05/05/2021 – כ״ג באייר ה׳תשפ״א

בדמיך חיי – על צמיחה מתוך טראומה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

1 תגובה

image_print
שיתוף ב print
הדפס

כיצד אפשר להבין את האסון בהר מירון? כיצד אפשר להתחיל ולהתמודד אתו? גם ברמה החברתית אך בעיקר האישית. היו אנשים שהצליחו לעשות זאת וצמחו מעבר לטראומה ואסונות שפקדו אותם


האסון הנורא בהר מירון זעזע את כל מי שלב פועם בתוכו אבל עבור מי שלא מכיר את אחד ההרוגים, ההלם ישקע אט אט והוא יחזור לחיי השיגרה ה"כמו" בטוחה שלו. ממשיך להחזיק בתקווה כי לו ולאהוביו זה לא יקרה. לעומתו, מי שיישארו עם תוצאות הטרגדיה האיומה הזו הם המשפחות שאיבדו את יקיריהן. יוותרו כואבים ופגועים גם הפצועים פיזית וככל הנראה גם כאלה שנותרו בריאים בגופם אך נפגעו בנפשם מהמראות הבלתי נתפסים. ואנו יודעים שאחוז מסוים שלא טופל במיידית אחרי האירוע, עלולים להישאר עם פוסט טראומה.


השאלות על הלמה, איך ומדוע זה קרה נידונות בלי הפסקה באמצעי התקשורת והחיפוש אחרי אשמים ואחראים בעיצומו. אל מול הקושייה החברתית יש את האדם הפרטי שעם אמונה בלב או בלעדיה גם הוא מביט לשמיים ושואל, למה? אם בסתר לבם או בקול רם זוהי שאלה חשובה לאין ערוך. רבים לא זוכים לתשובה וחיים עם התהייה שנים רבות, אולי עד אחריתם. אבל אחרים מייצרים את התשובה והיא משפיעה ותשפיע אור על רבים אחרים. הכוונה היא למה שמכונה בקרב עולם הפסיכולוגיה 'צמיחה פוסט טראומטית'. מדובר בחוויה של שינוי פסיכולוגי חיובי המתרחשת כתוצאה מהתמודדות עם משבר חיים מאתגר. הצמיחה הזו לא מחזירה את האדם למצבו קודם הטראומה או מסייעת לו להתמודד בחיים ולהתגבר עליה, אלא היא יוצרת שינוי עמוק ומשמעותי אצלו. אצל חלק היא משפיעה ברמה האישית. אדם שעובר משבר ומרגיש שמכאן השמיים הם לא הגבול עבורו. הוא יוצר שינויים אישיים, משפחתיים. לפעמים מחליף מקום עבודה. משפר ומקדם את עצמו ברמות שקודם לכן חי מתוך פחד וחשש ועכשיו ממקום של אומץ וביטחון.


אבל הצמיחה הפוסט טראומטית המשמעותית מתרחשת כאשר לא רק האדם הפרטי 'מרוויח' מהמשבר אלא גם הסביבה שלו. לפעמים הקהילה או החברה אפילו המדינה, תלוי ביכולות של האדם ובמשאביו האישיים. אנשים אלה יוצרים מתוך כאבם הקשה יצירה שמשפיעה טוב למען הכלל גם אם על מנת "להעסיק את עצמם" בהתגברות על המשבר אבל גם על מנת לתת משמעות לאירוע הקשה שעברו. חלקם מנציחים את האובדן בשלל סוגי אנדרטאות כמו עמותות חסד. והיריעה תקצר מלתאר את האנשים הללו שחלק גדול מהם מגיעים לא פעם מהחברה החרדית, דתית ולא רק. עמותת חסד כמו יד שרה. עזר מציון. זיכרון מנחם. שלווה (המוכרת בשל להקת הזמרים הנפלאה שלה). עמותת קמים וחמניות, שתיהן למשפחות שכולות שצמחו מהשכול הפרטי. כל אלו ורבות אחרות עמותות לזכר ובעקבות משבר ולפעמים אנחנו מכירים את האדם עצמו כמו מרים פרץ או לילי בן עמי להבדיל.


הרעיון של צמיחה ממשבר איננו רעיון חדש ומופיע בספרות, בפילוסופיה ובדתות השונות לאורך ההיסטוריה, כולם מתארים ומסבירים את תפקידו של הסבל האנושי בקירוב האדם לחכמה, לאמת ולאלוהים. קיימים מיתוסים בקרב עמים שונים המשופעים בסמלים המייצגים רעיון זה, כמו הקשת שלאחר המבול המסמלת תקווה חדשה לאנושות או עוף החול, הפניקס במיתולוגיה המצרית אשר נשרף כליל בלהבה אך נולד מחדש מעפרו. ויקטור פרנקל, שורד השואה שכתב את הספר 'האדם מחפש משמעות' אפיין אנשים ששרדו מכוח האמונה והצליחו לעבור את מחנות הריכוז על אף גודלם הפיזי הצנום לעומת אחרים שנראה בוודאות שיוכלו לזוועה המתמשכת.


הפסוק בספר יחזקאל " וָאֶעֱבֹ֤ר עָלַ֙יִךְ֙ וָֽאֶרְאֵ֔ךְ מִתְבּוֹסֶ֖סֶת בְּדָמָ֑יִךְ וָאֹ֤מַר לָךְ֙ בְּדָמַ֣יִךְ חֲיִ֔י וָאֹ֥מַר לָ֖ךְ בְּדָמַ֥יִךְ חֲיִֽי" מסמל עבור רבים את ההתעקשות להמשיך ולחיות על אף השבר הקשה. לא לחינם ואמר לך בדמייך חיי כתוב פעמיים. אם לא הבנתם בפעם הראשונה ורציתם להתייאש ולהרים ידיים, הא-ל אומר לכם לחיות. או שמשהו בתוך האדם בוער בו לחיות.


אני לא יודעת כמה זמן ייקח לאנשים להתגבר על אובדנם וכמה מהר הם יצמחו ממנו בעקבות האסון הנורא הזה שקרה ואם בכלל. אבל יש לצפות בתקווה (וגם מתוך מחקרים שבדקו את הנושא) לכך שחלקנו נהפוך בעקבות משברים להיות יותר אדיבים, רוחניים, בעלי תקווה ורצון ליזום התנהגויות אלטרואיסטיות ופרו-סוציאליות. אנשים אלו ימצאו מטרה פנימית חדשה שלא הייתה שם קודם. הכאב על האובדן ללא ספק ימשיך ללוות אבל זכרונו יוותר כאנדרטה משפיעת טוב.

צילום: ליאור יאדו

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
3.7 3 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
1 תגובה
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אהרן כהן
אהרן כהן
5 months ago

מאמר יפה וחשוב. צמיחה רוחנית מתרחשת כאשר אנשים מתפקחים במידה כלשהי מהאשליה שבה חיו טרם הטראומה.

כתבות נוספות

כה,לד וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו, לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים, וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ, וַיָּקָם וַיֵּלַךְ; וַיִּבֶז עֵשָׂו, אֶת-הַבְּכֹרָה. כז,לד כִּשְׁמֹעַ עֵשָׂו, אֶת-דִּבְרֵי אָבִיו, וַיִּצְעַק צְעָקָה, גְּדֹלָה וּמָרָה עַד-מְאֹד;
הביטו בתמונות ישנות של הר הבית. המקום שומם. שדה בור. לא ממש מעניין אף אחד. ירושלים אף לא מוזכרת בקוראן ולו פעם אחת.

פרשת השבוע

היום ב 5×5 נדבר על הרודנות הירוקה, על מתקפת הזרקות הילדים הממשמשת ובאה, על בעיית הדיור המחריפה – ועוד.בשל החרם של פייסבוק, אינני יכול
הרודנות הירוקה, מתקפת הזרקות הילדים הממשמשת ובאה, על בעיית הדיור המחריפה – ועוד.

5X5

ספידיבייט #4

האם יכולה לקום בישראל מפלגה נאצית?ברור שלא – כיצד אפשר אפילו להעלות בדמיון רעיון מטומטם שכזה. אבל תרשו לי בכל זאת להקשות.נניח שמתמזל היה
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית הועניב היושבב שערש שמחויט – שלושע ותלברו חשלו שעותלשך וחאית נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נמרגי שהכים תוק, הדש שנרא התידם הכייר וק.

מחשבים מסלול #124

ברוב פאר והדר שולחת ישראל 140 נציגים לוועידת האקלים. רק המשלחת האמריקנית גדלה ממנה.כמו בקורונה גם באקלים, אנו – היהודים – כרגיל קופצים בראש,
ברוב פאר והדר שולחת ישראל 140 נציגים לוועידת האקלים. רק המשלחת האמריקנית גדלה ממנה. כמו בקורונה גם באקלים, אנו – היהודים – כרגיל קופצים בראש, לגאול את העולם בשם האידאולוגיה התורנית.

מחשבים מסלול #123

"משבר האקלים הוא פיקוח נפש עולמי"כותבת קבוצת רבנים לנפתלי בנט – "חובה לפעול". אינני יודע אם אכן אנו חווים משבר אקלים שנגרם בידי פליטות

מחשבים מסלול #122

יב וַיֹּאמַר ה' אֱ-לֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה-נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה-חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם.  יג הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב עַל-עֵין הַמָּיִם וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר יֹצְאֹת לִשְׁאֹב

פרשת השבוע

היום ב 5X5, נדבר על הזנב של המפלצת (שעליו כנראה התיישבתי…) על נאומי באירוע הזיכרון לרב כהנא, על התגובות לפודקאסט עם ד"ר זלנקו –

5X5

כותבת אורחת: ד"ר רונית דרור

כתבות פופולריות

הביטו בתמונות ישנות של הר הבית. המקום שומם. שדה בור. לא ממש מעניין אף אחד. ירושלים אף לא מוזכרת בקוראן ולו פעם אחת.
כה,לד וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו, לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים, וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ, וַיָּקָם וַיֵּלַךְ; וַיִּבֶז עֵשָׂו, אֶת-הַבְּכֹרָה. כז,לד כִּשְׁמֹעַ עֵשָׂו, אֶת-דִּבְרֵי אָבִיו, וַיִּצְעַק צְעָקָה, גְּדֹלָה וּמָרָה עַד-מְאֹד;

פרשת השבוע

הרודנות הירוקה, מתקפת הזרקות הילדים הממשמשת ובאה, על בעיית הדיור המחריפה – ועוד.
היום ב 5×5 נדבר על הרודנות הירוקה, על מתקפת הזרקות הילדים הממשמשת ובאה, על בעיית הדיור המחריפה – ועוד.בשל החרם של פייסבוק, אינני יכול

5X5

ספידיבייט #4

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית הועניב היושבב שערש שמחויט – שלושע ותלברו חשלו שעותלשך וחאית נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נמרגי שהכים תוק, הדש שנרא התידם הכייר וק.
האם יכולה לקום בישראל מפלגה נאצית?ברור שלא – כיצד אפשר אפילו להעלות בדמיון רעיון מטומטם שכזה. אבל תרשו לי בכל זאת להקשות.נניח שמתמזל היה

מחשבים מסלול #124

מדוע הימין הפוליטי, התקשורתי, והאקדמי -בישראל, לא מתגייס למען חירויות הפרט ונלחם בטוטאליטריזם הקורונה, כפי שנאבקים מקביליו – בעולם החופשי.
תופעה מוזרה מתרחשת בישראל.בעוד בעולם הרחב, מתקיימת התאמה מובהקת, בין התומכים ברודנות הקורונה, לבין מצביעי השמאל –ולעומתה בין המתנגדים לכל טירוף הסגרים, הבידודים וההזרקות

סימן קריאה #26