13/08/2021 – ה׳ באלול ה׳תשפ״א

שוחד אינו רק מעטפת מזומנים

אין תגובות

image_print
הדפס

יח שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה’ אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם מִשְׁפַּט-צֶדֶק.  יט לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם.  כ צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.  (דברים. טז.)

אין חברה ואין מדינה בלי שופטים ובלי שוטרים. אבל כבר בפסוק הראשון אנו למדים את המפתח הראשון למשפט צדק. המפתח הוא ” בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה’ אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ”.

“שנים ישבתי בבית המשפט לענייני משפחה” – אמרה לי פעם שופטת בדימוס – “ומעולם לא ראיתי שופט שמוציא מביתו ילד אשכנזי חילוני…וזה לא כי השופט הוא אדם רע…הוא באמת לא מבין איך טובת הילד יכולה להיות שימשיך לגור עם עוד 7 אחים באותו חדר…”

אם השופט הוא לא מהשבט שלך, לא מהמקום (השער) שלך, לא מבין את התרבות והשפה שלך – אין מצב שיבין את הסיטואציה וישפוט משפט צדק.

השופטים צריכים לבוא ממך.

הנה הודעה שהוצאתי השבוע לתקשורת בעקבות עוד פסק דין שערורייתי של בג”צ, שביטל את החלטת שר החינוך לשעבר – יואב גלאנט – למנוע את מתן פרס ישראל מאדם שקרא להחרמת ישראל:

“כשקרא פרופ’ גולדרייך להחרמה של מדינת ישראל, הוא הניח מן הסתם שבפעולה זו הוא מציל את ישראל מעצמה. פרופ’ גולדרייך בטוח שהוא אזרח נאמן. ואולם את אותה טענה בדיוק יכול היה לטעון גם מרגל האטום מרדכי ואנונו – גם וענונו חשב מן הסתם שהוא מציל את ישראל מעצמה. חבירה אל מדינות וארגונים עוינים בקריאה להחרים את ישראל היא חציית קו אדום שמעידה כי מוקד ההזדהות של הפועל כך, כבר אינו עמו ומדינתו. מי שפועל כך הוציא עצמו מן הכלל, בדיוק כמו הבן הרשע שבהגדה. בעוד פסיקה שערורייתית, מראה בג”צ, כי בדיוק כמו פרופ גולדרייך, גם הוא מוציא עצמו מן הכלל  ומוכיח עד כמה מנותק הוא מהמדינה ומהעם שאותם הוא אמור לשרת”.

ברור שבית משפט שנבחר על ידי העם ולכן יושב “בשעריך” לא היה מוציא תחת ידו פסק דין שכזה.

המפתח השני למשפט צדק, מופיע בפסוק הבא:

יט לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם.

שוחד אינו רק מעטפת מזומנים. שוחד הוא גם כתבה מלטפת בידיעות אחרונות, שוחד הוא כל טובת הנאה – כלכלית, חברתית, מעמדית וכדומה.

כשחברת תרופות (למשל) מממנת מחקר שאתה מאוד רוצה לבצע, או טיסה ומלון לכנס מדעי – אז מחכם אתה הופך להיות עיוור, ומצדיק אתה הופך להיות שקרן.

ח כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין-דָּם לְדָם בֵּין-דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ  וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה’ אֱ-לֹהֶיךָ בּוֹ.  ט וּבָאתָ אֶל-הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל-הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט.  י וְעָשִׂיתָ עַל-פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן-הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר ה’ וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ.  יא עַל-פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל-הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר-יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה  לֹא תָסוּר מִן-הַדָּבָר אֲשֶׁר-יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל. (דברים. יז.)

אבל מה קורה כשיש מחלוקת בין בתי הדין הקהילתיים – שבטיים? לאן הולכים?

הולכים אל בית הדין הגדול שבירושלים – הסנהדרין.

בית הדין ההוא – במקום אשר בחר ה’ – בהר הבית, הוא בית הדין העליון. זהו בית הדין היחיד שעליו אין שום עוררין – אפילו יגיד לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין – שמע לו.

נהוג בימינו – בעיקר בציבור החרדי – לצטט רק את מחציתו הראשונה של הפסוק “וְעָשִׂיתָ עַל-פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ …” מכאן שחייבים לשמוע בקול הרבנים – ואכן ההתבטלות בפני חכמי התורה והליכה בדרכם, היא ערך חשוב מאוד. ואולם ציות עיוור לדבריהם, בלי שום שאלות וביקורת – לא יכול להתקיים שכן משחרב המקדש אין יותר בית דין גדול בשערי המקדש – בית דין שממנו יוצאת תורה אחת לישראל.

רק בתורה היוצאת “מִן-הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר ה’ ” יכול להתקיים באמת – “וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ.”. כל תורה אחרת היא תורה חלקית שמחייבת בחינה ובדיקה – אולי תורת השבט ההוא מדויקת יותר? אולי טועים הפעם הרבנים?

בלי בית מקדש אין תורה אחת,

ובלי תורה אחת – עומדים כולנו על רגל אחת… 

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

כתבות נוספות

אקטואליה בפרשת וירא. אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום. מה היה חטאה של סדום? מהי ‘מידת סדום’? האם המעשים
אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום?

פרשת השבוע

בדיון נוקב עם איהאב ג’אברין בתכנית של שמעון ריקלין בערוץ 14

מחשבים מסלול #217

מכירים את המיאוס בקולם ובפניהם של השדרנים בערוצי התעמולה הממוסדים שלנו, כשהם מדברים על סיעת הליכוד בכנסת?ללא מילים ותוך הבלטת הפוזות הפחות מחמיאות, מרגילים

הפודקאסט #44

תכלה ממשלת כל ערבייה – וקללותיה,תחל ממשלה יהודית – וברכותיה. התרגיל המסריח ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית, הגיע הערב לסיומו.לא רק בהיסטוריה הפוליטית הישראלית, אלא

אקטואליה ופוליטיקה

מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.
מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.

מחשבים מסלול #126

האם היהודים אשמים בכך שהערבים רוצחים אלה את אלה? על הרצחנות הערבית ומוראה של מלכות, היום, ב’מחשבים מסלול’ – ישראל מחר.

מחשבים מסלול #125

בדר”כ, פרשיות התורה הם סוג של ‘נזיפה’ לחילוניות. שמירת שבת, מאכלות אסורות, ענייני צניעות – איפה את והיכן תורת ישראל. ואולם פרשת שלח היא

פרשת השבוע

לקראת נפילת בנט, ננתח הערב, ב 5×5, על ה ‘בנטיזם’ כתופעה, כיצד ואיך צמח, והאם למחלה הזו יש מרפה. נדבר גם על חודש הגאווה,

5X5

פרשת שופטים תשפ"א

כתבות פופולריות

בדיון נוקב עם איהאב ג’אברין בתכנית של שמעון ריקלין בערוץ 14

מחשבים מסלול #217

תכלה ממשלת כל ערבייה – וקללותיה,תחל ממשלה יהודית – וברכותיה. התרגיל המסריח ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית, הגיע הערב לסיומו.לא רק בהיסטוריה הפוליטית הישראלית, אלא

אקטואליה ופוליטיקה

מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.
מדוע תקף הרב הראשי הספרדי את ח”כ בן גביר בשל עלייתו להר הבית.

מחשבים מסלול #126

האם היהודים אשמים בכך שהערבים רוצחים אלה את אלה? על הרצחנות הערבית ומוראה של מלכות, היום, ב’מחשבים מסלול’ – ישראל מחר.

מחשבים מסלול #125

בדר”כ, פרשיות התורה הם סוג של ‘נזיפה’ לחילוניות. שמירת שבת, מאכלות אסורות, ענייני צניעות – איפה את והיכן תורת ישראל. ואולם פרשת שלח היא

פרשת השבוע