04/07/2007 – י״ח בתמוז ה׳תשס״ז

תרבות של הטרדה

אין תגובות

image_print
הדפס

למנהל סניף הבנק המקומי, נמאס מן התחרות הקשה על כל לקוח. “בקצב הזה” – חשב לעצמו המנהל – “אסיים את הקריירה בתור מנהל סניף בעיירה קטנה, אני חייב להראות להנהלה הראשית הישגים מרשימים יותר”. את הכל הוא כבר ניסה, מזרון ים מתנה לפותחים חשבון בקיץ, מטריה למצטרפים בחורף, אך שום דבר לא עזר. גם הסניפים המתחרים הכירו את הפטנטים הללו. חשב המנהל וחשב – עד שעלה במוחו רעיון מקורי. בשוק העירוני, מסדרים הרוכלים את התפוחים בערימות מצודדות, על המדרכה שבפתח החנות. למה שלא נעשה את אותו הדבר בבנק? למחרת בבוקר הופתעו העוברים ושבים לראות ערמות של כסף מזומן, מסודר יפה יפה בפתח הבנק. עובדי הבנק הכריזו בקולי קולות על ההלוואות הנוחות, וניסו לשכנע את העו”ש לבוא וליטול.

זה הצליח. בתחילה היה הציבור בהלם קל – אך בתוך זמן קצר ברור היה שהסניף שלנו ממריא. המנהל כבר החל לחלום על תפקידו הבא בהנהלה המרכזית. הבנקים האחרים התלוננו. אתה יוצר כאן תרבות מסחרית חדשה שהיא פתח לצרות צרורות – הסבירו. לא כל אחד יוכל לעמוד בפיתוי, לחלוף ליד ערמת כסף ולא לשלוח יד ולשים בכיס. אך מנהלנו הנמרץ מסונוור היה מהצלחתו. אגב – לא רק הוא, כל עובדי הבנק שכבר החלו לחשוש מקיצוצים, פצחו עכשיו בשיר הלל לתרבות המסחר הליברלית שלהם. שוב לא צריך היה לעמול קשה כדי לשכנע את הלקוחות במספרים ואחוזים. הם פשוט עברו, ראו את הכסף ונכנסו. כל הקטע הזה עם הצנעת הכסף בכספות נעולות, הוא עניין מיושן, הסבירו. אנו חיים בעולם חדש וכל אחד רשאי לעשות עם כספו מה שמתחשק לו. בשביל גנבים יש חוקים ויש משטרה – זכותנו לשים את הכסף בחוץ. בלית ברירה הצטרפו שאר הבנקים לתרבות המסחר החדשה. עד מהרה איזנו הבנקים זה את זה. הרווח הקל נעלם, אך צרה חדשה נולדה. רבים לא עמדו בפיתוי, חטפו לעצמם חבילות של שטרות ומאזני הבנקים החלו לצנוח. או אז פנו הבנקים לבית המחוקקים בדרישה להחמיר עם עונשם של הגנבים. חברי הפרלמנט נעתרו לבקשתם, שהרי לא ייתכן שבמדינתנו, תהפוך הגניבה למכת מדינה. הם החמירו בעונשם של הגנבים, הקלו מאוד על מנהלי הבנקים, ואף פטרו אותם מן הצורך להיחשף לציבור כשהם מגישים תלונה במשטרה.

שום דבר לא עזר. אף אחד לא לקח ברצינות את החוקים, ותרבות ה”חטוף כפי יכולתך” רק התרחבה. הבנקים התעקשו להוציא עוד ועוד כסף לרחוב בשם התרבות הליברלית וחופש הפרט. ומנגד – הוסיפה מערכת האכיפה עוד ועוד תקנות וחוקים נגד העוברים ושבים השולחים ידיים לאן שלא צריך. ברור שזה לא עבד – כי חוק אמור לבטא את התרבות, לא ליצור אותה. ואילו כאן ניסינו באמצעות חוקים להתמודד עם התרבות שאנו עצמנו מתעקשים להמשיך ולייצר.

יום אחד הופתעה המדינה כולה מידיעה מרעישה. נשיא המדינה בכבודו ובעצמו שלח ידיים לערמת הכסף. כולם התווכחו אז עם כולם – אף אחד לא חשב שאולי הבעיה היא בתרבות ולא בחוק. אולי פשוט הגיע הזמן להבין שבנק זה לא שוק, שכסף זה דבר רציני, ושמקומו הראוי הוא בכספת ולא ברחוב.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

כתבות נוספות

אקטואליה בפרשת וירא. אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום. מה היה חטאה של סדום? מהי ‘מידת סדום’? האם המעשים
אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום?

פרשת השבוע

כשחזרו המרגלים מתור את הארץ והוציאו דיבת הארץ רעה, התחילו כל ישראל לבכות. אותו היום – תשעה באב היה. אמר להם ה’ לישראל: “אתם
כשחזרו המרגלים מתור את הארץ והוציאו דיבת הארץ רעה, התחילו כל ישראל לבכות. אותו היום – תשעה באב היה. אמר להם ה’ לישראל: “אתם בכיתם בכיה של חינם ואני קובע לכם בכיה של דורות” (מסכת תענית). ואכן באותו יום מר ונמהר – חרבו גם המקדש הראשון, וגם המקדש השני ועוד הרבה חורבנות סבבו סביב היום הזה, כולל למשל, גוש קטיף. 24-6-2016

בית המקדש

בשנה שעברה ‘פייסבוק’ חסמה את החשבון העסקי שלי (על כל דפיו, הפקות הוידאו, ליווי לחתונה, מיזמים חברתיים שלי ועוד) בגלל פרסום ממומן שעשיתי דרכם
סרטה של תהילה פרל-ברמסון 17 שנה להתנתקות

יהדות ותרבות

היום ב חמש על חמש, ננתח לעמקה את זוועת הסירסור בחיילות שגוייסו לשירות בתי הסוהר – ונסביר מה באמת המסקנה המתבקשת והפעולה הנדרשת. לקראת

5X5

אז הדרום משותק בגלל שעצרו בשומרון מחבל מהגי’האד, שמסוגל לירות מעזה טיל נ”ט אל רכבות הנוסעים. אז שיתקו את תנועת הרכבות,והדליפו לג’יהדיסטים תמונה משועשעת

מחשבים מסלול #238

זוועת הסרסור בסוהרות – כלומר השימוש בחיילות יהודיות שהתגייסו לשירות חובה, כצעצועי מין לסיפוק תאוותיהם של מחבלים רוצחי יהודים הכלואים בכלא גלבוע – הזוועה
מדוע טייחו ארגוני הנשים, הפרקליטות והתקשורת, את פרשיית הסרסור בסוהרות? מדוע על אירוע טכני – בריחת האסירים, קמה וועדת חקירה, ועל אירוע טקטוני – שימוש בחיילות חובה כשפחות מין בפקודה, למחבלים הכלואים בגין רצח יהודים – מדוע על כך כולם ניסו במשך שנים לעבור לסדר היום? התשובה היא, כדי שהמאמר ‘פילגש בגלבוע’ – לא ייכתב…

סימן קריאה #42

האזינו לקטע מתוך הפודקאסט של עיתון “הארץ” שבו התארחתי בשבוע שעבר
האזינו לקטע מתוך הפודקאסט של עיתון “הארץ” שבו התארחתי בשבוע שעבר

מחשבים מסלול #237

שנים ארוכות חלפו מאז שהחלה לעלות לכותרות פרשת הסרסור בחיילות שגוייסו לשרת כסוהרות. היכן היו ארגוני הנשים? וגם עכשיו, כשמתבררת עוצמת הפלצות – נראה

מחשבים מסלול #236

ג וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת-הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם-בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת-הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ…. נה וְאִם-לֹא תוֹרִישׁוּ אֶת-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִם בְּצִדֵּיכֶם
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית הועניב היושבב שערש שמחויט – שלושע ותלברו חשלו שעותלשך וחאית נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נמרגי שהכים תוק, הדש שנרא התידם הכייר וק.

פרשת השבוע

חברה ומדינה

כתבות פופולריות

כשחזרו המרגלים מתור את הארץ והוציאו דיבת הארץ רעה, התחילו כל ישראל לבכות. אותו היום – תשעה באב היה. אמר להם ה’ לישראל: “אתם בכיתם בכיה של חינם ואני קובע לכם בכיה של דורות” (מסכת תענית). ואכן באותו יום מר ונמהר – חרבו גם המקדש הראשון, וגם המקדש השני ועוד הרבה חורבנות סבבו סביב היום הזה, כולל למשל, גוש קטיף. 24-6-2016
כשחזרו המרגלים מתור את הארץ והוציאו דיבת הארץ רעה, התחילו כל ישראל לבכות. אותו היום – תשעה באב היה. אמר להם ה’ לישראל: “אתם

בית המקדש

סרטה של תהילה פרל-ברמסון 17 שנה להתנתקות
בשנה שעברה ‘פייסבוק’ חסמה את החשבון העסקי שלי (על כל דפיו, הפקות הוידאו, ליווי לחתונה, מיזמים חברתיים שלי ועוד) בגלל פרסום ממומן שעשיתי דרכם

יהדות ותרבות

היום ב חמש על חמש, ננתח לעמקה את זוועת הסירסור בחיילות שגוייסו לשירות בתי הסוהר – ונסביר מה באמת המסקנה המתבקשת והפעולה הנדרשת. לקראת

5X5

אז הדרום משותק בגלל שעצרו בשומרון מחבל מהגי’האד, שמסוגל לירות מעזה טיל נ”ט אל רכבות הנוסעים. אז שיתקו את תנועת הרכבות,והדליפו לג’יהדיסטים תמונה משועשעת

מחשבים מסלול #238

מדוע טייחו ארגוני הנשים, הפרקליטות והתקשורת, את פרשיית הסרסור בסוהרות? מדוע על אירוע טכני – בריחת האסירים, קמה וועדת חקירה, ועל אירוע טקטוני – שימוש בחיילות חובה כשפחות מין בפקודה, למחבלים הכלואים בגין רצח יהודים – מדוע על כך כולם ניסו במשך שנים לעבור לסדר היום? התשובה היא, כדי שהמאמר ‘פילגש בגלבוע’ – לא ייכתב…
זוועת הסרסור בסוהרות – כלומר השימוש בחיילות יהודיות שהתגייסו לשירות חובה, כצעצועי מין לסיפוק תאוותיהם של מחבלים רוצחי יהודים הכלואים בכלא גלבוע – הזוועה

סימן קריאה #42