ירידת הצעירים מהארץ - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
כ״ב בניסן ה׳תשפ״ד | 30/04/2024
כלכלה מאמרים ופוסטים מהעבר

ירידת הצעירים מהארץ

ג׳ בתשרי ה׳תשע״ט (ספטמבר 12, 2018)

ירידת הצעירים מהארץ

הנכדים היו בחג. איזה כיף היה.
באחת הארוחות התגלגלה השיחה אודות הצוות עליו מפקד חתני. מאז הסדיר ובהמשך במילואים הוא מפקד על אחד הצוותים ביחידה מהמובחרות שבצה”ל.
מתברר שמתוך 23 חיילים בצוות – 6 ירדו מהארץ. כמעט רבע.
אחד באיטליה, שנים בגרמניה, אחד בבולגריה, אחד בספרד ואחד מסתובב בכל העולם.
כלומר רובם ירדו למדינות פחות מוצלחות כלכלית מישראל ומסתדרים שם הרבה יותר טוב.
עברתי איתו סיפור אחר סיפור.
כולם מלח הארץ, מתנדבים, רקע סוציו-אקונומי גבוה (חלקם אפילו מאוד), לכולם חשובה שמירת הזהות – אבל כשהגיע אחד מהם לגישוש בארץ עם הרופאה היהודיה שעמה התחתן בגרמניה, נדהמו שניהם לגלות מה ההבדל בין מה שתרוויח אשתו בארץ לעומת מה שהיא מרוויחה שם (משהו כמו 5000 ש”ח בסיס כאן לעומת 7000 יורו + שנה חופשת לידה…).
“תבין” – אומר לי חתני – “הם כולם רוצים להישאר, אבל צעירים בארץ, גם המצליחים, עסוקים בהישרדות – אתה יודע כמה שילמנו רק כדי לעבור עם הילדים את הקיץ הזה? ומי בכלל יכול לחשוב על חסכון לעתיד? אחד החברה, זכה במחיר למשתכן והוא עובד במילאנו כדי לשלם את המשכנתא פה…”
נזכרתי בסרטון האורז הפרסי של נתניהו בערב החג. כמה הכל נפלא עד כדי שיעמום…
אין ספק שישראל מתקדמת בצורה מעוררת השתאות ובמקום בו אכן מגיע על כך קרדיט לנתניהו אשמח לתת לו.
אבל בשורה התחתונה, אם רבע מהצוות המובחר ירד מהארץ, ואם העליה מצרפת מדלגת עלינו לקנדה ואם ילדיהם של אלו כאלו יתבוללו (כמעט בוודאות) אז נכשלנו בענק.
ההתקדמות הכלכלית רק מעצימה את עוצמת הכשלון הזה. כי אם ב30 השנים האחרונות צמחה הכלכלה פי עשרה, אבל הילדים שלנו עובדים יותר שעות ממה שאנו עבדנו בגילם, והם מצליחים רק לשרוד, והסיכוי לדיור רק מתרחק מהם ואחוזים מבהילים מהם יורדים מהארץ – אז משהו כאן רקוב לגמרי. השפע לא מגיע לאן שצריך. הוא נעצר במליון עובדי מדינה, ב20 משרדי ממשלה מיותרים, בפנסיות תקציביות, בצבא מנופח ולא יעיל, במשאיות מזומנים וחשמל חינם לעזה – בקיצור הוא נשאר בניהול הממשלה והאינטרסים הפוליטיים, במקום לחלחל אל כולנו דרך השוק החופשי.
זה שורש הרע. מעורבות הממשלה בכלכלה.
בתשע”ט בריכוזיות נבעט…
עם ביטול מכסים, ביטול תקינה מיותרת, הורדת מיסים, צימצום דרסטי של המנגנון הממשלתי, העברת קרקעות המנהל לבניה, לציבור הרחב ופישוט עמוק של הליכי אישור הבניה – בקיצור,
עם מצע ‘זהות’ בכלכלה –
גם הנכדים שלכם יהיו יהודים ויעשו אתכם את החג בארץ.
שנה טובה.

שתף את הפוסט:

השאר תגובה