08/10/2021 – ב׳ במרחשון ה׳תשפ״ב

פרשת נח תשפ”ב

2 תגובה

image_print
הדפס

א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים.  ב וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.  ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר.  ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ שֵׁם  פֶּן-נָפוּץ עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ.  ה וַיֵּרֶד ה’ לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם.  ו וַיֹּאמֶר ה’ הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא-יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.  ז הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ.  ח וַיָּפֶץ ה’ אֹתָם מִשָּׁם עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר.  ט עַל-כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי-שָׁם בָּלַל ה’ שְׂפַת כָּל-הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם יְהוָה עַל-פְּנֵי כָּל-הָאָרֶץ. (בראשית יא)

א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים.

העולם כולו הופך לכפר גלובלי.

כולם מדברים באותה שפה וחושבים אותו הדבר. 

ב וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. 

ריכוזיות ושליטה לא אוהבת את ההר והנאחזים בו. היא אוהבת את הבקעה, שם כולם ביחד, בערים, שם קל לשלוט בהמונים.

ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר.

תחילת השימוש בחומרי גלם. מעתה, כבר לא בונים מהאבן שברא הא-לוהים, מעתה בונים מהלבנה שברא האדם. לחם כבר לא מוציאים מן הארץ אלא מן הבצק והתנור. המקור הולך ומתרחק, הוא מסתתר מאחורי מחלקת הקפואים במרכול, מאחורי הטכנולוגיה, המדע, הרפואה – האדם מתחיל להאמין כי הוא הבורא.

ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ שֵׁם  פֶּן-נָפוּץ עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ. 

העיר והמגדל שראשו בשמים – הלו הם כמובן ירושלים, ובית המקדש  – כמו סולם יעקב שראשו בשמים ובסיסו בבית הא-ל. ואולם במקדש נאמר “ועשו לי מקדש…” (שמות כ”ה ח’) ואילו כאן נאמר בדיוק הפוך “נעשה לנו שם….

ההיגיון שמאחורי הפרוייקט המונומנטלי, הוא שהאדם יכול להחליף את האל בשליטה בעולמו באמצעות הטכנולוגיה. באמצעות המגדל נמנע את המבול הבא…

כיצד ייתכן שאנושות טכנולוגית מתקדמת, כזו שמסוגלת להרים פרוייקט הנדסי מטורף שכזה, תאמין בשטות שכזו?

מסתבר שכשרוצים להכחיש ולהילחם בא-ל, ניתן לגייס את המדע, את הטכנולוגיה ואת הרפואה – לכל אמונת הבל, ולדאוג לכך שכל הארץ תהיה שפה (מדעית) אחת ודברים (תקשורת) אחדים, שידבררו רק את דבר ההבל הזה. רק “מדע” המעביר אל האדם את גורל הבריאה והצלתה – ממבול, מהתחממות גלובלית, ממגפות – הוא מדע לגטימי. יסוד התבונה – עקרון הטלת הספק – לא קיים יותר כשכולם מנדבים את חירותם ואת גופם לנשיאת אבנים אל ראש המגדל.

מי ששכנע את ההמונים להתגייס לפרוייקט היה מן הסתם מלכם נמרוד. הוא הסביר להם כי שיעבודם נדרש לטובתם שלהם – חייבים לעצור את מגפת המבול הזו. כולם התגייסו בהתלהבות, ואף שיכנעו זה את זה. הם הצטלמו בגאווה כשהעמיסו על גבם את הלבנים. אם נפל אדם מהפיגום – לא דווחו עליו באמצעי התקשורת, אבל כל הערוצים מיהרו לדווח אם חלילא נפלה לבנה.  כי מה הם חרותו וחייו של היחיד לעומת המלחמה באוייב המשותף – המבול! 

עבור נמרוד היה זה פשוט גן עדן. במקום לשעבד אותם ולהישמר ממרידותיהם, הם התנדבו לשעבד עצמם עבורו בשם המטרה הנעלה.

ה וַיֵּרֶד ה’ לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם.  

אין שיפוט מרחוק. שיפוט בוידאו. הדיין חייב לראות את בעל הדין. 

ו וַיֹּאמֶר ה’ הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא-יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.

כפי שהוכח במלחמות המאה העשרים, אידאולוגיות הכחשת הא-ל וגיוס הטכנולוגיה אכן משמשות בהצלחה ביד הדיקטטורים ומביאות למחיקת כל חירויות האדם וצלם הא-לוהים שבו.  

ז הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. 

ומאז מנסה האדם לשוב ולהתגבר על גזרת בוראו

בניין האיחוד האירופי נבנה כמן מגדל בבל, והסיסמה המופיעה בפרסומי האיחוד – היא – “אירופה, שפות רבות אך רק קול אחת”  

ח וַיָּפֶץ ה’ אֹתָם מִשָּׁם עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר. 

‘אמנם בללתה את שפתנו’ – אומר האדם המודרני – אך הנה שבנו לבנות את המגדל והתגברנו על מגוון השפות. שבנו והיינו לשפה אחת ודברים אחדים.

שבת שלום 

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
5 5 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ענת
ענת
8 months ago

תודה על הפרשנות. אפשר לראות בברור את ההקבלה למגדל בבל. בסוף גם יתמוטט להם המגדל המטופש. הפרספקטיבה שלך דומה לזו של חגית רבי. אם אתה לא מכיר, אולי יעניין אותך:
https://youtu.be/FqkdQV98tw0

ענת
ענת
8 months ago
Reply to  ענת

ההרצאה נקראת:
סיפורי התורה כקודים להבנת המציאות העכשווית בעולם

כתבות נוספות

אקטואליה בפרשת וירא. אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום. מה היה חטאה של סדום? מהי ‘מידת סדום’? האם המעשים
אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום?

פרשת השבוע

בדיון נוקב עם איהאב ג’אברין בתכנית של שמעון ריקלין בערוץ 14

מחשבים מסלול #217

מכירים את המיאוס בקולם ובפניהם של השדרנים בערוצי התעמולה הממוסדים שלנו, כשהם מדברים על סיעת הליכוד בכנסת?ללא מילים ותוך הבלטת הפוזות הפחות מחמיאות, מרגילים

הפודקאסט #44

תכלה ממשלת כל ערבייה – וקללותיה,תחל ממשלה יהודית – וברכותיה. התרגיל המסריח ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית, הגיע הערב לסיומו.לא רק בהיסטוריה הפוליטית הישראלית, אלא

אקטואליה ופוליטיקה

מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.
מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.

מחשבים מסלול #126

האם היהודים אשמים בכך שהערבים רוצחים אלה את אלה? על הרצחנות הערבית ומוראה של מלכות, היום, ב’מחשבים מסלול’ – ישראל מחר.

מחשבים מסלול #125

בדר”כ, פרשיות התורה הם סוג של ‘נזיפה’ לחילוניות. שמירת שבת, מאכלות אסורות, ענייני צניעות – איפה את והיכן תורת ישראל. ואולם פרשת שלח היא

פרשת השבוע

לקראת נפילת בנט, ננתח הערב, ב 5×5, על ה ‘בנטיזם’ כתופעה, כיצד ואיך צמח, והאם למחלה הזו יש מרפה. נדבר גם על חודש הגאווה,

5X5

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

בדיון נוקב עם איהאב ג’אברין בתכנית של שמעון ריקלין בערוץ 14

מחשבים מסלול #217

תכלה ממשלת כל ערבייה – וקללותיה,תחל ממשלה יהודית – וברכותיה. התרגיל המסריח ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית, הגיע הערב לסיומו.לא רק בהיסטוריה הפוליטית הישראלית, אלא

אקטואליה ופוליטיקה

מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.
מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.

מחשבים מסלול #126

האם היהודים אשמים בכך שהערבים רוצחים אלה את אלה? על הרצחנות הערבית ומוראה של מלכות, היום, ב’מחשבים מסלול’ – ישראל מחר.

מחשבים מסלול #125

בדר”כ, פרשיות התורה הם סוג של ‘נזיפה’ לחילוניות. שמירת שבת, מאכלות אסורות, ענייני צניעות – איפה את והיכן תורת ישראל. ואולם פרשת שלח היא

פרשת השבוע