21/05/2021 – י׳ בסיון ה׳תשפ״א

פרשת נשא תשפ”א

1 תגובה

image_print
הדפס


כב וַיְדַבֵּר ה’ אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. כג דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן וְאֶל-בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרְכוּ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם.

כד יְבָרֶכְךָ ה’ וְיִשְׁמְרֶךָ.
כה יָאֵר ה’ פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ.
כו יִשָּׂא ה’ פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם.
כז וְשָׂמוּ אֶת-שְׁמִי עַל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם.

נוסח הברכה האלמותית שבפרשתנו,
יְבָרֶכְךָ ה’ וְיִשְׁמְרֶךָ.
יָאֵר ה’ פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ.
יִשָּׂא ה’ פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם.
מלווה את עמנו מאז ועד היום. כך מברכים הכהנים את העם בעומדם בפתח היכל המקדש ובנושאם כפיהם.
במילים אלה ממש מברכים עד היום הכהנים שבכל קהילות ישראל את הממתפללים בבתי הכנסת.
ובאותה ברכה מברך האב את בניו ובנותיו בערב שבת.

ובכל זאת, יש הבדל בין הברכה שברכו הכהנים במקדש, לברכה שמברכים הכהנים כיום בבתי הכנסת.
כשמברכים כיום הכהנים את קהל המתפללים, עונים המתפללים ‘אמן’ – בסיום כל פסוק.
ואילו בבית המקדש – קראו הכהנים את כל הברכות כאחד.
ומדוע?
משום שכל אחד מחלקי הברכה פונה אל חלק אחר בחברה.
החברה האנושית, מתחלקת תמיד לשלושה.
האינטלקטואלים, היצרנים, והשומרים.
בימי הביניים, למשל, בא הדבר לידי ביטוי בחלוקה שבין מעמד הכמורה, האיכרים והאצילים.
בימינו, אפשר לדבר על לומדי התורה ואנשי הרוח, על מעמד הביניים היצרני, ועל המשרתים שירות קרבי.
ומה הקשר לברכות?
כל אחד משלושת חלקי הברכה מכוון לאחד מהמעמדות הללו.

יְבָרֶכְךָ ה’ וְיִשְׁמְרֶךָ. – השומרים.
יָאֵר ה’ פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. – האינטלקטואלים.
יִשָּׂא ה’ פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם. – היצרנים.

(אינני בטוח שאני זוכר נכון את השיוך של כל קבוצה לכל ברכה, ואשמח אם מי מהקוראים יאיר את עיני ויזכיר לי את מקור הדברים).
כשבית המקדש קיים, מתקיימת הרמוניה בין הקבוצות. לכן כל שלושת הפסוקים נקראים כאחד.
ואולים כשאין המלך המאחד את ברואיו שוכן עמנו במקדשו, כל קבוצה נלחמת בחברתה, המשרתים בצבא כנגד האינטלקטואלים לומדי התורה, אלו ואלו כנגד העצמאים היצרנים.
לכן כשבתי הכנסת מחליפים את בית המקדש – עונה הקהל אמן בנפרד אחרי כל ברכה. אבל כשנשוב למקדשנו במהרה – יחזור ויכיר כל מעמד בחשיבות חברו וכולנו יחדיו נענה אמן.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
1 תגובה
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Eyal
1 year ago

מעניין.
דבר אחד שמפריע לי לגבי בית המקדש – הוא כבר נבנה פעמיים, וגאולה לא באה. איך אתה מתמודד עם הקושי הזה? ולמה בפעם הבאה זה יהיה אחרת?
שבת שלום.

כתבות נוספות

אקטואליה בפרשת וירא. אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום. מה היה חטאה של סדום? מהי ‘מידת סדום’? האם המעשים
אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום?

פרשת השבוע

רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית. נתחיל מהסוף.לפעמים, כשאני שומע על המתחולל בבתי
רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית.

מחשבים מסלול #218

במדבר טז א וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן.  ב וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי-יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם
ממהפכת קרח ועד המהפכה הצרפתית, מהמהפכה הבולשביקית ועד למהפכת הפרוגרס בימינו, תמיד נישא ברמה אותו דגל – דגל השוויון

פרשת השבוע

הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות,דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.
הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות, דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.

5X5

בדיון נוקב עם איהאב ג’אברין בתכנית של שמעון ריקלין בערוץ 14

מחשבים מסלול #217

מכירים את המיאוס בקולם ובפניהם של השדרנים בערוצי התעמולה הממוסדים שלנו, כשהם מדברים על סיעת הליכוד בכנסת?ללא מילים ותוך הבלטת הפוזות הפחות מחמיאות, מרגילים

הפודקאסט #44

תכלה ממשלת כל ערבייה – וקללותיה,תחל ממשלה יהודית – וברכותיה. התרגיל המסריח ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית, הגיע הערב לסיומו.לא רק בהיסטוריה הפוליטית הישראלית, אלא

אקטואליה ופוליטיקה

מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.
מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.

מחשבים מסלול #216

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית.
רגע לפני סיום שנת הלימודים, קיבלנו תזכורת מאחת הרעות החולות הגדולות בישראל – כלומר מערכת ה”חינוך” הישראלית. נתחיל מהסוף.לפעמים, כשאני שומע על המתחולל בבתי

מחשבים מסלול #218

ממהפכת קרח ועד המהפכה הצרפתית, מהמהפכה הבולשביקית ועד למהפכת הפרוגרס בימינו, תמיד נישא ברמה אותו דגל – דגל השוויון
במדבר טז א וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן.  ב וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי-יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם

פרשת השבוע

הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות, דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.
הערב ב 5×5, נדבר כמובן על הבחירות הקרבות,דבר על אנאריית החינוך הישראלית ופתרונה- וכפי שהבטחנו, נפנה זמן להתייחס לעומקו לחודש ה “גאווה”.

5X5

בדיון נוקב עם איהאב ג’אברין בתכנית של שמעון ריקלין בערוץ 14

מחשבים מסלול #217