07/05/2021 – כ״ה באייר ה׳תשפ״א

פרשת 'בהר-בחוקותי' תשפ"א

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובה

image_print
שיתוף ב print
הדפס

אז מה היא השיטה הכלכלית היהודית?

אולי סוציאליזם? – 'ואהבת לרעך כמוך'?

אולי קפיטליזם? – 'וקראתם דרור בארץ לכל יושביה'?

משטר השמיטה והיובל המופיע בתחילת פרשת 'בהר', הוא לא זה ולא זה –  הוא משהו אחר לחלוטין.

א וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה בְּהַר סִינַי לֵאמֹר.  ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי תָבֹאוּ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה'.  ג שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת-תְּבוּאָתָהּ.  ד וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה'  שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר.  ה אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר וְאֶת-עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא תִבְצֹר  שְׁנַת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ.  ו וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה לְךָ וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ וְלִשְׂכִירְךָ וּלְתוֹשָׁבְךָ הַגָּרִים עִמָּךְ.  ז וְלִבְהֶמְתְּךָ וְלַחַיָּה אֲשֶׁר בְּאַרְצֶךָ  תִּהְיֶה כָל-תְּבוּאָתָהּ לֶאֱכֹל.  {ס} ח וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים וְהָיוּ לְךָ יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים שָׁנָה.  ט וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל-אַרְצְכֶם.  י וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל-יֹשְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל-אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל-מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ.  יא יוֹבֵל הִוא שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה תִּהְיֶה לָכֶם לֹא תִזְרָעוּ וְלֹא תִקְצְרוּ אֶת-סְפִיחֶיהָ וְלֹא תִבְצְרוּ אֶת-נְזִרֶיהָ.  יב כִּי יוֹבֵל הִוא קֹדֶשׁ תִּהְיֶה לָכֶם מִן-הַשָּׂדֶה תֹּאכְלוּ אֶת-תְּבוּאָתָהּ.  יג בִּשְׁנַת הַיּוֹבֵל הַזֹּאת תָּשֻׁבוּ אִישׁ אֶל-אֲחֻזָּתוֹ.  יד וְכִי-תִמְכְּרוּ מִמְכָּר לַעֲמִיתֶךָ אוֹ קָנֹה מִיַּד עֲמִיתֶךָ אַל-תּוֹנוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו.  טו בְּמִסְפַּר שָׁנִים אַחַר הַיּוֹבֵל תִּקְנֶה מֵאֵת עֲמִיתֶךָ בְּמִסְפַּר שְׁנֵי-תְבוּאֹת יִמְכָּר-לָךְ.  טז לְפִי רֹב הַשָּׁנִים תַּרְבֶּה מִקְנָתוֹ וּלְפִי מְעֹט הַשָּׁנִים תַּמְעִיט מִקְנָתוֹ  כִּי מִסְפַּר תְּבוּאֹת הוּא מֹכֵר לָךְ.  יז וְלֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת-עֲמִיתוֹ וְיָרֵאתָ מֵאֱ-לֹהֶיךָ  כִּי אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם.  יח וַעֲשִׂיתֶם אֶת-חֻקֹּתַי וְאֶת-מִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וִישַׁבְתֶּם עַל-הָאָרֶץ לָבֶטַח.  יט וְנָתְנָה הָאָרֶץ פִּרְיָהּ וַאֲכַלְתֶּם לָשֹׂבַע וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח עָלֶיהָ.  כ וְכִי תֹאמְרוּ מַה-נֹּאכַל בַּשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת  הֵן לֹא נִזְרָע וְלֹא נֶאֱסֹף אֶת-תְּבוּאָתֵנוּ.  כא וְצִוִּיתִי אֶת-בִּרְכָתִי לָכֶם בַּשָּׁנָה הַשִּׁשִּׁית וְעָשָׂת אֶת-הַתְּבוּאָה לִשְׁלֹשׁ הַשָּׁנִים.  כב וּזְרַעְתֶּם אֵת הַשָּׁנָה הַשְּׁמִינִת וַאֲכַלְתֶּם מִן-הַתְּבוּאָה יָשָׁן עַד הַשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִת עַד-בּוֹא תְּבוּאָתָהּ תֹּאכְלוּ יָשָׁן.  כג וְהָאָרֶץ לֹא תִמָּכֵר לִצְמִתֻת כִּי-לִי הָאָרֶץ  כִּי-גֵרִים וְתוֹשָׁבִים אַתֶּם עִמָּדִי.  כד וּבְכֹל אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם גְּאֻלָּה תִּתְּנוּ לָאָרֶץ. 

לכאורה מדובר כאן בסוציאליזם – על גבול הקומוניזם. השימוש באמצעי הייצור המרכזי שבבעלותך, כלומר הקרקע, מוגבל – אינך יכול לעשות בו ככל העולה על רוחך. יש דברים שאסור – כמו לזרוע כלאיים למשל, מה אכפת לך מה אני זורע? מפריע לך שאני זורע כלאיים? זה בא על חשבונך באיזו צורה?

 יש גם זמנים שאסור להפיק תוצרת – כלומר בשבת, בשמיטה ובשנת היובל.

הקרקע כביכול שלך, אבל אתה לא יכול לעשות בה כל מה שאתה רוצה ואתה לא יכול לעבד אותה בכל זמן שתרצה – אתה מוגבל הן בפעילות והן בזמן.

אבל זו רק ההתחלה. הקרקע עצמה, כך מסתבר, נמצאת אצלך בסוג של השאלה. אתה לא יכול בפשטות למכור אותה לנצח אם אתה זקוק לכסף, אתה גם לא יכול לקנות לנצח קרקע ממישהו אחר שזקוק למזומנים – אחת לחמישים שנה – בשנת היובל – הקרקע (החקלאית) חוזרת לבעליה המקוריים.

קפיטליזם ושוק חופשי – זה לא…

ואולם מנגד, אנחנו יודעים שהתורה מקדשת את הרכוש הפרטי, עד כדי כך שאפילו המלך העוצמתי 'אחאב', שרחוק מלהקפיד במצוות, כשהוא חומד את כרם  נבות היזרעאלי, הוא לא מסוגל לחמוס אותו לעצמו, ואפילו לקנותו בכסף אינו יכול.

אנחנו רואים שאדם ללא קרקע, משול לעבד ולכן פטור ממצוות העליה לרגל לבית המקדש. 'כי לי בני ישראל עבדים' – ולא עבדים לעבדים. כדי להיות עובד ה', חייב היהודי להיות בן חורין – עבד לה' לבדו – והמשמעות המעשית היא שיש לו קרקע משלו.

וכן במקומות רבים עולה מתוך הפסוקים יסוד החירות בכלל והחירות הכלכלית בפרט.

" שהחירות היא השורש שעליו נבנתה התורה, והתחיל  במצווה של יציאת עבד עברי בשנה השביעית, שהיא מצווה להוציאו לחירות" 

                                                                   (ר"א בן הרמב"ם, על פרשת משפטים)

כיצד מיישבים בין (כביכול) שני ההפכים הללו.

השיטה הכלכלית שמציבה תורת ישראל לעם ישראל הריבוני בארצו, היא שיטה שבה קדושת הרכוש לבעליו היא כמעט מוחלטת – בדר"כ גם בפני המלכות.

השוק הוא חופשי ולא זו בלבד שהחירות אינה מוגבלת, אלא להיפך – החירות היא המטרה והתשתית לקיום בשורת התורה, לתיקון עולם במלכות הבורא.

עבדים אינם ממליכים מלך. רק בני אדם חופשיים עושים זאת.

ואולם החירות הזו היא חירות משעבוד האדם. איש אינו רשאי לפלוש לשדה שלי, אך כל השדות שייכים לבורא עולם וקונהו. מאדם אחר ניתן לקנות ולמכור, אך הכל נותר ברשות האל והשימוש על פי הרשאתו.

את הלקט, השכחה והפאה שנותיר לעניים בזמן הקציר, לא נותיר כמעשה חסד – אלא כי בעל הבית החליט שזה פשוט לא שלנו! מי שלא עושה זאת מוגדר גזלן – גוזל את מתנות העניים (כפי שלהבדיל, מי שלא משלם מס מוגדר בחוק כמי שגנב מהמדינה…)

מראשית פרי האדמה נעלה ביכורים אל בית המקדש, כדי לזכור שהכול שלו.  אך שלא כאריסים המעבדים את אדמות הפריץ – נעשה זאת בשמחה עצומה כי הפריץ הוא עבד לרודן שמעליו, ואילו עבד ה', רק הוא חופשי.

image_print
מזדהה? נהנת מהתוכן?
כדי שנוכל לגדול ולהמשיך במלאכה אנו זקוקים גם להשתתפותך.
להשתתפות לחץ כאן
5 6 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מנחם ישראלי
מנחם ישראלי
8 months ago

יפהפה

גרשון קגן
גרשון קגן
8 months ago

זה ביחד עם הדבר תורה בסוף 5×5 מחדד רובד חדש בבשורת היהדות. האור לגוים היא שהקפיטליזם וקדושת הרכוש בין אדם לחבירו, מבוססת על ההכרה שקיבלנו הכל מהבורא ומראים זה במגבלות של חוקי שמיטה ויובל ומתנות עניים. תודה רבה על חידוד החידוש.

כתבות נוספות

משה פייגלין הוא יו״ר מפלגת ״זהות״ וחבר כנסת לשעבר מטעם ״הליכוד״. מייסד תנועת ״זו ארצנו״ בימי הסכמי אוסלו.  השיחה התמקדה בכתיבתו של אהרון אפלפלד
אירוח בפודקאסט של אברום בורג

יהדות ותרבות

טרפת הקורונה מגיעה השבוע לשיאים חדשים. "אין כעת מצב חירום רפואי" – סיכם פרופסור קמרון את מאמרו המטלטל באתר 'מאקו' – " אך אתם

מחשבים מסלול #153

ב 31 בדצמבר, נשלחה משטרת ישראל לעקור, להרוס ולגרש – את גבעת "קומי אורי" שביצהר. (בעגה הישראלית המכובסת קוראים לזה "לפנות"). את מה שהתרחש
ב 31 בדצמבר 2021, נשלחה משטרת ישראל לעקור, להרוס ולגרש – את גבעת "קומי אורי" שביצהר.

מחשבים מסלול #152

השבת נקרא את פרשת בא: ח וַיּוּשַׁב אֶת-מֹשֶׁה וְאֶת-אַהֲרֹן אֶל-פַּרְעֹה וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מִי וָמִי הַהֹלְכִים. (פרק י') העניין האמיתי שעומד כאן על הפרק הוא
דבר תורה מ2 בינואר 2014, חה"כ משה פייגלין

פרשת השבוע

משדר מיוחד – הלייב השבועי הוקלט מראש מהשטח

5X5

אחד הפרזנטורים הבולטים של משרד הבריאות הוא פרופ' צחי גרוסמן, המתהדר בתואר יו"ר איגוד רופאי הילדים. אם היתה בימינו עיתונות של ממש, הייתי מציע

מחשבים מסלול #151

Полторы недели тому назад, в проливной дождь,15.000 патриотов, преданных Родине и Земле Израиля, взошли в поселение Хомеш. Без какой-либо рекламы и продвижения в массмедиа
Ненасильственный Гражданский Протест (149)

Ненасильственный Гражданский Протест (149)

ממששת המנדטים בראשות בנט – לפיד עושה הכל כדי להחזיר את אוסלו אל השולחן. שר הביטחון מארח את אבו מאזן בביתו הפרטי שבראש העין,
גרשון הכהן, אלוף במילואים בצה"ל. מפקד הגיס המטכ"לי בדימוס

הפודקאסט #31

פרשת השבוע

כתבות פופולריות

אירוח בפודקאסט של אברום בורג
משה פייגלין הוא יו״ר מפלגת ״זהות״ וחבר כנסת לשעבר מטעם ״הליכוד״. מייסד תנועת ״זו ארצנו״ בימי הסכמי אוסלו.  השיחה התמקדה בכתיבתו של אהרון אפלפלד

יהדות ותרבות

אין כמו אגדת 'בגדי המלך החדשים', בכדי להסביר כיצד נסחף העולם אל המצעד המטורף שבתוכו אנו נמצאים. מי הוא ה"מלך" במציאות שלנו? מי הם ה"חייטים" הערמומיים? ומי הוא ההמון המריע?
הקדמה פרופסור אודי קמרון הוא אחד המוחות המבריקים באקדמיה הישראלית. ככל הנראה מדובר באיש הצעיר ביותר שזכה אי פעם בישראל בתואר פרופסור.מגפת הטוטאליטריזם הגלובלי,

סימן קריאה #31

טרפת הקורונה מגיעה השבוע לשיאים חדשים. "אין כעת מצב חירום רפואי" – סיכם פרופסור קמרון את מאמרו המטלטל באתר 'מאקו' – " אך אתם

מחשבים מסלול #153

ב 31 בדצמבר 2021, נשלחה משטרת ישראל לעקור, להרוס ולגרש – את גבעת "קומי אורי" שביצהר.
ב 31 בדצמבר, נשלחה משטרת ישראל לעקור, להרוס ולגרש – את גבעת "קומי אורי" שביצהר. (בעגה הישראלית המכובסת קוראים לזה "לפנות"). את מה שהתרחש

מחשבים מסלול #152

דבר תורה מ2 בינואר 2014, חה"כ משה פייגלין
השבת נקרא את פרשת בא: ח וַיּוּשַׁב אֶת-מֹשֶׁה וְאֶת-אַהֲרֹן אֶל-פַּרְעֹה וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מִי וָמִי הַהֹלְכִים. (פרק י') העניין האמיתי שעומד כאן על הפרק הוא

פרשת השבוע