פרשת 'בא' תשפ"א - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
ט׳ באדר ב׳ ה׳תשפ״ד | 19/03/2024
פרשת השבוע

פרשת ‘בא’ תשפ”א

ח׳ בשבט ה׳תשפ״א (ינואר 21, 2021)

פרשת ‘בא’ תשפ”א

על תרגילי ההשהיה הפוליטיים של פרעה, ועל סוד הדברת המגיפות.

רגע ההכרעה מתקרב. עוד מעט ויתחולל האירוע הגדול שישנה לעד את ההיסטוריה האנושית. עמו של בורא עולם, עם העברים הנמצא בתחתית המדרגה, עם של עבדים בממלכת השיעבוד האדירה – מצריים הפרעונית – ישוחרר כולו מן השיעבוד, יצא בדרך נס וברכוש גדול ויבשר לאנושות כולה את בשורת מלכות האל האחד וחירות האדם, משיעבוד האדם –  המשתמעת ממנה.

אבל בכוחותיו האחרונים עוד מנסה פרעה לתחבל תחבולות. הרי אם ישלח את עם ישראל, תהיה בכך הוכחה לכך שלא הוא האל המולך בכל. יש כח חזק ממנו. כיצד אם כן יוכל גם לשלחם ולחסוך מעצמו את המכה הבאה, אבל גם להישאר אדון לישראל?

ז וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי פַרְעֹה אֵלָיו עַד-מָתַי יִהְיֶה זֶה לָנוּ לְמוֹקֵשׁ שַׁלַּח אֶת-הָאֲנָשִׁים וְיַעַבְדוּ אֶת- ה’ אֱ-לֹהֵיהֶם הֲטֶרֶם תֵּדַע כִּי אָבְדָה מִצְרָיִם.  ח וַיּוּשַׁב אֶת-מֹשֶׁה וְאֶת-אַהֲרֹן אֶל-פַּרְעֹה וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם לְכוּ עִבְדוּ אֶת- ה’ אֱ-לֹהֵיכֶם מִי וָמִי הַהֹלְכִים. (שמות.י.).

תסיסה מפעפעת בבית פרעה. עוד ועוד מכות ניחתות על העם המצרי. עכשיו כבר מבטיחים לנו את מכת ה’ארבה’ ואתה עדיין מתעקש. כפוליטיקאי וותיק ומנוסה, מנסה פרעה לאכל את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

“לְכוּ עִבְדוּ אֶת- ה’ אֱ-לֹהֵיכֶם” – התקדמנו קצת, כבר לא אני – פרעה – הוא האלוהים שלכם, יש לכם את הא-לוהים שלכם. אבל עדיין הא-לוהים הזה שאותו אתם רוצים לעבוד, הוא א-לוהיכם, לנו במצרים יש אלוהים אחרים.

“אה כן…”- “מִי וָמִי הַהֹלְכִים” …שלא יהיה ספק, כן…אני רוצה דיווח מלא, כולכם נרשמים אצלי במחשב לפני שאתם יוצאים (מן ‘פייק חירות’ שכזו המוכרת היטב לאדם המודרני).

ט וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ נֵלֵךְ בְּבָנֵינוּ וּבִבְנוֹתֵנוּ בְּצֹאנֵנוּ וּבִבְקָרֵנוּ נֵלֵךְ כִּי חַג- ה’ לָנוּ.  י וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יְהִי כֵן ה’ עִמָּכֶם כַּאֲשֶׁר אֲשַׁלַּח אֶתְכֶם וְאֶת-טַפְּכֶם רְאוּ כִּי רָעָה נֶגֶד פְּנֵיכֶם.  יא לֹא כֵן לְכוּ-נָא הַגְּבָרִים וְעִבְדוּ אֶת-ה’ כִּי אֹתָהּ אַתֶּם מְבַקְשִׁים וַיְגָרֶשׁ אֹתָם מֵאֵת פְּנֵי פַרְעֹה.(שם.שם.)                           

רק הגברים יצאו – אומר פרעה. הנשים והילדים נשארים איתי בכדי לוודא שאתם חוזרים.

כא וַיֹּאמֶר ה’ אֶל-מֹשֶׁה נְטֵה יָדְךָ עַל-הַשָּׁמַיִם וִיהִי חֹשֶׁךְ עַל-אֶרֶץ מִצְרָיִם וְיָמֵשׁ חֹשֶׁךְ.  כב וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ עַל-הַשָּׁמָיִם וַיְהִי חֹשֶׁךְ-אֲפֵלָה בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁלֹשֶׁת יָמִים.  כג לֹא-רָאוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו וְלֹא-קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו שְׁלֹשֶׁת יָמִים וּלְכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר בְּמוֹשְׁבֹתָם.  כד וַיִּקְרָא פַרְעֹה אֶל-מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר לְכוּ עִבְדוּ אֶת-ה’ צֹאנְכֶם וּבְקַרְכֶם יֻצָּג  גַּם-טַפְּכֶם יֵלֵךְ עִמָּכֶם. 

עכשיו אחרי מכת החושך אנחנו מתקדמים עוד קצת…

מכת חושך בציורו של גוסטב דורה – ויקיפדיה

ְ”לכוּ עִבְדוּ אֶת-ה‘”. ה’ הוא הא-לוהים. הוא לא רק אלוהיכם…הוא הא-לוהים לבדו.

אבל עדיין מנסה פרעה להשאיר בידיו פרור של שליטה. בסדר – תלכו כולכם גברים נשים וטף, אבל את “צֹאנְכֶם וּבְקַרְכֶם” תשאירו כאן.

כה ו”ַיֹּאמֶר מֹשֶׁה גַּם-אַתָּה תִּתֵּן בְּיָדֵנוּ זְבָחִים וְעֹלֹת וְעָשִׂינוּ לַה’ אֱ-לֹהֵינוּ.  כו וְגַם-מִקְנֵנוּ יֵלֵךְ עִמָּנוּ לֹא תִשָּׁאֵר פַּרְסָה כִּי מִמֶּנּוּ נִקַּח לַעֲבֹד אֶת-יה’ אֱ-לֹהֵינוּ…”(שם). 

לא זו בלבד שלא נשאיר דבר מן המקנה אצלך, אלא גם אתה תוסיף וגם מצאנך נזבח.

וכאן אנו מגיעים אל כל עניין זבח הפסח – קורבן הפסח שהוא עניינו של ליל הסדר שאנו חוגגים בכל שנה והקשר שבינו ובין המגפה.

כא וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לְכָל-זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם  מִשְׁכוּ וּקְחוּ לָכֶם צֹאן לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶם וְשַׁחֲטוּ הַפָּסַח.  כב וּלְקַחְתֶּם אֲגֻדַּת אֵזוֹב וּטְבַלְתֶּם בַּדָּם אֲשֶׁר-בַּסַּף וְהִגַּעְתֶּם אֶל-הַמַּשְׁקוֹף וְאֶל-שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת מִן-הַדָּם אֲשֶׁר בַּסָּף וְאַתֶּם לֹא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח-בֵּיתוֹ עַד-בֹּקֶר.  כג וְעָבַר ה’ לִנְגֹּף אֶת-מִצְרַיִם וְרָאָה אֶת-הַדָּם עַל-הַמַּשְׁקוֹף וְעַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת וּפָסַח יְהוָה עַל-הַפֶּתַח וְלֹא יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל-בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף. (שמות.י”ב.).

מצוות קרבן הפסח שמקבלים ישראל עוד בטרם יצאו ממצרים ועוד בטרם קיבלו את התורה, היא המצווה המביאה אותם בברית לאומית עם אביהם שבשמים. ברית קרבן הפסח מקבילה לברית המילה. “ואומר לך בדמייך חיי, ואומר לך בדמייך חיי” – הפסוק שאנו קוראים בזמן אמירת ההגדה, מתייחס לדם המילה ודם קורבן הפסח. הברית האישית עם אבינו מלכנו, והברית הלאומית. שתי המצוות הללו הן המצוות היחידות בתורה שמי שאינו מקיימן, עונשו כרת. עונש זה מופיע מספר פעמים על מצוות ‘לא תעשה’ – אך כעונש על מצוות ‘עשה’ מופיע עונש ה’כרת’ רק במצוות ברית המילה ובמצוות קורבן הפסח.

מצוות קורבן הפסח אינה תלויה בבנין בית המקדש. לכן – במשך שנתיים לאחר שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים – אסר הרבי מלובביץ’ על חסידיו לשהות בתחומיה ההלכתיים של ירושלים בשעה בה אמורים להקריב את קרבן הפסח, בכדי לא להיכנס לספק איסור ‘כרת’. (לבסוף בוטל האיסור, כנראה משום שהתברר שירושלים לא באמת שוחררה…).

קשר הדוק אנו רואים כבר בפרשתנו, בין הקרבת קרבן הפסח לבין ההתגברות על המגיפה. “…וּפָסַח ה’ עַל-הַפֶּתַח וְלֹא יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל-בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף“.

את הנגף יעצור קורבן הפסח.

מגפה קשה תוקפת את ישראל בימי מלכנו דוד. גד הנביא מגלה למלך את סוד הדברתה. לך קנה את הר הבית מארוונה היבוסי והקם שם מזבח.


יח וַיָּבֹא-גָד אֶל-דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא וַיֹּאמֶר לוֹ עֲלֵה הָקֵם לַה’ מִזְבֵּחַ בְּגֹרֶן ארניה (אֲרַוְנָה) הַיְבֻסִי.  יט וַיַּעַל דָּוִד כִּדְבַר-גָּד כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה’.  כ וַיַּשְׁקֵף אֲרַוְנָה וַיַּרְא אֶת-הַמֶּלֶךְ וְאֶת-עֲבָדָיו עֹבְרִים עָלָיו וַיֵּצֵא אֲרַוְנָה וַיִּשְׁתַּחוּ לַמֶּלֶךְ אַפָּיו אָרְצָה.  כא וַיֹּאמֶר אֲרַוְנָה מַדּוּעַ בָּא אֲדֹנִי-הַמֶּלֶךְ אֶל-עַבְדּוֹ וַיֹּאמֶר דָּוִד לִקְנוֹת מֵעִמְּךָ אֶת-הַגֹּרֶן לִבְנוֹת מִזְבֵּחַ לַה’ וְתֵעָצַר הַמַּגֵּפָה מֵעַל הָעָם.  כב וַיֹּאמֶר אֲרַוְנָה אֶל-דָּוִד יִקַּח וְיַעַל אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ הַטּוֹב בְּעֵינָו רְאֵה הַבָּקָר לָעֹלָה וְהַמֹּרִגִּים וּכְלֵי הַבָּקָר לָעֵצִים.  כג הַכֹּל נָתַן אֲרַוְנָה הַמֶּלֶךְ לַמֶּלֶךְ  {ס}  וַיֹּאמֶר אֲרַוְנָה אֶל-הַמֶּלֶךְ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ יִרְצֶךָ.  כד וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל-אֲרַוְנָה לֹא כִּי-קָנוֹ אֶקְנֶה מֵאוֹתְךָ בִּמְחִיר וְלֹא אַעֲלֶה לַיהוָה אֱלֹהַי עֹלוֹת חִנָּם וַיִּקֶן דָּוִד אֶת-הַגֹּרֶן וְאֶת-הַבָּקָר בְּכֶסֶף שְׁקָלִים חֲמִשִּׁים.  כה וַיִּבֶן שָׁם דָּוִד מִזְבֵּחַ לַה’ וַיַּעַל עֹלוֹת וּשְׁלָמִים וַיֵּעָתֵר יְהוָה לָאָרֶץ וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה מֵעַל יִשְׂרָאֵל. }(שמואל ב’. כ”ד.)

שתף את הפוסט:

1 תגובה

השאר תגובה