פרשת קדושים תשפ"ב - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ז באדר ב׳ ה׳תשפ״ד | 27/03/2024
פרשת השבוע

פרשת קדושים תשפ”ב

כ״ח בניסן ה׳תשפ״ב (אפריל 29, 2022)

פרשת קדושים תשפ”ב

א וַיְדַבֵּר ה’ אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה’ אֱ-לֹהֵיכֶם. ג אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ וְאֶת-שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ אֲנִי ה’ אֱ-לֹהֵיכֶם.

קדושים תהיו, כלומר נבדלים, מוקדשים למטרה מיוחדת, מרוממת.

ובמה תהיו נבדלים? בתורתכם כמובן.

אבל התורה ענקית. מהי בתמצות הנקודה המיוחדת המבדילה ומקדישה אותנו?

ובכן ככל הנראה הכותרת לכל הן שתי המצוות הללו הבאות יחדיו מיד לאחר הציווי ‘קדושים תהיו’.

כיבוד אב ואם ושמירת שבת.

כיבוד אב ואם היא מצווה הגיונית ומקובלת אצל כל עמי התרבות (או לפחות היתה…)

ואולם שמירת שבת? – ההיפך הגמור!
לא רק שאין הגיון כלכלי במצווה הזו, אלא שגוי ששבת חייב מיתה… אסור למי שאינו יהודי לשמור שבת,(מנוחה ושמירת שבת הינם דברים שונים לחלוטין), שכן השבת היא ‘אות’ ביני וביניכם – ביטוי של הברית שבין עם ישראל לא-לוהיו, משהו פרטי שבין הבורא לביןעם שאימץ לו לבנים.

בשונה מכיבוד הורים, גוי ששומר שבת כהלכתה, מתפרץ ל’סלון’ של מישהו אחר.

אנו מובדלים ומוקדשים ביכולת לחבר בין שתי הקצוות הללו. ההיגיון וחיי המעשה, המוסר הטבעי וההתנהלות האנושית מחד, עם האמונה התמימה מאידך, כשגם הצד השכלי וגם הצד האמוני כפופים לאותו מקור – אֲנִי ה’ אֱ-לֹהֵיכֶם.

לא בנזירות או הסתגרות תתקדשו.

לעשות ‘הי-טק’ וצבא, חינוך ותשתיות, משטרה וצבא, בריאות, תיירות – כל מה שמדינה מודרנית מתמודדת איתו – והכל מתוך אותה הוויה אמונית – כי אני ה’ א-להיכם.

זהו קיום הציווי קדושים תהיו.

שבת שלום,
משה פייגלין

שתף את הפוסט:
הפוסט הקודם

2 תגובות

השאר תגובה