21/05/2021 – י׳ בסיון ה׳תשפ״א

פרשת נשא תשפ"א

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

1 תגובה

image_print
שיתוף ב print
הדפס


כב וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. כג דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן וְאֶל-בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרְכוּ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם.

כד יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ.
כה יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ.
כו יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם.
כז וְשָׂמוּ אֶת-שְׁמִי עַל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם.

נוסח הברכה האלמותית שבפרשתנו,
יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ.
יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ.
יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם.
מלווה את עמנו מאז ועד היום. כך מברכים הכהנים את העם בעומדם בפתח היכל המקדש ובנושאם כפיהם.
במילים אלה ממש מברכים עד היום הכהנים שבכל קהילות ישראל את הממתפללים בבתי הכנסת.
ובאותה ברכה מברך האב את בניו ובנותיו בערב שבת.

ובכל זאת, יש הבדל בין הברכה שברכו הכהנים במקדש, לברכה שמברכים הכהנים כיום בבתי הכנסת.
כשמברכים כיום הכהנים את קהל המתפללים, עונים המתפללים 'אמן' – בסיום כל פסוק.
ואילו בבית המקדש – קראו הכהנים את כל הברכות כאחד.
ומדוע?
משום שכל אחד מחלקי הברכה פונה אל חלק אחר בחברה.
החברה האנושית, מתחלקת תמיד לשלושה.
האינטלקטואלים, היצרנים, והשומרים.
בימי הביניים, למשל, בא הדבר לידי ביטוי בחלוקה שבין מעמד הכמורה, האיכרים והאצילים.
בימינו, אפשר לדבר על לומדי התורה ואנשי הרוח, על מעמד הביניים היצרני, ועל המשרתים שירות קרבי.
ומה הקשר לברכות?
כל אחד משלושת חלקי הברכה מכוון לאחד מהמעמדות הללו.

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ. – השומרים.
יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. – האינטלקטואלים.
יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם. – היצרנים.

(אינני בטוח שאני זוכר נכון את השיוך של כל קבוצה לכל ברכה, ואשמח אם מי מהקוראים יאיר את עיני ויזכיר לי את מקור הדברים).
כשבית המקדש קיים, מתקיימת הרמוניה בין הקבוצות. לכן כל שלושת הפסוקים נקראים כאחד.
ואולים כשאין המלך המאחד את ברואיו שוכן עמנו במקדשו, כל קבוצה נלחמת בחברתה, המשרתים בצבא כנגד האינטלקטואלים לומדי התורה, אלו ואלו כנגד העצמאים היצרנים.
לכן כשבתי הכנסת מחליפים את בית המקדש – עונה הקהל אמן בנפרד אחרי כל ברכה. אבל כשנשוב למקדשנו במהרה – יחזור ויכיר כל מעמד בחשיבות חברו וכולנו יחדיו נענה אמן.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
1 תגובה
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Eyal
Eyal
26 days ago

מעניין.
דבר אחד שמפריע לי לגבי בית המקדש – הוא כבר נבנה פעמיים, וגאולה לא באה. איך אתה מתמודד עם הקושי הזה? ולמה בפעם הבאה זה יהיה אחרת?
שבת שלום.

כתבות נוספות

את החששות לירי מעזה, אני חש תמיד מעל ביתי בקרני שומרון.כי כשמטוסים אזרחיים חגים לנחיתה מעל ראשי במקום מעל תל אביב, אני מבין שנתיבם
ממשלת ההפכים הזאת נידונה לכישלון. הם מנסים לשים את האידאולוגיה בצד, אבל לא יהיה להם מנוס מלעסוק בנושאים אידאולוגיים

מחשבים מסלול #70

האם תיתכן לאומיות יהודית חילונית?אם כן, מהי הגדרת הלאום היהודי החילוני הזה?ומנגד – מדוע דווקא החילוני של 'ימינה', התברר כמי שיש לו א-לוהים… שיחת
הדמוקרטיה מתנהלת בתוך הגבולות שהאזרחים מציבים לה • השמאל תמיד ידע להציב גבולות, לעומת הציונות הדתית • צפו בשיחה עם ד"ר גדי טאוב

הפודקאסט #18

שלום לכם. הביטו בשלט הזה.כך נראית הנדסת תודעה. כמה לדעתכם עולה שלט כזה?ובכן שבועיים שהשלט הזה באוויר עולים בערך 150,000 ש"ח. ומדובר בקמפיין ארצי
עכשיו – כשהצלחנו לעקוף את הרוב היהודי הגדול, בסיוע האחים המוסלמים – נסתום לכם את הפה • הרי כל ציוץ לא במקום הוא ניסיון לרצח..

מחשבים מסלול #69

צפו בשני קטעים רלוונטיים מאוד מתוך ה 5×5 האחרון • האם זהות חוזרת למרוץ ולאן מועדות פניי?

מחשבים מסלול #68

ג וַיִּקָּהֲלוּ עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב-לָכֶם כִּי כָל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה' וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל-קְהַל ה'. ד וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּפֹּל עַל-פָּנָיו.  ה וַיְדַבֵּר אֶל-קֹרַח וְאֶל-כָּל-עֲדָתוֹ לֵאמֹר בֹּקֶר וְיֹדַע
"לקרוא את פרשת קורח זה מיותר, אפשר פשוט לפתוח חדשות" • פרשת קורח עוסקת בחזק שביצרים

פרשת השבוע

היום ב 5×5נדבר על מה שלא תשמעו בחדשות נדבר על כך ש 4 אבות גרושים התאבדו בחודש האחרון בשל ניכור הורי – כך מדווחת
דיברתי על האבות הגרושים שמתאבדים, על חיסוני ילדים ועל ועדת חקירה לפרעות תשפ"א • ולאן מועדות פניי?

5X5

קריאה של מועצת החירום האזרחית למשבר הקורונה להשהיית מבצע החיסונים לקורונה באוכלוסיות מתחת לגיל 30 – עד התבהרות תמונת הסיכון

המדריך לחירות בימי הקורונה

לפני פחות מחודש, התחוללה כאן מלחמה.לא סבב, קצת טילים, חיל אוויר – אתם יודעים – לא לאהיתה כאן מלחמה.אזרחים מפוחדים רעדו מפחד וחששו לצאת
כמו הטפטופים שבין הסבבים מעזה, עכשיו יש לנו "טפטופים" מבפנים – בקבוק תבערה על גן ילדים בלוד, זה הטפטוף החדש

מחשבים מסלול הפינה היומית #67

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

ממשלת ההפכים הזאת נידונה לכישלון. הם מנסים לשים את האידאולוגיה בצד, אבל לא יהיה להם מנוס מלעסוק בנושאים אידאולוגיים
את החששות לירי מעזה, אני חש תמיד מעל ביתי בקרני שומרון.כי כשמטוסים אזרחיים חגים לנחיתה מעל ראשי במקום מעל תל אביב, אני מבין שנתיבם

מחשבים מסלול #70

עכשיו – כשהצלחנו לעקוף את הרוב היהודי הגדול, בסיוע האחים המוסלמים – נסתום לכם את הפה • הרי כל ציוץ לא במקום הוא ניסיון לרצח..
שלום לכם. הביטו בשלט הזה.כך נראית הנדסת תודעה. כמה לדעתכם עולה שלט כזה?ובכן שבועיים שהשלט הזה באוויר עולים בערך 150,000 ש"ח. ומדובר בקמפיין ארצי

מחשבים מסלול #69

צפו בשני קטעים רלוונטיים מאוד מתוך ה 5×5 האחרון • האם זהות חוזרת למרוץ ולאן מועדות פניי?

מחשבים מסלול #68

"לקרוא את פרשת קורח זה מיותר, אפשר פשוט לפתוח חדשות" • פרשת קורח עוסקת בחזק שביצרים
ג וַיִּקָּהֲלוּ עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב-לָכֶם כִּי כָל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה' וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל-קְהַל ה'. ד וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּפֹּל עַל-פָּנָיו.  ה וַיְדַבֵּר אֶל-קֹרַח וְאֶל-כָּל-עֲדָתוֹ לֵאמֹר בֹּקֶר וְיֹדַע

פרשת השבוע

דיברתי על האבות הגרושים שמתאבדים, על חיסוני ילדים ועל ועדת חקירה לפרעות תשפ"א • ולאן מועדות פניי?
היום ב 5×5נדבר על מה שלא תשמעו בחדשות נדבר על כך ש 4 אבות גרושים התאבדו בחודש האחרון בשל ניכור הורי – כך מדווחת

5X5