06/08/2021 – כ״ח באב ה׳תשפ״א

פרשת ראה תשפ”א

1 תגובה

image_print
הדפס

כו רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם  בְּרָכָה וּקְלָלָה.  כז אֶת-הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ אֶל-מִצְו‍ֹת ה’ אֱ-לֹהֵיכֶם אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם.  כח וְהַקְּלָלָה אִם-לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל-מִצְו‍ֹת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְסַרְתֶּם מִן-הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם  לָלֶכֶת אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא-יְדַעְתֶּם.  (דברים, יא)

בעוד כחודש, לקראת ראש השנה, נקרא בפרשת ניצבים פסוק דומה:

הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם, אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ–הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה; וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים–לְמַעַן תִּחְיֶה, אַתָּה וְזַרְעֶךָ. (דברים, ל, יט)

מישהו מעדיף קללה על ברכה?

האם אדם שפוי יעדיף מוות על חיים?

מדוע נדרש הפסוק לומר לנו ‘ובחרת בחיים’ – זה לא מובן מאליו?

התשובה היא שממש לא. 

הרצון הטבעי של האדם הוא למות – לא לחיות. המוות הוא ברירת המחדל. החיים דורשים מאמץ בלתי פוסק בכדי לקיימם. לכן נטע הבורא באדם את פחד המוות, פחד שבלעדיו לא היו חיים.  

מה הם החיים?

החיים הם ההבדלה. החיים הם המעבר ממצב של תוהו ובוהו למצב של סדר. יש ים ויש יבשה. יש שמים ויש ארץ, יש דומם, יש צומח ויש – חיים. ההבדלה היא שיוצרת את החיים.

כשאנחנו מציצים במקרוסקופ אל הביצית המופרית, אל הדרך שבה נוצרים החיים אנו רואים הבדלה – התחלקות של התאים, ושוב הבדלה, ושוב הבדלה – ההבדלה יוצרת את החיים.

ההבדלות הללו דורשות תחזוק תמידי. כשההורים לא בבית, הבית נהיה בלאגן עד למצב שאינו ראוי למגורים – אינו ראוי לחיים. חיים משמעם השקעת אנרגיה בלתי פוסקת בשמירה על הסדר – שמירה על ההבדלות. 

איווי המוות, הוא הרצון לשחרר, להפסיק להשקיע אנרגיה בשמירת החיים, להפסיק להשקיע אנרגיה בשמירת ההבדלות. 

“דמיינו שאין גן עדן מעלינו וגיהינום מתחתנו” – שר ג’ון לנון – (כלומר דמיינו שאין את ההבדלה בין טוב ורע, וממילא אין שכר ועונש).  “דמיינו שאין מדינות” (כלומר אין הבדלה לאומית),”אין דתות” (אין הבדלה רוחנית), “אין רכוש” (הבדלה אנושית שמצדיקה רכוש נפרד) , “כל העולם הוא שיתופי” (והדיקטטור התורן יחליף את אלוהים ויחלקו בצורה צודקת) “ואין סיבה להרוג” (אבל גם אין סיבה לחיות).

“אני מקווה שיום אחד תצטרפו אלי והעולם יהיה אחד”.

נראה כי שירו האלמותי, המתוק מדבש והנורא כשאול – של לנון, הולך ומתגשם לנגד עיננו. 

את הגולאג הקומוניסטי שניסה להגשים בברוטאליות ופחד את כל אלה, מחליף גולג בלתי נראה, גולג מפתה, גולאג שפונה ומפתה את איווי המוות ומרדים את הפחד מפניו, גולאג שאינו מצוי בערבות סיביר אלא בכל בית בכל מחשב בכל טלפון בכל מצלמת רחוב בכל הממשלות בכל החברות הגדולות – גולאג שמהנדס את תודעת האדם ומביאו לוותר מרצונו  על עוד ועוד הבדלות, עוד ועוד מאנושיותו הנבדלת,  לוותר על עוד ועוד מחירותו – למען שמירת חייו… 

זהו גולאג קשה הרבה יותר מהגולאג הסובייטי – גולאג שאינו מאיים עליך במוות, אלא גולאג שמפתה אותך ומציע לך מוות מתקתק, מוות שמתחזה (בתחילת הדרך) לכיף חיים…

וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים–לְמַעַן תִּחְיֶה, אַתָּה וְזַרְעֶךָ

לעולם אל תיכנע, לעולם תזכור כי בכל רגע ורגע אתה נדרש להשקיע אנרגיה בשמירת ההבדלות, בלהיות אדם אוטונומי, בלהיות בן חורין – להשקיע אנרגיה בזיהוי האיום הנוח על כל אלה.

אל תיכנע – בחר בחיים, למענך ולמען ילדיך.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
4.6 5 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
1 תגובה
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
עמית
עמית
10 months ago

לפי יונתן הירשפלד” לנון שר את דברי פאולוס:  “אין עוד יהודי ולא יווני אין עבד ולא בן- חורין אין זכר ולא נקבה כי כלכם אחד אתם במשיח(המת) ישו”. יש גם הקבלה בין imagine של לנון לבין believe של פאולוס.


כתבות נוספות

אקטואליה בפרשת וירא. אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום. מה היה חטאה של סדום? מהי ‘מידת סדום’? האם המעשים
אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום?

פרשת השבוע

בדיון נוקב עם איהאב ג’אברין בתכנית של שמעון ריקלין בערוץ 14

מחשבים מסלול #217

מכירים את המיאוס בקולם ובפניהם של השדרנים בערוצי התעמולה הממוסדים שלנו, כשהם מדברים על סיעת הליכוד בכנסת?ללא מילים ותוך הבלטת הפוזות הפחות מחמיאות, מרגילים

הפודקאסט #44

תכלה ממשלת כל ערבייה – וקללותיה,תחל ממשלה יהודית – וברכותיה. התרגיל המסריח ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית, הגיע הערב לסיומו.לא רק בהיסטוריה הפוליטית הישראלית, אלא

אקטואליה ופוליטיקה

מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.
מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.

מחשבים מסלול #126

האם היהודים אשמים בכך שהערבים רוצחים אלה את אלה? על הרצחנות הערבית ומוראה של מלכות, היום, ב’מחשבים מסלול’ – ישראל מחר.

מחשבים מסלול #125

בדר”כ, פרשיות התורה הם סוג של ‘נזיפה’ לחילוניות. שמירת שבת, מאכלות אסורות, ענייני צניעות – איפה את והיכן תורת ישראל. ואולם פרשת שלח היא

פרשת השבוע

לקראת נפילת בנט, ננתח הערב, ב 5×5, על ה ‘בנטיזם’ כתופעה, כיצד ואיך צמח, והאם למחלה הזו יש מרפה. נדבר גם על חודש הגאווה,

5X5

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

בדיון נוקב עם איהאב ג’אברין בתכנית של שמעון ריקלין בערוץ 14

מחשבים מסלול #217

תכלה ממשלת כל ערבייה – וקללותיה,תחל ממשלה יהודית – וברכותיה. התרגיל המסריח ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית, הגיע הערב לסיומו.לא רק בהיסטוריה הפוליטית הישראלית, אלא

אקטואליה ופוליטיקה

מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.
מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.

מחשבים מסלול #126

האם היהודים אשמים בכך שהערבים רוצחים אלה את אלה? על הרצחנות הערבית ומוראה של מלכות, היום, ב’מחשבים מסלול’ – ישראל מחר.

מחשבים מסלול #125

בדר”כ, פרשיות התורה הם סוג של ‘נזיפה’ לחילוניות. שמירת שבת, מאכלות אסורות, ענייני צניעות – איפה את והיכן תורת ישראל. ואולם פרשת שלח היא

פרשת השבוע