יש שופטים בירושלים – אבל אין משפט.... - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ט באדר ב׳ ה׳תשפ״ד | 29/03/2024
חברה ומדינה מאמרים ופוסטים מהעבר

יש שופטים בירושלים – אבל אין משפט….

כ״ז במרחשוון ה׳תשס״ח (נובמבר 8, 2007)

יש שופטים בירושלים – אבל אין משפט….

ב”ה חשוון תשס”ח

יש שופטים בירושלים – אבל אין משפט…. משה פייגלין/nrg

“יש שופטים בירושלים” אמר מנחם בגין. על הפרק עמדה סוגיה פוליטית של התנחלות באלון מורה, ומנחם בגין – ראש הממשלה הראשון מטעם הליכוד והמחנה הלאומי – חיפש לגיטימציה ופתח באמירה זו את השער דרכו החל בית המשפט העליון להתפרס ולנגוס בסמכויות נבחרי הציבור. המושג “הכל שפיט” שתבע אהרון ברק הוא למעשה צידה השני של מטבע ה”שופטים בירושלים” של בגין. את קיצו של התהליך ראינו בשבוע שעבר דווקא מול ממשלת שמאל. אפילו שר הביטחון הצליח סוף סוף להבין את האבסורד שבאספקת חשמל(חינם למעשה) לחמאסטאן העזתי ולמפעלי הקסאמים, אבל הנציב המשפטי העליון לממשלה – מנע מההנהגה הישראלית הנבחרת להגן על אזרחיה. כלומר – שר הביטחון ניבחר הציבור, כפוף לנציב המשפטי – זה המכונה בלשון האורווליאנית שלנו – “יועץ”, נציב – שהוצב שם בפועל ידי אהרון ברק, ומשמש כידה הארוכה של מערכת המשפט בתוך הממשלה הנבחרת.
נו? מה חושבים על כך תושבי שדרות? מה מבין מכך הציבור הרחב?

בעשור של ברק, הגיע השתלטות הרשות השופטת על הרשות הנבחרת למימדים שכבר לא ניתן היה להסתירם מעיני הציבור. שוב ושוב חוקקה הכנסת חוקים שאמורים היו למנוע ממחבלים הנפגשים בארץ אוייב עם ארגוני טרור , לבוא בשערי בית המחוקקים. שוב ושוב הפך הבג”צ חוקים אלה על פיהם ואיפשר למרגל החיזבאללה – עזמי בשארה – לנווט את הקטיושות תחת מעטה החסינות. באותה הזדמנות בה הכשיר את בשארה, פסל הבג”ץ את מועמדותי שלי מטעם רשימת הליכוד, בשל ההפגנות הבלתי חוקיות שהפגנתי נגד הסכמי אוסלו – “אחרת לא תהיה כאן דמוקרטיה” – מסביר אהרון ברק…
את שידורי ערוץ 7 ששידר מהים, הסדירה הכנסת בחוק – אך בג”ץ ביטל את החוק – כנראה בשם חופש הבעת הדעה או משהו כזה…
אין זה מפתיע כי הראשונים להילחם על שמירת הרודנות השיפוטית הזו היו חברי מר”ץ. בית המשפט העליון הפך בפועל לסניף המרכזי של המפלגה ורעיונותיה. “יהודית זה דמוקרטית” הסביר אהרון ברק ועיקר למעשה את המשוואה ‘יהודית ודמוקרטית’ מכל משמעות. מכאן ולהבא הפכה מדינת ישראל בכל צומת הכרעה שהגיע לפתחו של בית המשפט העליון – למדינה דמוקרטית ודמוקרטית.
קרקעות קק”ל שנקנו בכסף יהודי עבור התיישבות יהודית – ישמשו מכאן ולהבא גם את הערבים – התיישבות יהודית היא כנראה גזענות… חוקי הכשרות, חוקי שמירת השבת במקומות המסחר – קיבלו פרשנות מגוכחת. חוק החמץ בלתי ניתן לאכיפה – הסביר בית המשפט, אך כשנחקק החוק לגירוש עשרת אלפים יהודים מבתיהם והחרבתם, בתוך פרק זמן קצר יותר מגרוש ספרד – ראתה בכך מערכת המשפט קודש קודשים ותמכה במימושו המלא והמידי – עם “אפס סובלנות” למתנגדים – כפי שהסביר איש ‘שלום עכשיו’ לשעבר – מר מני מזוז – לקול תרועות בכירי המערכת.
אין סוף לדוגמאות אותן ניתן להביא בכדי להראות כיצד השתלטה הראשות השופטת על הראשות הנבחרת ועל המדינה – אך למעשה אין צורך בכך. הביטו כיצד השתלטה המערכת הזו על השפה – כלומר על התודעה. כמה פעמים שמענו את המושג – “חוק עוקף בג”ץ ” יוצא בחרדה מפיהם של אנשי תקשורת שונים. בחברה דמוקרטית – אמורים נבחרי העם לחוקק את החוקים והשופטים לפרש ולשפוט על פיהם. אם הנבחרים מגיעים למסקנה שהשופטים אינם מפרשים נכון את רצונם – זכותם המלאה לחוקק חוקים חדשים – מפורשים יותר. ברור שזה קורה משום שהבג”ץ עקף את הכנסת, אבל ב’שיחדש’ הישראלי אילפו את הציבור להבין שהריבון הוא העליונים הללו בגלימות השחורות, ונבחרי העם הבזויים – העזו (לא עלינו) לחוקק חוק שעוקף אותם.

יש שופטים בירושלים – זה נכון, אבל כבר אין משפט. משום שמערכת משפט נשענת בראש וראשונה על אמון הציבור. כשנכנס אהרון ברק לתפקידו, נתנו 85% מן הציבור את אמונם במערכת המשפט הישראלית – כך על פי סקר שנערך על ידי אוניברסיטת חיפה. בשנת 2000 כבר ירד אחוז נותני האמון בממלכתו של ברק ל 63%, ואילו היום עומד האמון הציבורי במערכת המשפט על 33% (‘הארץ’ 3.7.07).

המושג ‘מדינה’ שורשו במילה ‘דין’. כשאבד אמון הציבור ביכולתה של המדינה לקיים דין צדק, התערער יסוד קיומה של המדינה. שר המשפטים החדש אינו בא מן המקום האידאולוגי שלי. ההיפך הוא הנכון. אולם הפעולות שהוא עושה בכדי להחזיר את ניהול המדינה לנבחרי העם, הן בראש וראשונה פעולות הצלה של מערכת המשפט עצמה. עודף הכוח שניכסה לעצמה קבוצה אוליגרכית בגלימות שחורות, הפר את האיזון בין הרשויות וחיסל את אמון הציבור בעמוד התווך של ישראל. באופן פראדוכסלי – הסיכוי היחיד של מערכת המשפט לחזור למעמד הראוי לה – נמצא כיום בידיו של פרידמן.

שתף את הפוסט:
הפוסט הקודם

הפוסט הבא

השאר תגובה