05/05/2021 – כ״ג באייר ה׳תשפ״א

בדמיך חיי – על צמיחה מתוך טראומה

אין תגובות

image_print
הדפס

כיצד אפשר להבין את האסון בהר מירון? כיצד אפשר להתחיל ולהתמודד אתו? גם ברמה החברתית אך בעיקר האישית. היו אנשים שהצליחו לעשות זאת וצמחו מעבר לטראומה ואסונות שפקדו אותם


האסון הנורא בהר מירון זעזע את כל מי שלב פועם בתוכו אבל עבור מי שלא מכיר את אחד ההרוגים, ההלם ישקע אט אט והוא יחזור לחיי השיגרה ה”כמו” בטוחה שלו. ממשיך להחזיק בתקווה כי לו ולאהוביו זה לא יקרה. לעומתו, מי שיישארו עם תוצאות הטרגדיה האיומה הזו הם המשפחות שאיבדו את יקיריהן. יוותרו כואבים ופגועים גם הפצועים פיזית וככל הנראה גם כאלה שנותרו בריאים בגופם אך נפגעו בנפשם מהמראות הבלתי נתפסים. ואנו יודעים שאחוז מסוים שלא טופל במיידית אחרי האירוע, עלולים להישאר עם פוסט טראומה.


השאלות על הלמה, איך ומדוע זה קרה נידונות בלי הפסקה באמצעי התקשורת והחיפוש אחרי אשמים ואחראים בעיצומו. אל מול הקושייה החברתית יש את האדם הפרטי שעם אמונה בלב או בלעדיה גם הוא מביט לשמיים ושואל, למה? אם בסתר לבם או בקול רם זוהי שאלה חשובה לאין ערוך. רבים לא זוכים לתשובה וחיים עם התהייה שנים רבות, אולי עד אחריתם. אבל אחרים מייצרים את התשובה והיא משפיעה ותשפיע אור על רבים אחרים. הכוונה היא למה שמכונה בקרב עולם הפסיכולוגיה ‘צמיחה פוסט טראומטית’. מדובר בחוויה של שינוי פסיכולוגי חיובי המתרחשת כתוצאה מהתמודדות עם משבר חיים מאתגר. הצמיחה הזו לא מחזירה את האדם למצבו קודם הטראומה או מסייעת לו להתמודד בחיים ולהתגבר עליה, אלא היא יוצרת שינוי עמוק ומשמעותי אצלו. אצל חלק היא משפיעה ברמה האישית. אדם שעובר משבר ומרגיש שמכאן השמיים הם לא הגבול עבורו. הוא יוצר שינויים אישיים, משפחתיים. לפעמים מחליף מקום עבודה. משפר ומקדם את עצמו ברמות שקודם לכן חי מתוך פחד וחשש ועכשיו ממקום של אומץ וביטחון.


אבל הצמיחה הפוסט טראומטית המשמעותית מתרחשת כאשר לא רק האדם הפרטי ‘מרוויח’ מהמשבר אלא גם הסביבה שלו. לפעמים הקהילה או החברה אפילו המדינה, תלוי ביכולות של האדם ובמשאביו האישיים. אנשים אלה יוצרים מתוך כאבם הקשה יצירה שמשפיעה טוב למען הכלל גם אם על מנת “להעסיק את עצמם” בהתגברות על המשבר אבל גם על מנת לתת משמעות לאירוע הקשה שעברו. חלקם מנציחים את האובדן בשלל סוגי אנדרטאות כמו עמותות חסד. והיריעה תקצר מלתאר את האנשים הללו שחלק גדול מהם מגיעים לא פעם מהחברה החרדית, דתית ולא רק. עמותת חסד כמו יד שרה. עזר מציון. זיכרון מנחם. שלווה (המוכרת בשל להקת הזמרים הנפלאה שלה). עמותת קמים וחמניות, שתיהן למשפחות שכולות שצמחו מהשכול הפרטי. כל אלו ורבות אחרות עמותות לזכר ובעקבות משבר ולפעמים אנחנו מכירים את האדם עצמו כמו מרים פרץ או לילי בן עמי להבדיל.


הרעיון של צמיחה ממשבר איננו רעיון חדש ומופיע בספרות, בפילוסופיה ובדתות השונות לאורך ההיסטוריה, כולם מתארים ומסבירים את תפקידו של הסבל האנושי בקירוב האדם לחכמה, לאמת ולאלוהים. קיימים מיתוסים בקרב עמים שונים המשופעים בסמלים המייצגים רעיון זה, כמו הקשת שלאחר המבול המסמלת תקווה חדשה לאנושות או עוף החול, הפניקס במיתולוגיה המצרית אשר נשרף כליל בלהבה אך נולד מחדש מעפרו. ויקטור פרנקל, שורד השואה שכתב את הספר ‘האדם מחפש משמעות’ אפיין אנשים ששרדו מכוח האמונה והצליחו לעבור את מחנות הריכוז על אף גודלם הפיזי הצנום לעומת אחרים שנראה בוודאות שיוכלו לזוועה המתמשכת.


הפסוק בספר יחזקאל ” וָאֶעֱבֹ֤ר עָלַ֙יִךְ֙ וָֽאֶרְאֵ֔ךְ מִתְבּוֹסֶ֖סֶת בְּדָמָ֑יִךְ וָאֹ֤מַר לָךְ֙ בְּדָמַ֣יִךְ חֲיִ֔י וָאֹ֥מַר לָ֖ךְ בְּדָמַ֥יִךְ חֲיִֽי” מסמל עבור רבים את ההתעקשות להמשיך ולחיות על אף השבר הקשה. לא לחינם ואמר לך בדמייך חיי כתוב פעמיים. אם לא הבנתם בפעם הראשונה ורציתם להתייאש ולהרים ידיים, הא-ל אומר לכם לחיות. או שמשהו בתוך האדם בוער בו לחיות.


אני לא יודעת כמה זמן ייקח לאנשים להתגבר על אובדנם וכמה מהר הם יצמחו ממנו בעקבות האסון הנורא הזה שקרה ואם בכלל. אבל יש לצפות בתקווה (וגם מתוך מחקרים שבדקו את הנושא) לכך שחלקנו נהפוך בעקבות משברים להיות יותר אדיבים, רוחניים, בעלי תקווה ורצון ליזום התנהגויות אלטרואיסטיות ופרו-סוציאליות. אנשים אלו ימצאו מטרה פנימית חדשה שלא הייתה שם קודם. הכאב על האובדן ללא ספק ימשיך ללוות אבל זכרונו יוותר כאנדרטה משפיעת טוב.

צילום: ליאור יאדו

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
3.7 3 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

כתבות נוספות

אקטואליה בפרשת וירא. אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום. מה היה חטאה של סדום? מהי ‘מידת סדום’? האם המעשים
אחת ממשימות המלאכים שבאו אל אברהם הייתה להודיעו על חורבן סדום?

פרשת השבוע

כשחזרו המרגלים מתור את הארץ והוציאו דיבת הארץ רעה, התחילו כל ישראל לבכות. אותו היום – תשעה באב היה. אמר להם ה’ לישראל: “אתם
כשחזרו המרגלים מתור את הארץ והוציאו דיבת הארץ רעה, התחילו כל ישראל לבכות. אותו היום – תשעה באב היה. אמר להם ה’ לישראל: “אתם בכיתם בכיה של חינם ואני קובע לכם בכיה של דורות” (מסכת תענית). ואכן באותו יום מר ונמהר – חרבו גם המקדש הראשון, וגם המקדש השני ועוד הרבה חורבנות סבבו סביב היום הזה, כולל למשל, גוש קטיף. 24-6-2016

בית המקדש

בשנה שעברה ‘פייסבוק’ חסמה את החשבון העסקי שלי (על כל דפיו, הפקות הוידאו, ליווי לחתונה, מיזמים חברתיים שלי ועוד) בגלל פרסום ממומן שעשיתי דרכם
סרטה של תהילה פרל-ברמסון 17 שנה להתנתקות

יהדות ותרבות

היום ב חמש על חמש, ננתח לעמקה את זוועת הסירסור בחיילות שגוייסו לשירות בתי הסוהר – ונסביר מה באמת המסקנה המתבקשת והפעולה הנדרשת. לקראת

5X5

אז הדרום משותק בגלל שעצרו בשומרון מחבל מהגי’האד, שמסוגל לירות מעזה טיל נ”ט אל רכבות הנוסעים. אז שיתקו את תנועת הרכבות,והדליפו לג’יהדיסטים תמונה משועשעת

מחשבים מסלול #238

זוועת הסרסור בסוהרות – כלומר השימוש בחיילות יהודיות שהתגייסו לשירות חובה, כצעצועי מין לסיפוק תאוותיהם של מחבלים רוצחי יהודים הכלואים בכלא גלבוע – הזוועה
מדוע טייחו ארגוני הנשים, הפרקליטות והתקשורת, את פרשיית הסרסור בסוהרות? מדוע על אירוע טכני – בריחת האסירים, קמה וועדת חקירה, ועל אירוע טקטוני – שימוש בחיילות חובה כשפחות מין בפקודה, למחבלים הכלואים בגין רצח יהודים – מדוע על כך כולם ניסו במשך שנים לעבור לסדר היום? התשובה היא, כדי שהמאמר ‘פילגש בגלבוע’ – לא ייכתב…

סימן קריאה #42

האזינו לקטע מתוך הפודקאסט של עיתון “הארץ” שבו התארחתי בשבוע שעבר
האזינו לקטע מתוך הפודקאסט של עיתון “הארץ” שבו התארחתי בשבוע שעבר

מחשבים מסלול #237

שנים ארוכות חלפו מאז שהחלה לעלות לכותרות פרשת הסרסור בחיילות שגוייסו לשרת כסוהרות. היכן היו ארגוני הנשים? וגם עכשיו, כשמתבררת עוצמת הפלצות – נראה

מחשבים מסלול #236

ג וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת-הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם-בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת-הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ…. נה וְאִם-לֹא תוֹרִישׁוּ אֶת-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִם בְּצִדֵּיכֶם
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית הועניב היושבב שערש שמחויט – שלושע ותלברו חשלו שעותלשך וחאית נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נמרגי שהכים תוק, הדש שנרא התידם הכייר וק.

פרשת השבוע

כותבת אורחת: ד"ר רונית דרור

כתבות פופולריות

כשחזרו המרגלים מתור את הארץ והוציאו דיבת הארץ רעה, התחילו כל ישראל לבכות. אותו היום – תשעה באב היה. אמר להם ה’ לישראל: “אתם בכיתם בכיה של חינם ואני קובע לכם בכיה של דורות” (מסכת תענית). ואכן באותו יום מר ונמהר – חרבו גם המקדש הראשון, וגם המקדש השני ועוד הרבה חורבנות סבבו סביב היום הזה, כולל למשל, גוש קטיף. 24-6-2016
כשחזרו המרגלים מתור את הארץ והוציאו דיבת הארץ רעה, התחילו כל ישראל לבכות. אותו היום – תשעה באב היה. אמר להם ה’ לישראל: “אתם

בית המקדש

סרטה של תהילה פרל-ברמסון 17 שנה להתנתקות
בשנה שעברה ‘פייסבוק’ חסמה את החשבון העסקי שלי (על כל דפיו, הפקות הוידאו, ליווי לחתונה, מיזמים חברתיים שלי ועוד) בגלל פרסום ממומן שעשיתי דרכם

יהדות ותרבות

היום ב חמש על חמש, ננתח לעמקה את זוועת הסירסור בחיילות שגוייסו לשירות בתי הסוהר – ונסביר מה באמת המסקנה המתבקשת והפעולה הנדרשת. לקראת

5X5

אז הדרום משותק בגלל שעצרו בשומרון מחבל מהגי’האד, שמסוגל לירות מעזה טיל נ”ט אל רכבות הנוסעים. אז שיתקו את תנועת הרכבות,והדליפו לג’יהדיסטים תמונה משועשעת

מחשבים מסלול #238

מדוע טייחו ארגוני הנשים, הפרקליטות והתקשורת, את פרשיית הסרסור בסוהרות? מדוע על אירוע טכני – בריחת האסירים, קמה וועדת חקירה, ועל אירוע טקטוני – שימוש בחיילות חובה כשפחות מין בפקודה, למחבלים הכלואים בגין רצח יהודים – מדוע על כך כולם ניסו במשך שנים לעבור לסדר היום? התשובה היא, כדי שהמאמר ‘פילגש בגלבוע’ – לא ייכתב…
זוועת הסרסור בסוהרות – כלומר השימוש בחיילות יהודיות שהתגייסו לשירות חובה, כצעצועי מין לסיפוק תאוותיהם של מחבלים רוצחי יהודים הכלואים בכלא גלבוע – הזוועה

סימן קריאה #42