מהו היחס הנכון שבין המדינה והדת? - ישראל מחר
הכרזותעלינו באתר חדש! במידה ויש שאלות או תקלות מוזמנים ליצור איתנו קשרליצירת קשר
י״ט בניסן ה׳תשפ״ד | 27/04/2024
הפודקאסט

מהו היחס הנכון שבין המדינה והדת?

י״ח באב ה׳תשפ״א (יולי 27, 2021)

מהו היחס הנכון שבין המדינה והדת?

בנישואין, בכשרות ומעל לכל – בגיור – איך המדינה צריכה להתייחס לדת? שיחה מאלפת עם הרב אמסלם – עכשיו בפודקאסט של ‘ישראל מחר’.

לצפייה בפודקאסט המלא: (1:09:06)
להאזנה לפודקאסט המלא: (1:05:46)
שתף את הפוסט:
הפוסט הקודם

הפוסט הבא

28 תגובות

  • לא מסכימה אתכם בנושא הגיור.
    לשיטך, אולי צריך לשאול אותם מה הם מרגישים יותר, יהודים או ישראלים?
    לא מבינה איך אפשר להגדיר את שאלת הזהות כשאלה מרכזית ואז לאפשר גיור למי שמרגיש שייך לעם ישראל בגלל הישראליות שלו…

  • עם כל הכבוד לרב אמסלם
    גיור ללא קבלת עול מצוות אינו גיור. התגיירת ואתה ממשיך לחלל שבת? אז לא התגיירת.
    גיור ממניעים כלכליים הוא גיור מפוקפק עד לא קיים.
    לא חכמה “להתגייר” כשאתה אריתראי חסר כל. האם היית מצטרף לעם היהודי בימי השואה, רק כי הגעת להכרה שהתורה היא אמת? זה המבחן.
    אבא שלך יהודי, אבל אמא שלך גויה? אתה גוי חביבי. אצלנו זה הולך לפי האמא.
    מבחני רצינות לגיור לא אמורים להיות יותר קלים מהליכי קבלה ללשכת עורכי הדין או לכל אגודה אחרת. לכל אגודה יש מבחני קבלה משלה וזו זכותה המלאה, כך גם ליהדות.
    ומילה אחת בשבילך משה היקר
    בעשור האחרון נתפס הרב אמסלם בעיני רוב החרדים (בצדק או שלא בצדק) כאויב שבא לקעקע דברים המקובלים מאז ומתמיד. שיתוף פעולה שלך איתו הוא נוסחה בדוקה לקומם נגדך את רוב רובו של הציבור החרדי-גם אם אתה מציע להם אלף ואחד דברים ממש טובים כמו עצמאות בחינוך וצבא התנדבותי.
    כמובן זכותו המלאה להיכנס לליכוד ונהל משם את המאבקים שלו. אבל שזה לא יהיה על חשבונך. 

  • אתה מפספס משהו חשוב משה היקר,
    יש הרבה תחלואה והרבה פגמים בעולם החרדי , חלקם נובעים ממידות רעות ומושחתות של בני אדם וחלקם נובעים מהבדלי התרבויות והתנאים הקשים שהיו לכל זרם בנפרד בגלות .
    אבל רוב גדולי ישראל הם חרדים ובכל מקום בתנך שלא הקשיבו לגדולי ישראל נענשו קשות.
    הרעיון שלך מבורך ואני לא מצליח לחלוק עליך אפילו בפסיק קטן .
    אבל ברגע שאתה רוצה לבצע תהליכים משמעותיים ואתה לא עושה את זה ביחד עם גדולי ישראל אתה מפספס את כל המטרה ובאותה השניה אתה הופך לחלק מהבעיה במקום לחלק מהפתרון.
    אותנו שכנעת , עכשיו תשכנע ביצירתיות ובחכמה שה’ נתן לך את גדולי ישראל ואז תזכה להוביל מהלכים משמעותיים .

    אני חוזר ואומר אותי שיכנעת אני מאמין למה שאתה מוכר ויודע שזה הדרך הנכונה אבל ביחד עם זה אני יודע שתמיד רצון ה’ האמיתי הוא לפי מה שגדולי ישראל אומרים.

    עם כל הכבוד לרב חיים אמסלם ולידע הרב שלו ואני מאמין שהוא פועל ממקום אמיתי ורצון לעשות טוב הוא בדעת יחיד בפסיקות ובדרך שלו.
    שורה תחתונה השמחה לאיד על הרפורמות בכשרות זה לשפוך את התינוק ביחד עם המים.
    אני ישמח לקבל את תגובתך ואת דעתך .

  • I did not like Rabbi Amsalem’s attitude, his ideas, or the fact that he monopolized the conversation and didn’t let Moshe get two words out of his mouth. The most important point is that conversion is directly relevant to Hok haShvut. There are tens of millions of people out there who would kill in order to gain the right to become Israeli. R Amsalem doesn’t seem very concerned. He is very extreme in his views. There are technical things to improve in the process itself, but I think that the test for whether or not to accept a person as a Ger is: would this person convert to Judaism in the 1940’s, or is it only now that the “stock” of Israel is sky high?

  • לעניות דעתי עיקר השאלה היא האם היהדות היא דת, ואז מרכז הגיור הוא קבלת עול מצוות, שזה מהותה של דת, או האם היהדות היא לאום, ואז עיקר העניין הוא בהצטרפות לעם היהודי על מסורתו ומנהגיו. הגישה הראשונה היא הגישה החרדית, והגישה השניה היא הגישה של הרב אמסלם.

  • חתונה לא מוסדרת עלולה להגיע לגרימת ממזרות שכן אח”כ אין גרושין מוסדרים ובפרט אם היא רוצה להתחתן עם כהן ובדומה זה על עניין הגיור לפתוח גיור שמנוגד לדעתם של כל גדולי ישראל (כיום) והזרמים המרכזיים זה אותו עיקרון של התבוללות ויצירת שני עמים וכמעט לכל הדוג’ יש גם דוגמאות הפוכות וכן אין זו הפעם הראשונה וגם לא האחרונה שנותנים הסכמות לספרים בלי לקרוא אותם מקצה לקצה אלא סומכים על המחבר ורפרוף או קריאת תמצות בסיסי ובפרט על הסכמה קודמת של ת”ח גדול שבד”כ קשור למחבר…
    הבעיות אכן אמיתיות אך יוצרים בכך בעיות קשות יותר.

  • משה סליחה אבל בנושאים שכאלו יש לפנות למומחים .באמת מצאת עם מי להתעסק מישהו שכל גדולי הרבנים חולקים עליו בענייני הגיור והוא לא מהסס לא רק ללמד הפוך אלא לשכנע בפועל לעשות כדעתו בניגוד לכולם , איך אפשר בעניני כלל ישראל לסמוך על דעת יחיד לא מומחה בניגוד לדעת כל המומחים! ממש חוסר אחריות!
    קראתי כבר טענות ופרושים שלו בעבר ואת תשובות הרב אריאל וכדומה וזה ממש הזוי לתת לו במה . במשך הדורות היו מצבים של גיורי דיעבד שלא באמת סומכים עליהם אלא חושדים בהם כמפורש ברמב”ם אבל כאן מדובר במציאות שיסמכו עליהם ממש ולכתחילה ויתחתנו עימם לא שיבדקו אותם הרבה זמן אחרי הגיור ויחליטו אם להכניסם בקהל !!!
    הזוי

      • אין לי “קהילה” למדתי את הסוגיא אני מבין את דעתו של הרב אמסלם היא לא כ”כ מוכחת והיא ממש לא מקובלת בפסיקה אם כי יש שסברו כמוהו ודווקא בתחום הזה הפוסקים לא מקבלים את הבנתו ואף הגיבו עליה בכל מיני התיחסויות וגיור יש חשיבות שיהא מקובל על כולם ולא על יחידים או כאלו שלא שואלים פוסקים כי זה ליצור פה שני עמים שלא יכולים להתחתן.
        במילים אחרות זה רק לעשות את המגרעות שיש כרגע אבל בפי 1000 כי כך לא תשנה את הדעה המקובלת רק נגרום למי שהולך לפי הרבנים לפרוש משאר העם ןלשאר העם להתגייג.
        תחשוב שענייני רפואה / פרנסה / משכנתא כל המומחים היו אומרים א ומישהו שחולק על כולם היה אומר ב היית לוקח סיכון שיכול להרוס את כל הבריאות / כלכלה שלך על סמך קטעי דברים שהוא מביא והבנות יחודיות משלו בניגוד לכל שאר העולם?
        אתה מוזמן ללמוד את התחום ביסודיות וקרוא ספרים ומאמרים, הכל נגיש היום ,אבל זה לא חכמה להביא דעה שנשמעת טוב בלי לראות את ההשלכות שלה ואת הדעות ההפוכות שגם הן המקובלות כולל ע”י ת”ח שמפנים לעיתים לבתי דין מהסוג של הרב אמסלם בבחינת לא כשר אבל עדיף על פני יותר גרוע וכדברי הרמב”ם.
        זו הדעה הכי קיצונית ולא מקובלת .

    • מעניין שגם בקשר להונאת הקורונה רוב הרופאים (ורוב הרבנים) הולכים עם הממסד, שלא מתגמל דעות שונות מהטון המקובל.

      לצערי גם הרפואה וגם היהדות (במקרים רבים) הפכה לפוליטיקה. איפה “אלה ואלה דברי אלוהים חיים”? וכמו שמצטט הרב שרקי – “אם אין אלה ואלה, זה דברי אלוהים מתים”. כך ברפואה וכך ביהדות.

      אבל אני לא מומחה בהלכה. אדרבא, בואו נשמע דיון הלכתי אמיתי בין הרב אמסלם לרב שחולק עליו.

      • ההבדל הקטן הוא שבין הרבנים המומחים בדורנו יש הסכמה כמקובל לדעה שהפוכה לדעתו ואם ינהגו כדעתו המצב יחמיר כי גם יהיו את הבעיות שיש כיום בגיור שעל חלקם הוא דיבר וגם יתווספו המון גרים שהזרם המרכזי ובעצם כמעט כולם לא יחשיבו אותו כגיור אמיתי ברמה של להתחתן איתו מין גיור על תנאי שהרמב”ם אומר שהיה בתקופת דוד ושלמה ע”י בתי דין קטנים שלא פסלו את הגיורים האלה אבל גם לא סמכו עליהם כלומר אולי צירפו למניין כשהיה חשש עלבון ומדובר במצוה דרבנן אבל לא נתנו להתחתן עימם …
        זה מה שאנחנו רוצים?

      • ממליץ לך על הספר של הרב שג”ר בנושא כי הוא די מסכם את הדעות מה השיטה וההבנה נקובלת זה כבר ידוע ואת מחקרים בנושא ועד כמה מהגרים בגיור הכללי שומרים על אורח חיים דתי וההשלכות של כך זה גם תוכל למצוא באינטרנט דברים מפורשים כולל של הרב יצחק יוסף ופוסקים בכירים וגדולי הפוסקים בכלל.

        • כפי שכתבתי בסוף, אני לא מביע פה דעה הלכתית לגבי הגיור.
          הבעייה שהצגתי היא – הביטול האגרסיבי של דעה שחורגת מהמיינסטרים.
          לטענתי – הביטול הכוחני של דעה (שבאה מתוך עולם התורה) מעיד על כך שדברי המבטלים אינם דברי תורה.
          ביהדות, ריבוי הדעות ההלכתיות הוא יסוד חשוב!
          אם יש רק דעה אחת לגיטימית – “אם אין ‘אלו ואלו’, אלה דברי אלוהים ‘מתים’ “.

השאר תגובה