מה עושים עם הפליטים מסודן - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ז באדר ב׳ ה׳תשפ״ד | 27/03/2024
מה עושים עם הפליטים מסודן

כיצד עלינו לנהוג בפליטים הסודנים? הדילמה מאוד ברורה, מצד אחד – כיצד אפשר להתעלם מפליטי חרב תשושים ומזי רעב המגיעים אל פתח ביתך? הבעיה המוסרית הזו עוד מתעצמת על רקע ההסטוריה הקשה של היהודים שחיפשו מקלט מן הגרמנים וכל מדינות העולם נעלו שעריהן בפניהם.

מצד שני – אם נפתח את השער לזרם פליטי חרב מכל סכסוך שבטים אפריקני, הרי שאנו יכולים כבר, כאן ועכשיו, לסגור את המדינה ולחפש בעצמנו מקלט באיזה מקום…

אז מה עלינו לעשות?

מהדהדות באוזני מילותיה האמיצות של גב’ ווקסמן – אימו של נחשון הי”ד. “אילו היו שואלים אותי אם לשחרר מחבלים בשביל להציל את בני” – אמרה גב’ ווקסמן – “הייתי תובעת לשחרר את כולם!” “אבל!” – הוסיפה גב’ ווקסמן – “אסור היה לשאול אותי! אימהות לא שואלים!”. את ההבנה הזו של הגב’ ווקסמן, ההבנה שניהול מדינה אינו עניין לארבע אמהות אלא עניין לשיקול דעת של מנהיגים, את ההבנה הזו איבדנו. כיוון שאין מנהיגות בישראל ונותר רק פופוליזם טפל, נותר רק השיקול הרגשי והוא תמיד מוביל אותנו לאסונות. אהוד ברק ברח מלבנון בגלל ארבע אימהות והביא באופן ישיר לפרוץ המלחמה בקיץ האחרון – מלחמה שעלתה מכל בחינה אפשרית, עשרות מונים יותר ממחיר השהיה בלבנון. כל המומחים הזהירו – אבל ברק הלך עם האמהות.

ובכן – נשוב לפליטי סודאן. עומדים מולנו שני עקרונות סותרים לכאורה, ועלינו לנסות ולגשר ביניהם. העקרון ההומני מחד – ושרידות המדינה מאידך. כמדינה יהודית עלינו לפנות אל ערכי היסוד היהודיים שלנו ולנסות להבין כיצד אנו אמורים כאומה לנהוג ערכים חשובים הסותרים לכאורה זה את זה. ראשית חשוב להבין – האוניברסליות, האכפתיות והמעורבות המוסרית בנעשה בעולם כולו הן אבן יסוד בערכי העם היהודי. מטרת העל של עם ישראל הנה “תיקון עולם במלכות ש-די”. אמנם מאז שגלינו מארצנו והצטמצמנו מתרבות שלמה של עם, ארץ, ותורה – למימד הצר של דת בלבד, עקרון תיקון העולם הפך בלתי רלוונטי. אך כיום כשחזרנו לארצנו וחידשנו את ריבונותנו – עלינו לשוב גם אל עקרונות היהדות הבסיסיים. מכאן ברור שהסיפור של פליטי סודן הוא בהחלט ענייננו ואיננו יכולים להתעלם ממנו.

מצד שני יש עקרון יהודי חשוב נוסף – עקרון ההבדלה. אנחנו “עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב” אנחנו מברכים “המבדיל בין קודש לחול בין ישראל לעמים”, לכאורה – מה לנו ולפליטים הללו.

התשובה היא שעלינו לתקן את העולם לא מתוך כך שנתערבב ונבטל את ייחודנו, כמובן גם לא מתוך קולוניאליזם או פעולות מסיונריות. אנחנו נתקן את העולם בשיטה היחידה שכל הורה יודע שהיא עובדת – באמצעות דוגמה אישית. אנחנו נקים כאן בישראל חברת מופת יהודית שתהווה רמזור מוסרי לעולם כולו. למשל: אם סין כורתת איברים של מתנגדי משטר כדי למוכרם בשוק ההשתלות העולמי – אז מדינת ישראל מחרימה את המשחקים האולימפיים בבאיג’ין. בלי חשבונות פוליטיים, מסחריים, ספורטיוויים וכדומה – אין מה לעשות, זה עקרון יסוד יהודי – נשלם מחיר ונקיים אותו. לעומת זאת את פליטי סודן אסור לנו בשום אופן להכניס לארץ. לא להקשיב לאמהות ולא לסטודנטיות. אם נתערבב עם כל העולם – נאבד את ה”לבדד ישכון” וממילא לא נוכל “לתקן עולם”. אז איך עוזרים לסודאנים? לא יודע! אולי מצניחים להם מזון, אולי מפציצים את מבצעי הטבח, ואולי פשוט מבינים שאיננו יכולים לעזור כרגע – מליארדי מוסלמים ואפריקנים קרובים אליהם תרבותית וגיאוגרפית הרבה יותר מאיתנו – הדעת אינה סובלת שבעיה זו תתגלגל לפתחה דווקא לפתחה של ישראל הקטנה. במאמר מוסגר עלי להוסיף שהפליטים הסודנים חצו פעמיים את הגבול המצרי, בכניסה וביציאה. זה לא יכול היה לקרוא אם לא היה מתקיים כאן אינטרס מצרי ברור לפגוע בנו, אינטרס שאינו שונה באופן מהותי מהאינטרס שלהם בהברחות הנשק לעזה, הברחות הנשים לזנות בישראל, והברחות הסמים – המתקיימות גם הן לאורך גבול ה”שלום” הזה.

שתף את הפוסט:
הפוסט הקודם

הפוסט הבא

1 תגובה

  • עם כל הכבוד אין שום דימיון בין מצבינו במלחמת העולם השנייה ל-להבדיל- הסודנים. אנחנו נרדפנו בתור עם. העם היהודי, לא בגלל הייותנו בעלי אזרחות צרפת/הונגריה/פולין וכן הלאה, הסודנים לעומת זאת – יש אצלם מלחמה, מה אני קשור לזה??! אף אחד לא רודף אחריהם בגלל היותם “סודנים”…. אני בפירוש איני יכול לתת מחסה לשום “פליטים” בשום תנאי (במצב העכשווי – שהם כאן כדי להישאר…) ואפילו אם כוונתם לחזור לארצם אח”כ – יש לי מספיק עבודה עם עוני וכו’ אצל בני עמי.

    ועוד, לדעתי העיקרון של “עם לבדד ישכון אינו באמת קשור לכאן, אלא בעיקר העיקרון של ” חייך קודמים” ו”עניי עריך קודמים” – הצפת ישראל ב”פליטים” מסכנת אותנו!! את חיינו, את תרבותינו ואת העובדה שאיננו רוצים עוד שונאים או אונסים…. (ואפילו לא הצפה אלא רק כמה אלפים… הרי ישארו כאן ויגרמו להתבוללות ולאונס וכו’)

השאר תגובה