תשפ״ד | 20/02/2024
פרשת השבוע

פרשת יתרו תשפ”ג

י״ט בשבט ה׳תשפ״ג (פברואר 10, 2023)

פרשת יתרו תשפ”ג

יתרו ומערכת המשפט…

יג וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיֵּשֶׁב מֹשֶׁה לִשְׁפֹּט אֶת-הָעָם וַיַּעֲמֹד הָעָם עַל-מֹשֶׁה מִן-הַבֹּקֶר עַד-הָעָרֶב. יד וַיַּרְא חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל-אֲשֶׁר-הוּא עֹשֶׂה לָעָם וַיֹּאמֶר מָה-הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם מַדּוּעַ אַתָּה יוֹשֵׁב לְבַדֶּךָ וְכָל-הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ מִן-בֹּקֶר עַד-עָרֶב. טו וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְחֹתְנוֹ כִּי-יָבֹא אֵלַי הָעָם לִדְרֹשׁ אֱ-לֹהִים. טז כִּי-יִהְיֶה לָהֶם דָּבָר בָּא אֵלַי וְשָׁפַטְתִּי בֵּין אִישׁ וּבֵין רֵעֵהוּ וְהוֹדַעְתִּי אֶת-חֻקֵּי הָאֱלֹ-הִים וְאֶת-תּוֹרֹתָיו. יז וַיֹּאמֶר חֹתֵן מֹשֶׁה אֵלָיו לֹא-טוֹב הַדָּבָר אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה. יח נָבֹל תִּבֹּל גַּם-אַתָּה גַּם-הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר עִמָּךְ כִּי-כָבֵד מִמְּךָ הַדָּבָר לֹא-תוּכַל עֲשֹׂהוּ לְבַדֶּךָ. יט עַתָּה שְׁמַע בְּקֹלִי אִיעָצְךָ וִיהִי אֱ-לֹהִים עִמָּךְ הֱיֵה אַתָּה לָעָם מוּל הָאֱ-לֹהִים וְהֵבֵאתָ אַתָּה אֶת-הַדְּבָרִים אֶל-הָאֱ-לֹהִים. כ וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם אֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַתּוֹרֹת וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם אֶת-הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ וְאֶת-הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן. כא וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל-הָעָם אַנְשֵׁי-חַיִל יִרְאֵי אֱ-לֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת. כב וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם בְּכָל-עֵת וְהָיָה כָּל-הַדָּבָר הַגָּדֹל יָבִיאוּ אֵלֶיךָ וְכָל-הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפְּטוּ-הֵם וְהָקֵל מֵעָלֶיךָ וְנָשְׂאוּ אִתָּךְ.

(שמות י”ח)

משה שופט את העם ישירות. כולם עומדים בתור, ומשה שופטם מבוקר ועד ערב. האם משה לא הבין שבדרך זו התור רק יתקצר? מדוע היה יתרו צריך לבוא ולהסביר לו כיצד להקים את מערכת המשפט?

אלא שככל הנראה עמד כאן עיקרון מסויים לעיניו של משה עיקרון שיתרו צריך היה לעמול לשכנוע כי עליו לוותר עליו.

האם כתוצאה מן הויתור, התקצר התור. די לנו להעיף מבט במערכת המשפט הישראלית שכל כולה בירוקרטיה מסודרת וענפה של שרי אלפים ושרי עשרות – בתי משפט שלום ומחוזי ועליונים ותחתונים – והתור רק מתארך…

מערכת המשפט נמצאת כיום בעין הסערה.

יודעים אנו כי “ציון, במשפט תיפדה” תהליך גאולת ישראל קשור קשר אמיץ לתפילתנו – “השיבה שופטינו כבראשונה”.

השיבם לאן?
השיבם למקום בו בחרת להושיבם להורות את בני בריתך את חוקם – כלומר ללשכת הגזית, בהר הבית, בבית המקדש.

משם – מן המקום הזה, אנו מצווים “ועשית כל אשר יורוך” (דברים י”ז). משם במקום שבו בחר ה’, מדבררת מערכת המשפט של עם ישראל את חוקת הנצח הטרנסדננטלית – חוקה שאינה נתונה לגחמות ואופנות ערכיות משתנות.

בתפילת שמונה עשרה רמוז תהליך גאולת ישראל.

את ברכת ‘תקע בשופר גדול לחירותנו’ ניתן להקביל למלחמת השחרור – שבה מנה היישוב היהודי שישים ריבוא (600,000) בדיוק כפי שמנינו כשזכינו בחירותנו ביציאת מצרים.

כיום מונים היהודים בארצם ששה מליון ואנו נמצאים על סף מציאות של ‘רוב בניה עליה’. מציאות זו מובילה אותנו אל שלב חדש בגאולת ישראל, אל תזוזה טקטונית היוצרת רעידות חברתיות חזקות.

המציאות החדשה היא הכניסה לשלב ברכת “השיבה שופטינו כבראשונה”.

הרוב היהודי, שעמל עכשיו לשחרר את מערכת המשפט מאחיזת המיעוט המשתמש בה על מנת להפוך את מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה ולהרחיק מן הציבוריות הישראלית כל סממן יהודי, המחנה הלאומי העמל על כך עכשיו במסדרונות הכנסת, אינו חולם על הסנהדרין בלשכת הגזית. אבל התהליך שבו אנו צופים, יאפשר בבוא העת – כשתשלם שיבת התודעה – לעם , לבחור את שופטיו ולהציבם במקום הראוי להם בהר הבית.

אבל בכך לא תם התהליך

תפילת שמונה עשרה ממשיכה ומונה את השלבים שיבואו אחרי “השיבה שופטינו כבראשונה’

“ולירושלים עירך ברחמים תשוב’

“את צמח דוד עבדך במהרה תקים”
ולבסוף – “השב את העבודה לדביר ביתך”

בע”ה נזכה במהרה לחזות בהשלמת גאולת ישראל.

שבת שלום

שתף את הפוסט:
הפוסט הקודם

הפוסט הבא

השאר תגובה